Google Forms

Google Forms چیست؟ + صفر تا صد گوگل فرم

فهرست مطالب

Google Forms یا فرم‌ نگار گوگل یک ابزار رایگان است که می‌تواند نیازهای شما را برای اهدافی مثل سرگرمی و یا تحقیقات حرفه‌ای و آماری را برطرف کند. همچنین این امکان وجود دارد تا پرسش‌ها و پاسخ‌ها در Google Forms به روش‌های مختلفی سفارشی شود. پس از اینکه پرسش نامه خود را ساختید می‌توانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا پاسخ‌های آن جمع‌آوری شود.

ویژگی‌های کلیدی Google Forms

Google Forms ویژگی‌های زیادی دارد که افراد را به استفاده از آن ترغیب می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند.

  1. طراحی آسان: ایجاد فرم‌های دلخواه با سرعت بالا و سفارشی ساختن آن‌ها.
  2. سفارشی سازی: اینکه شما بتوانید به تغییر دادن تم‌ها، اضافه کردن لوگوها و تصاویر و همچنین تنظیم رنگ‌ها بپردازید.
  3. ادغام با Google Sheets: در راستای ایجاد تجزیه و تحلیل دقیق و مدیریت بهتر داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. امنیت: فراهم آوردن امکان تنظیم سطوح دسترسی و محافظت از اطلاعات کاربران.

مزایای گوگل فرم

بهره گیری از Google Forms مزایای زیادی را برای افراد به ارمغان می‌آورد. برخی از این مزایا به شرح زیر هستند.

  1. رایگان بودن: ازآنجا که استفاده از گوگل فرم رایگان است شما می‌توانید به تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن بدون هیچ هزینه‌ای دسترسی یابید. این قابلیت می‌تواند برای کسب و کارهای کوچک بسیار جذاب باشد.
  2. رابط کاربری ساده: شما می‌توانید به آسانی و بدون داشتن دانش فنی خاصی به ایجاد و طراحی فرم‌ها بپردازید.
  3. ادغام با گوگل شیت و گوگل فرم: پاسخ‌ها به صورت خودکار در Google Drive ذخیره می‌شوند و امکان انتقال و تحلیل آن‌ها در Google Sheets وجود دارد. همچنین شما می‌توانید آن را با ابزارهای گوگل ادغام نمایید.
  4. سفارشی سازی: اینکه شما می‌توانید بنا بر نظر و سلیقه خود به اضافه نمودن طرح‌ها، تم‌ها و ویژگی‌های مختلف بپردازید.
  5. سهولت در به اشتراک گذاری: شما می‌توانید فرم‌ها را از طریق لینک‌های مختلف، ایمیل‌ها و این دست از موارد به اشتراک بگذارید.
  6. پشتیبانی از زبان‌های مختلف: گوگل فرم می‌تواند از زبان‌های مختلف پشتیبانی و به تبع کاربران می‌توانند فرم‌های خود را به زبان‌های مختلف بنویسند.
  7. و…

محدودیت‌های گوگل فرم

در کنار مزایای عنوان شده به تبع گوگل فرم محدودیت‌هایی نیز خواهد داشت. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. محدودیت در پاسخ‌ها: هر فرم قادر است تا حدود 5 میلیون پاسخ را دریافت کند. این مسئله می‌تواند برای برخی از موراد محدودیت‌هایی را ایجاد کند.
  2. تم‌های محدود: تم‌ها و قالب‌های موجود برای ذخیره سازی فرم‌ها محدود است.
  3. عدم پشتیبانی از پیوست فایل‌ها: در فرم‌های رایگان امکان اضافه کردن فایل به عنوان پیوست وجود ندارد و این قابلیت فقط برای کاربران G Suite فعال است.

با توجه به این محدودیت‌ها، استفاده از Google Forms برای پروژه‌ها و نیازهای ساده و متوسط بسیار مناسب است. اما برای نیازهای پیچیده‌تر و حرفه‌ای‌تر ممکن است نیاز به استفاده از ابزارهای دیگر یا نسخه‌های پیشرفته‌تر Google Forms باشد.

کاربردهای گوگل فرم

در این بخش به توضیح درباره کاربردهای Google Forms می‌پردازیم. مثلاً در حیطه موارد آموزش شما می‌توانید به ایجاد پرسش‌نامه‌ها برای جمع‌آوری بازخوردها بپردازید. ایجاد آزمون‌های آنلاین که بتوانند به صورت خودکار آن‌ها را صحیح نمایند. فرم‌های ثبت نام و درخواست‌ها که حال می‌تواند فرم‌های نظرسنجی باشد یا خیلی موارد دیگر.

در کل Google Forms با امکانات و کاربردهای گسترده خود، به کاربران این امکان را می‌دهد که به سرعت و با دقت اطلاعات مورد نیاز خود را جمع‌آوری و تحلیل کنند. این ابزار با توجه به سادگی و کارایی بالا، برای افراد و سازمان‌ها در هر مقیاسی مناسب است.

نحوه ایجاد نظرسنجی با استفاده از Google Form

1_ابتدا وارد سایت گوگل فرم شوید. برای ساخت فرم‌های نطرسنجی  باید حساب گوگل داشته باشید.
 برای شروع روی Go to Forms کلیک کنید.

Google Forms

2_ در صفحه‌ای که باز می‌شود، روی علامت (+) رنگی در گوشه سمت چپ پایین صفحه بروید.

بخش عنوان

3_قسمت “بدون عنوان” کلیک کنید و هر عنوانی را که می‌خواهید برای نظرسنجی خود تایپ کنید. همچنین در قسمت “توصیف فرم” می‌توانید توضیحاتی را برای فرم نظرسنجی خود، بنویسید.

Google Forms

بخش بدنه

4_بعد از اینکه عنوان نظرسنجی خود را انتخاب کرده‌اید با استفاده از نمادهایی که در سمت چپ صفحه وجود دارند، می‌توانید سؤالات را اضافه کنید در ادامه به کارهای هر کدام از این نمادها می‌پردازد.

Google Forms
  • نماد دایره با علامت مثبت با استفاده از این آیکون می‌توانید سؤال جدید اضافه کنید.
  • دومین نماد کاغذ با پیکان است که با استفاده از آن می‌توانید سؤالات را از منبع دیگری وارد کنید مثلاً فرم نگار  گوگلی دیگری که ساخته‌اید.
  • علامت بعدی تی بزرگ و کوچک در کنار هم می‌توانید با استفاده از این نماد یک کادر متنی اضافه کنید که شامل عنوان و توضیحات بدون سؤال باشد. مثل ارائه زمینه اضافی چهارمین نماد یعنی مربع با دو مثلث کوچک برای ایجاد یک سؤال جدید که شامل تصویر می‌باشد است.
  • چهارمین نماد یعنی مربع با دو مثلث کوچک برای ایجاد یک سؤال جدید که شامل تصویر می‌باشد است.
  • نماد پنجم یک مستطیل با یک مثلث که در داخل آن می‌باشد برای سؤال جدیدی است که شامل ویدئو است.
  • و در آخر دو مستطیل موازی کنار هم؛ با استفاده از این نماد می‌توانید یک بخش جدید به نظرسنجی اضافه کنید و آن را از سایر بخش‌ها متمایز سازید.
Google Forms

5_سؤالات شما می‌تواند حالت‌های مختلفی برای پاسخ دادن داشته باشد. مثل چند گزینه‌ای پاسخ کوتاه و یا حالات مختلفی که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. این امکان وجود دارد تا شما در قسمت سؤال جدید با استفاده از منوی کشویی نوع پاسخی که می‌خواهید دریافت کنید را انتخاب کنید. انواع پاسخ‌های موجود عبارت‌اند از:

Google Forms
  • پاسخ کوتاه: پاسخ یک خطی که باید چاپ شود.
  • پاراگراف: پاسخی به پاراگراف که باید تایپ شود.
  • چند گزینه‌ای: به پاسخ دهندگان چندین پاسخ داده می‌شود که می‌تواند تعداد گزینه‌های دلخواه داشته باشد؛ اما در بین این گزینه‌ها تنها یک پاسخ صحیح موجود است. شما در این قسمت می‌توانید برای گزینه مدنظر خود تصویر نیز اضافه کنید.
  • کادرهای تأیید:  پاسخ دهندگان می‌توانند چندین پاسخ را از یک لیست انتخاب کنند.
  • کرکره‌ای: پاسخ صحیح باید از منوی کشویی یک گزینه‌ها انتخاب شود.
  • آپلود فایل: سؤال را باید با آپلود یک فایل خارجی مثل سند یا تصویر پاسخ دهید.
  • مقیاس خطی: پاسخ دهنده با انتخاب یک گزینه در مقیاس عددی به این سؤال پاسخ می‌دهد مثل نظرسنجی خدمات مشتری.
  • شبکه چندگزینه‌ای: پاسخ دهنده باید پاسخ‌های یک شبکه را با هم ترکیب کرده و تطابق دهد در این قسمت پاسخ‌ها از یک قسمت ردیف و ستون تشکیل شده‌اند که شما می‌توانید به دلخواه در هر قسمت هر داد که پاسخ می‌خواهید داشته باشید.

6_هنگامی که یک نوع سؤال را اضافه کردید می‌توانید خود سؤال و همچنین گزینه‌های پاسخ فردی را بنویسید برای انجام این کار روی قسمت مربوط کلیک کنید و متن مورد نظر خود را تایپ کنید. اگر می‌خواهید پاسخ را حذف کنید علامت واقع در سمت چپ آن را کلیک کنید. اما اگر می‌خواهید سواری را حذف کنید روی نماد سطل زباله در پایین کادر سؤال کلیک کنید. برای تکرار یک سؤال روی نماد کپی که در سمت راست نماد زباله است کلیک کنید. همچنین در این قسمت یک کلید دوگزینه‌ای وجود دارد که با کلیک بر روی آن می‌توانید الزامی و یا اختیاری بودن این پاسخ را  مشخص کنید.

همچنین برای انجام تنظیمات بیشتر روی علامت سه نقطه عمودی کلیک کنید.

Google Forms

سرور مجازی‌های ارائه شده توسط پویان آی تی با پشتیبانی از سیستم عامل‌های مختلف، داشتن سرعت و آپتایم بالا در کنار امینت قابل قبولی که دارد گزینه‌ای مناسب برای کسب و کارها به حساب می‌آید.

چگونه می‌توانیم نظرسنجی خود را به اشتراک بگذاریم؟

پس از آخرین نظرسنجی، این امکان وجود دارد و آن را به چند روش متفاوت با دیگران به اشتراک بگذارید. برای شروع روی دکمه  ارسال در گوشه سمت چپ بالای فرم کلیک کنید. نظرسنجی را برای گیرندگان خاص ایمیل کنید در اینجا می‌توانید ایمیل گیرنده‌های نظرسنجی مورد نظر خود را تایپ کنید.

همچنین می‌توانید یک پیام نیز اضافه کنید. پس از اتمام ارسال را کلیک کنید و نظرسنجی را برای همه گیرنده‌هایی که ذکر کردید ارسال خواهد شد. اگر می‌خواهید نسخه کوتاه‌تر از پیوند داشته باشید این امکان برای شما با استفاده از گزینه کوتاه کردن نشانی پیوند وجود دارد که می‌توانید تیک آن را فعال کرده و سپس از لینک کپی بگیرید. همچنین در این قسمت امکان اشتراک گذاری فرم از طریق فیس‌بوک و توییتر به طور مستقیم وجود دارد. اگر می‌خواهید نظرسنجی را در وب سایت خود را سازی کنید با استفاده از زبانه سوم جاسازی را کپی بگیرید. با این کار از کد نظر سنجی کپی گرفته می‌شود و می‌توانید آن را در وب سایت یا وبلاگ خودتان جای‌گذاری کنید.

و در آخر

Google Forms از جمله ابزار رایگان و قوی در حیطه ایجاد و مدیریت فرم‌های آنلاین به حساب می‌آید. این ابزار این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا بتوانید به سادگی فرم‌های مختلفی را برای جمع‌آوری اطلاعات، نظرسنجی‌ها، برگزاری آزمون‌ها و این دست از موارد اجرا نمایید. Google Forms می‌تواند به عنوان ابزاری برای نظر سنجی استفاده شود. دارای ویژگی‌های گوناگونی است که می‌تواند تمام نیازهای شمارا در این زمینه فراهم کند و فرم نظرسنجی حرفه‌ای تولید کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

سؤالات متداول

  • آیا می‌توانم فرم‌های خود را سفارشی‌سازی کنم؟

بله، Google Forms امکان انتخاب تم‌های مختلف، تغییر رنگ‌ها، و افزودن تصاویر و لوگوها را فراهم می‌کند. شما می‌توانید ظاهر فرم‌های خود را سفارشی‌سازی کنید.

  • چگونه می‌توانم فرم خود را با دیگران به اشتراک بگذارم؟

در راستای به اشتراک گذاری فرم خود ابتدا وارد Google Forms شوید و بر روی دکمه “Send” کلیک کنید. همچنین شما می‌توانید فرم را از طریق ایمیل، لینک یا کد تعبیه (embed code) به اشتراک بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

گوگل