Mobile First Index

آشنایی با Mobile First Index

فهرست مطالب

Mobile-First Index از جمله مفاهیم مهم در بهینه سازی وب در موتورهای جستجو به حساب می‌آید که به معنی اولویت دهی به نسخه موبایل در فرایند ایندکس و رتبه بندی توسط موتورهای جستجو می‌باشد. به عبارتی ساده‌تر گوگل و دیگر موتورهای جستجو در مرحله اول به نسخه موبایل دسترسی می‌یابند و سایت را از دید موبایل بررسی می‌کنند.

دلایل اهمیت Mobile-First Index 

در عصر حاضر تعداد افرادی که از نسخه موبایل استفاده می‌کنند روز به روز افزایش می‌یابد که به تبع اهمیت بررسی عملکرد وب سایت‌ها را در تلفن همراه بالا می‌برد. بهبود تجربه کاربری جهت نگهداری کاربران در وب سایت شما و افزایش ترافیک و دسترسی به مخاطبین از دیگر دلایل اهمیت Mobile-First Index به حساب می‌آید.

تاریخچه Mobile-First Index 

در گذشته افراد برای دسترسی به اینترنت و استفاده از آن بایستی از کامپیوترها و بعدها لپ تاپ‌ها استفاده می‌کردند و نسخه‌های موبایل توسعه آن‌چنانی پیدا نکرده بود. با گذشت زمان و پیشرفت علم و فناوری تعداد کاربرانی که از تلفن همراه استفاده می‌کردند افزایش یافت و این اتفاق احساس نیاز را در موتورهای جستجو ایجاد کرد. به همین سبب در سال 2016 گوگل در طی یک اقدام مهم به اجزای Mobile-First Index برای بهبود تجربه کاربری کاربران موبایل پرداخت. پس از آن آزمایش‌ها و تست‌های زیادی در این راستا انجام شد و در نهایت در سال 2018 گوگل از Mobile-First Index به صورت رسمی به عنوان الگوریتم جستجوی گوگل استفاده کرد.

روش‌های تطبیق سایت با موبایل

برای تطبیق وب سایت‌ها با تلفن همراه روش‌های زیادی وجود دارد که در اینجا به معرفی برخی از این روش‌ها می‌پردازیم.

  1. Responsive Web Design (RWD): با استفاده از این روش وب سایت‌ها به صورت اتوماتیک و با توجه به اندازه تلفن همراه کاربر انطباق می‌یابند و وب سایت‌ها با یک طراحی مشخص در دستگاه‌های مختلف نمایش داده می‌شوند.
  2. Mobile-First Design: در این روش وب سایت شما در ابتدا برای نسخه موبایل طراحی می‌شود و بعد از آن با نسخه دسکتاپ انطباق می‌یابد.
  3. Separate Mobile Site: وب سایت‌ها دو نسخه جدا دارند که این کار تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.
  4. Adaptive Web Design: تغییر وب سایت بر اساس ویژگی‌های دستگاه که در جهت ارائه بهترین تجربه کاربری تطبیق می‌یابد.
  5. Progressive Web Apps (PWAs): ترکیبی از وب‌سایت و برنامه تلفن همراه که به کاربران اجازه می‌دهند تا به وب‌سایت با تجربه کاربری شبیه به برنامه دسترسی داشته باشند.

این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب یک روش مناسب به عوامل مختلفی مثل نوع محتوا، ترافیک موبایل، و هدف تجربه کاربری بستگی دارد.

گوگل چطور صفحات سایت ما را ایندکس می‌کند؟

در راستای ایندکس کردن وب سایت‌ها و نمایش آن نتایج جستجو گوگل کارهایی را انجام می‌دهد که به شرح زیر است:

  1. شناسایی سایت و اسکن آن: در مرحله نخست Googlebot به وب سایت شما دسترسی می‌یابد و صفحات آن را اسکن می‌کند که این کار شامل خواندن محتوا، درخواست فایل‌های CSS و JavaScript و دیگر موارد می‌باشد.
  2. ارزیابی محتوا و ایندکس آن: در این بخش Googlebot محتوای هر صفحه را تجزیه و تحلیل می‌کند که این کار شامل شناسایی کلیدواژه‌ها، بررسی لینک‌ها و تصاویر و ارزیابی محتوا می‌باشد. در صورتی که محتوا با کیفیت باشد پایگاه داده Google اضافه می‌شوند.
  3. رتبه بندی: گوگل با استفاده از الگوریتم‌های مختلف صفحات وب را رتبه بندی می‌کند. این الگوریتم‌ها مشخص می‌کنند که هرکدام از این صفحات باید در چه جایگاهی در نتایج جستجو قرار گیرند.
  4. نمایش: و در نهایت نمایش هرکدام از این صفحات که ایندکس شده‌اند در جایگاه و رتبه مناسب خودشان

در راستای اطمینان از ایندکس شدن صفحات وب سایتتان توسط گوگل شما می‌توانید از ابزار مختلفی مثل Google Search Console استفاده نمایید. که این ابزار اطلاعات خوبی را درباره نحوه ایندکس شدن صفحات و حتی مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین به شما در بهینه سازی موتورهای جستجو کمک می‌کند.

معرفی راه‌هایی که می‌توان الگوریتم ایندکس را فعال کنیم؟

برای فعال سازی الگوریتم ایندکس راهکارهای زیادی وجود دارد. مثلاً

  1. مطمئن شوید وب سایت شما در دستگاه‌های مختلف به درستی نمایش داده می‌شود.
  2. از ارائه محتوا، تصاویر و ویدئوها بر روی تلفن همراه اطمینان حاصل کنید.
  3. با استفاده از تصاویر فشرده، کاهش فایل‌های CSS و JavaScript غیرضروری سرعت بارگیری را بهبود بخشید.
  4. از انتقادات و پیشنهادات افراد در جهت ایجاد تغییرات استفاده نمایید.
  5. و…

نکات مهم در آماده سازی سایت برای الگوریتم Mobile First Index

همان‌طور که می‌دانید بهینه سازی موبایل مجموعه‌ای از مهارت‌های مختلف است که به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا وب سایت‌ها و صفحات تلفن همراه را بهبود داده و تجربه کاربری مناسبی را ارائه دهند. در اینجا به توضیح مهارت‌های مهم در بهینه سازی موبایل می‌پردازیم:

  1. RWD: مخفف عبارت Responsive Web Design می‌باشد که روشی برای طراحی وب است که هدف آن نمایش مطلوب صفحه در دستگاه‌های مختلف است. 
  2. فشرده سازی تصاویر: این کار باعث می‌شود تا سرعت بارگیری تصاویر بهبود یابد.
  3. آشنایی با اصول سئو: داشتن شناخت نسبت به اصول بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای وب‌سایت‌های موبایل 
  4. همگام شدن با تغییرات: توانایی انطباق با تغییراتی که در فناوری‌ها و نیازمندی‌های کاربران ایجاد می‌شود. همچنین به روز ماندن وب سایت در بازه زمانی طولانی
  5. انجام تست‌ها: اجرای تست‌های عملی گوناگون در دستگاه‌های مختلف و اصلاح مشکلات آن‌ها
  6. UX: آشنایی با اصول تجربه کاربری موبایل و طراحی صفحات در ابعاد متفاوت
  7. UI: هدایت کاربران به آسانی به صفحات مدنظر آن‌ها
  8. و…

و در آخر

Mobile First Index توسط گوگل در سال 2018 راه اندازی شد و تغییری اساسی در عملکرد موتورهای جستجو وب به حساب می‌آید. در حالت کلی گوگل در ابتدا با استفاده از نسخه دسکتاپ یک وب سایت آن را رتبه بندی می‌کرد. ولی امروزه با افزایش روز افزون استفاده از موبایل، گوگل نیاز به اولویت بندی محتوای سازگار با موبایل را تشخیص داد. Mobile First Index به این معنی است که گوگل در مرحله اول از نسخه موبایل برای وب سایت برای رتبه بندی آن استفاده می‌کند و باید وب سایت‌ها مطمئن شوند که نسخه موبایل آن‌ها مناسب باشد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

وب سایت Google algorithm بهینه سازی