Bun.js

آشنایی با Bun.js به زبانی ساده

فهرست مطالب

از زمانی که در سال 2018 توسعه دهنده ی اصلی Node.js از ایجاد آن پشیمان شد افراد بسیاری تلاش کردند تا ایرادات آن را برطرف و نسخه ی جدید تری را ایجاد نمایند. یکی از این رقبا Bun.js بود که عملکرد سریع تری را برای برنامه‌های جاوا اسکریپت به همراه آورد. در این مقاله به معرفی Bun.js می‌پردازیم پس با ما باشید.

Bun.js چیست؟

Bun.js توسط Jarred Sumner با استفاده از زبان برنامه نویسی Zig ایجاد شد که جعبه ی ابزاری همه کاره برای جاوا اسکریپت به حساب می‌آمد که شامل محیط زمان اجرا، ابزار مدیریت و ابزار ساخت می‌باشد که به سرعت محبوبیت یافت و جایگزینی مناسب برای رویکردهای سنتی شد. این نسخه سرعت و پیچیدگی بیشتری را نسبت به مرورگرهای مشابه همچون Node.js و Deno.js ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های اصلی Bun.js

مسیر رشد و پیشرفت Bun.js به علت عدم وابستگی به Node.js و Deno به سرعت ادامه پیدا کرد. Bun.js دارای سه ویژگی اصلی است که بیشتر توسعه ی آن با این سه ویژگی ادامه پیدا کرد. این ویژگی‌ها به شرح زیر است:

  • جدید : عدم استفاده ی Bun.js از هیچ محیط اجرایی دیگر.
  • بهینه : Bun.js با بهینه سازی جاوا اسکریپت سعی کرد تا میزان کارایی بسیار بالایی را ارائه دهد.
  • مجهز : وجود تمام ابزارهای لازم که برای توسعه یک اپلیکیشن نیاز دارید.

دیگر ویژگی‌های Bun.js

  • Bundler : امکان قرار دهی چندین فایل جاوا اسکریپت در کنار هم و ترکیب آن‌ها.
  • Task Runner : این ویژگی هنگام انجام کارهای تکراری در کنار شماست.
  • Transpiler : در تبدیل کدهای جاوا اسکریپت کمک می‌کند.

تفاوت Node.js و Bun.js

Bun.js مشابه Node.js است. اما دارای ویژگی های اضافی مانند Bundler/Transpiler است. Node.js به زبان C++‎ است و از موتور V8 گوگل استفاده می‌کند. از طرفی دیگر Bun.js به زبان Zig نوشته شده است و از موتور «JavaScriptCore Webkit» استفاده می‌کند.

Bun.js به دلیل عملکرد چشمگیرش معروف است و در آزمایش‌های سنجش حداقل سه برابر بهتر از Node عمل می‌کند. همچنین Bun دارای Npm (مدیریت بسته Node) داخلی نیز هست که نصب بسته‌ها را آسان می‌کند. در کنار این‌ها، Bun دارای ویژگی‌های مفیدی مانند کلاینت «SQLite3» داخلی، APIهای وب مانند «Fetch» و «WebSocket»، بارگذاری خودکار متغیرهای محیطی و اجرای آزمایشی است.

Bun.js سرعتی سه برابر Node.js

Bun.js سرعتی در حدود سه برابر Node.js دارد که دلیل اصلی این رویداد وجود جایگزین بهتری برای موتور قدیمی Chrome V8 است. در ساخت Bun از وب کیت مربوط به JavaScriptCore استفاده شد که به عنوان یکی از هسته‌های اصلی جاوا اسکریپت شناخته می‌شود.

و در آخر

Bun.js نوعی محیط زمان اجرای جدید جاوا اسکریپت محسوب می‌شود که در حال حاضر در نسخه بتا است. Bun دارای نوع سرویس گیرنده NPM است و همچنین چندین API وب داخلی را اجرا خواهد کرد. Bun.js به زبان Zig نوشته شده است و از موتور JavaScriptCore WebKit استفاده می‌کند که گفته می‌شود سریع‌تر از موتور جاوا اسکریپت V8 است. 

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Node.JS Bun.js