OLTP

تفاوت بین OLTP و data warehouse

OLTP (پایگاه داده عملیاتی ) که مخفف عبارت OnLine Transactional Processing، است. منبع اطلاعاتی برای انبار داده به شمار می‌آید. حاوی اطلاعاتی است که برای اجرای عملیات های روزانه کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. داده ها اغلب با به روز رسانی ها تغییر و ارزش فعلی آخرین تراکنش ها را منعکس می‌کنند. از OLTP برای مدیریت داده های پویا و فعال در زمان های واقعی استفاده می‌شود.

OLAP (پردازش تحلیلی آنلاین) که مخفف عبارت Online Analytical Processing است. روشی محاسباتی است که کاربران می‌توانند به راحتی و اختیاری داده ها را استخراج کنند و از دیدگاه های گوناگون به تجزیه و تحلیل آن بپردازند. که این امر به تجزیه و تحلیل روندها، گزارش مالی، پیش بینی فروش و سایر اهداف برنامه ریزی کمک می کند. این سیستم اطلاعات را در قالب های خاص سازماندهی و ارائه می‌دهد و در تلاش است تا نیازهای گوناگون کاربران مختلف را برآورده کند.

سیستم های انبار داده به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و تصمیم گیری به کاربران یا کارکنان دانش خدمت می‌کنند. چنین سیستم هایی می‌توانند اطلاعات را در قالب های خاص سازماندهی و ارائه دهند تا نیازهای متنوع کاربران مختلف را برآورده سازند. این سیستم ها به عنوان سیستم های پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP) نامیده می‌شوند.

در این مقاله به بیان تفاوت های میان OLTP و Data warehouse system می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

تفاوت میان پایگاه داده عملیاتی و تحلیلی

پایگاه داده عملیاتی (Operational Database)

OLTP، به سیستم های عملیاتی ای که برای پشتیبانی از پردازش تراکنش هایی با حجم بالا استفاده می‌شود، می‌گوییم. این سیستم ها در اکثر مواقع با داده های جاری در ارتباط اند و بر اساس نیازمندی ها به روز رسانی می‌شوند. OLTP برای معاملات و فرآیند های تجاری در زمان های واقعی طراحی می‌شود و می‌تواند از هزاران مشتری پشتیبانی نماید. در این پایگاه داده تعداد کمتری از داده ها در دسترس قرار دارند. و از این سیستم برای انجام فعالیت ها به صورت سریع و همینطور به روزرسانی حجم‌های کوچکی از داده‌ها بهینه می‌شوند.

سیستم های عملیاتی به طور گسترده ای فرآیند گرا هستند و برای پردازش تراکنش های آنلاین (OLTP) ایجاد شده اند.

پایگاه داده تحلیلی (Data Warehouse)

Data warehouse systems یا سیستم های انبار داده برای پشتیبانی از پردازش تحلیلی با حجم بالا طراحی می‌شوند. این سیستم ها با داده های تاریخی کار می‌کنند و موضوع محور می‌باشند. سیستم های انبار داده معمولاً برای انجام بازیابی سریع حجم نسبتاً بالایی از داده ها بهینه شده اند. در کنار آن، Data warehouse systems با اطلاعات معتبر و سازگار بارگذاری می‌شود؛ بنابراین احتیاجی به اعتبار سنجی سریع ندارد.

تفاوت بین OLTP و OLAP

OLTP

  1. برای مدیریت داده های عملیاتی استفاده می‌شود.
  2. مورد استفاده افرادی همچون کارمندان، مشتریان و متخصصان فناوری اطلاعات و… است.
  3. سیستم OLTP به عنوان یک سیستم مشتری مدار است، پردازش تراکنش و دیگر موارد توسط کارمندان، مشتریان و متخصصان فناوری اطلاعات انجام می‌شود.
  4. OLTP به مدیریت داده های فعلی که بیش از حد دقیق هستند و برای تصمیم گیری استفاده می شوند، می‌پردازد.
  5. سیستم OLTP در درجه اول بر روی داده های جاری در یک شرکت یا بخش تمرکز می‌کند، بدون اینکه به اطلاعات یا داده های تاریخی در سازمان های مختلف اشاره کند.
  6. الگوهای دسترسی آن معمولا از تراکنش های کوتاه و اتمی تشکیل شده است. چنین سیستمی به تکنیک های کنترل همزمان و بازیابی نیاز دارد.
  7. دسترسی خواندن و نوشتن در آن فراهم است.
  8. تعداد رکوردهای قابل دسترسی توسط این سیستم در حدود ده ها رکورد است.
  9. اسنفاده از آن در عصر حاضر کاملا عادی است.
  10. سرعت پردازش در این سیستم بالا است.
  11. مدیریت مشتریان در  OLTP نسبت به OLAP  محدود تر است.
  12. OLTP با داده های عملیاتی کار می‌کند و در مقابل OLAP با داده‌های تاریخی یا داده‌های بایگانی کار می‌کند.

OLAP

  1.  برای مدیریت داده های اطلاعاتی استفاده می‌شود.
  2. مورد استفاده افرادی همچون جمله مدیران، مدیران اجرایی و تحلیلگران و… است. 
  3. سیستم OLAP بازار محور است.
  4. این سیستم حجم زیادی از داده‌های تاریخی را مدیریت می‌کند و داده‌ها را در سطوح مختلف جزئیات ذخیره و مدیریت می‌کند. این اطلاعات استفاده از داده ها را در تصمیم گیری آگاهانه راحت تر می‌کند.
  5. سیستم OLAP به دلیل فرآیند تکاملی یک سازمان، اغلب چندین نسخه از یک طرح پایگاه داده را در بر می‌گیرد. سیستم‌های OLAP همچنین با داده‌هایی سر و کار دارند که از سازمان‌های مختلف سرچشمه می‌گیرند و اطلاعات بسیاری از فروشگاه‌های داده را یکپارچه می‌کنند.
  6. به دلیل حجم زیاد، داده های OLAP در رسانه های ذخیره سازی چندگانه ذخیره می‌شوند.
  7. دسترسی در نوشتن غالبا در آن فراهم است.
  8. تعداد رکوردهای قابل دسترسی توسط این سیستم میلیون ها رکورد است.
  9. استفاده از آن در عصر حاضر تا حدی عادی شده است.
  10. سرعت پردازش در این سیستم بستگی به مقدار فایل‌های موجود دارد، به‌روزرسانی دسته‌ای داده‌ها ممکن است ساعت‌ها طول بکشد.

 و در آخر 

در این مقاله به معرفی OLTP و OLAP پرداختیم و تفاوت های میان آن‌ها و انبار داده را بیان کردیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

OLAP پایگاه داده OLTP