PWA

وب اپلیکیشن (PWA) چیست؟

فهرست مطالب

همان‌طور که می‌دانید در عصر حاضر گوشی‌های هوشمند بازار را در دست خود گرفته‌اند. امروزه اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های زیادی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها برای کارهای زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این محتوا قصد داریم به توضیح درباره PWA بپردازیم. پس همراه ما باشید.

اپلیکیشن بومی چیست؟

این نوع اپلیکیشن به صورت خاص برای یک سیستم عامل توسعه داده شده است و از زبان‌های برنامه نویسی خاصی مثل Swift یا Objective-C برای iOS و Java یا Kotlin برای Android استفاده می‌کند. اپلیکیشن‌های بومی ویژگی‌های زیادی دارند که برای مثال می‌توان به عملکرد بهتر و تجربه کاربری مناسب‌تر اشاره کرد.

در کنار این مزایا اپلیکیشن‌های بومی معایبی نیز دارند که برای مثال می‌توان زمان بر بودن و هزینه بالای توسعه آن را نام برد.

PWA چیست؟

PWA یا Progressive Web Application عبارت است از وب اپلیکیشن‌های پیشرفته که این امکان را برای شما فراهم می‌آورند تا بتوانید از ویژگی‌های مشابه اپلیکیشن‌های موبایل استفاده کنید. دسترسی به PWAها از طریق مرورگرهای وب به آسانی فراهم است و شما می‌توانید آن‌ها را در مرورگر خود اجرا نمایید.

این پلتفرم‌ها به صورت آفلاین نیز در دسترس‌اند و اطلاعات را می‌توانید به صورت ذخیره شده مشاهده کنید. موارد دیگری مثل سهولت در دسترسی به آن‌ها از طریق لینک و داشتن امنیت برای اطلاعات از دیگر ویژگی‌های PWA است که آن را به جایگزینی کارا و ساده تبدیل کرده است و تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.

ویژگی‌های PWA

PWA ویژگی‌های متعددی دارد که افراد را به استفاده از آن ترغیب می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند.

  • دسترسی به برنامه‌ها با نت ضعیف و یا به صورت آفلاین

شما با استفاده از PWA می‌توانید بدون اتصال به نت و یا با دسترسی ضعیف از برنامه‌ها استفاده کنید. این اپلیکیشن با بهره گیری از تکنولوژی‌های جدید مثل Service Workers، اطلاعات مورد نیاز برای کاربر را ذخیره می‌کند تا در صورت از دست رفتن ارتباط با اینترنت، بتواند به صورت آفلاین کار کند.

  • کارایی و سرعت قابل قبول

از آنجا که این پلتفرم با تکنولوژی‌های پیشرفته بهینه سازی شده است سرعت لود و کارایی بالایی را برای شما به همراه می‌آورد.

  • امنیت قابل قبول

PWA از پروتکل HTTPS در راستای ارتباط با سرور استفاده می‌کند که این امر منجر به بالا بردن امنیت اطلاعات کاربران می‌شود.

  • به روزرسانی خودکار

نسخه‌های PWA بدون نیاز به دانلود و نصب دستی به روز رسانی می‌شوند و  شما از جدیدترین امکانات و ویژگی‌ها به صورت خودکار بهره‌مند خواهید شد.

وب اپلیکیشن

کاربردهای PWA 

در این بخش به توضیح درباره کاربردهای PWA می‌پردازیم.

  1. در صورتی که شما صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید. ما به شما PWA را پیشنهاد می‌دهیم تا بتوانید امکان یک خرید سریع و ساده را برای کاربران خود فراهم آورید.
  2. ارائه اپلیکیشن‌های مالی که به کاربران اجازه می‌دهد تا به حساب‌های بانکی خود دسترسی داشته و تراکنش‌های مالی خود را انجام دهند.
  3. انجام بازی‌ها حال چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین.
  4. ارائه اخبار به صورت سریع و آسان برای کاربران.
  5. و…

PWA کاربردهای گسترده‌ای دارد که به شما اجازه می‌دهد تا به شکل خلاقانه و با استفاده از ویژگی‌های پیشرفته وب، اپلیکیشن‌هایی بسیار قدرتمند و متنوع را برای کاربران خود ایجاد کنید.

الزامات PWA

در راستای ایجاد PWA بایستی یک سری نکات را لحاظ کنید.

  • اتصالات ایمن را بررسی کنید.

داشتن یک اتصال امن این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا بتوانید هم از داده‌های کاربران خود محافظت کنید و هم یک لایه امنیتی در وب سایت خود ایجاد نمایید.

  • از service worker استفاده کنید.

PWA به شما کمک می‌کند تا بتوانید به تعیین نحوه رسیدگی به درخواست‌های شبکه بپردازید.

  • از فایل PWA Manifest استفاده کنید.

این فایل پس از نصب بر روی تلفن اطلاعاتی درباره رفتار و عملکرد PWA را در اختیار مرورگر می‌گذارد که هدف از آن بهبود تجربه کاربری است.

در صورتی که به دنبال طراحی وب اپلیکیشن هستید بهتر است تا سرور مجازی خود را از ارائه دهنده‌ای انتخاب کنید که سرورهای پرسرعت را ارائه می‌دهد. پویان آی تی با ارائه سرور مجازی پر سرعت، با آپتایم بالا در کنار شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در این زمینه می‌توانید با پشتیبانان فنی پویان ای تی در ارتباط باشید.

چگونه یک PWA بسازیم؟

برای ایجاد یک PWA بایستی مراحل زیر را طی کنید.

  • اهداف خود را مشخص کنید.

در نخستین گام شما بایستی اهداف خود را مشخص سازید و بگویید چه ویژگی‌ها و چه مواردی برای شما مهم است. در این مرحله شما می‌توانید ایده پردازی کنید و بازخورد کاربران را جمع‌آوری کنید و به بررسی عملکرد محصول خود بپردازید.

  • رابط کاربری خود را طراحی کنید.

این مرحله باید مواردی مثل پاسخگویی، سازگاری با پلتفرم‌های مختلف و غیره را در نظر بگیرید.

  • Front-End را توسعه دهید.

استفاده از فریمورک‌هایی مانند React،Angular یا Vue که این شامل استفاده از Service Worker برای کار آفلاین، طراحی Responsive UI/UX، ایجاد Web App Manifest و بهینه‌سازی عملکرد با ابزارهایی مانند Lighthouse می‌باشد. این فرایند باعث ایجاد PWA با تجربه کاربری برتر و قابلیت‌های موبایلی مشابه اپلیکیشن‌های native می‌شود. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله معرفی بهترین فریمورک های جاوا اسکریپت مراجعه کنید.)

  • service worker

این فایل‌ها در پس زمینه ارائه و عملکرد آفلاین، اعلان‌های فشاری و ذخیره‌سازی را فعال می‌کنند.

  • Push Notifications را اضافه کنید.

از این سرویس برای ارسال نوتیفیکیشن به کاربران استفاده کنید.

  • بهینه سازی عملکرد

به بهینه سازی عملکرد PWA خود در مسیر توسعه بپردازید تا بتوانید یک تجربه مناسب را برای کاربران خود ایجاد نمایید.

  • تست کنید.

PWA خود را روی دستگاه‌ها، مرورگرها و شرایط مختلف آزمایش کنید و از  عملکرد درست آن مطمئن شوید. در این مسیر می‌توانید به جمع‌آوری نظرات کاربران نیز بپردازید و آن‌ها را در بهبود PWA استفاده کنید.

و در آخر

بارها برای شما پیش آمده است که نمی‌توانید برخی از اپلیکیشن‌ها را بر روی گوشی خود نصب کنید. این اتفاق می‌تواند بر اثر نداشتن حافظه کافی برای نصب، عدم اتصال به اینترنت و این دست از موارد رخ دهد. در این شرایط PWA به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به نصب تنها با مرورگر از آن استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله به شما در درک PWA کمک کرده باشد. جهت کسب  اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

  • آیا PWA می‌تواند به صورت آفلاین کار کند؟

بله، PWA این قابلیت را دارد که بدون اتصال به اینترنت به کاربران اجازه دهد تا به مرور خود ادامه دهند.

  • آیا PWAها برای همه دستگاه‌ها و مرورگرها سازگار هستند؟

بله، PWAها بر روی اکثر مرورگرها و دستگاه‌ها قابل استفاده هستند، اما برخی از ویژگی‌های پیشرفته مانند پوش نوتیفیکیشن فقط در برخی از مرورگرها مثل Chrome و Firefox قابل استفاده است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

اینترنت وب سایت