ابزار برای طراحان تجربه کاربری

10+ ضروری ترین ابزار برای طراحان تجربه کاربری

فهرست مطالب

همان‌طور که می‌دانید ابزار تجربه کاربری در ایجاد یک تجربه مناسب برای محصولات و خدمات نقش مؤثری دارند. در این مقاله ما به معرفی 10+ از ابزار ضروری برای طراحان تجربه کاربری می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

Sketch

ویرایشگر گرافیک برداری است که برای ایجاد رابط‌های کاربری (UI)، طراحی‌های تجربه کاربر (UX) و در زمینه طراحی وب و اپلیکیشن کاربرد دارد. Sketch به دلیل رابط کاربر پسند و تمرکز آن بر ارائه ابزارهایی که به طور خاص برای وظایف طراحی UI/UX طراحی شده است، شناخته شده است.

برخی از ویژگی‌های کلیدی Sketch عبارت‌اند از:

  1. Artboards: استفاده از این تابلوها به کاربران اجازه می‌دهد تا بر روی چندین صفحه یا تغییرات یک طرح در یک فایل کار کنند.
  2. سمبل‌ها: Sketch با معرفی نمادها به طراحان اجازه می‌دهد تا بتوانند نمادی را برای عناصر مختلف ایجاد نمایند و هر تغییر در نمادها می‌تواند در همه ی موارد به صورت خودکار اجرا شود.
  3. افزونه‌ها: این ویرایشگر با پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از افزونه‌ها قابلیت آن‌ها را افزایش می‌دهد که می‌تواند در مواردی همچون نمونه‌سازی اولیه کمک کننده باشد.
  4. و…

Adobe XD

Adobe XD توسط Adobe Systems توسعه یافت و برای ایجاد رابط‌های کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) برای برنامه‌های کاربردی وب و تلفن همراه کاربرد دارد. این پلتفرم با ارائه طیف وسیعی از ویژگی‌ها به طراحان کمک کند تا نمونه‌های اولیه تعاملی ایجاد، با اعضای تیم همکاری و مفاهیم طراحی خود را زنده کنند.

برخی از ویژگی‌های کلیدی Adobe XD شامل موارد زیر است.

  1. ابزارهای طراحی و چیدمان: Adobe XD با ارائه ابزار متعدد به طراحان کمک می‌کند تا عناصر را روی تابلوهای هنری ترتیب دهند تا صفحه نمایش یا رابط ایجاد کنند.
  2. Repeat Grid: به طراحان اجازه می‌دهد تا عناصر تکراری را تنها با چند کلیک ایجاد کنند. این ویژگی به ویژه برای ایجاد رابط‌هایی با الگوهای سازگار مفید است.
  3. افزونه‌ها: پشتیبانی Adobe XD از افزونه‌ها به کارهایی همچون یکپارچه سازی داده‌ها، تولید محتوا و صادرات دارایی‌ها کمک می‌کند.
  4. به اشتراک گذاری: Adobe XD این امکان را برای طراحان فراهم می‌آورد تا نمونه‌های اولیه را با  مشتریان، سهام‌داران و اعضای تیم به اشتراک بگذارند. در ادامه آنها می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را بیان نمایند.
  5. و…
Adobe XD

Figma

این ابزار مبتنی بر ابر به صورت گسترده برای طراحی UI و UX کاربرد دارد. Figma به علت داشتن ویژگی های مشترک، قابلیت‌های ویرایش بلادرنگ و تطبیق پذیری در ایجاد طرح‌ها و نمونه‌های اولیه تعاملی محبوبیت پیدا کرده است.

Figma ویژگی‌های متعددی دارد. برخی از ویژگی‌های کلیدی Figma شامل موارد زیر است.

  1. پشتیبانی: Figma از ایجاد سیستم‌های طراحی پشتیبانی می‌کند و به طراحان اجازه می‌دهد مجموعه‌ای از سبک‌ها، اجزا و دستورالعمل‌های استاندارد شده را برای طراحی ثابت در سراسر پروژه‌ها تعریف کنند.
  2. Code Handoff: به توسعه دهندگان کمک می‌کند مشخصات و دارایی‌های طراحی را استخراج کنند و روند انتقال از طراحی به توسعه را روان‌تر می‌کند.
  3. نمونه سازی تعاملی: Figma به طراحان اجازه می‌دهد تا نمونه‌های اولیه تعاملی را با پیوند دادن فریم‌های مختلف به یکدیگر ایجاد کنند. این لینک‌ها تعاملات کاربر را شبیه‌سازی می‌کنند و به تجسم جریان‌ها و ناوبری کاربر کمک می‌کنند.
  4. افزونه‌ها: این پلتفرم با ارائه طیف وسیعی از افزونه‌ها عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد.
  5. و…
Figma

InVision

یک پلتفرم طراحی و نمونه سازی جامع است که به طور گسترده برای ایجاد طرح‌های تعاملی و کاربر محور استفاده می‌شود. InVision طیف وسیعی از ابزارها و ویژگی‌ها را با هدف افزایش همکاری، ساده‌سازی جریان‌های کاری طراحی و ایجاد نمونه‌های اولیه جذاب ارائه می‌دهد.

در اینجا برخی از جنبه‌های کلیدی InVision را بیان می‌کنیم.

  1. تست کاربر: InVision ابزارهایی را برای انجام تست کاربر بر روی نمونه‌های اولیه ارائه می‌دهد که به وسیله آن می‌توان بینش‌هایی را از کاربران جمع‌آوری تا تصمیمات طراحی را تأیید و زمینه‌های بهبود را شناسایی کنند.
  2.  مجموعه پلاگین Craft: این مجموعه با ارائه ابزارهایی برای ایجاد داده‌های واقعی، افزودن محتوای نگهدارنده مکان، نمونه سازی در Sketch و Adobe XD، گردش کار طراحی را بهبود می‌بخشد.
  3. همکاری: InVision طراحان و ذی‌نفعان را قادر می‌سازد تا به طور مؤثر در پروژه‌ها همکاری کنند. طراحان می‌توانند اعضای تیم و مشتریان را برای مشاهده، نظر دادن و ارائه بازخورد در مورد طرح‌ها و نمونه‌های اولیه دعوت کنند.
  4. مدیریت سیستم طراحی: InVision از ایجاد و مدیریت سیستم‌های طراحی پشتیبانی می‌کند. طراحان می‌توانند مجموعه‌ای از مؤلفه‌ها، سبک‌ها و دستورالعمل‌های استاندارد طراحی را برای اطمینان از سازگاری بین پروژه‌ها ایجاد کنند.
  5. و…
InVision

Axure RP (Rapid Prototyping)

این نوع از ابزارها برای ایجاد نمونه‌های اولیه تعاملی و پویا از برنامه‌های کاربردی وب و موبایل استفاده می‌شود. Axure RP اغلب مورد علاقه طراحانی است که نیاز به نمونه سازی اولیه و آزمایش تعاملات پیچیده قبل از شروع توسعه دارند.

در اینجا برخی از ویژگی‌های کلیدی Axure RP آورده شده است.

  1. تعاملات پیشرفته: Axure RP به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید تعاملات پیچیده را ایجاد کنید. 
  2. محتوا پویا: افزودن محتوا پویا یکی دیگر از ویژگی‌های Axure RP می‌باشد که به شبیه سازی سناریوهای دنیای واقعی و رابط‌های داده محور کمک می‌کند.
  3. تست قابلیت استفاده: این ویژگی به شما در جمع‌آوری بازخورد و بینش کاربران کمک می‌کند.
  4.  مستندسازی: Axure RP ابزارهایی را برای حاشیه نویسی طرح‌ها و ایجاد اسناد ارائه می‌دهد که می‌تواند برای برقراری ارتباط تصمیمات و تعاملات طراحی با ذی‌نفعان و توسعه دهندگان مفید باشد.
  5. و…
Axure RP

Balsamiq

این ابزار برای کمک به طراحان در ایجاد نمونه‌های اولیه رابط کاربری و طرح‌بندی با کیفیت پایین طراحی شده است. Balsamiq بر روی ایده پردازی و تجسم سریع متمرکز است.

موارد زیر برخی از ویژگی‌های کلیدی Balsamiq است.

  1. همکاری: Balsamiq اجازه می‌دهد تا چند عضو از تیم به صورت هم‌زمان کار کنند. علاوه بر آن قابلیت‌هایی همچون قابلیت اظهار نظر برای بحث و بازخورد را ارائه می‌دهد.
  2. رابط کاربری ساده: این ویژگی به طراحان کمک می‌کند تا بر ساختار اصلی و عملکرد طرح‌های خود تمرکز کنند.
  3. سرعت بالا: تمرکز بر سرعت به طراحان کمک می‌کند تا مفاهیم طراحی متعدد را در مدت زمان کوتاهی کشف کنند.
  4. آزمایش: باوجوداینکه طرح‌ها اولیه هستند، شما می‌توانید از وایرفریم‌های Balsamiq برای آزمایش قابلیت استفاده اولیه و اعتبار سنجی مفاهیم طراحی استفاده کنید.
  5. و…
Balsamiq

UserTesting

این پلتفرم به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با مشاهده تعامل کاربران با محصولات دیجیتال، وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی، بینش را مستقیماً از کاربران جمع آوری کنند. UserTesting انواع مختلفی از تست‌ها و ویژگی‌ها را ارائه می‌کند تا به کسب‌وکارها کمک کند تا نحوه تعامل کاربران با طرح‌های خود را درک کنند و زمینه‌های بهبود را شناسایی کنند.

UserTesting ویژگی‌های متعددی را ارائه می‌دهد که به شرح زیر است.

  1. تست از راه دور: استفاده از UserTesting به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا طرح‌ها را از راه دور آزمایش و وظایف محول شده خود را تکمیل نمایند.
  2. تحلیل بازخورد: UserTesting با ارائه ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل بازخوردها به کسب و کارها کمک می‌کند تا بینش عملی برای بهبود طراحی به دست آورند.
  3. تست روی دستگاه‌های مختلف: پلتفرم UserTesting از آزمایش بر روی دستگاه‌های تلفن همراه و رایانه‌های رومیزی پشتیبانی و آن را برای آزمایش در پلتفرم‌های مختلف همه کاره می‌کند.
  4. ضبط ویدئو:  این ضبط‌ها بینش‌هایی درباره فرایندهای فکری و واکنش‌های کاربران ارائه می‌دهند.
  5. و…
UserTesting

Hotjar

یک ابزار تجزیه و تحلیل وب و بازخورد کاربران است که به کسب و کارها کمک می‌کند تا نحوه تعامل کاربران با وب سایت‌های خود را درک کنند. هدف Hotjar ارائه یک نمای جامع از تعاملات کاربر، کمک به شرکت‌ها در شناسایی زمینه‌های بهبود و اتخاذ تصمیم‌های مبتنی بر داده برای بهبود تجربه کاربر است.

برخی از جنبه‌های کلیدی Hotjar شامل موارد زیر است.

  1. Heatmaps: با ارائه انواع مختلفی از نقشه‌های حرارتی به مشاغل کمک می‌کند تا بفهمند کاربران در کجا کلیک می‌کنند، حرکت می‌کنند و در وب‌سایت‌هایشان پیمایش می‌کنند و زمینه‌های مورد علاقه و ناامیدی احتمالی کاربر را برجسته می‌کنند.
  2. حریم خصوصی: این ویژگی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا اطلاعات حساس کاربر را پنهان و از دستورالعمل‌های حفاظت از داده‌ها پیروی کنند.
  3. نظرسنجی و بازخورد: با کمک این ویژگی شرکت‌ها می‌توانند بازخورد کیفی از کاربران برای درک نیازها، ترجیحات و نکات دردناک آنها جمع‌آوری کنند.
  4. بازخورد: به کاربران اجازه می‌دهد تا بازخورد خود را مستقیماً در یک وب سایت ارائه دهند. این می‌تواند شامل نظرات، پیشنهادات، یا گزارش اشکال باشد.
  5. و…
Hotjar

Optimal Workshop

این مجموعه ابزار در راستای بهبود تجربه کاربری وب سایت‌ها کاربرد دارد. ابزار Optimal Workshop بر روی معماری اطلاعات، جریان کاربر و بهینه سازی ناوبری تمرکز دارند و طراحان را قادر می‌سازند تا تصمیمات آگاهانه‌ای برای افزایش قابلیت استفاده بگیرند.

در اینجا برخی از جنبه‌های کلیدی Optimal Workshop آورده شده است.

  1. OptimalSort: محققان را قادر می‌سازد تا ساختار گروه‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌های شرکت‌کنندگان را برای اطلاع‌رسانی در طراحی معماری‌های اطلاعات تجزیه و تحلیل کنند.
  2. تست درختی: ابزار تست درخت Optimal Workshop به محققان کمک می‌کند تا قابلیت یافتن موارد خاص را در ساختار ناوبری آزمایش کنند.
  3. Chalkmark:  ابزاری برای آزمایش اثربخشی طرح‌ها و رابط‌های بصری است. 
  4. تجزیه و تحلیل داده‌ها: ابزاری را برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق مطالعات مختلف فراهم می‌کند و به محققان کمک می‌کند تا بینش‌هایی را به دست آورند و تصمیمات طراحی مبتنی بر داده را اتخاذ کنند.
  5. و…
  6.  
Optimal Workshop

Crazy Egg

از جمله ابزار تجزیه و تحلیل وب به حساب می‌آید و به کسب و کارها کمک می‌کند تا بتوانند تعامل کاربران با وب سایت را درک نمایند. Crazy Egg به ارائه درک واضحی از رفتار کاربران می‌پردازد و آن‌ها را قادر می‌سازد تا بتوانند تصمیمات مناسبی را برای بهبود تجربه کاربری به دست اورند. 

برخی از  ویژگی‌های Crazy Egg به شرح زیر است.

  1. تست A/B: به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند تغییراتی را در صفحات وب خود اعمال و بررسی کنند کدام نسخه از نظر تعامل با کاربر بهتر می‌باشد.
  2. ضبط جلسه: این ویژگی به شما کمک می‌کند تا بتوانید تعاملات کاربران در وب سایت را بررسی و بینش‌های مناسبی را به دست آورید.
  3. تقسیم بندی: این ویژگی به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند داده‌ها را بر اساس ویژگی‌های مختلف تقسیم و بینش‌های بهتری به دست آورند.
  4. گزارش‌های همپوشانی: این گزارش‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کنند بفهمند کدام پیوندها مؤثرتر هستند و کدام یک نادیده گرفته می‌شوند.
  5. و..
Crazy Egg

و در آخر

در این مقاله به معرفی ضروری‌ترین ابزار برای طراحان تجربه کاربری پرداختیم و ویژگی‌های کلیدی هرکدام را بیان کردیم. فراموش نکنید که هر ابزاری ویژگی‌ها و مزایا و معایب خود را دارد، بنابراین انتخاب ابزار مناسب بر اساس نیازهای پروژه بسیار مهم است.

امیدواریم این مقاله به شما در درک این ابزار کمک کرده باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Figma UX وب سایت UI