rel noopener

آشنایی با rel noopener

فهرست مطالب

rel noopener یک ویژگی HTML است که در چند سال گذشته توجه و توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این یک ویژگی امنیتی است که عمدتاً در پیوندهایی استفاده می‌شود که کاربر را به یک وب سایت یا برگه جداگانه هدایت می‌کند. اساسا rel noopener به عنوان یک پروتکل ایمنی برای محافظت در برابر حملات مخرب و حفظ امنیت اطلاعات حساس استفاده می‌شود. قبل از اینکه عمیق‌تر به این موضوع بپردازیم و در مورد rel noopener و نحوه عملکرد آن بیشتر بیاموزیم، اجازه دهید با درک اصول اولیه HTML و نحوه کار لینک‌ها شروع کنیم.

آشنایی با HTML و لینک‌ها

HTML زبان نشانه گذاری استانداردی است که برای ایجاد صفحات وب استفاده می‌شود. این یک زبان نشانه گذاری است که از عناصر، برچسب‌ها و ویژگی‌ها تشکیل شد. یکی از عناصر کلیدی در HTML عنصر پیوند است. پیوندها برای پیوند دادن به سند دیگر، بخش جدیدی از همان سند یا به یک وب سایت/URL خارجی استفاده می‌شوند.

تگ a

تگ a که به عنوان تگ anchor نیز شناخته می شود، یکی از مهم ترین و رایج ترین تگ های HTML است. برای ایجاد هایپرلینک‌ها استفاده می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد بین صفحات، وب سایت ها یا بخش های مختلف یک وب سایت حرکت کنند. درک برچسب و ویژگی‌های آن برای هر کسی که به دنبال توسعه وب سایت است ضروری است، زیرا لینک‌ها یک جنبه اساسی از طراحی وب مدرن هستند.

تگ a یک تگ ساده است که برای تعریف هایپرلینک استفاده می شود. به صورت زیر است:

				
					<a href="url" data-wpel-link="internal">link text</a>

				
			

ویژگی href مقصد لینک را مشخص می‌کند که می‌تواند یک URL یا صفحه ای در وب سایت شما باشد. متن پیوند متنی است که در صفحه ظاهر می‌شود و کاربران می توانند روی آن کلیک کنند تا پیوند را دنبال کنند. چندین ویژگی وجود دارد که می‌توان با تگ a برای سفارشی کردن رفتار هایپرلینک استفاده کرد. این صفات عبارتند از:

  • target

این ویژگی مشخص می‌کند که سند پیوند شده در کجا باز شود. به طور پیش فرض، پیوندها در همان پنجره یا برگه صفحه فعلی باز می‌شوند. با این حال، می‌توانید از ویژگی target برای باز کردن پیوندها در یک تب یا پنجره جدید یا باز کردن آن‌ها در یک فریم خاص در وب سایت خود استفاده کنید.

  • rel

این ویژگی رابطه بین سند پیوند شده و صفحه فعلی را مشخص می‌کند. این می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا زمینه پیوند را درک کنند و سئو را بهبود بخشند. رایج ترین مقادیر مورد استفاده برای ویژگی rel عبارتند از “nofollow” (نشان می‌دهد که لینک نباید توسط موتورهای جستجو دنبال شود) و “noopener” یا “noreferrer” (برای جلوگیری از آسیب پذیری‌های امنیتی هنگام باز کردن پیوندها در یک پنجره جدید).

  • title

این ویژگی عنوان یا راهنمای ابزاری را مشخص می‌کند که وقتی کاربران ماوس را روی پیوند قرار می‌دهند ظاهر می‌شود. این می تواند برای ارائه اطلاعات اضافی یا زمینه در مورد مقصد پیوند مفید باشد.

  • دانلود

این ویژگی مشخص می‌کند که سند پیوند داده شده باید به جای پیمایش، دانلود شود. می‌توانید از این برای ایجاد لینک های دانلود برای فایل هایی مانند PDF، تصاویر یا فایل های صوتی استفاده کنید.

  • hreflang

این ویژگی زبان سند پیوند شده را مشخص می‌کند. این می‌تواند برای وب‌سایت‌های چند زبانه مفید باشد، زیرا به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند که چه نسخه‌ای از صفحه را به کاربران ارائه دهند.

  • type

این ویژگی می‌تواند به مرورگر کمک کند تا بفهمد چگونه سند پیوند داده شده را مدیریت کند. برای مثال با باز کردن آن در یک برنامه یا افزونه خاص. علاوه بر این ویژگی‌ها، چندین گزینه پیشرفته دیگر وجود دارد که می‌توان با تگ a استفاده کرد. به عنوان مثال، می‌توانید از جاوا اسکریپت برای تغییر پویا ویژگی href بر اساس ورودی کاربر یا ایجاد تعاملات و انیمیشن‌های پیچیده زمانی که کاربران روی یک پیوند کلیک می‌کنند، استفاده کنید. شایان ذکر است که برچسب a فقط برای پیوند به سایر صفحات وب نیست. همچنین می‌توان از آن برای ایجاد پیوندهایی به آدرس‌های ایمیل، شماره تلفن و حتی فایل‌ها در رایانه کاربر استفاده کرد (اگرچه باید با احتیاط از آن استفاده کرد، زیرا به طور بالقوه می‌تواند آسیب‌پذیری‌های امنیتی را ایجاد کند).

به طور کلی، تگ a ابزاری منعطف و قدرتمند برای ایجاد هایپرلینک در HTML است. چه در حال ساخت یک وب سایت ساده یا یک برنامه وب پیچیده باشید، درک نحوه استفاده از این برچسب و ویژگی های آن برای ایجاد یک تجربه کاربر پسند و کاربردی ضروری است.

rel noopener چیست؟

rel noopener یک ویژگی امنیتی است که به کد HTML در تگ anchor اضافه می‌شود. تگ یا ویژگی به لینک اضافه می‌شود تا از کنترل وب سایت مقصد بر روی وب سایت مبدا جلوگیری شود. کلمه “noopener” به این واقعیت اشاره دارد که پنجره جدید مرجعی به پنجره اصلی در جاوا اسکریپت نخواهد داشت. این امر، کنترل پنجره اصلی یا هدف قرار دادن یک حمله فیشینگ را برای سایت‌های مخرب دشوارتر می‌کند.

هنگامی که rel noopener در کد HTML مشخص شده است، به مرورگر می‌گوید که پیوند نباید به وب‌سایت مقصد اجازه دسترسی یا دستکاری به وب‌سایت مبدا را به هر شکل، شکل یا شکلی بدهد.

rel noopener

چرا rel noopener مهم است؟

rel noopener یک ویژگی مهم است. زیرا به محافظت از کاربران در برابر حملات مخرب کمک می‌کند. قبل از معرفی ویژگی rel noopener، مهاجمان می‌توانستند از پیوندهایی که در یک برگه جدید باز می‌شوند برای سوء استفاده از جلسات کاربر و انجام اقدامات مخرب در وب‌سایت اصلی استفاده کنند. به عنوان مثال، یک مهاجم می‌تواند یک وب سایت با پیوندی ایجاد کند که در یک برگه جدید با ویژگی target=”_blank” باز می‌شود. پس از کلیک روی پیوند، وب‌سایت مهاجم می‌تواند کنترل وب‌سایت اصلی کاربر را در دست بگیرد و اقداماتی را از طرف او انجام دهد، مانند سرقت اطلاعات ورود به سیستم یا نصب بدافزار.

اساساً، یک کاربر ممکن است چندین برگه در مرورگر خود باز کند. و ممکن است روی پیوند مخربی که در یک برگه جدید باز می‌شود کلیک کند. سپس این پیوند می‌تواند برگه قبلی را دستکاری کند و به اطلاعات حساس، کوکی‌ها و سایر داده‌ها دسترسی پیدا کند که می‌تواند کاربران را در معرض خطر قرار دهد.

با افزودن rel noopener به لینک، وب سایت اصلی کاربر امن می‌ماند و از کنترل جلسه کاربر توسط وب سایت‌های مخرب جلوگیری می‌کند. ویژگی پنجره جدید را مجبور می‌کند تا در یک فرآیند جداگانه اجرا شود که به ویژگی‌های جلسه یا پنجره پنجره اصلی دسترسی ندارد. علاوه بر این، اگر در حال ساخت سایت‌هایی هستید که داده‌های حساسی مانند سوابق بانکی یا پزشکی را مدیریت می‌کنند، افزودن rel noopener می‌تواند به طور قابل توجهی امنیت سایت شما را بهبود بخشد.

چه زمانی باید از rel noopener استفاده کنید؟

هیچ قانون سخت و سریعی در مورد زمان استفاده از rel noopener وجود ندارد. با این حال، استفاده از آن در شرایط خاص منطقی است. به عنوان مثال، شما باید از آن در حالات زیر استفاده کنید:

  • پیوندها در یک برگه جدید باز می‌شوند

اگر پیوندهایی دارید که در یک تب جدید باز می‌شوند، منطقی است که از rel noopener در کد HTML خود استفاده کنید. این لایه امنیتی لازم را برای کاربران فراهم می‌کند و از ربودن جلسات کاربر توسط سایت‌های مخرب جلوگیری می‌کند.

  • صفحات ورود

اگر وب سایت شما دارای صفحه ورود است، بهتر است از rel noopener نیز استفاده کنید. این به محافظت از جلسات کاربر در برابر ربوده شدن کمک می‌کند و لایه ای از امنیت را بر روی اطلاعات حساس ورود به سیستم کاربران فراهم می‌کند.

  • داده‌های حساس

اگر وب سایت شما داده‌های حساسی مانند سوابق پزشکی یا اطلاعات مالی را مدیریت می‌کند، افزودن rel noopener یک اقدام امنیتی ضروری است. این امر به جلوگیری از سرقت اطلاعات کاربر و سایر اطلاعات حساس توسط هکرها کمک می‌کند.

نتیجه

rel noopener یک اقدام امنیتی ساده است که محافظت قابل توجهی در برابر حملات مخرب ایجاد می‌کند. این یک تغییر کوچک در کد HTML شما است که می‌تواند یک لایه امنیتی قابل توجه برای وب سایت و کاربران شما ایجاد کند. اگرچه ممکن است در همه حالات مورد نیاز نباشد، اما استفاده از آن هر زمان که پیوندهایی دارید که در یک برگه جدید باز می‌شوند کاملا منطقی است. در نهایت، ساخت وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی ایمن یک مسئولیت مشترک بین توسعه دهندگان، صاحبان وب سایت و کاربران است. با اعمال تغییرات کوچک مانند rel noopener، می‌توانیم وب را به مکانی امن‌تر برای همه تبدیل کنیم.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

HTML URL امنیت