بهبود تجربه کاربری

بهبود تجربه کاربری در وب‌سایت

فهرست مطالب

داشتن یک تجربه‌ی کاربری خوب نقش مؤثری در موفقیت وب‌سایت‌ها دارد. در جهان امروزی که رقابت شدید است کسب‌وکارها در تلاش‌اند تا در جهت حفظ و ارتقای جایگاه خود افزایش تجربه کاربری وب‌سایت خود را در اولویت قرار دهند. این مقاله به بررسی استراتژی‌های ضروری برای بهبود تجربه کاربر در یک وب‌سایت می‌پردازد و اطمینان حاصل می‌کند که بازدیدکنندگان سفری یکپارچه و لذت‌بخش دارند.

Responsive Web Design

امروزه بازار استفاده از دستگاه‌ها و تلفن‌های همراه امری اجتناب‌ناپذیر است. استفاده از طراحی وب ریسپانسیو به شما قول می‌دهد که سایت شما به‌صورت یک‌پارچه و با اندازه‌های مختلف در دستگاه‌های مختلف سازگار است و تجربه‌ای بهینه را به همراه خواهد آورد. سازگاری وب‌سایت شما با تلفن‌های همراه نه‌تنها تجربه‌ای دلنشین بلکه تأثیری مثبت بر رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو خواهد داشت.

اصول کلیدی طراحی وب‌سایت ریسپانسیو

در اینجا به معرفی برخی از اصول اساسی در این طراحی خواهیم پرداخت:

  1. شبکه‌های سیال: به‌جای استفاده از طرح‌بندی‌های با عرض ثابت از این شبکه‌ها استفاده می‌شود که قابل‌تنظیم با اندازه‌ی صفحه‌نمایش کاربر است و به شما اطمینان می‌دهد که محتوا به‌صورت پویا تغییر شکل خواهد داد.
  2. تصاویر منعطف: استفاده از این تصاویر و محتوای منعطف از بزرگ یا خیلی کوچک بودن تصاویر در صفحه‌های مختلف جلوگیری می‌کند.
  3. پرسش‌های رسانه‌ای: مجموعه قوانین CSS است که به کاربران اجازه می‌دهد سبک‌های مختلفی را بر اساس ویژگی‌های دستگاه کاربر، مانند اندازه صفحه‌نمایش، وضوح و جهت‌گیری اعمال کنند.
  4. رویکرد اول موبایل: در طراحی اولویت با دستگاه‌های تلفن همراه و پس از آن چیدمان‌ها را بهبود می‌بخشند. این تضمین می‌کند که وب‌سایت در صفحه‌نمایش‌های کوچک عملکرد خوبی دارد و تجربه کاربر را در همه دستگاه‌ها بهبود می‌بخشد.

مزایای طراحی وب‌سایت واکنش‌گرا

طراحی وب‌سایت واکنش‌گرا مزایای زیادی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  1. تجربه کاری پیشرفته: تجربه‌ای سازگار و کاربرپسند را برای کاربران فراهم می‌کند و میزان رضایت آن‌ها را بهبود می‌بخشد.
  2. بهبود سئو: به دلیل ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری مناسب‌تر موتورهای جست‌وجو از این وب‌سایت‌ها حمایت می‌کنند.
  3. قیمت مناسب: این امکان را فراهم می‌آورد تا کسب‌وکارها بتوانند یک سایت واحد را مدیریت کنند که با همه صفحه‌ها سازگار است. این امر تعمیر و نگهداری را ساده می‌کند و هزینه‌های توسعه را کاهش می‌دهد.
  4. افزایش نرخ تبدیل: تجربه‌ی کاربری مثبت باعث می‌شود نرح تبدیل افزایش یابد.
  5. و..

Intuitive Navigation

این دست از طراحی‌ها به‌گونه‌ای انجام می‌شود که درک آسانی داشته و کاربرپسند باشد. با کمک این ناوبر بصری شما می‌توانید به‌راحتی اطلاعات مدنظر خود را پیدا کنید. ناوبری مناسب تجربه‌ی کاربری را بهبود می‌بخشد و سبب می‌شود تا کاربران بیش‌تر در وب‌سایت شما بمانند.

اصول کلیدی ایجاد Intuitive Navigation

در اینجا به توضیح برخی از این اصول و استراتژی‌ها جهت ایجاد ناوبر بصری می‌پردازیم:

  • منوی منسجم و واضح: منوی شما بایستی دارای ساختاری واضح و منسجم باشد و بتواند محتوا و سلسله‌مراتب وب‌سایت را منعکس کند. در این راستا شما می‌توانید از برچسب‌ها برای آیتم منو استفاده نمایید.
  • مینیمالیسم: شما بایستی منوی مختصر داشته باشید که گزینه‌های اصلی را فهرست می‌کند. از ارائه‌ی یک فهرست طولانی که کاربران را تحت‌فشار قرار می‌دهد خودداری نمایید.
  • دردسترس‌بودن: مطمئن شوید که منوی شما قابل‌مشاهده و در دسترس است.
  • طراحی مناسب: مطمئن شوید که طراحی شما در صفحه‌نمایش‌های مختلف با اندازه‌های متفاوت در دسترس است.
  • Breadcrumb: دنباله‌ای از مسیر را در اختیار شما قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که شما در کجای وب‌سایت قرار دارید.
  • نوار جست‌وجو: کمک می‌کند تا محتوای خود را به‌سرعت پیدا کنید و شما را از جست‌وجو در صفحات مختلف بی‌نیاز می‌کند.
  • تست بازخورد: باعث می‌شود تا بتوانید طراحی خود را باتوجه‌به بینش کاربران و نیازهای آن‌ها بهبود بخشید.
  • Error Handling: در صورت بروز مشکل باعث می‌شود کاربر به مسیر خود بازگردد و از راه‌های دیگر برای رسیدن به هدف خود استفاده نماید.

محتوای ساده و خوانایی

از دیگر جنبه‌های مهم در طراحی وب داشتن یک تجربه‌ی کاربری خوب به شمار می‌رود. درصورتی‌که محتوای شما ساده و خوانا باشد کاربران با سرعت بالاتری متن شما را درک می‌کنند و می‌توانند اطلاعات مرتبط را پیدا کنند و در نهایت تعامل مناسب‌تری با وب‌سایت شما داشته باشند

استراتژی‌های کلیدی برای رسیدن به محتوای ساده و خوانا

در اینجا به بررسی چند مورد ازاین‌قبیل استراتژی‌ها می‌پردازیم:

  1. واضح و کوتاه بنویسید: نوع بیان خود را ساده نگهدارید و از بیان اطلاعات غیرضروری بپرهیزید. استفاده از جملات کوتاه به‌جای متن‌های بلند می‌تواند تجربه‌ای دلنشین را برای کاربران به همراه بیاورد.
  2. استفاده از تگ‌ها: استفاده از تگ‌ها خواندن و درک محتواها را برای کاربران ساده‌تر می‌سازد و مدت‌زمان ماندن کاربر در وب‌سایت شما را افزایش می‌دهد.
  3. برجسته‌سازی: این امر باعث می‌شود که کاربر با سرعت بالاتری نکات اصلی را درک کند.
  4. فونت مناسب: شما با انتخاب فونت مناسب و اندازه‌ی درست آن می‌توانید خوانایی متن را در دستگاه‌ها و اندازه‌های مختلف بهبود بخشید.
  5. فضای مناسب: شما می‌توانید از فضای سفید خود به‌صورت بهینه استفاده نمایید و از شلوغ‌کردن صفحه بیش از حد خودداری نمایید.
  6. و…

بارگذاری سریع

داشتن سرعت بالا در بارگذاری امری مهم به شمار می‌رود. در عصر امروز کاربران می‌خواهند وب‌سایت‌ها با سرعت بالایی بارگذاری شوند و هر گونه تأخیر در این امر می‌تواند کاهش رضایت را برای کاربران به همراه بیاورد. افزایش سرعت بارگذاری علاوه بر اینکه تجربه‌ی کاربری را بهبود می‌بخشد تأثیر به سزایی در رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو دارد. 

استراتژی‌های کلیدی در بارگذاری سریع

در اینجا به توضیح برخی از این استراتژی‌ها می‌پردازیم:

  1. بهینه‌سازی تصاویر: شما بایستی حجم تصاویر را تا حد معقولی کاهش دهید به‌گونه‌ای که به کیفیت آن‌ها خدشه‌ای وارد نکند.
  2. به‌حداقل‌رساندن درخواست‌های http: ترکیب فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت، تعداد درخواست‌های HTTP را به حداقل خود می‌رساند. 
  3. CDN: استفاده از این شبکه فاصله فیزیکی بین کاربر و سرور را کاهش می‌دهد و در نتیجه بازیابی اطلاعات سریع‌تر انجام می‌شود.
  4. کاهش ریدایرکت‌ها: استفاده از ریدایرکت‌ها را به حداقل برسانید. زیرا زمان بیشتری به فرآیند بارگذاری اضافه می‌کنند. مطمئن شوید پیوندها مستقیماً به مقصد صحیح اشاره می‌کنند.
  5. ارتقا برنامه میزبانی: در صورتی‌که زمان بارگذاری شما پیوسته کند است شما می‌توانید آن را به یک سرور سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر ارتقا دهید.
  6. و…
انواع سرعت بارگذاری محتوا

شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی

از دیگر استراتژی‌ها برای بهبود تجربه‌ی کاربر در وب‌سایت به شمار می‌رود که شامل تنظیم محتوا، عناصر طراحی و عملکرد برای برآورده‌کردن ترجیحات و نیازهای منحصربه‌فرد کاربران است.

استراتژی‌های کلیدی در شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی

برخی از این استراتژی‌ها در این زمینه به شرح زیر است:

  1. ایجاد حساب: کاربران را تشویق کنید تا حساب‌هایی را در وب‌سایت شما ایجاد نمایند. انجام این کار و ایجاد یک نمایه توسط افراد باعث می‌شود تا شما اطلاعات ارزشمندی در این باره به دست آورید.
  2. محتوای پویا: از محتوایی خاص متناسب با تعاملات گذشته کاربران استفاده نمایید.
  3. نظرسنجی: با انجام این کار شما می‌توانید نیازهای کاربران را بهتر درک کرده در جهت بهبود تجربه‌ی کاربر قدم بردارید.
  4. CTA: مخفف عبارت (Call-to-Action)، که می‌توان آن را بر اساس علایق و رفتار آن سفارشی ساخت.
  5. طرح‌بندی و تم: این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا بتوانند طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌ی فونت را بر اساس علایق و ترجیحات خود انتخاب نمایند.
  6. و…

Clear Call-to-Action (CTA)

استفاده از این عنصر کاربران را به انجام کارها و خدماتی خاص تشویق می‌کند. CTA مناسب دارای طراحی جذاب است و با زبانی قانع‌کننده کاربران را به سمت هدف مدنظر هدایت می‌کند. CTA بر نرخ تبدیل اثرگذار است و تعامل کاربران را بهبود می‌بخشد.

استراتژی‌های کلیدی CTA 

بهره‌وری از این عنصر استراتژی‌های خاص خود را می‌طلبد. در اینجا به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  1. طراحی خاص: CTA خود را برجسته کنید این امر توجه کاربران را به شما جلب می‌کند.
  2. اندازه مناسب: از اندازه‌ی مناسب CTA اطمینان حاصل نمایید. عناصر مرتبط را با هم گروه‌بندی کنید تا نزدیکی بصری ایجاد کنید و بر اهمیت CTA تأکید کنید.
  3. مناسب برای تلفن همراه: مطمئن شوید که CTA برای دستگاه‌های مختلف نیز مناسب است و کاربران به‌راحتی می‌توانند روی آن کلیک نمایند.
  4. جایگاه مناسب: CTA را در جایی قرار دهید که کاربران به‌راحتی بتوانند آن را مشاهده کنند.
  5. زبان واضح: منظور خود را با زبانی واضح بیان نمایید و از ابهام بپرهیزید.
  6. و…
CTA

در راستای مقایسه‌ی میان دو نسخه‌ی متفاوت از یک صفحه از وب کاربرد دارد تا نشان دهد کدام یک از آن‌ها در راستای رسیدن به هدف عملکرد بهتری دارند. شما با استفاده از این تست می‌توانید عناصر وب‌سایت را بهینه کنید و تجربه‌ی کاربری را بهبود بخشید.

استراتژی‌های کلیدی تست A/B

  1. فرضیه: پیش از انجام آزمون، فرضیه‌ای را در راستای تغییرات مدنظر خود ایجاد نمایید.
  2. Control and Variant: نسخه اصلی صفحه وب، کنترل (A) و نسخه اصلاح شده با تغییراتی که می‌خواهید آزمایش کنید، نوع (B) است.
  3. ترافیک تصادفی: در اینجا کاربران به‌صورت تصادفی در دو گروه تقسیم می‌شوند. این امر باعث می‌شود تا مطمئن شویم نتایج مغرضانه نخواهند بود.
  4. جمع‌آوری داده‌ها: داده‌های مختلف برای هر دو نسخه جمع‌آوری می‌شوند .
  5. تجزیه‌وتحلیل آماری: با انجام این کار شما می‌توانید تفاوت‌های میان عملکرد این دو نسخه را بررسی نمایید.
  6. نتیجه‌گیری: و در آخر شما می‌توانید انتخاب کنید که کدام یک از این موارد در دستیابی به هدف شما عملکرد بهتری دارند. 

و در آخر

در عصر امروز داشتن یک تجربه‌ی کاربری لذت‌بخش مسئله‌ای مهم به شمار می‌رود و تایم ماندگاری کاربر را در وب‌سایت شما افزایش می‌دهد. پس عوامل مؤثر در بهبود این تجربه را جدی بگیرید و در جهت افزایش رضایت و ماندگاری کاربر در وب‌سایت خود کوشا باشید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Breadcrumb سئو بهینه سازی