حملات سایبری

آشنایی با حملات سایبری و انواع آن

فهرست مطالب

از گذشته تا به امروز حملات سایبری بنا بر دلایل مختلفی اتفاق افتاده است. حملات سایبری می‌توانند هزینه‌های زیادی را برای شما به همراه بیاورند و حتی کسب و کار شما را دچار آسیب کرده و از بین ببرند. در این محتوا به توضیح درباره حملات سایبری می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

دلایل وقوع حملات سایبری چیست؟

حملات سایبری بنا بر دلایل مختلفی رخ می‌دهد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

  1. برخی از این حملات به دلیل سرقت اطلاعات مالی و موارد اقتصادی شکل می‌گیرد.
  2. جاسوسی و دستیابی اطلاعات سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ صورت می‌گیرد که هدف از آن تخریب سیستم‌ها یا تضعیف عملکرد دولت‌ها یا سازمان‌ها است.
  3. در برخی موارد، دولت‌ها و سازمان‌های بزرگی به دنبال حملات سایبری به منظور به دست آوردن اطلاعات رازآلود، تخریب زیرساخت‌های رقبا، یا حفظ قدرت و تأثیر خود هستند.
  4. و…

این حملات می‌توانند به عنوان یک ابزار برای دستیابی به اهداف مختلف، از جمله اقتصادی، سیاسی، و حتی شخصی مورد استفاده قرار بگیرند.

حملات سایبری چه تاثیراتی بر کسب و کارها دارد؟

این دست از حملات می‌توانند اثرات قابل توجهی بر مشاغل و کسب و کارها داشته باشند. مثلاً می‌توانند با هدف به سرقت بردن اطلاعات مهم و حساس مثل اطلاعات مالی، مشتریان، نقشه‌های استراتژیک، یا اطلاعات مربوط به تحقیق و توسعه کار خود را آغاز کنند. این رویداد می‌تواند اثرات و آسیب‌های زیادی را به اعتبار و امنیت یک شرکت وارد کند.

از بین بردن زیرساخت‌ها و سیستم‌های فناوری اطلاعات شرکت‌ها که این امر می‌تواند منجر به قطع خدمات، افت کارایی، و خسارت به تجهیزات و منابع مالی شرکت شود. در کنار همه این موارد این دست از رویدادها می‌توانند اعتبار کسب و کار شما و اعتماد عموم افراد به شما را کاهش دهند و هزینه‌هایی را برای شرکت شما وارد نمایند. همچنین به روابط مشتریان و شرکا نیز آسیب‌هایی را وارد نمایند.

انواع رایج حملات سایبری چیست؟

مجرمان سایبری از ابزارها و تکنیک‌های پیچیده زیادی برای شروع حملات سایبری علیه سیستم‌های فناوری اطلاعات سازمانی، رایانه‌های شخصی و سایر اهداف استفاده می‌کنند. برخی از رایج‌ترین انواع حملات سایبری عبارت‌اند از:

  • فیشینگ: در Phishing مهاجم به ارسال ایمیل‌ها و پیام‌های نادرست افراد را تشویق می‌کنند تا اطلاعات شخصی و داده‌های حساس مثل اطلاعات بانکی خود را ارائه دهند.
  • نفوذ به سیستم (Hacking): نفوذ به سیستم شما و دسترسی به اطلاعاتتان و حتی تخریب آن‌ها.
  • نرم‌افزارهای آلوده (Malware): وجود نوعی نر افزارهای مخرب که با نفوذ در سیستم‌ها اطلاعات شما را سرقت کرده و به سیستم شما آسیب می‌رسانند.
  • حملات ردیابی (Spoofing): جعل اطلاعات سیستم‌ها.
  • حملات ردیابی شبکه (Man-in-the-Middle Attacks): قرارگیری میان یک ارتباط دو نفره و دریافت اطلاعات و جعل آن‌ها.
  • حملات تخریبی (Denial-of-Service Attacks): ارسال تعداد زیادی درخواست به یک سرور یا شبکه در جهت اشباع و ایجاد یک سری اختلالات در آن.
  • ربوده شدن اطلاعات Ransomware: رمزگذاری بر روی یک ‌سری از اطلاعات و ممانعت از دسترسی به آن‌ها و  درخواست پول برای بازگرداندن اطلاعات.

روش‌های کاهش حملات سابیری

حمله سایبری

همان‌طور که توضیح دادیم حملات سایبری می‌توانند آسیب‌های زیادی را بر شرکت‌ها وارد کنند اگر به دنبال راهکارهایی برای کاهش حملات سایبری هستید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  1. آسیب‌پذیری‌های موجود در سیستم و شبکه خود را بشناسید.
  2. از راهکارهای امنیتی مناسب استفاده کنید.
  3. نرم افزارها و سیستم‌عامل‌های خود را به صورت مرتب به‌روزرسانی کنید.
  4. آموزش به کاربران و آگاهی بخشی به آن‌ها در  زمینه روش‌های حفاظت از اطلاعات و شناسایی حملات سایبری.
  5. استفاده از سیستم‌های مانیتورینگ و تشخیص حملات به وسیله نرم‌افزارهای SIEM (Security Information and Event Management) و نظارت مداوم بر روی فعالیت‌های شبکه جهت شناسایی و متوقف کردن حملات.
  6. بکاپ گیری از اطلاعات که سرعت بازیابی اطلاعات را افزایش و میزان خسارت‌ها را کاهش می‌دهد.
  7. و…

اقدامات پس از حمله به چه صورت است؟

در صورتی که حملات سایبری انجام شد چه کارهایی انجام دهیم؟ در این بخش به توضیح برخی اقدامات مهم در این زمینه می‌پردازیم.

  1. در نخستین گام شما بایستی حمله رخ داده را شناسایی و نحوه نفوذ مهاجم را درک کنید. این کار می‌تواند شامل بررسی لاگ‌ها، فایل‌های رجیستری، فایل‌های لاگ‌های شبکه و سایر داده‌های مرتبط با حمله باشد.
  2. بازیابی داده‌ها و اطلاعات مهم که این کار می‌تواند به وسیله استفاده از نسخه‌های پشتیبان، استفاده از ابزارهای بازیابی داده‌ها و سیستم‌های بازیابی فوری صورت پذیرد.
  3. سیاست‌ها و فرایندهایتان را مورد بازبینی و تغییر قرار دهید و آن‌ها را بهبود بخشید.
  4. تقویت سیستم امنیت سیستم شما بر اساس ضعف‌ها و آسیب‌های واردشده.
  5. آموزش کارکنان در راستای آشنایی با نحوه مواجه شدن با حملات سایبری.
  6. بررسی زیرساخت‌ها، سیاست‌ها و فرایندها.
  7. و…

این دست از اقدامات برای تأمین امنیت سایبری و بازیابی سیستم‌ها و اطلاعات به کار می‌رود. این اقدامات به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا امنیت خود را تقویت کنید.

شما با استفاده از سرور مجازی می‌توانید با پرداخت یک هزینه اندک امنیت سایت خود را نسبت به حملات سایبری افزایش دهید جهت خرید سرور مجازی پویان آی تی همین حالا اقدام کنید!

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره حملات سایبری پرداختیم و گفتیم این دست از حملات عبارت‌اند از هرگونه فعالیتی که با بهره گیری از ابزار فناوری اطلاعات در راستای نفوذ، تخریب، تغییر و یا دزدی اطلاعات انجام می‌شود. حملات سایبری اثرات بسیار زیادی بر روی سازمان‌ها، افراد و جوامع دارند. این حملات می‌توانند خسارت‌های بسیار زیادی را برای بازیابی داده‌ها، کاهش میزان اعتبار و این دست موارد ایجاد کنند. حملات سایبری همچنین می‌توانند سیستم‌ها و زیرساخت‌ها را تخریب و جنگ‌های روانی را برای افراد ایجاد نمایند.

به طور کلی، حملات سایبری یکی از چالش‌های اصلی و روز افزون در عصر دیجیتال محسوب می‌شوند و اهمیت بسیار زیادی در امنیت سازمان‌ها، افراد و جوامع دارند.

سؤالات متداول

  • حملات سایبری چه نقشی بر سازمان‌ها و افراد دارد؟

این حملات می‌توانند منجر به تهدید امنیت داده‌ها، وارد کردن بار عظیمی هزینه، از بین بردن اعتبار و اعتماد شما و این دست از موارد شوند.

  • چگونه می‌توان از حملات سایبری جلوگیری کرد؟

آموزش کارکنان، استفاده از راهکارهای امنیتی، به‌روزرسانی نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌ها، مدیریت دسترسی، رمزنگاری اطلاعات، پشتیبانی و بازیابی اطلاعات، مانیتورینگ و تشخیص حملات، تعامل با ارگان‌های امنیتی خارجی، پیاده‌سازی سیاست‌های امنیتی، و توسعه برنامه امنیتی جامع از جمله راهکارهای جلوگیری از حملات سایبری می‌باشد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

امنیت