زبان برنامه نویسی Rust

زبان برنامه نویسی Rust چیست؟ + مزایا و معایب آن

فهرست مطالب

زبان برنامه نویسی Rust از جمله زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا محسوب می‌شود که با بهره گیری از امکانات متعددی مثل ایمنی، سرعت و خیلی موارد دیگر در تلاش است تا مشکلات برنامه نویسی زبان‌های مختلفی مثل C و C++ را حل نماید. زبان برنامه نویسی راست از زبان‌های برنامه نویسی مختلف الهام گرفته است و به اصلاح و بهبود آن‌ها نیز پرداخته است که منجر به تبدیل آن به یک زبان برنامه نویسی مدرن شده است. اصلاحات انجام شده در زمینه‌های مختلفی هستند که برای مثال می‌توان به بهبود امنیت، مدیریت منابع، بهینه سازی ساختار کدها و این دست از موارد اشاره کرد. ادغام تمامی این موارد با یکدیگر باعث شده است تا برنامه نویسان با بهره گیری از زبان برنامه نویسی راست کدهای سریع و قابل اطمینان بنویسند.

استفاده از Rust میزان باگ و آسیب‌پذیری نرم افزارها را کاهش می‌دهد. این امر باعث می‌شود تا شرکت‌های بزرگ و کوچک در سراسر جهان از Rust به عنوان یک ابزار قدرتمند برای توسعه نرم‌افزار استفاده کنند.

ویژگی های زبان برنامه نویسی راست

در این بخش قصد داریم تا به توضیح درباره ویژگی‌های زبان برنامه نویسی Rust بپردازیم.

  • مدیریت منابع

مدیریت منابع در زبان‌های برنامه نویسی عبارت است از مدیریت مجموعه منابعی که برنامه‌ها برای اجرای خود به آن‌ها نیاز دارند. با انجام این کار می‌توان از مصرف بی رویه و نادرست منابع جلوگیری کرد و بهبود کارایی و عملکرد را به همراه آورد. در حال حاضر زبان‌های برنامه نویسی زیادی با بهره گیری از روش‌های مختلف به مدیریت منابع می‌پردازند که زبان برنامه نویسی راست را نیز شامل می‌شود. این زبان با بهره گیری از مفاهیمی مانند رفرنس‌های قوی و اجرای ایمن برنامه‌ها از خطاهای حافظه و مدیریت منابع جلوگیری می‌کنند.

درکل، مدیریت منابع موجب افزایش کارایی و کیفیت برنامه و همچنین جلوگیری از مشکلاتی مانند نشت حافظه و اشکالات امنیتی می‌شود که این موارد مهمی در توسعه نرم‌افزارهای پایدار و با کیفیت هستند.

  • کم هزینه بودن

با بهره از این زبان برنامه نویسی شما می‌توانید کارهای خود را بدون هزینه اضافه انجام دهید. این امر در زبان برنامه نویسی Rust به این صورت است که توسعه دهندگان می‌توانند حافظه را به صورت مستقیم و بدون هزینه اضافی مدیریت کنند.

امنیت
  • امنیت بالا

امنیت بالا حافظه از ویژگی‌های مهم زبان برنامه نویسی راست به شمار می‌رود. این زبان با استفاده از مفاهیم و قواعد در مدیریت حافظه به تضمین امنیت آن کمک می‌کند. Rust با استفاده از مکانیزم‌های ایمنی و بررسی‌های کامپایلر، از این خطراتی مثل  دسترسی غیرمجاز به حافظه و خرابی‌ جلوگیری می‌کند.

این ویژگی به برنامه‌نویسان اطمینان می‌دهد که برنامه‌هایشان از مشکلات مرتبط با حافظه مانند دسترسی غیرمجاز و خطاهای رایج حافظه در امان هستند و برنامه‌ها به طور کلی پایدارتر، امن‌تر، و کمتر به مشکلات و باگ‌های حافظه دچار می‌شوند.

  • سهولت در یادگیری

شما می‌توانید زبان برنامه نویسی راست را به آسانی و سرعت یاد بگیرید و از آن استفاده نمایید.

  • سازگاری بالا

این زبان برنامه نویسی برای تمامی سیستم عامل‌ها کارایی دارد و شما می‌توانید از آن استفاده نمایید.

  • و…

مزایا و معایب زبان برنامه نویسی Rust

هر زبان برنامه نویسی مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این بخش به توضیح درباره مزایا و معایب این زبان برنامه نویسی می‌پردازیم.

مزایا

  1. داشتن ایمنی بالا.
  2. ارائه عملکردی بهتر نسبت به زبان‌های برنامه نویسی C و C++.
  3. فراهم آوردن امکان مدیریت هم‌زمان موضوعات مختلف.
  4. ارائه یک جامعه گسترده که به ارائه مستندات و اطلاعات مناسب می‌پردازند و شما می‌توانید در صورت داشتن سؤالات مختلف از پشتیبانی آن‌ها بهره‌مند شوید.

معایب

  1. داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد این زبان برنامه نویسی می‌تواند کار را برای تازه واردان سخت کند و یادگیری را زمان ‌بر سازد.
  2. بالا بودن تایم کامپایل نسبت به برخی از زبان‌های دیگر.
  3. بازار کار محدودتر نسبت به زبان‌های معتبرتر کوچک‌تر.

کاربرد زبان برنامه نویسی راست

همان‌طور که در توضیح دادیم زبان برنامه نویسی Rust در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اینجا به توضیح درباره کاربردهای زبان برنامه نویسی راست می‌پردازیم.

  1. سیستم عامل‌ها: ازآنجا که این زبان برنامه نویسی از کنترل سطح پایین، کارایی و ایمنی برخوردار است در توسعه سیستم عامل‌ها استفاده می‌شود و ایجاد سیستم عامل‌های ایمن را آسان می‌سازد.
  2. ماشین لرنینگ: این زبان برنامه نویسی با ارائه کتابخانه‌هایی مانند Rusty-machine و tch-rs گزینه‌ای مناسب در این زمینه محسوب می‌شود.
  3. برنامه‌های کاربردی وب: داشتن مدیریت حافظه کارآمد باعث می‌شود تا توسعه دهندگان برنامه‌های کاربردی با کارایی بالا و ایمن برای حافظه بنویسند.
  4. وب اسمبلی: استفاده برای وب اسمبلی که امکان اجرای برنامه‌ها را با کارایی بالا فراهم می‌آورد.
  5. بازی‌ها: از راست در ساخت و توسعه بازی‌ها استفاده می‌شود.
  6. و…

کدام شرکت‌ها از زبان برنامه نویسی راست استفاده می‌کنند؟

شرکت‌های زیادی از زبان برنامه نویسی راست در راستای پیشبرد اهدافشان استفاده کرده‌اند. در اینجا به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • فیس بوک

ازآنجاکه فیس بوک حجم بالایی از داده‌ها را مدیریت می‌کند به تبع دنبال زبان برنامه نویسی لود که امنیت بالایی داشته باشد. این امر آن را به استفاده از زبان برنامه نویسی Rust ترغیب کرد.

  • دیسکورد

همانند فیس بوک به علت نیاز به زبان برنامه نویسی قوی و ایمن راست را انتخاب می‌کند.

  • Dropbox

پلتفرم میزبانی که به ارائه خدمات ذخیره سازی ابری و همگام سازی فایل می‌پردازد در بخش‌های اصلی سیستم همگام سازی فایل خود به زبان برنامه نویسی Rust متکی است.

  • مایکروسافت

مایکروسافت از این زبان برنامه نویسی راست برای سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند. همچنین از اعضای بنیان گذار Rust Foundation هستند. مایکروسافت به علت ایمنی حافظه بالایی که زبان برنامه نویسی راست دارد از آن حمایت می‌کند و معتقد است که حدود 70 درصد از وصله‌های امنیتی ناشی از باگ‌های مربوط به حافظه هستند و Rust می‌تواند این مشکلات را در مرحله توسعه شناسایی کند.

  • آمازون

شرکت آمازون از زبان برنامه نویسی راست در راستای حفظ نرم افزارهای خود به صورت سریع و ایمن استفاده می‌کند.

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره زبان برنامه نویسی راست پرداختیم و گفتیم راست ترکیبی از ایمنی، عملکرد و ویژگی‌های مهم است و یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا است که برای کارهایی از جمله برنامه‌نویسی سیستم، برنامه‌نویسی توزیع شده و برنامه‌نویسی وب بسیار مناسب است.

سؤالات متداول

  • هدف از استفاده از زبان برنامه نویسی Rust چیست؟

این زبان برنامه نویسی با هدف افزایش ایمنی، سرعت و انجام کارها به صورت موازی است و می‌تواند حافظه را به شکل مؤثری مدیریت کند.

  • معایب زبان برنامه نویسی راست چیست؟

هر زبان برنامه نویسی کنار مزایایی که ارائه می‌دهد معایبی نیز دارد. زبان راست نیز چنین است که برای مثال می‌توان به بازار کار محدود آن و محبوبیت کمتر به علت ناشناخته بودن این زبان نسبت به زبان‌های قدیمی مانند C++ یا Python اشاره کرد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

برنامه نویسی