نرم افزار بلندر

نرم افزار بلندر چیست؟ + کاربردهایBlender

فهرست مطالب

بلندر نرم افزاری گرافیکی است که در سال 1994 در راستای انیمیشن سازی مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن Ton Roosendaal که فردی فیلم ساز بود این برنامه را در سال 1995 به صورت رسمی منتشر کرد. با گذشت زمان مؤسسه غیر انتفاعی بلندر تأسیس شد که نسخه‌های آنلاین این برنامه را منتشر می‌کرد.

و درنهایت اولین نسخه از آن در سال  2002 توسط سازمان باندر به همگان عرضه شد.

Blender چیست؟

بلندر از جمله نرم افزارهای کامپیوتری به حساب می‌آید که به وسیله آن می‌توانید مدل‌های سه بعدی را ایجاد نمایید. این نرم افزارها به صورت منبع باز و رایگان در اختیار افراد قرار دارند و آن‌ها می‌توانند از این نرم افزار استفاده و در جهت تغییر و بهبود آن تلاش نمایند.

نرم افزار بلندر کاربردهای زیادی دار. برخی از این کاربردها به شرح زیر هستند.

  1. انیمیشن سازی: شما با استفاده از بلندر می‌توانید تصاویر و قابلیت‌های جدید را  ایجاد و از آن‌ها در انیمیشن‌ها و فیلم‌های سه بعدی استفاده نمایید.
  2. ایجاد مدل‌های سه بعدی: از مدل‌های ساده گرفته تا پیشرفته‌تر را ایجاد می‌کند.
  3. ایجاد بازی: امروزه بازار گیم و گیم بازهای بسیار پر رونق است. بهره گیری از بلندر به شما کمک می‌کند تا بازی‌های سه بعدی را ایجاد نمایید.
  4. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده: ایجاد و توسعه واقعیت مجازی و افزوده ساخت برنامه‌ها.
  5. و…

این نرم‌افزار به دلیل متن‌باز بودن، همیشه به‌صورت رایگان در دسترس است. افراد می‌توانند آن را برای هر موردی، از آموزش تا استفاده تجاری، به طور رایگان استفاده کنند و حتی می‌توانند در توسعه آن مشارکت کنند.

مراحل نصب بلندر

در راستای نصب بلندر یک سری مراحل وجود دارند که بایستی آن‌ها را طی نمایید.

  1. در نخستین مرحله وارد سایت بلندر شوید.
  2. در صفحه اصلی روی گزینه دانلود کلیک کنید. وقتی که گزینه دانلود را انتخاب کردید نسخه‌های بلندر برای شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.
  3. پس از دانلود فایل آن را نصب کنید و تمام شما الان می‌توانید از بلندر استفاده کنید و کارکردن با آن را بیاموزید.

بلندر گزینه‌ای مناسب برای مبتدیان

استفاده از بلندر به عنوان گزینه‌ای مناسب برای مبتدیان به حساب می‌آید. این نرم افزار امکانات گسترده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما با استفاده از بلندر می‌توانید مدل‌های سه بعدی، انیمیشن، جلوه‌های ویژه و این دست از موارد را ایجاد کنید. این نرم افزار به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد و به وسیله آن می‌توانید انیمیشن‌ سازی‌ها و مدل سازی‌هایی را انجام دهید.

منبع باز بودن بودن این نرم افزار به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید از منابع آموزشی متعددی بهره‌مند شوید. این مزیت به مبتدیان کمک می‌کند تا بتوانند مهارت‌های لازم را در راستای استفاده از این نرم افزار به دست اورند. با وجود همه این کمک‌ها، نرم افزار بلندر به علت داشتن رابط کاربری پیچیده نسبت به دیگر نرم‌افزارهای مدل‌سازی نیازمند آموزش‌های مداوم‌تر است تا بتوانید توانمندی‌های خود را در آن بهبود بخشید. به زبانی ساده بلندر گزینه‌ای مناسب برای مبتدیان است که به صبر نیاز دارد تا بتوانید با تمرین‌های مداوم مهارت‌های لازم را در استفاده از آن به دست اورید.

نرم افزار بلندر تنها برای مبتدیان نیست این نرم افزار به علت ویژگی‌ها و امکاناتی که دارد در صنعت امروز مورد استقبال همگان است. پس هم مبتدیان و هم متخصصان می‌توانند از آن استفاده کنند.

برای استفاده از نرم افزار بلندر چه زیرساخت هایی لازم است؟

در صورتی که به دنبال استفاده از این نرم افزارهستید. در  گام اول زیرساخت های ان را محیا سازید.

  • CPU 64 بیتی چهار هسته ای با پشتیبانی از SSE2.
  • 8 گیگابایت رم.
  • نمایشگر فول اچ دی.
  • ماوس، پد لمسی یا قلم و تبلت.
  • کارت گرافیک با 2 گیگابایت رم، OpenGL 4.3.
  • دستگاهی که کمتر از 10 سال عمر دارد.
بلندر

مزایا و معایب نرم افزار بلندر چیست؟

استفاده از این نرم افزار مزایای زیادی را برای شما به همراه دارد. برخی از این مزایا به شرح زیر است.

  1. رایگان و منبع باز بودن: این قابلیت باعث می‌شود تا شما بتوانید بدون پرداخت کوچک‌ترین هزینه از آن استفاده و همچنین منبع باز بودن آن باعث شده است تا بتوانید کیفیت کدها را بررسی و آن‌ها را اصلاح کنید.
  2. گسترده بودن: این گستردگی باعث می‌شود تا بتوانید از این نرم افزار در زمینه‌های مختلف حال از انیمیشن گرفته تا ایجاد بازی‌های ویدئویی و غیره استفاده کنید.
  3. داشتن منابع آموزشی زیاد: در راستای کمک به یادگیری کاربران راهکارهایی وجود دارند. نرم افزار بلندر با ارائه طیف گسترده‌ای از منابع به شما کمک می‌کند تا بتوانید به سرعت به یادگیری و استفاده از این نرم افزار بپردازید.
  4. آپدیت مدام: ازآنجا که این نرم افزار منبع باز است پیوسته آپدیت شده و نسخه‌های جدید آن منتشر و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این امر باعث می‌شود تا کاربران همیشه از آخرین نسخه و امکانات بهره‌مند شوند.

در کنار مزایای گفته شده نرم افزار بلندر معایبی نیز دارد که در اینجا به بخشی از آن اشاره می‌کنیم.

  1. نیاز به سخت افزار قوی: در راستای استفاده از این نرم افزار شما به دستگاه‌های سخت افزار  قوی نیاز خواهید داشت نه دستگاه‌های قدیمی.
  2. رابط کاربری پیچیده: این امر می‌تواند کار را برای آن دسته از افرادی که هنوز مبتدی هستند مشکل کند.

قابلیت‌های نرم افزار بلندر چیست؟

نرم افزار بلندر کاربردها و قابلیت‌های زیادی دارد که افراد را به استفاده از آن ترغیب می‌کند. در اینجا به چند نمونه از این قابلیت‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. ارائه قابیلت انیمیشن سازی به شکل واقع‌گرایانه
  2. داشتن ابزار گرافیکی و تصویرسازی
  3. بهبود سرعت انجام کار در پروژه
  4. داشتم ابزار ویرایش فیلم
  5. ارائه مدل و رندر مبتنی بر واقعیت در زمان واقعی
  6. داشتن ابزاری که می‌توان  از آن برای شبیه سازی مواردی مثل پوست، استخوان و شبیه سازی ذرات استفاده کرد.
  7. و…

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره بلندر پرداختیم و گفتیم Blender یک نرم افزار گرافیکی سه بعدی و منبع باز است که به وسیله آن می‌توان به ایجاد تصاویر (از تصاویر ساده گرفته تا سه بعدی)، انیمیشن‌ها و بسیاری موارد دیگر پرداخت. بلندر (Blender) یک نرم‌افزار سه‌بعدی و گرافیک کامپیوتری است که برای ایجاد مدل‌های سه‌بعدی، انیمیشن، جلوه‌های ویژه، بازی‌های ویدئویی و دیگر اعمال گرافیکی استفاده می‌شود. این نرم‌افزار به صورت رایگان در اختیار افراد قرار دارد و توسط یک جامعه جهانی از توسعه‌دهندگان و کاربران حمایت می‌شود.

ازآنجاکه بلندر دارای قابلیت‌های متعددی است از جمله مدل‌سازی، رندرینگ، انیمیشن و ویرایش تصاویر، به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله صنعت بازی، سینما، تلویزیون، معماری و طراحی وب استفاده می‌شود. به دلیل وجود ابزارها و قابلیت‌های پیشرفته، بلندر به یکی از نرم‌افزارهای محبوب در صنعت گرافیک سه‌بعدی تبدیل شده است.

سؤالات متداول

  • نرم افزار بلندر چه کاربردی دارد؟

شما با استفاده از نرم افزار بلندر می‌توانید به ایجاد انیمیشن‌ها، مدل سازی، ویرایش ویدئو و این دست از موارد بپردازید.

  • بلندر از چه فرمت‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

نرم افزار بلندر از طیف گسترده‌ای از فرمت‌ها پشتیبانی می‌کند که برای مثال می‌توان به OBJ، FBX، STL، COLLADA اشاره کرد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

AR VR