توسعه اپلیکیشن موبایل

توسعه اپلیکیشن موبایل + روش‌های توسعه اپلیکیشن موبایل

فهرست مطالب

به مجموعه فعالیت‌هایی که برای ساخت نرم‌افزارها انجام می‌شود توسعه اپلیکیشن موبایل می‌گویند. این اپلیکیشن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا بتوانند وظایف مختلف را به‌وسیله تلفن همراه و دیگر ابزار انجام دهند. این مسیر شامل انجام کارهایی همچون طراحی رابط کاربری، برنامه‌نویسی، تست، راه‌اندازی و پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها بر روی انواع دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف می‌باشد.

اهمیت توسعه اپلیکیشن موبایل

توسعه اپلیکیشن موبایل به علت مزایای بسیار زیادی که برای کسب و کارها دارد اهمیت بالایی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است.

  1. دسترسی آسان: ازآنجا که تلفن همراه پیوسته در دسترس افراد است شما با استفاده از اپلیکیشن‌ها می‌توانید در هر لحظه و هر مکان به خدمات دسترسی یابید.
  2. تجربه کاربری بهتر: این دسته از اپلیکیشن‌ها با ارائه رابط کاربری و ویژگی‌های مناسب تجربه  کاربری را بهبود می‌بخشند.
  3. کسب و کار اینترنتی: این اپلیکیشن‌ها به کسب و کارها اجازه می‌دهند تا وارد دنیای اینترنتی شده و کسب و کار خود را به صورت آنلاین نیز گسترش دهند.
  4. و…

انواع اپلیکیشن‌های موبایل

هر نوع از اپلیکیشن‌های موبایل با توجه به اهداف خود کارکردی خاص داشته و مخاطبین خود را دارند. در این جا به معرفی چند نمونه از برنامه‌های کاربردی تلفن‌های همراه می‌پردازیم.

  1. برنامه‌های کاربردی: برنامه‌های کاربردی قابلیت‌هایی دارند که از آن‌ها در کارهای روزانه می‌توان استفاده کرد که برای مثال می‌توان به ماشین حساب، برنامه‌های آب و هوا اشاره کرد.
  2. رسانه‌های اجتماعی: آن دسته از برنامه‌ها که ارتباط میان کاربران را آسان‌تر کرده‌اند؛ مثل اینستاگرام و فیس بوک.
  3. سرگرمی‌ها: هدف از ایجاد این اپلیکیشن‌ها سرگرم ساختن کاربران است که می‌تواند شامل پخش موسیقی، فیلم و دیگر موارد باشد.
  4. سبک زندگی: این دسته از اپلیکیشن‌ها جنبه‌های زندگی فرد را تعریف می‌کنند که می‌توان مواردی چون برنامه‌های تناسب اندام و غذا را نام برد.
  5. مبتنی بر وب: از طریق مرورگر وب دستگاه‌های موبایل اجرا و از تکنولوژی‌های وب مانند HTML، CSS و JavaScript برای توسعه استفاده می‌کنند.
  6. بومی: این نوع از برنامه‌ها در فروشگاه‌های گوگل و اپل استور وجود دارند و به یکی از سیستم عامل‌های گوشی اختصاص دارد.

فراموش نکنید که این دسته‌بندی‌ها جامع نیست و انتخاب نوع اپلیکیشن به اهداف و مخاطبین شما بستگی دارد.

انواع اپلیکیشن های موبایل

فرایند توسعه اپلیکیشن موبایل چیست؟

در بخش زیر چارچوبی کامل برای ایجاد یک اپلیکیشن را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

1. استراتژی خود را مشخص کنید.

در ابتدا مشخص کنید هدف شما از ایجاد این اپلیکیشن چیست و استفاده از آن چه مشکلاتی را برطرف خواهد کرد. شما با انتخاب استراتژی، گروه هدف خود را مشخص خواهید کرد و بر طبق برنامه ریزی مشخص می‌کنید به چه میزان برای توسعه اپلیکیشن خود سرمایه گذاری خواهید کرد.

2. انتخاب تیم

مجموعه‌ای از افراد را که در راستای پیشبرد اهداف و توسعه اپلیکیشن نیاز دارید انتخاب نمایید و تیم خود را تشکیل دهید.

3. آینده نگری

بررسی کنید اپلیکیشن تلفن همراه شما چگونه به حل مشکلات می‌پردازد و چه ویژگی‌ها و عملکردهایی دارد.

4. انتخاب مسیر

نقشه و مسیر پیش رو را با استفاده از یافته‌های مراحل پیشین توسعه دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید مسیری گام به گام برای ارزیابی اولویت‌های خود شکل دهید.

5. انتخاب ابزار و توسعه

در راستای توسعه برنامه شما می‌توانید از ابزار متعددی استفاده نمایید. در این مرحله ابزار را بسته به نیاز خود انتخاب و پس از آن مسیر توسعه را آغاز نمایید.

6. تست

در این بخش نمونه اولیه را ایجاد و آن را با سرمایه گذاران و سهام داران به اشتراک بگذارید و از بازخورد آنها برای اصلاح توسعه برنامه و آزمایش بیشتر استفاده کنید.

7. عرضه

پس از طی کردن مسیر فوق حال زمان آن فرا رسیده است که آن را برای آزمایش رسمی بتا در اختیار کاربران قرار دهید. این فرایند شامل چندین دور بررسی و ترکیب اصلاحات کاربر قبل از ایجاد نسخه قابل اجرا از برنامه شما است. پس از آن نیز شما می‌توانید کانالی برای بازخورد کاربران ایجاد کنید و پشتیبانی مستمر ارائه دهید.

فرایند توسعه اپلیکیشن موبایل

روش‌های توسعه اپلیکیشن موبایل

روند توسعه اپلیکیشن موبایل می‌تواند به شکل‌های مختلفی انجام شود که در اینجا به معرفی برخی از اصلی‌ترین روش‌های آن می‌پردازیم.

  • توسعه نیتیو (Native Development)

در این روش اپلیکیشن‌ها با استفاده از زبان برنامه نویسی و ابزار مخصوص هر پلتفرم به صورت جداگانه‌ای توسعه داده می‌شوند. در این روش توسعه دهندگان می‌توانند به صورت کامل از ویژگی‌ها و قابلیت‌های دستگاه و پلتفرم استفاده و بهینه سازی‌ها را به صورت انحصاری انجام دهند. مواردی چون عملکرد بهینه، دسترسی کامل به ویژگی‌ها از جمله مزایا و زمان بر بودن و دوباره کاری داشتن از معایب این توسعه اپلیکیشن به حساب می‌آید.

به طور خلاصه، توسعه نیتیو به توسعه‌دهندگان امکان ارائه تجربه کاربری بهینه و دسترسی کامل به ویژگی‌های دستگاه را می‌دهد، اما با هزینه‌های زمانی و مالی بالا همراه است.

  • توسعه متقاطع (Cross-Platform Development)

این روش به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا با تنها یک بار نوشتن کد آن را روی چند پلتفرم مختلف اجرا نمایند. از جمله مزایای توسعه متقاطع کاهش زمان و هزینه در توسعه و افرایش سرعت در آن است. معایب این روش نیز کاهش عملکرد و دسترسی کمتر به ویژگی‌ها و امکانات می‌باشد.

به طور خلاصه، توسعه متقاطع می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا با کاهش هزینه‌ها و زمان توسعه، اپلیکیشن‌هایی را برای چندین پلتفرم تولید کنند.

  • توسعه ترکیبی (Hybrid Development)

از ادغام تکنولوژی وب و نیتیو ایجاد می‌شود. در این روش اپلیکیشن‌ها از طریق مرورگر داخلی (WebView) در اپلیکیشن‌های نیتیو نمایش داده می‌شوند و از زبان‌های وب برای توسعه استفاده می‌کنند. این روش به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که با توسعه یک بار کد، اپلیکیشن‌های خود را بر روی چندین پلتفرم اجرا کنند. به اشتراک گذاری کدها، سرعت بالا و استفاده از دانش و توانمندی‌ها مزایا و دسترسی کمتر به ویژگی‌ها، تجربه کاربری و عملکرد کمتر از معایب توسعه ترکیبی به شمار می‌رود.

به طور خلاصه، توسعه ترکیبی به توسعه‌دهندگان امکان اجرای اپلیکیشن‌ها را بر روی چندین پلتفرم با استفاده از تکنولوژی‌های وب و WebView می‌دهد، اما معمولاً با کاهش در کنترل بر ویژگی‌های نیتیو و بهینه‌سازی کمتری همراه است.

هزینه‌های توسعه یک اپلیکیشن موبایل به چه صورت است؟

میزان هزینه توسعه اپلیکیشن متغیر است و به نوع برنامه و کاربرد آن‌ها بستگی دارد. در اینجا به معرفی برخی از عوامل مؤثر در هزینه‌های آن می‌پردازیم.

  • تیم توسعه: بخشی از هزینه‌های توسعه یک اپلیکیشن مربوط به استخدام توسعه دهندگان، طراحان و سایر اعضای تیم می‌باشد. این نرخ‌ها بسته به تخصص افراد می‌تواند متفاوت باشد.
  • پیچیدگی: هرچه برنامه پیچیده‌تر و با ویژگی‌های بیشتر باشد زمان توسعه و هزینه آن بالاتر خواهد بود.
  • طراحی: شامل طراحی UI و UX است. هر چه این برنامه طراحی بهتری داشته باشد تعامل کاربران را بیشتر می‌کند. اما این منابع به طراحی اضافه احتیاج دارند که به‌تبع هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.
  • مالکیت معنوی: در صورتی که شما به توسعه یک برنامه منحصر به فرد می‌پردازید. در راستای ثبت و محافظت از مالکیت آن بایستی هزینه‌های قانونی آن را بپردازید.
  • تست: در راستای اطمینان از عملکرد مناسب برنامه شما در دستگاه‌های مختلف، بایستی برخی از تست‌ها صورت بگیرد که این امر به هزینه‌ها اضافه خواهد کرد.
  • تعمیرات و به‌روزرسانی‌ها: انجام این قبیل کارها نیازمند در نظر گرفتن بخشی از هزینه‌ها می‌باشد.
  • و…

و در آخر 

در این مقاله به توضیح درباره توسعه اپلیکیشن موبایل پرداختیم و روش‌های توسعه آن را بیان کردیم. امیدواریم این مقاله در راستای آشنایی با اپلیکیشن‌های موبایل به شما کمک کرده باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Development