سئو

سئو چیست؟

فهرست مطالب

در جهان امروز سئو کلمه ای آشنا به گوش همگان به شمار می‌آید. SEO مخفف عبارت بهینه سازی موتور جست و جو است به عبارتی دیگر به فرایند و مجموعه ای از فعالیت ها که باعث افزایش بازدید از سایت شما می‌گردد، سئو می‌گویند. برای مثال وقتی افراد در گوگل و یا سایر موتورهای جست و جو به دنبال محصول و یا خدماتی می‌گردند هر چقدر سئو سایت شما بالاتر باشد امکان بازدید بالاتر از سایت شما نیز وجود دارد. موتورهای جست و جوگر مانند گوگل همواره از ربات ها در جهت رفتن از سایتی به سایتی دیگر، جمع‌آوری اطلاعات و درنهایت قرار دادن آنها در فهرست استفاده می‌کنند و این فهرست اطلاعاتی را که به دنبال آن بودید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در راستای موفقیت در سئو، ربات‌ها محتوای سایت را در نظر می‌گیرند و در نهایت با تخمین زدن مشخص می‌کنند هر سایت چقدر برای جست و جوگر مناسب و به درخواست آن مرتبط است. از آنجایی که شما در جهت به دست آوردن رتبه های بالا در جست و جو نمی‌توانید هزینه ای پرداخت کنید، نیازمند یک کارشناس سئو خواهید بود که رتبه ی سایت شما را بالا ببرد.

در این مقاله ما به بررسی مفهوم سئو می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

عناصر اصلی سئو

سئو دارای ابعاد گسترده ای است و به عناصر داخلی تقسیم می‌شود که به یک اندازه مهم و حیاتی هستند که به شرح زیر است:

سئو داخلی

شامل ایجاد محتوا در جهت بهبود رتبه ی سایت می‌باشد. برای مثال، استفاده از کلمات کلیدی مناسب، نوشتن محتوای های یونیک و به طور منظم از جمله موارد در سئو داخلی سایت می‌باشند.

سئو خارجی

شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که خارج از وب سایت انجام می‌شود و در نهایت بر رتبه بندی صفحات سایت اثر می‌گذارد؛ البته فراموش نکنید که در زمانی که بر روی سئو خارجی کار می‌کنید فعالیت خود را برای سئو داخلی نیز حفظ نمایید چرا که بدون سئو داخلی اقدامات شما بی ثمر خواهد بود.

استراتژی های سئو : کلاه سیاه در مقابل کلاه سفید

زمانی که صحبت از سئو و استراتژی های آن به میان می‌آید اسم کلاه سیاه در مقابل کلاه سفید زیاد شنیده می‌شود.

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) :

افرادی که به دنبال سود سریع هستند و در تلاش اند با استفاده از تاکتیک هایی همانند پرکردن کلمات کلیدی و یا حذف لینک ها برای رتبه بندی سریع خود استفاده نمایند از این استراتژی استفاده می‌کنند. این استراتژی در بازه زمانی کوتاه می‌تواند اثربخش باشد و حتی ترافیک سایت را بالا بیاورد؛ ولی با گذشت زمان گوگل سایت را جریمه و حتی در لیست سیاه قرار می‌دهد تا هرگز رتبه بندی نشود. از جمله راهکارهایی که در کلاه سیاه انجام می‌شود ولی در نهایت باعث افت شدید سایت می‌گردد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محتوای تکراری

در صورتی که فرد بخواهد رتبه بندی را برای کلمه ای خاص ایجاد کند ممکن است محتوای سایت را بارها تکرار کند و از آن کلمه ی کلیدی استفاده نماید؛ در صورت انجام این کار گوگل آن سایت را جریمه می‌کند.

متن نامرئی و پر کردن کلمات کلیدی

یکی از استراتژی های سیاه این بود که کلمات کلیدی را در پایین مقالات خود قرار می‌دادند و به رنگ پس زمینه آن را تغییر می‌دادند؛ انجام اینکار باعث می‌شد خیلی زود سایت شما در لیست سیاه قرار بگیرد و دچار افت شدیدی در رتبه بندی شود.

Cloaking و Redirecting

یکی از راه‌های اشتباه که افراد در مسیر رسیدن به سئو و رتبه ی خوب انجام می‌دهند خرید دسته ای از کلمات کلیدی می‌باشد. انجام این کار اگرچه در ابتدا سبب رشد سریع می‌شود ولی در نهایت سایت شما را با مشکلات زیادی رو به رو خواهد ساخت.

سئو کلاه سفید (White Hat SEO) :

دستورالعمل های گوگل را به طور منظم پیاده سازی می‌کند، این روش به عنوان یک راهکار مطمئن و پایدار در جهت بهبود ترافیک سایت به حساب می‌آید که با گذشت بازه زمانی نسبتا طولانی نتیجه ی مطلوبی را در پی خواهد داشت. در صورت پیاده سازی این روش بایستی روی مخاطبین انسانی تمرکز و بهترین محتوای موجود را در اختیار مخاطب قرار دهیم.

اصول بازاریابی SEO :

در این بخش ما به بررسی اصول بازاریابی سئو می‌پردازیم و نکات آن را بیان می‌کنیم. توجه داشته باشید سئو به کار و زمان زیادی احتیاج دارد و اینگونه نیست که توقع داشته باشید نتایج آن را خیلی زود ببینید. به عبارتی، سئو فعالیت های روزانه را با هدف موفقیت در بازه زمانی طولانی انجام می‌دهد.

محتوا

نوشتن محتوای خوب و مورد نیاز برای افراد از جمله کارهایی است که در بازاریابی سئو مهم و ضروری است. زیرا زمانی که شما درباره ی موضوعی خاص در گوگل جست و جو می‌کنید گوگل سعی می‌کند بهترین محتوا را برای شما ارائه دهد. پس دقت در نوع نوشتار محتوا بر میزان رتبه بندی سایت اثری مستقیم دارد.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو

عناصر محتوا

عناصر فراوانی در راستای تولید محتوای با کیفیت وجود دارد که در اینجا به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

کیفیت 

در گذشته زمانی محتوای شما برجسته تلقی می‌شد که بتواند مشکلی را از دیگران بر طرف نماید و در آن صورت در رتبه بندی ها قرار می‌گرفت. در عصر امروز، بسیاری از شرکت ها و سازمان ها دارای وبلاگ هستند و از آن در جهت بهبود رتبه ی خود در گوگل استفاده می‌کنند. از آنجا که ارائه ی یک محتوای امر اسانی نیست شما می‌توانید از آنچه دیگران تولید کردند استفاده ولی ارزش بالاتری به آن بدهید و محتوای کامل تری را تولید نمایید.

هدف 

یکی از نکاتی که گوگل برای آن اهمیت زیادی قائل است این است که هدف افراد از جست و جوی عبارتی خاص چه چیزی است. پس از جمله کارهایی که شما به عنوان محتوانویس باید در نظر داشته باید این است که نکات و مسائل روز را بشناسید و با توجه به نوع نیاز و شرایط جامعه محتواهای مناسب را تولید نمایید.

محتوای نوین

از دیگر موارد موثر در سئو سایت و بالاتر رفتن رتبه گوگل، ارسال محتوای جدید می‌باشد. علاوه بر آن شما می‌توانید محتواهایی را که از قبل منتشر شده اند را نیز به روزرسانی نمایید. انجام کارهایی همچون مرور و به روز رسانی محتواهایی که ازقبل منتشر شده اند، تازه سازی اطلاعات گذشته با امارهای جدید و… از مواردی هستند که به  Google نشان می‌دهد محتوای ما هنوز شایستگی در جایگاه نخست قرار گرفتن را دارد.

چند نکته برای ایجاد محتوای با کیفیت

در این بخش به معرفی یک سری از نکات برای محتوانویسی می‌پردازیم که خوانندگان و Google به آن علاقه دارند.

هدف و  نوع نیاز کاربر را بشناسید:

شما باید به این مسئله آگاه باشید که وقتی خواننده در صفحه ی شما قرار می‌گیرد چه هدفی دارد و چه کاری می‌خواهد انجام دهد.

یک آواتار مشتری بسازید:

ایجاد آواتار برای افراد و مشتریان سبب می‌شود شما شناخت بالاتری نسبت به افراد پیدا کنید و از علاقه مندی های آن‌ها مطلع شوید؛ همچنین باید بدانید خواننده شما کیست، چه چیزی را دوست دارد، چه چیزی را دوست ندارد و چرا آنجاست. محتوای نوشته شده توسط شما باید بتواند به نیازهای افراد به طور درست و سریع پاسخ دهد به گونه ای که بعد از خواندن مقالات شما، سوالی در ذهن فرد باقی نماند.

سئو

تحقیق و انتخاب کلمه کلیدی مناسب:

کلمه ی کلیدی تعیین کننده ی نام سایت و یا به عبارتی توصیف کننده ی آن است. کلمه ی کلیدی می‌تواند شیوه ی ایجاد پیوندها را شکل دهد و تاکتیک های انتخابی را بیان و نحوه ی برنامه ریزی در جهت اجرای آن را انتخاب نماید. 

انتخاب یک کلمه ی کلیدی مناسب از مهم ترین کارهایی است که سئوکار باید به آن بپردازد. زیرا با انتخاب کلمه ی کلیدی هم می‌توان به رتبه بندی در گوگل و ایجاد محتوای مرتبط پرداخت و هم می‌توان با انتخاب کلمه ی درست به آنچه مردم به آن نیازمندند پاسخ درست داد.

عناصر انتخاب کلمه کلیدی

همانطور که عنوان شد انتخاب کلمه ی کلیدی امری مهم در راستای بهبود رتبه ی سایت به شمار می‌آید. پس شما باید هدف از انتخاب این کلمه و حساسیت آن را درک نمایید. در این جا به بررسی عناصر مهم در انتخاب کلمه ی کلیدی می‌پردازیم. 

سئو
انتخاب کلمات کلیدی مناسب

انتخاب کلمه ی کلیدی مناسب و مرتبط با مقاله و موضوع مد نظر ما، افراد را برحسب نیازمندی هایشان به سمت ما روانه می‌کند. انجام اینکار و انتخاب کلمه ی کلیدی مناسب سبب می‌شود به نیازمندی های افراد به طور کامل پاسخ داده شود و به دنبال آن رتبه بندی سایت نیز بهبود می‌یابد.

تجزیه و تحلیل رقابت

بعد از انتخاب کلمه ی کلیدی مناسب می‌توان به سرچ درباره ی کلمات کلیدی پرکاربرد و پرجست و جو پرداخت. این نکته را فراموش نکنید که میزان توانمندی شما در رتبه بندی برای کلمه ی کلیدی به رقبایی که با آنها رو به رو هستید بستگی دارد. برای مثال، وقتی می‌بینید سایتی یک رتبه ی خیلی خوبی در گوگل دارد به علت مدت زمان بالایی است که در آن بخش قرار دارد و گوگل می‌داند این سایت محتوای خوبی را ارائه می‌دهد. پس در جهت پیشی گرفتن از رقبا صبور باشید و نکات عنوان شده را رعایت نمایید.

هدف جستجو

مسئله ی مهم در این بخش این است که شما بتوانید آنچه را که افراد به دنبال آن هستند را شناسایی نمایید. این مسئله بارها توسط گوکل عنوان شده است که نمایانگر میزان اهمیت آن می‌باشد. این امر درحالت کلی تفاوت بین دریافتی اندک و کسب درآمد واقعی را نمایان می‌کند.

چگونه بهترین کلمات کلیدی را انتخاب نماییم؟

  • استفاده از ابزار کمکی : با استفاده از کلماتی همچون Ahrefs و Ubersuggest می‌توانید تحقیقات خود را درباره ی کلمات کلیدی کامل کنید و بینش لازم درباره ی رقابت را به دست آورید.

  • آشنایی با معناشناسی: یک راه حل عالی جهت انتخاب بهترین کلمات کلیدی به حساب می‌آید. با داشتن درک درست از کلمات و محتوای مد نظر می‌توانید انتخابی درست داشته باشید.

  • هدف آموزی: باید هدف از انتخاب کلمه ی کلیدی را شناسایی کنید و آگاه باشید که هر کلمه ی کلیدی بنابر نوع نیاز و مبحث عنوان شده می‌تواند متفاوت باشد.

  • تخت نظر گرفتن رقبا : رقبای خود را در نظر بگیرید و روش های آنها را پیاده سازی نمایید. برای مثال، هنگامی که رقیب شما رتبه ی یک را در یک کلمه ی کلیدی به دست آورد؛ URL او را وارد کنید و ببینید از چه کلمات کلیدی با شکاف کلمه کلیدی استفاده می‌کند.

HTML

HTML سایت بخش مهمی از بازاریابی سئو به شمار می‌آید. بدون وجود تگ ها، توضیحات متا، سربرگ ها و… گوگل نمی‌تواند محتوای شما را شناسایی نماید و رتبه ی مناسب را برای شما انتخاب کند. 

عناصر HTML

  • برچسب های عنوان

برچسب های عنوان از جمله مواردی است که بسیاری از مردم در تشخیص آن دچار مشکل هستند. تگ عنوان به عنوان نامی که در صفحه ی مرورگر شما به حساب می‌آید، مشخص می‌شود. شما می‌توانید کلمه ی کلیدی اصلی خود را در آن بخش اضافه نمایید و با انجام اینکار به جذابیت محتوای تولیدی خود بیافزایید.

  • توضیحات متا

شما در این بخش می‌توانید به توضیح مختصر درباره ی محتوای خود بپردازید و آن را به جست و جوگر خود معرفی نمایید. از آنجا که تعداد کلمات در این بخش محدود است بنابراین خلاصه بندی درست در این بخش اهمیت زیادی دارد. 

سئو
  • طرحواره

به عنوان زیر مجموعه ای از تگ های HTML به حساب می‌آید و بهبود بخش در  شیوه ی نمایش محتوا توسط SERP می‌باشد.

  • عناوین فرعی

می‌تواند مقاله و یا بخشی از آن را معرفی کند. عنوان‌های فرعی فرصتی را برای افراد به ارمغان می‌آورند تا از موضوع کلی مطلع شوند. پس انتخاب عنوان‌های فرعی امری مهم در این بخش می‌باشد؛ زیرا شما می‌توانید با انتخاب عنوانی مناسب افراد را به خواندن محتوای خود جذب نمایید.

  • متن جایگزین

توصیف کننده ی تصاویر به کار رفته در مقاله می‌باشد و موتورهای جست و جو می‌توانند به وسیله ی آن تصاویر را برای افرادی که دچار اختلالات بینایی هستند توصیف نمایند.

  • URL Slug

بخش پویا و تغییر پذیر در سایت به حساب می‌آید و به موتورهای جست و جو اطلاع می‌دهد که صفحه ی مد نظر خود را چگونه پیدا نمایند. 

4 نکته برای ایجاد بهبودهای مناسب HTML

استفاده از ابزار کمکی:

ابزارهای زیادی جهت شناسایی مشکلات HTML وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید این مشکلات را برطرف سازید و در جهت بهبود HTML تلاش نمایید. به عنوان مثال شما در این راه می‌توانید از Ahrefs استفاده نمایید.

تحت نظر گرفتن رقبا:

یکی از راه‌هایی که با آن می‌توانید در جهت بهبود HTML پیشرفت نمایید زیر نظر گرفتن رقبا می‌باشد. شما می‌توانید در جهت انتخاب تگ، عنوان ها و توضیحات متا محتواهای دیگران را مطالعه و از آنها بهره بگیرید.

استفاده ی بیش از حد از کلمات کلیدی:

در توضیحات متا خود از تعداد معقولی کلمه ی کلیدی استفاده نمایید. چراکه استفاده ی بیش ازحد از آنها باعث جریمه شدن شما می‌گردد.

استفاده از هدرها:

استفاده از هدرها به درستی می‌تواند تمرکز را بر روی محتوای تولیدی افزایش دهد.

معماری سایت

از دیگر مواردی که در بازاریابی سئو مهم است معماری سایت می‌باشد و تجربه ای خوب برای کاربران به همراه می‌آورد.شما می‌توانید قبل از خرید دامنه معماری سایت خود را ترسیم نمایید. انجام این کار باعث می‌شود شما وارد ذهن کاربر شوید و یک تجربه ی عالی را برای او به ارمغان بیاورید.

 

خزیدن آسان

در حیطه ی وب سایت ها شما بارها کلمه ی خزیدن را شنیده اید. انجام این عمل به این معنی است که گوگل به بررسی شما می‌پردازد و در تلاش است بفهمد سایت شما چیست. گوگل می‌تواند کلمات کلیدی را تشخیص دهد و در کنار آن مشکلات موجود در سایت را نیز شناسایی نماید، که از این امر در جهت تعیین رتبه ی سایت استفاده می شود. پس باید سعی کنید سایت خود را تا حد زیادی آسان نمایید؛ چراکه اگر گوگل در تشخیص سایت شما دچار مشکل شود رتبه بندی برای شما نیز سخت تر خواهد شد و نیازمند بیشتری خواهد بود؛ چراکه هوش مصنوعی نمی‌تواند تمام کلمات کلیدی شما را انتخاب نماید.

سازگاری با موبایل

در ساخت سایت باید این نکته را در نظر داشته باشیم که این سایت باید در تلفن های همراه نیز عملکرد خوبی داشته باشد، توجه داشته باشید هرچه خزیدن در سایت شما راحت تر باشد میزان سازگاری با آن نیز افرایش خواهد یافت.

سرعت صفحه

در سال 2021 گوگل با ایجاد گزینه ی Core Web Vitals، تاکید زیاد خود را بر سرعت صفحه و توانمندی های آن در کنار رضایت کاربران عنوان کرد. در صورتی که سایت شما سرعت پایینی داشته باشد و خیلی کند بارگذاری شود گوگل می‌تواند شما را جریمه نموده و رتبه ی شما را تغییر دهد.

HTTPS و SSL

از دیگر عواملی که در رتبه بندی سایت ها اثری مستقیم دارد می‌توان به امنیت سایت اشاره کرد. این مقوله به حدی برای گوگل مهم است که اگر سایت شما ناقص باشد رتبه ی اول را به شما نخواهد داد. از جمله راهکارهای مناسب حل این مشکل می‌توان به گواهی های HTTP و SSL اشاره نمود. دریافت این گواهی سبب افزایش اعتماد می‌گردد و در کنار آن در راه رسیدن به اهداف یاری رسان هستند. 

هاست های پویان آی تی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و با استفاده از آن خیالتان از بابت سرعت هاست راحت می‌شود. هاست های سیپنل از کشور فنلاند و هاست های دایرکت ادمین از کشور هلند ارائه می‌شوند.

برای بهبود معماری سایتمان چه کنیم؟

1. دانش کافی در Core Web Vitals: باید علم خود را در این زمینه افزایش دهید و بدانید که چگونه می‌توانید بر رتبه بندی ها در سایت اثر بگذارید. پس درباره ی این موضوع بیشتر بخوانید و اطمینان حاصل کنید که همه ی این کارها به صورت درست در سایت شما انجام می‌شوند.

2. نقشه سایت: استفاده از نقشه ی سایت باعث بهبود در رتبه ی سایت می‌شود و در کنار آن بر روی ترافیک و اعتبار دامنه اثری مستقیم دارد.

3. برطرف سازی مشکلات canonicalization: با کمک آن می‌توانید از ایحاد محتوای تکراری در سایت جلوگیری نمایید.

به روز رسانی الگوریتم سئو و گوگل

الگوریتم به مجموعه ای از کارها که موتور جست و جوگر برای رتبه بندی وب سایت ها بر اساس زمانی که افراد به جست و جوی عبارتی خاص می‌پردازند، می‌گویند. احتمالا خبرها درباره ی آپدیت الگوریتم ها به گوشتان آشنا است. گوگل در طول سال چندین بار آپدیت‌هایی را انجام می‌دهد تا بتواند خدمات بهتری را به افراد هدیه دهد (جهت آشنایی با تاریخچه ی این بروزرسانی ها به وب سایت Moz مراجعه نمایید). در کنار آن، رتبه بندی سایت ها نیز تغییر می‌کند. فراموش نکنید که در کنار این به روزرسانی ها تمرکز خود را بر تولید محتوا از دست ندهید؛ زیرا این کاهش و عدم تمرکز بر تولید محتوا می‌تواند به رتبه بندی شما آسیب های زیادی وارد نماید.

و در آخر

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت ببرید و فراموش نکنید که در راه پیشرفت در مسیر سئو بایستی صبور باشید، محتوای خود را به روز رسانی و محتواهای جدید تولید نمایید و در آخر در مسیر درست قدم بردارید تا بتوانید سایت خود را بالا نگه دارید و به گوگل نشان دهید هنوز فعال هستید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خواندن مقالات مرتبط به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سئو تولید محتوا سرچ کنسول گوگل MOZ