سیستم عامل یونیکس چیست

سیستم عامل یونیکس چیست؟ + تاریخچه و معماری سیستم عامل یونیکس

سیستم عامل یونیکس چیست | تاریخچه و معماری یونیکس | یررسی شبه-یونیکس

امروزه سیستم عامل‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند چراکه در اکثر دستگاه‌های هوشمند مثل: کامپیوترها، تلوزیون، گوشی و ساعت‌های هوشمند و… استفاده می‌شوند. سیستم عامل یونیکس یک سیستم عامل مبنا محسوب می‌شود. اکثر سیستم عامل‌های موجود را می‌توان در دو خانواده قرار داد (به جز سیستم عامل‌های بر مبنای ویندوز NT ) تقریبا با بررسی پیشینه سایر سیستم عامل‌ها متوجه می‌شویم که از دل سیستم‌ عامل دیگری یعنی یونیکس زاده شده‌اند.

تاریخچه

پیدایش اولیه یونیکس به سال 1969 توسط کارمندان آزمایشگاه بل شرکت AT&T برمی‌گردد، در سال 1972 یونیکس به طرز دقیق بر روي 10 کامپیوتر در حال اجرا بود، و در سال بعد تامپسون و ریچی، یونیکس را با زبان برنامه نویسی C بازنویسی کردند.
زبان C قابل حمل‌تر بود و کمک کرد که یونیکس به سیستم عاملی تبدیل شود که می‌توانست بر روي انواع متفاوتی از کامپیوترها اجرا گردد. یونیکس به دلایل گوناگونی به سیستم عامل بسیار محبوبی تبدیل شده است که مقید به هیچ سخت افزار خاصی نمی‌باشد و تقریبا به هر نوع کامپیوتري برده‌شده‌است. کامپیوترهاي شخصی، آمیگاها، مکینتاشها، ایستگاههاي کاري، کامپیوترهاي کوچک، کامپیوترهاي بزرگ، و سوپرکامپیوترها از هر نوعی، سیستم عامل یونیکس را اجرا می کنند. این موضوع یعنی نرم افزاري که بر روي کامپیوتري نوشته می شود، به کامپیوتر دیگري قابل انتقال است.

آیا تا کنون عبارت فنی سیستم‌هاي باز را شنیده اید؟ 

از دیدگاه‌هاي مختلفی این عبارت مترادف یونیکس می باشد. یونیکس برنامه‌هاي کاربردي قدرتمندي را در تقریبا هر نوع نرم افزار از نشر الکترونیکی تا خودکارسازي اداري را دارا  می‌باشد. یونیکس سیستم عاملی چندکاره می‌باشد. به طور همزمان بیش از یک کاربر می‌توانند از سیستم یونیکس استفاده کنند. منابع سخت افزاري با ارزش مانند چاپگرها و سرویس دهنده‌هاي بزرگ توسط افراد بسیاري قابل استفاده می باشند. یونیکس سیستم عاملی چند وظیفه‌اي می‌باشد و می‌توانید با کمک آن دو وظیفه را به طور همزمان انجام دهید به عنوان مثال: می‌توانید در هنگامی که پست الکترونیکی خود را می‌خوانید، در پس زمینه پرونده‌اي متنی را قالب بندي کنید.

معماري یونیکس

یونیکس مانند DOS-MS و 2/OS یک سیستم عامل است؛ نرم افزاري که کامپیوتر فیزیکی را کنترل و فرامین ما را تفسیر می‌کند.
سیستم عامل اعمال بسیاري انجام می دهد:

عملا برنامه را اجرا می‌کند. هنگامی که نام پرونده را در خط فرمان وارد می‌کنید، سیستم عامل با بارگذاري برنامه در حافظه کامپیوتر و اجراي آن کنترل را به دست می‌گیرد. تنظیم‌ها در سیستم عامل می‌توانند در کارآیی واقعی برنامه‌ها اثر بگذارند و تمام ورودي و خروجی را در کامپیوتر کنترل کنند. هنگامی که پرونده‌اي را حذف می‌کنید سیستم عامل به کار خود ادامه می‌دهد و رکوردي از این پرونده را حذف می‌نماید و سیستم عامل تضمین می‌کند که پرونده فوق بر روي پرونده موجودي نوشته نمی‌شود. سیستم عامل آنچه را که بر روي نمایشگر ( یا نمایشگرها ) نمایش می‌یابد، کنترل می‌کند و امکان می‌دهد که فرامین را توسط صفحه کلید یا ماوس وارد کنید.

یونیکس از ساختار پیمانه‌اي ( ماژولار ) استفاده کرده‌است به گونه‌اي که در پائین‌ترین سطح یک هسته با بستر سخت افزار درگیر است و تمام برنامه‌ها به صورت هویتی مستقل حول هسته شکل می‌گیرند. در یونیکس هسته خودش یک برنامه اجرایی است که قبل از هر برنامه دیگر اجرا می‌شود و کنترل کل سخت افزار را به دست می‌گیرد و دسترسی پروسه‌ها به سخت افزار فقط از طریق هسته ممکن است.
این هسته در سیستم عامل یونیکس Kernel نامیده‌شده‌است. هسته، قلب ( و مغز) سیستم عامل محسوب می‌شود و هیچ برنامه‌اي بدون آن نمی‌تواند از مؤلفه‌هاي سخت افزاري سیستم استفاده‌ کند.

اما یونیکس دارای پوسته نیز هست، هنگامی که با سیستم یونیکس ارتباط برقرار می‌کنید، فورا به پوسته برقراري ارتباط خود می‌روید. اطلاعات مربوط به این پوسته، همچنین سایر اطلاعات برقراري ارتباط، و اطلاعات برقراري ارتباط تمام کاربران سیستم، در پرونده etc/passwd/قرار دارد. پوسته نقش میانجی بین را بین کاربر و سیستم یونیکس ایفا می‌کند. به کلامی دیگر، پوسته دستورالعمل‌هاي کاربر را به دستورالعمل‌هاي قابل رسیدگی براي سیستم یونیکس ترجمه می‌کند. پوسته تمام جنبه‌هاي استفاده از یونیکس را آسان می‌سازد.

بررسی زیرشاخه‌های یونیکس (شبه-یونیکس)

لینوکس

شبه-یونیکس سیستم عاملی است که رفتاری مشابه رفتار سیستم عامل یونیکس دارد. هیچ استانداردی برای تعریف این اصطلاح وجود ندارد و اختلاف نظر ممکن است در مورد میزان اجرای سیستم عامل یا برنامه خاص (شبه-یونیکس) امکان‌پذیر باشد.

لینوکس سیستم عاملی است شبه-یونیکس که به همراه کدهاي رایگان که ابتدا توسط یک دانشجوي فنلاندي به نام لینوس توروالدز نوشته شد و بعدا توسط شرکت‌هاي مختلفی ( با قیمت ناچیز) توسعه یافت و به‌نحوی جایگزین یونیکس شد؛ چراکه برخلاف یونیکس گران قیمیت عملا سیستم عاملی رایگان محسوب می‌شود که پیچیدگی‌های یونیکس را ندارد و کار با آن آسان است.

سخن پایانی

بدون شک ایجاد یونیکس یکی از محوری ترین لحظات در محاسبات تکاملی است. سیستم عامل های مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی قبل از یونیکس دارای محدودیت هایی بودند. یونیکس عملیات هایی از قبیل دستورات خط فرمان و برقراری ارتباط با سرورهارا امکان پذیر کرد. بد نیست بدانید که یونیکس در بسیاری از برنامه ها و سیستم عامله ها از جمله اندروید و iOS وجود دارد. علاقه مندان به فناوری و مدیریت شبکه و کسانی که با سیستم عامل های لینوکس یا اوبونتو کار می‌کنند و علاقه مند به تجزیه و تحلیل داده های بزرگ ( big data ) هستند، باید یونکیس را درک کنند.

سیستم عامل یونیکس چیست | تاریخچه و معماری یونیکس | یررسی شبه-یونیکس

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سیستم عامل یونیکس