تفاوت بین نام دامنه و میزبانی وب

تفاوت بین نام دامنه و میزبانی وب

فهرست مطالب

یکی از سوالاتی که در ذهن افراد وجود دارد تفاوت میان دو موضوع نام دامنه و میزبانی وب می‌باشد. در این مقاله ما قصد داریم به توضیح درباره ی این دو مورد بپردازیم و تفاوت های میان آن دو را بیان نماییم؛ پس با ما همراه باشید.

نام دامنه و ثبت دامنه

به عنوان آدرس وب سایت شناخته می‌شود که کاربران برای بازدید از صفحات شما آن را در نوار URL مرورگر تایپ و از صفحات شما بازدید می‌کنند. به بیانی ساده تر نام دامنه برای هر سایت به منزله ی آدرس هر خانه می‌باشد؛ که با کمک آن امکان دسترسی به آن خانه برای افراد مهیا می‌شود. که بدون آن باید از یک برچسب عددی اختصاصی به هر وب سایت و سرور در اینترنت استفاده کنند که به عنوان آدرس IP نیز شناخته می‌شود.

همانطور که می‌دانید نام دامنه شامل دو بخش می‌باشد:

  • یک دامنه سطح دوم (SLD) : شامل کلمات و عبارات است.
  • یک دامنه سطح بالا (TLD) : شامل پسوندهای از قبل تعیین شده است.

توجه داشته باشید که برای دریافت آن در ابتدا باید ثبت نام کنید؛ این ثبت نام در اینترنت برای یک مدت زمان مشخص است و سالی یکبار بایستی آن را تمدید نمود.

به شرکت ها یا سازمان هایی که ثبت نام دامنه را می‌فروشند و مدیریت می‌کنند، ثبت کننده دامنه می‌گویند. ثبت‌کننده‌های دامنه در فهرست ICANN (شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته)، مرجعی است که پایگاه‌های داده دامنه را در اینترنت هماهنگ و مدیریت می‌کند.

انواع پسوند دامنه

پسوندهای دامنه یا دامنه های سطح بالا (TLD) به آخرین قسمت نام دامنه اشاره دارد.

همانطور که از نام آن پیداست، TLD ها بالاترین نقطه را در سیستم نام دامنه اینترنت دارند. صدها TLD موجود در وب وجود دارد که توسط IANA (مرجع شماره های اختصاص داده شده اینترنتی) نگهداری و به روز می‌شوند.

IANA TLD ها را بر اساس هدف و مکان آن ها به چهار دسته اصلی دسته بندی می‌کنند، از جمله:

  • gTLD (دامنه های سطح بالای عمومی) : از متداول ترین نام دامنه مورد استفاده برای اهداف وب سایت است؛ که شامل .com، .org و .net معروف است. 
  • sTLD (دامنه های سطح بالای حمایتی) : به سازمان ها و گروه های خاصی محدود می شوند. که برای مثال می‌توان به .gov برای سایت های دولتی، .edu برای موسسات آموزشی و .post برای خدمات پستی اشاره کرد.
  • ccTLD (دامنه های سطح بالای کد کشور) : بخش خاصی از مکان را تحت کدهای ISO یادداشت می‌کند. برای مثال می‌توان .es برای اسپانیا، .id برای اندونزی، و .co.uk برای بریتانیا اشاره کرد.
  • زیرساخت دامنه سطح بالا : تنها شامل یک نام دامنه است که نشان دهنده ARPA (منطقه پارامتر آدرس و مسیریابی) است. این نام دامنه در درجه اول برای حل مشکلات زیرساخت اینترنت محفوظ است. برای مثال، دامنه .club باید برای سایت های باشگاه ها، .org – برای سازمان ها، .com – برای وب سایت های تجاری و غیره استفاده می‌شود.

میزبانی وب چیست؟

میزبانی وب به محلی که فایل ها و اطلاعات در آن وجود دارد، تعبیر می‌شود. همانطور که می‌دانید، همه ی سایت های موجود در اینترنت به میزبانی وب احتیاج دارند. زمانی که کاربر نام دامنه شما را در مرورگر وارد می‌کند، نام دامنه به آدرس IP رایانه شرکت میزبانی وب که دارای فایل های وب سایت ما می‌باشد ترجمه و در نهایت آن فایل‌ها به مرورگر کاربران ارسال می‌گردد. علاوه بر آن، یک ارائه دهنده هاست معمولاً پشتیبانی مشتری، نگهداری سرور و سازندگان وب سایت را برای کمک به کاربران در ایجاد و نگهداری سایت خود ارائه می‌دهد و از سرور و فایل های وب سایت شما در برابر حملات مخرب محافظت می‌کند.

همانطور که می‌دانید عوامل زیادی در انتخاب شرکت میزبان اثر دارند که برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاربر پسند بودن: هر میزبان وب یک کنترل پنل برای مدیریت حساب میزبانی وب شما ارائه می‌دهد؛ اطمینان حاصل کنید که داشبورد ارائه شده برای استفاده آسان و دارای عملکرد گسترده است.
  • سرعت سرور: شرکت میزبانی وب را انتخاب کنید که سرعت بارگذاری سریع را تضمین و ضمانت آپتایم عالی را ارائه دهد تا سایت حداقل زمان خرابی را داشته باشد.
  • قیمت گذاری طرح ها قبل از خرید یک برنامه میزبانی: این قیمت گذاری ها به در نظر گرفتن هزینه ها و به دنبال آن برنامه ریزی های بلندمدت کمک می‌کند.
  • خدمات مشتری: یک میزبانی با یک تیم پشتیبانی قابل اعتماد باعث می‌شود تا در هنگام مواجه با مشکلات فنی بتوانید از آن استفاده نمایید. 

نام دامنه و میزبانی وب چگونه به هم مرتبط هستند؟

اگرچه نام دامنه و میزبانی وب به عنوان دو سرویس متفاوت به حساب می‌آیند؛ ولی با یک دیگر تعامل داشته و فرصت فعالیت را برای وب سایت شکل می‌دهند. توجه کنید که نام دامنه در حال به روزرسانی می‌باشد و در پشت هر کدام از آن ها آدرسی وجود دارد که فایل های وب سایت را ذخیره می‌سازد. نام دامنه کلیدی برای دسترسی به وب سایت می‌باشد و میزبانی وب به عنوان پلی برای ساخت وب سایت ها به حساب می‌آید. به همین دلیل بسیاری از ثبت کنندگان نام دامنه برتر خدمات میزبانی وب را نیز ارائه می‌دهند.

ابزار لازم در جهت ساخت وب سایت

شما برای ساخت وب سایت خود نیازمند نام دامنه و میزبانی وب می‌باشید؛ در راستای تهیه ی این دو مورد بایستی به نکات زیر توجه نمایید:

  1. در راستای تهیه ی نام دامنه شما می‌توانید از آن برای مدت زمانی خاص استفاده نمایید.
  2. تهیه ی میزبانی وب برای ذخیره فایل ها صورت می‌گیرد؛ شما پس از دریافت هاست بایستی تنطیمات نام دامنه را به روز نمایید و آن را به ارائه دهنده خدمات میزبانی وب نشان دهید.

بعد از تهیه ی هاست و دامنه شما می‌توانید وب سایت خود را ایجاد نمایید.

سوالات متداول

  • برای تهیه ی میزبانی وب و دامنه بایستی از یک شرکت اقدام کرد یا خیر؟

پاسخ  به این سوال این است که شما می‌توانید نام دامنه را بنابر نظر خود یا از یک شرکت و یا از دو شرکت مختلف تهیه نمایید؛ که دو شرایط متفاوت را ایجاد می‌کند:

  1. در صورت خرید از دو شرکت متفاوت باید با ویرایش تنظیمات DNS، نام دامنه خود را به شرکت میزبان وب خود نشان دهید.
  2. اگر از یک شرکت خریداری می‌کنید، دیگر نیازی به تغییر تنظیمات نام دامنه ندارید.
  • امکان انتقال نام دامنه به شرکتی دیگر وجود دارد؟

بله، در اکثر مواقع هنگامی که نام دامنه ثبت می‌شود، شما می‌توانید آن را هرجا که می‌خواهید استفاده و هر جایی آن را منتقل نمایید.

  • آیا می‌توانم وب سایت خود را بدون تغییر دامنه به شرکت میزبان وب دیگری منتقل کنم؟

بله، همانطور که عنوان شد شما شما صاحب نام دامنه هستید و می‌توانید تنظیمات آن را تغییر دهید تا آن را به هر شرکت میزبانی وب نشان دهید.

و در آخر

اگر بخواهیم در یک کلام تفاوت اصلی دامنه و هاست  را بیان کنیم، دامنه آدرسی است که به بازدید کننده اجازه می‌دهد وب سایت شما را به راحتی آنلاین پیدا کند، در حالی که هاست جایی است که فایل های وب سایت ذخیره می‌شود. برای داشتن یک وب سایت کارآمد، به هر دو آن ها نیاز است. از آن‌جایی که این دو مورد با یکدیگر کار می‌کنند، درک تفاوت بین آنها قبل از ایجاد یک وب سایت بسیار مهم است. 

در این مقاله ما تلاش کردیم به توضیح تفاوت بین نام دامنه و میزبانی وب را بپردازیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید و جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی‌تی مراجعه نمایید و از خواندن مقاله های مرتبط لذت ببرید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

URL هاست دامنه میزبانی وب نام دامنه