مدل OSI

مدل OSI چیست؟ + آشنایی با لایه های مختلف شبکه

فهرست مطالب

مدل OSI مخفف عبارت Open Systems Interconnection می‌باشد. این مدل به معرفی هفت لایه می‌پردازد که به وسیله آن سیستم‌های کامپیوتری قادر خواهند بود تا به برقراری ارتباط از طریق شبکه بپردازند. این مدل نخستین بار در دهه 1980 میلادی توسط شرکت‌های کامپیوتری و مخابراتی وارد پذیرش قرار گرفت.

مدل OSI یک زبان جهان برای شبکه‌های کامپیوتری محسوب می‌شود و بر این اساس سیستم‌های ارتباطی شبکه به هفت لایه تقسیم می‌شوند. هر کدام از این لایه‌ها وظایف خاص خود را دارند و می‌توانند با لایه‌های بالا و پایین در ارتباط باشند. در این محتوا قصد داریم به توضیح درباره مدل OSI بپردازیم و بینشی کلی در این باره در اختیار شما قرار دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

اهمیت مدل OSI

استفاده از مدل OSI اهمیت زیادی دارد. این مدل قادر است تا به تشخیص مشکلات شبکه بپردازد و این امکان را برای افراد فراهم آورد تا به وسیله آن بتوانند مشکلات شبکه، برنامه‌ها و خطاهای تجهیزات را شناسایی نمایند. در کنار آن این امکان را برای فروشندگان نرم افزارها و سخت افزارها فراهم می‌آورد تا بتوانند به توضیح درباره عملکرد محصولات خود بپردازند و به وسیله آن خریداران بتوانند درباره معماری و جایگاه آن در شبکه اطلاعات لازم را کسب کنند.

در کنار همه این موارد مدل OSI به عنوان یک استاندارد بین‌المللی توسط سازمان استانداردهای بین‌المللی (ISO) توسعه داده شده است. این استاندارد برای سازمان‌ها و توسعه‌دهندگان یک چارچوب مشترک را فراهم می‌کند تا بهبود ارتباطات و توسعه فناوری‌های شبکه را تسهیل کند.

به طور کلی، مدل OSI به عنوان یک استاندارد معتبر و یک چارچوب مرجع برای طراحی، پیاده‌سازی و مدیریت شبکه‌های کامپیوتری اهمیت بسیاری دارد و برای صنعت فناوری اطلاعات بسیار ارزشمند است.

مزایا و معایب مدل OSI

مدل OSI مزایا و معایب خاص خود را دارد که در اینجا به توضیح درباره آن‌ها می‌پردازیم.

مزایا

  1. ارائه استانداردهای بین المللی که منجر به داشتن یک چارچوب کلی برای آن‌ها شده و ارتباط میان توسعه دهندگان و مهندسان را بهبود می‌بخشد.
  2. تقسیم بندی وظایف و کارها که به عیب یابی و بهینه سازی شبکه کمک می‌کند.
  3. تأمین منابع سخت افزاری و نرم افزاری شبکه.
  4. و….

معایب

  1. پیچیدگی برای افراد که می‌تواند فهم و استفاده از آن را دچار مشکل سازد.
  2. قدیمی بودن آن.
  3. و…

لایه‌های مدل OSI

اینجا قصد داریم تا به توضیح درباره لایه‌های مدل OSI بپردازیم.

در این لایه بیت‌ها از طریق مسیرهای فیزیکی منتقل می‌شوند. در این لایه کارهایی مثل مشخص کردن مشخصاتی مثل نوع کابل، روش انتقال داده، ولتاژ‌ها و سرعت انتقال بیت‌ها انجام می‌شود.

ایجاد اتصال میان دستگاه‌های مجاور در شبکه را انجام می‌دهد و از بروز خطاها و نویزها جلوگیری می‌کند.

مسیریابی و ارسال داده‌ها از مبدأ به مقصد را انجام می‌دهد.

برقراری ارتباط نقطه به نقطه میان دو دستگاه در شبکه را فراهم می‌آورد که شامل مواردی مثل کنترل جریان، تکمیل و بازیابی داده‌ها و تضمین تحویل داده‌ها است.

OSI model

برقراری جلسات، مدیریت آن‌ها و درنهایت خاتمه دادن آن‌ها میان دستگاه‌ها را برعهده دارد.

ترجمه، رمزنگاری و فشرده‌سازی داده‌ها را بر عهده دارد تا برنامه‌ها و دستگاه‌های مختلف بتوانند با فرمت‌های مختلف داده کار کنند.

لایه هفتم مدل OSI که به آسان سازی روابط میان کاربران با برنامه‌ها و خدمات ارائه شده توسط شبکه می‌پردازد.

تفاوت OSI و TCP/IP

مدل OSI مخفف عبارت Open Systems Interconnection است و TCP/IP نیز به عنوان پروتکل کنترل انتقال/ اینترنت شناخته می‌شود. هر دو این موارد از مدل‌های معماری شبکه به حساب می‌آیند. مدل OSI از هفت لایه تشکیل شده است که هر کدام از این لایه‌ها مسئولیت خاص خود را دارند. لایه‌های مدل OSI عبارت‌اند از لایه فیزیکی، دیتا لینک، شبکه، حمل و نقل، جلسه، نمایش و کاربردی. از این مدل بیشتر به عنوان یک مدل مرجع برای توصیف عملکرد شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. در کنار آن  TCP/IPپروتکل خاصی است که بر روی اینترنت استفاده می‌شود. این پروتکل حاوی چهار لایه اتصالات، لایه اینترنت، لایه حمل و لایه برنامه است که از آن به عنوان پایه اصلی برای ارتباطات شبکه‌ای در اینترنت استفاده می‌شود.

تفاوت اصلی میان OSI و TCP/IP در تعداد و ساختار لایه‌ها و نیز در نحوه توصیف و عملکرد آن‌ها است. OSI با تعداد لایه‌های بیشتر و بسیار کامل‌تر است، در حالی که TCP/IP با تمرکز بیشتر بر روی استفاده واقعی و عملکرد در اینترنت، ساده‌تر است.

با تهیه سرور اختصاصی پویان آی تی و در کنار آن بهره گیری از مدل OSI شما می‌توانید عملکرد و امنیت سرویس خود را بهبود بخشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با پشتیبانان ما در ارتباط باشید.

و در آخر

در این مقاله به توضیح درباره مدل OSI پرداختیم و گفتیم این مدل یک معماری است که از آن برای توصیف عملکرد شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. همچنین توضیح دادیم که مدل OSI از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها وظایف خاص خود را در ارتباط با داده‌ها و انتقال آن‌ها دارند.

مدل OSI شامل هفت لایه است که به ترتیب عبارت‌اند از:

  1. Physical Layer
  2. Data Link Layer
  3. Network Layer
  4. Transport Layer
  5. Session Layer
  6. Presentation Layer
  7. Application Layer

هر کدام از این لایه‌ها وظایف و مسئولیت‌های خاص خود را دارند و امکان ارسال و دریافت داده‌ها از یک نقطه به دیگری را فراهم می‌کنند.

سؤالات متداول

  • هدف از استفاده از مدل OSI چیست؟

با بهره گیری از این روش شما قادر خواهید بود تا چارچوبی برای توصیف عملکرد سیستم شبکه خود داشته باشید و با بهره گیری از آن در حیطه قوانین و مقررات روابط و همکاری‌های میان محصولات و نرم افزارها را برقرار سازید.

  • آیا از مدل OSI می‌توان بدون استفاده از لایه‌های آن استفاده کرد؟

خیر. در این مدل شما نمی‌توانید از هیچ کدام از لایه‌ها چشم پوشی کنید و برای ارسال داده‌ها از طریق شبکه عبور از تمامی این هفت لایه امری ضروری است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

OSI شبکه