بهینه‌سازی تصویر در وب‌سایت

معرفی بهترین ابزار بهینه سازی تصویر

فهرست مطالب

در جهان امروزی تصاویر دارایی‌های ارزشمندی به‌حساب می‌آیند که بخش مهمی از طراحی وب‌سایت‌ها هستند که به کاربران کمک می‌کنند تا یک تجربه کاربری خوبی داشته باشند. در کنار آن، داشتن جلوه‌های بصری عالی بر وب‌سایت شما اثرگذار است. هرچه رزولوشن‌ها بالاتر باشد حجم فایل‌ها بیشتر می‌شود و به دنبال آن زمان بارگذاری نیز افزایش می‌یابد. فراموش نکنید که هدف شما از استفاده از تصاویر بهبود تجربه‌ی کاربری است پس نباید این امر را دشوار کنید.

بنابراین، چگونه عملکرد سایت را با طراحی بصری متعادل می‌کنید؟ با بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصویر چیست؟

بهینه سازی تصویر کاهش حجم تصاویر بدون کم‌شدن کیفیت آن‌ها است. انجام این کار باعث می‌شود کاربران بتوانند سریع‌تر و بدون کاهش کیفیت به محتوا دسترسی یابند.

چرا بهینه سازی تصویر مهم است؟

مهم است که وب‌سایت خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بارگذاری نمایید. از جمله مواردی که بر سرعت وب‌سایت شما مؤثر است تصاویر هستند. شما با استفاده از برخی روش‌های بهینه سازی تصاویر می‌توانید حجم فایل را کاهش دهید و زمان بارگذاری را بهبود بخشید و در نهایت تجربه کاربری مناسبی را برای بازدیدکنندگان از سایت خود ایجاد نمایید.

علاوه‌برآن تصاویر فضای دیسک سروری که سایت شما را تأمین می‌کند اشغال می‌کنند. به این معنی که شما منابع نامحدودی ندارید و تصاویر شما به‌سرعت آن فضا را اشغال می‌کنند. در نهایت شما مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی می‌شوید و یا حتی ممکن است وب‌سایت شما بسته شود.

سرعت سایت را چک کنید!

پیش از انجام کارها برای بهینه سازی تصاویر از سایت خود تست سرعت بگیرید. در آخر نیز باز از سایت خود تست بگیرید و میزان اثرگذاری را بررسی کنید. برای انجام این تست شما می‌توانید از ابزار زیر استفاده کنید.

  • Google PageSpeed Insights
  • Pingdom
  • GTMetrix
  • WebPageTest

بهترین نوع فایل تصویر کدام است؟

پس از ایجاد تصویر شما گزینه‌ای برای ذخیره دارید که نوع فایل را مشخص می‌کند. متداول‌ترین انواع فایل‌ها در وب JPEG، PNG و GIF هستند که می‌توان هر کدام از آن‌ها را بررسی کرد.

  • فایل‌های JPEG

مخفف عبارت Joint Photographic Experts Group، فرمتی پرکاربرد در ذخیره‌سازی تصاویر است. این فرمت فشرده‌سازی با اتلاف است و برای عکس‌ها و تصاویر با انتقال رنگ صاف مناسب است.

  • PNGها

Portable Network Graphics یک فرمت فشرده‌سازی بدون اتلاف است و تمام جزئیات عکس‌ها را بدون افت کیفیت فشرده می‌کند. این فرمت برای تصاویری که نیاز به خروجی باکیفیت دارند مناسب است.

  • گیف‌ها

GIF مخفف Graphics Interchange Format از تصاویر ثابت و متحرک پشتیبانی می‌کند و به دلیل توانایی آن در ایجاد انیمیشن‌های ساده و پشتیبانی از شفافیت محبوب است.

فشرده‌سازی تصاویر برای کاهش حجم فایل

پس از گذراندن مراحلی چون ذخیره‌سازی تصویر در قالب مناسب و برش‌دادن آن مرحله‌ی دیگری نیز وجود دارد به اسم فشرده‌سازی. در این مرحله شما بدون ازدست‌دادن کیفیت عکس‌ها آن را در حجمی کمتر در اختیار دارید. فشرده‌سازی دو نوع اصلی دارد:

  1. فشرده‌سازی با اتلاف: سطح کیفیت عکس‌ها اندکی افت پیدا می‌کند و برخی از عناصر حذف می‌شوند.
  2. فشرده‌سازی بدون اتلاف: سطح کیفیت عکس‌ها حفظ می‌شود.

ابزار مناسب برای فشرده‌سازی تصاویر

برای فشرده‌سازی تصاویر، تنها چیزی که نیاز دارید یک ابزار فشرده‌سازی تصویر است. در اینجا به معرفی برخی از این ابزار می‌پردازیم:

این ابزار رایگان برای فشرده‌سازی با اتلاف کاربرد دارد و با کاهش تعداد رنگ‌های استفاده شده حجم فایل را کاهش می‌دهد. TinyPNG برای PNG و JPEG استفاده می‌شود.

TinyPNG

Image Optim یک برنامه‌ی رایگان است که تصاویر را با حذف موارد غیرضروری فشرده و کیفیت آن را تاحدامکان حفظ می‌کند.

ImageOptim

این ابزار قدرتمند به شما کمک می‌کند تا بتوانید حجم فایل‌ها را کم کرده؛ ولی کیفیت و فرمت آن را حفظ کنید. برای دسترسی به این ابزار شما بایستی هزینه پرداخت کنید.

JPEGmini

Radical Image Optimization Tool یک برنامه رایگان ویندوز برای کاهش اندازه فایل تصویر است و شما می‌توانید کیفیت تصویر را قبل و بعد از فشرده‌سازی مقایسه کنید.

RIOT

Image Optimizer برای فشرده‌سازی خودکار تصاویر به‌صورت آفلاین کاربرد دارد. این سایت قادر است تمامی فایل‌های تصویری را اسکن و در زمان فشرده‌سازی آن‌ها صرفه‌جویی کند و سرعت سایت شما را در این فرآیند افزایش دهد.

Image Optimizer

بهترین ابزار بهینه سازی تصویر در وردپرس

برای آسان‌تر ساختن بهینه سازی تصاویر شما می‌توانید یک افزونه در سایت وردپرس خود نصب نمایید و در زمان خود صرفه‌جویی کنید. در اینجا به معرفی بهترین ابزار بهینه‌سازی تصویر می‌پردازیم.

این افزونه سه سطح مختلف فشرده‌سازی (معمولی، تهاجمی و فوق‌العاده) را در اختیار شما می‌گذارد. علاوه‌برآن، در صورت عدم رضایت از کیفیت کار می‌توانید با کلیک بازیابی و فشرده‌سازی مجدد کار را دوباره انجام دهید و حتی ابعاد تصویر را نیز تغییر دهید. Imagify Image Optimizer در نسخه‌ی رایگان (با محدودیت 25 مگابایت تصویر در ماه) و پریمیوم در دسترس شما است.

Imagify Optimize Images

به‌صورت خودکار اندازه‌ی تصاویر را کم می‌کند و سرعت بارگذاری سایت را بهبود می‌بخشد. Optimole به‌صورت رایگان وجود دارد. شما می‌توانید از آن استفاده و ارتقایش بخشید.

Optimole

به فشرده‌سازی تصاویر بدون تلفات می‌پردازد و دارای ویژگی بهینه سازی انبوه، مناسب برای افرادی است که کتابخانه‌های رسانه‌ای بزرگی دارند. این افزونه در دو نسخه‌ی رایگان و پریمیوم وجود دارد.

Optimus Image Optimizer

در دو نسخه‌ی رایگان و پرمیوم وجود دارد و حجم عکس‌ها را بدون کاهش کیفیت کم می‌کند. WP Smush می‌تواند عکس‌ها را اسکن و با آپلود آن‌ها در سایت حجمشان را کم کند؛ علاوه بر آن قادر است تصاویر آپلود شده از قبل را نیز اسکن و حجمشان را کم کند. 

WP Smush

افزونه‌ای برای بهینه سازی خودکار عکس‌ها و PDF به شمار می‌رود. شما با استفاده از Image Recycle قادر خواهید بود حداقل اندازه را برای فایل‌ها را تنظیم کنید این امر تضمین می‌کند که تصاویر و فایل‌ها هرگز بیش از حد فشرده نمی‌شوند. همچنین شامل بهینه سازی انبوه و تغییر اندازه خودکار تصویر است. این افزونه پولی است؛ ولی در یک بازه زمانی 15 روزه استفاده از آن رایگان است.

Image Recycle

بهترین روش‌های بهینه سازی تصاویر

در اینجا به توضیح برخی از نکات کاربردی در بهینه سازی تصاویر می‌پردازیم:

  1. در صورت استفاده از افزونه وردپرس، از افزونه‌ای استفاده کنید که تصاویر را فشرده و بهینه سازد.
  2. از یک CDN برای ارائه سریع تصاویر خود به بازدیدکنندگان در سراسر جهان استفاده کنید. 
  3. در صورت احتیاج به انیمیشن از گیف استفاده کنید؛ اما آن را نیز فشرده سازید.
  4. در صورت احتیاج به تصاویر با جزئیات بالا از PNG استفاده کنید.
  5. JPG در عکس‌ها و اسکرین‌شات‌های عمومی کاربرد دارد.
  6. از افکت‌های CSS3 استفاده کنید.
  7. تصاویر را با ابعاد مناسب ذخیره کنید.
  8. و….

پس از بهینه سازی تصاویر برای عملکرد بهتر سایت توسط موتورهای جست‌وجو بیش‌تر پسندیده می‌شود و سرعت بارگذاری آن زیادتر می‌گردد.

هدف از بهینه سازی عکس چیست؟

همان‌طور که عنوان شد بهینه سازی تصاویر به مجموعه اقدامات انجام شده برای افزایش و بهبود تصاویر می‌گویند که افراد را به اهداف خاص هدایت می‌کند. در اینجا به توضیح برخی از اهداف آن می‌پردازیم:

  1. بهبود جذابیت: شما با انجام این کار می‌توانید روشنایی، کنتراست و دیگر موارد را در عکس‌ها بهبود بخشید و تصویر را زیباتر سازید.
  2. کاهش اندازه: فشرده‌سازی عکس‌ها بدون ازدست‌رفتن کیفیت آن‌ها زمان بارگذاری تصاویر را کاهش می‌دهد و یک تجربه‌ی کاربری خوب را به ارمغان می‌آورد.
  3. SEO: شامل استفاده از برچسب‌ها و alt در تصاویر است که باعث می‌شود موتورهای جست‌وجو محتوای تصاویر را درک و احتمال ظاهرشدن تصاویر در نتایج جست‌وجو را افزایش دهد.
  4. تجربه‌ی کاربری: استفاده از عکس‌های بهینه شده مدت‌زمان بارگذاری را کاهش می‌دهد و رضایت کاربران را به دنبال خواهد داشت.
  5. و….

به‌طورکلی، بهینه سازی عکس تضمین می‌کند که تصاویر از نظر بصری جذاب، قالب‌بندی مناسب و کارآمد به مخاطبان موردنظر خود، چه در وب، چه به‌صورت چاپی یا در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌شوند.

و در آخر

با بهینه سازی تصویر شما می‌توانید در زمان و هزینه‌ی خود صرفه‌جویی کرده و عملکرد سایت خود را به بالاترین میزان خود برسانید. امیدواریم این راهنمای گام‌به‌گام در مسیر پیشبرد اهدافتان یاری بخش شما باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

وب سایت سئو بهینه سازی CDN