تست A/B و تاثیر آن روی فروش

تست A/B و تاثیر آن روی افزایش فروش

فهرست مطالب

لندینگ پیج یا صفحه فرود همان صفحه‌ای است که هر کاربری به محض ورودش به وب سایت در اولین برخوردش با این صفحه مواجه می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها بر اساس حدس و گمان خود از بازخورد کاربر این صفحه را طراحی و بعد از مدتی آن را رها می‌کنند. برای تبدیل مخاطب به مشتری انجام تست A/B روی آن و یافتن بهترین حالت حرف اول را می‌زند. با استفاده از تست A/B می‌توانیم متوجه شویم کدام ورژن از لندینگ پیج یا دیگر صفحات وب سایت ما بازدید بیشتری می‌گیرد و چگونه می‌توانیم طی چند مرحله آن را بهبود دهیم. در این مقاله به تست A/B و تاثیر تست A/B روی افزایش فروش پرداخته‌ایم.

روش A/B چیست؟

این تست دو ورژن از صفحه لندینگ پیج شما (ورژن A و ورژن B) را دریافت می‌کند و مشخص می‌کند کدام یک باعث افزایش نرخ تبدیل (مربوط به سئو سایت) می‌شود. نکته این تست در این است که حتماً باید یک عنصر در صفحه تغییر کرده باشد تا شما دقیقاً متوجه شوید کدام عنصر باعث رشد یا کاهش نرخ تبدیل می‌شود. منظور از عنصر، متن یا کامپوننت وب سایت است.

بعضی از مواردی که با استفاده از این تست قابل بررسی هستند عبارتند از:

  • بزرگ‌ترین تیتر لندینگ پیج
  • دکمه‌ها و شکل‌ها
  • تصاویر پیج
  • پیشنهاد‌های دارای تخفیف یا هدیه
  • و…

برای انجام این تست باید هر کدام از ورژن‌های A یا B را برای مدتی در وب سایت خودتان قرار دهید سپس داده‌های به دست آمده از کاربرهای سایت در آن بازه زمانی را جمع کرده و با استفاده از نرم افزار‌های پیشرفته تست A/B، تفاوت آن دو را بسنجید.

مزایای تست A/B و تاثیر روی فروش

تست A/B ما را از مشکلات لندینگ پیج مطلع کرده و باعث افزایش زمان ماندن در سایت یا ماندن در صفحه (time on Page or time on site) یعنی افزایش زمانی که کاربر در لندینگ پیج ما یا در کل وب سایت ما گذرانده می‌شود. که منجر به افزایش فروش (البته اگر وب سایت ما فروشگاهی باشد) خواهد شد. برای مثال فرض کنید یک وب سایت فروشگاهی در اختیار دارید اما فروش بالایی ندارید. ممکن است UI شما در لندینگ پیج جذاب نباشد یا برای مثال قسمت جستجوی سایت در ناحیه بدی قرار گرفته و به سختی قابل رویت باشد. این تست به شما کمک می‌کند مشکلات را شناسایی، رفع و حتی دیگر نواحی را بهینه‌تر کنید. همچنین بهتر شدن رابط کاربری وب سایت باعث جذب مشتری‌های بیشتر در نتیجه فروش و درآمد بالاتر می‌شود. تست A/B یکی از مهم‌ترین تست‌ها است که روی وب سایت‌های فروشگاهی باید انجام شود.

تست a/b منجر به رشد بازدید می شود

نکاتی در استفاده از تست A/B

انجام تست A/B مستلزم رعایت نکاتی است تا به بهترین شکل ممکن عملکرد خود را نشان دهد. در اینجا به توضیح این نکات می‌پردازیم:

تنظیم بازه زمانی برای تست

بازه زمانی که برای انجام تست و جمع آوری داده تنظیم می‌کنید نه باید به قدری زیاد باشد که مشتریان ثابت خود را هم از دست بدهید و نه باید به قدری کم باشد که برای مثال داده جمع آوری شده تنها از سمت یک کاربر باشد. به یاد داشته باشید با این تست شما نظر جمع را می‌خواهید نه چند کاربر انگشت شمار را.

سعی کنید روی موارد مهم تست انجام دهید.

برخی از المان‌های صفحه بیش‌ترین تأثیر را روی نرخ تبدیل و سئو سایت دارند. سعی کنید آن‌ها را شناسایی و بیشترین تست را روی این موارد انجام دهید.

همه چیز را تحلیل کنید.

رفتار کاربران در سایت را تحت نظر بگیرید. المان‌هایی که برای کاربران جذاب هستند را شناسایی کنید و بهبود دهید، المان‌های بدون بازدید را حذف یا جایگزین کنید. میزان درگیری هر کاربری با قسمت‌های مختلف سایت را تحلیل کنید و از آن برای رفع مشکلات استفاده کنید.

معرفی برخی از ابزار‌های تست A/B

برای تست A/B و بهینه سازی ابزار‌های زیادی وجود دارد. قصد داریم در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره کرده و هر یک را بررسی کنیم.

VWO

VWO یا Visual Web Optimizer یک پلتفرم برای تست A/B و همینطور بهینه سازی وب سایت است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با آنالیز و بررسی داده‌هایی که از وب سایت خود جمع آوری می‌کنند بازدید از وب سایت افزایش یابد. هزینه ی ماهانه ی این پلتفرم برای وب سایت‌های کوچک و متوسط 321 دلار می‌باشد.

Optimizely

Optimizely در سال 2010 تاسیس شد. این وب سایت ابزارهای تست A/B ، مدیریت کردن محتوای منتشر شده در وب و آنالیز وب سایت را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. یکی دیگر از ابزارهایی که این وب سایت در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد تست چند متغیره است که در آن هدف پیدا کردن بهترین ترکیب بین چند المان وب سایت است.

Google Optimize

Google Optimize که سابقاً Google Web Optimizer نام داشت یک ابزار تحلیل، بهبود و آنالیز رایگان وب سایت است که توسط گوگل در سال 2012 منتشر شد.  نسخه پریمیوم آن Google Optimize 360 نام دارد. گوگل اخیراً اعلام کرد که در تاریخ 30 سپتامبر 2023 پشتیبانی از Google Optimize پایان خواهد یافت. اگر این موضوع را در نظر نگیریم این سرویس برای تازه کارها و وب سایت‌های کوچک بهترین انتخاب است.

Adobe Target

Adobe Target یک ابزار شخصی سازی و بهینه سازی پیچیده توسط Adobe Experience Cloud است. و کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا محتوا، پیشنهادات و تجربیات متناسب با رفتار، اولویت‌ها و داده‌های جمعیتی را به کاربران ارائه دهند.

مزایای استفاده از این سرویس:

  • زمانی که تست A/B از طریق این سرویس اجرا می‌شود وب سایت ایزوله اما غیرفعال یا به اصطلاح Down نمی‌شود.
  • این امکان را می‌دهد از هر قسمتی از سایت و در هر زمانی بتوان تست را اجرا و نتیجه را به صورت نموداری دید.
  • استفاده از هوش مصنوعی برای آنالیز وب سایت و داده‌های دریافتی از سمت آن

و در آخر

تست A/B مهم‌ترین تست برای بهینگی سایت است. به شما کمک می‌کند که المان‌هایی که چهره وب سایت شما را زشت می‌کنند شناسایی و حذف کنید. همچنین داده‌های ورودی و خروجی سایت شما را به بهترین نحو ممکن تحلیل می‌کند. بهتر است از ابزارهای نام برده جهت انجام این تست در وب سایت خود استفاده نمایید. جهت مشاهده مقالات متنوع و مطالب آموزشی به وبلاگ پویان آی تی مراجعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سئو بهینه سازی