مقایسه پردازنده M1 و M2

مقایسه پردازنده ی M1 و M2

پردازنده های M1 و M2​

سازندگان پردازنده‌های مختلف با یکدیگر در رقابتند تا بتوانند محصولاتی بهتر و با کیفیتی قابل قبول تر را در اختیار افراد قرار دهند. سر انجام با عرضه ی پردازنده M1 اپل تغییرات عظیمی در این صنعت ایجاد شد؛ به دنبال آن در طی گذشت زمان اپل پردازنده‌های قدرتمند تری از جمله M1 Pro، M1 Max و M1 Ultra را نیز به بازار عرضه نمود.

سر انجام پس از گذشت 1.5 سال اپل 7پردازنده ی M2 را به بازار عرضه کرد و در هنگام ارائه ی این پردازنده ادعا کرد که M2  در مقایسه ی با M1 در حدود 45 درصد عملکردی بهتر در زمینه ی GPUو تقریبا 8 درصد عملکردی بالاتر در زمینه ی CPU دارد.

در این مقاله ما به مقایسه ی این دو نوع پردازنده می‌پردازیم.

اپل، پردازنده گرافیکی:

وقتی صحبت از پردازنده ی گرافیکی به میان می‌آید، اپل M2 دارای یک پردازنده گرافیکی 10 هسته ای (8 هسته ای در مک های پایین تر) است، اما اپل M1 تنها دارای 8 هسته گرافیکی (در برخی از مک ها، 7 هسته ی گرافیکی) است. با پردازنده Apple M2، اپل به وضوح مایل به ارائه عملکرد گرافیکی بهتر است. پردازنده M2 اپل 25 درصد عملکرد گرافیکی بیشتری را در همان محیط قدرتمند مانند Apple M1 ارائه می دهد. هنگامی که پردازنده گرافیکی Apple M2 به حداکثر سطح قدرت خود می رسد، اپل ادعا می کند که تا 45 درصد عملکرد را افزایش می‌دهد.

در این زمان، می‌توانیم با اطمینان بیان کنیم که در GPU ،M2 با اختلاف قابل توجهی از M1 بهتر است. پردازنده گرافیکی Apple M2 همچنین حافظه نهان L2 بزرگتری دارد و می تواند تا 3.6 ترافلاپس را اجرا کند، اما پردازنده گرافیکی M1 تنها می‌تواند به 2.6 ترافلاپس برسد. در مقایسه با پردازنده گرافیکی  41 گیگاپیکسل در ثانیه در M1 می‌باشد. پردازنده گرافیکی M2 می تواند تا 55 گیگاپیکسل در ثانیه را نمایش دهد. به طور کلی، پردازنده گرافیکی Apple M2 نسبت به نسل قبلی خود افزایش قابل توجهی داشته است.

Apple M2 در بخش Media Engine نیز ارتقا یافته است و دارای یک Media Engine جدید است که از ProRes پشتیبانی می کند و می‌تواند رمزگذاری و رمزگشایی کند. Media Engine جدید همچنین از فیلم‌های  8K H.264 و HEVC پشتیبانی می‌کند و امکان پخش همزمان ویدیوهای 4K و 8K را فراهم می‌کند. مشابه Apple M1، برای نمایشگر خارجی 6K نیز سازگاری دارد. این یک تغییر خوشایند است و راه را برای رمزگذاری‌های ویدیویی سریع‌تر در پردازنده جدید باز می‌کند.

Apple M1 در مقابل M2 Neural Engine:   

پردازنده Apple M2 همچنین دارای نسل بعدی Secure Enclave است که یک لایه حفاظتی دیگر را اضافه می‌کند. علاوه بر این، جدیدترین موتور عصبی 16 هسته ای M2 می تواند تا 15.8 تریلیون عملیات در ثانیه (TOPS) انجام دهد. اگرچه پردازنده Apple M1 دارای موتور عصبی 16 هسته ای است، اما تنها می‌تواند 11 TOPS را مدیریت کند. به عبارت دیگر، موتور عصبی ارتقا یافته در M2 حدود 40 درصد سریعتر از موتور عصبی در M1 است. این مورد به وظایف یادگیری ماشینی سریع‌تر در سراسر Mac برای مواردی مانند تجزیه و تحلیل ویدیو، تشخیص صدا، پردازش تصویر و موارد دیگر تبدیل می‌شود. تشخیص جیغ روی دستگاه و سایر ویژگی‌های AR/VR نیز احتمالاً بهبود قابل توجهی خواهند داشت.

حافظه:

پردازنده Apple M2 به حافظه Unified تا 24 گیگابایت با پهنای باند 100 گیگابیت در ثانیه اجازه می دهد که امری فوق العاده است. از سوی دیگر، M1 تنها تا 16 گیگابایت حافظه Unified را پشتیبانی می‌کند و سرعت آن 68.25 گیگابیت بر ثانیه است. این تا حد زیادی به دلیل رابط حافظه LPDDR5 اپل M2 است.

 متأسفانه امتیاز Geekbench برای پردازنده‌های جدید M2 هنوز منتشر نشده است و ما نمی‌توانیم ادعای اپل را تأیید کنیم. اما رم جدید DDR5 با حداکثر 24 گیگابایت حافظه یکپارچه و 20 درصد ترانزیستورهای بیشتر امیدوارکننده به نظر می‌رسند و احتمالاً مسئول افزایش عظیم 45 درصدی GPU هستند. اما به طور کلی، این یک ارتقاء قوی به خصوص در قسمتGPU  است.

تاثیر پردازنده بر حافظه

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه و از خواندن مقالات مرتبط لذت ببرید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

CPU پردازنده