FDDI

FDDI چیست؟ + کاربردهای FDDI به زبان ساده

فهرست مطالب

FDDI مخفف عبارت Fiber Distributed Data Interface است که یک استاندارد شبکه است که در حدود دهه 1980 در راستای کار با سرعت تا حدود 100 مگابیت توسعه پیدا کرد. این شبکه در یک توپولوژی حلقه‌ای با دو حلقه تنظیم شده است و سیگنال‌ها را در جهت مخالف برای برخی از دستگاه‌ها ارسال می‌کند. Fiber Distributed Data Interface دارای چیزی حدود حداکثر 500 دستگاه در شبکه خود می‌باشد.

تاریخچه

سرآغاز داستان Fiber Distributed Data Interface را می‌توان به دهه 1980 نسبت داد. FDDI در راستای ارائه اینترنت پرسرعت در یک منطقه وسیع از یک شبکه محدودتر آغاز به کار کرد. از آن زمان تا حدود دهه 1990 چون گزینه‌های جایگزین کم و محدود بودند به یک رکن اساسی در شبکه‌ها تبدیل شد. FDDI در ابتدا از کابل‌های فیبر نوری به عنوان رسانه استفاده می‌کرد؛ ولی بعدها کابل‌های مسی جایگزین آن شدند.

ویژگی‌های Fiber Distributed Data Interface

FDDI دارای ویژگی‌های زیادی است که افراد را به استفاده از آن ترغیب می‌کند که برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افزونگی: ازآنجا که این استاندارد دارای حلقه دوگانه است این امر آن را نسبت به خطاها مقاوم می‌سازد و در صورت بروز مشکلات و یا خرابی در حلقه اول حلقه دوم به انجام کارها می‌پردازد و ارتباطات را دریافت می‌کند.
  • عملکرد بالا در فاصله‌های زیاد: FDDI این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا بتوانید داده‌ها را با سرعتی بالا در فاصله‌های طولانی منتقل کنید و عملکرد خوبی داشته باشید.
  • یکپارچگی سیگنال داده: انتقال داده‌ها و اطلاعات با یکپارچگی مناسب و ایمنی قابل قبول.
  • استفاده از فیبرنوری: Fiber Distributed Data Interface از کابل‌های فیبر نوری به عنوان رسانه فیزیکی استفاده می‌کند.
  • سرعت و پشتیبانی: ارائه سرعت بالای 100 مگابیت و همچنین ارائه قابلیت پشتیبانی توسط کاربران زیاد.

مزایای Fiber Distributed Data Interface

استفاده از FDDI مزایای زیادی را برای افراد فراهم می‌آورد که برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. عملکرد بالا: ازآنجا که سرعت انتقال داده‌ها بالاست به تبع منجر به بهبود عملکرد می‌گردد و برای برنامه‌های کاربردی با پهنای باند فشرده گزینه‌ای مناسب است.
  2. کاهش خطا: ازآنجاکه از توپولوژی دو حلقه‌ای استفاده می‌کند احتمال بروز خطا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و در صورت بروز هرگونه مشکل برای حلقه اول حلقه دوم جایگزین آن می‌شود.
  3. مقیاس پذیری بالا: پشتیبانی از مقیاس پذیری‌ها و این امکان را برای شبکه‌ها فراهم می‌آورد تا با اضافه کردن دستگاه‌های مختلف بدون به خطر انداختن عملکرد به آسانی گسترش یابند.
  4. انتقال ایمن: فراهم آوردن بستری برای انتقال امن داده‌ها.
  5. اتصال از راه دور: پشتیبانی از اتصال از راه دور برای موقعیت‌های جغرافیایی که از هم دور هستند.

نحوه عملکرد Fiber Distributed Data Interface

FDDI یک استاندارد شبکه است که برای انتقال داده‌ها با سرعت بالا بر روی شبکه‌های فیبر نوری به کار می‌رود. Fiber Distributed Data Interface به طور گسترده در شبکه‌های گسترده (WAN) و همچنین شبکه‌های محلی (LAN) به کار گرفته می‌شود. همان‌طور که گفتیم FDDI دارای توپولوژی حلقه دوگانه است که یک حلقه به عنوان حلقه اولیه و دیگری به عنوان حلقه ثانویه کاربرد دارد. در این بخش به توضیح درباره نحوه انتقال داده در آن می‌پردازیم.

این استاندارد در راستای انتقال داده‌ها از سرعت 100 مگابیت و فیبر نوری با طول موج 1300 نانومتر استفاده می‌شود. مدیریت دسترسی به رسانه‌ها در FDDI به وسیله Token Ring انجام می‌شود. در این روش توکن به حرکت درآمده و دستگاهی که توکن را دارد می‌تواند به ارسال داده‌ها بپردازد. در راستای ارسال داده‌ها بعد از دریافت توکن فریم داده‌ها به حلقه ارسال می‌شوند. این فریم داده‌ها توسط دستگاه مقصد دریافت می‌شوند. دستگاه فرستند توکن‌ها را دوباره به حلقه بازمی‌گرداند تا دیگر دستگاه‌ها بتوانند از شبکه استفاده کنند.

و در نهایت در صورت بروز خرابی و مشکل در حلقه اولیه حلقه دوم فعال و ارتباطات در شبکه حفظ می‌شوند.

مثال هایی از کاربرد FDDI 

Fiber Distributed Data Interface در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از کاربردهای آن شامل موارد زیر است.

  1. شبکه‌های دانشگاهی: FDDI در شبکه‌های دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و انعطاف پذیر بوده و می‌تواند اتصال‌های قابل اطمینانی را در کنار پهنای باند مناسب برای بخش‌های مختلف ساختمان فراهم کند.
  2. شبکه‌های مترو: در راستای اتصال میان بخش‌های مختلف شهر و یا منطقه‌های شهری با سرعت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهره گیری از فیبرهای نوری این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا بتوانید اطلاعات و داده‌ها را در مسافت‌های طولانی منتقل کنید و زمان خرابی را به کمترین میزان ممکن برسانید.
  3. دیتاسنترها: از Fiber Distributed Data Interface در راستای اتصال سرورها، ذخیره سازی اطلاعات و این دست از موارد استفاده می‌شود. FDDI به دلیل سرعت بالا و قابلیت اطمینان می‌تواند برای ارتباط بین دیتاسنترهای مختلف یک سازمان یا حتی بین دیتاسنترهای متعلق به ارائه‌دهندگان خدمات ابری مورد استفاده قرار گیرد.
  4. شبکه شهری (MAN): در راستای اتصال شبکه‌های محلی مختلف در یک شهر و منطقه شهری استفاده می‌شود. فیبر نوری امکان برقراری ارتباط از راه دور بدون کاهش قابل توجه سیگنال را فراهم می‌کند در کنار آن پهنای باند بالای آن انتقال مجموعه داده‌های بزرگ و محتوای چندرسانه‌ای را آسان می‌سازد.
  5. پشتیبان گیری: با داشتن پهنای باند بالایی که دارد امکان بکاپ گیری از اطلاعان و انتقال آن‌ها به مکانی دیگر را فراهم می‌آورد.

از آنجا که سرور اختصاصی پویان آی تی از معتبرترین دیتاسنترهای جهان است با ارائه سرعت بالا و پایداری خوب تضمین کننده کسب و کارهای شماست. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق تیکت با پشتیبانان فنی در ارتباط باشید.

و در آخر

FDDI از جمله استانداردهای شبکه است که از فیبر نوری برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. این استاندارد با بهره گیری از توپولوژی حلقه‌ای دوگانه امنیت را برای شما به همراه می‌آورد. به این صورت که Fiber Distributed Data Interface دارای یک حلقه اصلی و یک حلقه پشتیبان است و در صورت بروز مشکل برای حلقه اصلی اختلالی در عملکرد ایجاد نخواهد کرد.

Fiber Distributed Data Interface در زمینه‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال می‌توان به شبکه‌های دانشگاهی، شبکه ون، دیتاسنترها و این دست از موارد اشاره کرد. به طور کلی،FDDI  به دلیل پهنای باند بالا، پایداری و کاهش تداخل الکترومغناطیسی، گزینه‌ای مناسب برای شبکه‌هایی با نیازهای بالا به سرعت و قابلیت اطمینان است.

سؤالات متداول

  • استفاده از FDDI چه مزایا و معایبی دارد؟

این استاندارد مزایا و معایبی دارد که افراد با شناخت آن قادر خواهند بود تا تصمیم درست بگیرند از جمله مزایای FDDI می‌توان به پایداری، سرعت بالا، توانایی انتقال داده‌ها در فواصل طولانی اشاره کرد. معایب آن نیز هزینه بالا، نصب و راه‌اندازی بالا را نام برد.

  • تفاوت FDDI و شبکه اترنت در چیست؟

تفاوت اصلی میان این دو مورد در نوع رسانه انتقال و سرعت انتقال است. سرعت انتقال داده‌ها در FDDI بیشتر از شبکه‌های اترنت است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

شبکه