نام دامنه و انواع آن ها | وبلاگ پویان آی تی

نام دامنه و انواع آن ها

فهرست مطالب

دامنه و انواع آن

امروزه اکثر فروشندگان کار خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند، به گونه‌ای که تجارت الکترونیکی همچنان به سمت رشد خود حرکت می‌کند. با افزایش کسب وکار‌های اینترنتی، رقابت‌های بیشتری نیز برای نام دامنه مناسب رخ خواهد داد. نام دامنه هر شغلی، برند تجاری و نشان دهنده‌ی آن کار به حساب می‌آید؛ پس داشتن یک انتخاب مناسب که در حد بودجه  می‌تواند کسب و کار مارا رونق بخشد و حتی اثرات منفی نیز بگذارد که مسأله‌ای مهم محسوب می‌شود.

تفاوت بین نام دامنه و URL

درکنار شباهت های بین این دو مورد تفاوت هایی نیز وجود دارد به طور کلی از URLبه عنوان یک آدرس وب کامل استفاده می‌شود که بازدیدکننده را به صفحه‌ای خاص هدایت می‌کند در صورتی که نام دامنه فقط بخشی از آن به حساب می‌آید.

چرا به نام دامنه احتیاج داریم؟

  •  به وب سایت کمک می‌کند تا برای کاربران اینترنت در دسترس‌تر باشد.
  • برندسازی مؤثر یک نام دامنه سنجیده باعث می‌شود کسب و کار‌ها با ارزش‌ها و ماموریت‌های ما در یک جهت قرار بگیرد.
  • اعتبار، استفاده از وب سایت‌های با نام دامنه سفارشی ظاهری حرفه‌ای تر  نسبت به سایر وب سایت‌ها دارند.
  • داشتن یک نام مناسب همراه با کلمات کلیدی مرتبط تاثیر مثبتی بر بهینه سازی وب سایت دارد و می توانند رتبه ی آن در موتورهای جست و جو را بهتر کند.

دامنه چیست؟

 دامنه نشان دهنده ی آدرس IP رایانه یا وب سایت می‌باشد.هر دستگاهی که به اینترنت متصل است یک ادرس IPدارد که دستگاه ها را از یک دیگر متمایز می‌سازد. به عبارتی دامنه وب به عنوان یک حضور واقعی در اینترنت می‌باشد و انتخاب نام دامنه نیز یکی ازمهم ترین جنبه های ساخت وب سایت و یا حضور انلاین به حساب می‌آید.نام دامنه اسمی خاص برای وب سایت می‌باشد که شامل نام وب سایت و پسوند است. داشتن یک دامنه ی اختصاصی برند شما را تقویت می‌کند و به مخاطب کمک می کند که وب سایت شما را راحت تر پیدا کند.نام دامنه علاوه بر اختصاصی بودن باید بتواند اطلاعات مهم سازمان را منتقل نماید. می‌توان گفت که نام دامنه ی هر وب سایت مانند ویترین اختصاصی آن عمل می‌کند که مشتریان به وسیله ی آن یک دیدگاه کلی نسبت به آن پیدا می‌کنند.

انواع مختلف دامنه

انواع مختلف دامنه ها می توانند اطلاعات بیشتری در مورد یک وب سایت نشان دهند که به توضیح برخی از آن ها می‌پردازیم:

  • TLD ها: دامنه های سطح بالا

دامنه سطح بالا یک پسوند  است؛ TLD های مختلفی به صورت آنلاین در دسترس هستندکه com محبوب  ترین آن به شمار می‌آید.

  • ccTLD ها: دامنه های سطح بالای کد کشور

به عنوان یک برنامه افزودنی خاص برای یک کشور خاص کاربرد دارد که بر اساس کدهای بین المللی کشورها از دو حرف تشکیل می‌شود؛ استفاده از این نوع پلتفرم دریافتن کدهای صحیح کشور ها کاربرد دارد.

  • ccTLDها:  مورد استفاده در شرکتی که بر روی کشوری خاص تمرکز دارد به عبارتی شرکت های بین المللی می توانند محتواهای خود را برای مناطق مختلف جداسازی و اختصاصی نماید.

gTLDs: دامنه های سطح بالای عمومی: به کد کشور خاصی وابسته نمی باشد و معیار خاصی برای  دریافت آن وجود ندارد.

دامنه های سطح بالا

به عنوان پسوند نام دامنه شناخته می‌شوند و نشان دهنده ی بالاترین سطح در سلسله مراتب این سیستم هستند. تا به امروز شش دامنه ی سطح بالا منتشر گردید که عبارت اند از:

  1. com:اولین دامنه سطح بالای رایج به حساب می آید که دارای محدودیت خاصی نمی‌باشد. 
  2. net: برای مؤسساتی که در فن آوری های شبکه مثل ارائه دهدندگان خدمات اینترنتی مشارکت داشتند ایجاد شد. محدودیت خاصی ندارد و net نیز به عنوان یکی از دامنه های سطح بالا به حساب می‌آید.
  3. edu: برای استفاده در مؤسسات اموزشی ساخته شد اگرچه در ابتدا آن را را برای استفاده در دانشگاه ها در تمامی نقاط در نظر گرفتند ولی تنها با مراکز آموزشی در آمریکا مرتبط شد و مدارس دیگر در سایر نقاط از edu در ارتباط با دامنه سطح کشور خود استفاده می‌کنند.
  4. org:برای سازمان های غیر انتفاعی،مدارس و جوامع استفاده می‌شود.
  5. mil:برای شاخه های نظامی ایالات متحد ایجاد شد و بر خلاف سایر دامنه های سطح بالا محدودیت های آن همچنان پابرجا است.
  6. gov:امروزه توسط سازمان های دولتی، برنامه ها، شهرها، ایالت ها، شهرک ها، شهرستان ها و قبایل بومی آمریکا استفاده می‌شود.
نام دامنه

دامنه های سطح بالای کد کشور (ccTLD)

برای تمایز و تفاوت بین یک کشور و کشوری دیگر ایجاد و از آن استفاده می‌شود. این کد ها در ابتدا برای ثبت و بهره بری توسط ساکنان آن کشور استفاده می‌شد. با این حال برخی از کشور ها مجوز استفاده از نام دامنه را به اشخاص خارجی می‌دادند.

دامنه های سطح بالای عمومی (gTLD)

 به عنوان دسته ای از دامنه های سطح بالا در DNS عمل می‌کنند. امروزه یش از 1500 ،gTLD در حال استفاده است،موارد زیر تقریبا همه ی انواع آن را شامل می‌شود:

  • عمومی (com، .net، .org،info)، دامنه هایی که می توانند برای اهداف عمومی استفاده شوند.
  • دامنه های محدود عمومی (pro، .biz، .name) که فقط  برای اهداف خاص خود استفاده شوند.
  • دامنه های حمایت شده (.edu، .gov، .int، .mil، .aero، .cat، .asia، .mobi، .coop، .travel، .tel، .jobs) که تنها توسط مشاغل مرتبط با آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • زیرساخت (arpa) که یکی از دامنه های سطح بالای اولیه بود که برای کمک به زیرساخت DNS استفاده میشد.

دامنه های سطح دوم و سوم

بر اساس سلسله مراتب DNS، دامنه های سطح دوم از دامنه های سطح بالا پیروی می کنند و اغلب آن ها نام کسب و کار یا فروشنده ای است که نام دامنه را در یک ثبت کننده ثبت کرده است.

دامنه های سطح سوم به طور طبیعی از دامنه های سطح دوم پیروی می کنند.شرکت‌های بزرگ‌تر اغلب از دامنه‌های سطح سوم به عنوان شناسه‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند بین بخش‌ یا بخش‌های مختلف سایتشان تمایز قائل شوند.

ثبت نام دامنه ها

به معنی خریداری آن از ثبت کننده برای یک دوره ی زمانی مشخص می باشد. برای ثبت نام ابتدا نام مد نظر را چک نمایید که آیا همچنان در دسترس هست یا خیر. نکاتی چون جذابیت نام انتخابی، برندسازی و هزینه را در انتخاب نام مناسب فراموش نکنید. در صورتی که دامنه مد نظر شما در دسترس نبود می‌توانید با کمک سرویس میزبانی TLD متفاوت با همان نام یا یک جایگزین انتخاب کنید.

و در آخر

با داشتن یک نام دامنه ی خوب می توانیم نام خود را در ذهن مخاطب حفظ نماییم. برای دسترسی به دامنه ای مناسب و کسب اطاعات بیشتر به سایت پویان آی تی مراجعه کنید و لذت استفاده از یک دامنه ی مناسب را تجربه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

نام دامنه دامنه تجارت الکترونیک URL