بهترین فریمورک های جاوا اسکریپت

معرفی بهترین فریمورک های جاوا اسکریپت

فهرست مطالب

تقریباً تمامی فریمورک های جاوا اسکریپت رایگان و منبع باز می‌باشند و شما می‌توانید ویژگی‌های آن‌ها را مقایسه نموده و ببینید کدام یک از آن‌ها را برای پروژه خود استفاده نمایید. جاوا اسکریپت به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید وظایف خود را انجام دهید و برنامه وب را با سرعت بالاتری توسعه بخشید. چراکه با استفاده از جاوا اسکریپت می‌توانید از بسیاری از کدها استفاده نمایید و از نوشتن کدهای جدید خودداری کنید. در این مقاله به معرفی 5 فریمورک محبوب جاوا اسکریپت پرداخته و مزایا و معایب هرکدام را برای شما بیان می‌کنیم. 

چارچوب جاوا اسکریپت و دلایل استفاده از آن

چارچوب جاوا اسکریپت مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها است که حاوی ابزار متعددی است تا توسعه برنامه‌های وب را آسان‌تر سازد و به توسعه دهندگان وب اجازه می‌دهد تا استفاده از کدهای از پیش نوشته شده در زمان خود صرفه جویی نمایند. شما با استفاده از این چارچوب‌ها قادر خواهید بود سرعت و کارایی اجرای برنامه‌ها را بهبود بخشید. ارائه ساختارهای منظم که به ایجاد کدهای منظم و قابل نگهداری کمک کند. افزایش امنیت برنامه‌ها، جامع بودن، دسترسی به منابع گوناگون و دیگر موارد از جمله دلایلی است که افراد را به استفاده از جاوا اسکریپت ترغیب می‌کند و به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند با سرعت و کیفیت قابل قبولی برنامه‌های خود را توسعه داده و از مزایای آن استفاده نمایند.

محبوب‌ترین فریمورک های جاوا اسکریپت

همان‌طور که توضیح دادیم جاوا اسکریپت فریمورک‌های متعددی دارد که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این بخش از مقاله به معرفی محبوب‌ترین فریمورک‌ها می‌پردازیم و مزایا و معایب هر کدام را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • React

در سال 2011 توسط فیس بوک ایجاد شد و به عنوان یک چارچوب جامع برای توسعه تجربیات کاربر پویا جذابیت گسترده‌ای پیدا کرد. React یکی از بهترین فریمورک‌های جاوا اسکریپت است که از نظر فنی یک چارچوب محسوب نمی‌شود؛ اما با این حال به عنوان یک چارچوب جاوا اسکریپت شناخته می‌شود. React به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا واسط‌های کاربری را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنند که به آن کامپوننت می‌گویند. کامپوننت‌ها را می‌توان باز هم استفاده کرد که به مدیریت آسان‌تر کدها کمک می‌کند. هرگونه تغییر در وضعیت کامپوننت در ریاکت به صورت خودکار تغییر کرده و وضعیت جدید را نشان می‌دهد. React با استفاده از JSX امکان استفاده از کدهای HTML و CSS را به صورت هم‌زمان فراهم می‌آورد که به فرایند توسعه را آسان می‌سازد. داشتن یک جامعه فعال از دیگر ویژگی‌های ریاکت می‌باشد که به توسعه دهندگان در مسیرشان کمک می‌کند.

React برای توسعه برنامه‌های بلادرنگ مانند داشبورد، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌های تجارت الکترونیک، وب‌سایت‌های تجاری، نمونه کارها، انجمن‌ها، پورتال‌های شغلی، وب سایت‌های واقعیت مجازی و بسیاری دیگر مناسب‌تر است. همچنین می‌توانید با استفاده از React Native، اپلیکیشن‌های موبایلی چند پلتفرمی توسعه دهید.

React
  • Vue.js

چارچوبی برای جاوا اسکریپت به شمار می‌رود که توسط Evan You ایجاد و در ساخت برنامه‌های پویا کاربرد دارد و به دلیل سادگی و انعطاف خود مشهور شده است. Vue.js با داشتن معماری مبتنی بر کامپوننت آن به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا رابط‌های کاربری خود را به اجزایی با قابلیت استفاده مجدد تقسیم کنند که این کار قابلیت استفاده مجدد و نگهداری از کدها را بهبود می‌بخشد.

سهولت استفاده از این چارچوب کار را برای مبتدی‌ها آسان ساخته است. همچنین ویژگی‌های زیادی مانند قابلیت کشیدن و رها کردن، ادغام اتصال داده‌ها، بارگذاری تنبل و غیره را ارائه می‌دهد. Vue از اجزای تک فایل و قالب‌های خالص HTML تشکیل شده است که استفاده از آن را آسان می‌کند. چارچوب Vue JS به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که CSS واقعی بنویسند.
Vue.Js برای توسعه رابط‌های وب، برنامه‌های دسکتاپ، برنامه‌های تلفن همراه، برنامه‌های پخش موسیقی، برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی، برنامه‌های پخش ویدئو، سیستم‌های نظارت بر وب، پورتال‌های شغلی، برنامه‌های اشتراک گذاری عکس و بسیاری موارد دیگر مناسب است.
در کنار همه ی این ویژگی‌ها و مزایا Vue.js معایب خاص خود را نیز دارد که می‌توان به انعطاف بیش از حد آن که می‌تواند منجر به افزایش خطا و ناهماهنگی شود. عدم پشتیبانی از تعداد زیادی از افزونه‌ها، نوشته شدن کدها به زبان چینی که کار را برای دیگر توسعه دهندگان با زبان‌های دیگر سخت کرده است اشاره کرد.

Vue.js
  • Angular

Angular اغلب به عنوان یک غول فناوری شناخته می‌شود؛ زیرا در کنار React در چارچوب جاوا اسکریپت حضور پررنگی دارد. در دنیای امروز، فریمورک‌های قدرتمند و قابل انطباق زیادی برای توسعه front-end وجود دارد، اما Angular یکی از برترین فریمورک های جاوا اسکریپت است. از آنجایی که توسط گوگل اداره می‌شود، مردم ممکن است باور کنند که برای مدت طولانی دوام می‌آورد و مفید خواهد بود. بر اساس اصل POJO، این پلتفرم چارچوبی برای ساخت اشیا و منطق جاوا اسکریپت است که می‌تواند به صورت خود به خود و عمدی مورد استفاده قرار گیرد.

این چارچوب ساختاری مبتنی بر فناوری سمت مشتری است و عملکردهای HTML، جاوا اسکریپت و CSS را یکپارچه می‌کند. این به توسعه دهندگان وب امکان می‌دهد تا قالب‌های مبتنی بر HTML ایجاد کنند. باز هم توسعه دهندگان می‌توانند دستورات HTML را بر اساس الزامات اجزای برنامه گسترش دهند. با توسعه AngularJS، شما این توانایی را دارید که برنامه خود را به تعدادی مؤلفه کوچک‌تر تقسیم کنید. در نتیجه، اجزا را می‌توان به فایل‌ها تقسیم کرد که فرایند ساخت و نگهداری برنامه را ساده‌تر می‌کند.

Angular برای توسعه برنامه‌های وب سازمانی، برنامه‌های وب پیشرفته، برنامه‌های رندر شده در سمت سرور، فروشگاه‌های تجارت الکترونیک، برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی، تک صفحه‌ای، برنامه‌های پخش ویدئو، پورتال‌های خبری، برنامه‌های هواشناسی و بسیاری موارد دیگر مناسب‌تر است. از جمله معایب این چارچوب می‌توان به بالا رفتن زمان بارگذاری صفحات، پیچیدگی روند یادگیری و چالش برانگیز بودن کار با آن توسط توسعه دهندگانی که با Angular آشنایی ندارند اشاره کرد.

angular
  • Node.Js

Node.js یک محیط اجرای جاوا اسکریپت منبع باز است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های مقیاس پذیر و با کارایی بالا بسازند. این فریمورک در ابتدا در سال 2009 منتشر و از آن زمان تاکنون محبوبیت زیادی در جامعه توسعه وب به دست آورد. Node.js به شما اجازه می‌دهد تا به صورت هم‌زمان چند درخواست را پردازش نمایید. سفارشی سازی درخواست‌ها بر اساس نیاز، توسعه برنامه‌های کلاینت سرور، اجرای سریع کدها از جمله ویژگی‌های آن به حساب می‌آید.

Node.Js برای توسعه ابزارهای همکاری‌های بلادرنگ، برنامه‌های تک صفحه‌ای، برنامه‌های مبتنی بر مکان، برنامه‌های پخش جریانی، نرم افزار اینترنت اشیا، برنامه‌های تجارت الکترونیک، برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی و خدمات پرداخت آنلاین مناسب‌ بوده و کاربرد دارد. از جمله معایب این سیستم می‌توان به تغییرات دائمی API، جامع نبودن کتابخانه آن به نسبت دیگر زبان‌های برنامه نویسی اشاره کرد.

Node.js
  • Ember.Js

این فریمورک در سال 2011 توسط Yehuda Katz تأسیس شد. EmberJs چارچوبی منبع باز و معتبر می‌باشد که برای ساخت اپلیکیشن‌های آنلاین کاربرد دارد. EmberJs دارای اسناد و منابع عالی می‌باشد که یک سیستم پشتیبانی قوی ایجاد می‌کند. این فریمورک با نسخه‌های قبلی نرم‌افزار سازگار بوده و به شما کمک می‌کند از خرابی وب سایت‌ها جلوگیری نمایید.
پیچیدگی و مناسب نبودن EmberJs برای پروژه‌های با دامنه محدود از معایب این فریمورک به حساب می‌آید.

ember.js

و در آخر

برای انتخاب یک چارچوب جاوا اسکریپت مناسب برای پروژه شما نمی‌توان یک راهکار قطعی ارائه داد. چرا که هر روزه چارچوب‌ها و الزامات خاص خود را دارد  که بایستی تمامی این ویژگی‌ها را در نظر گرفته تا انتخابی درست داشته باشید. در این مقاله به معرفی 5 فریمورک محبوب جاوا اسکریپت پرداختیم و ویژگی‌های آن‌ها را بیان کردیم. امیدواریم این مقاله در جهت انتخاب فریمورک مورد نظر شما کمک رسان باشد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

فریم ورک جاوا اسکریپت Node.JS