ROLAP

تفاوت های میان MOLAP | POLAP | ROLAP

ROLAP

ROLAP، مخفف عبارت Relational Online Analytical Processing می‌باشد که برنامه ای کاربردی و مبتنی بر DBMS های رابطه ای است. این سرورها به عنوان سرور میانی معرفی می‌شوند و بین یک سرور بک‌اند رابطه‌ای و ابزارهای فرانت‌اند کاربر قرار دارند. 

ROLAP، از یک DBMS برای ذخیره و مدیریت داده‌های انبار و یک میان افزار OLAP برای ارائه قطعات مفقودی استفاده می‌کنند. فناوری ROLAP نسبت به فناوری MOLAP مقیاس پذیری بالاتری دارد. و امکان تجزیه و تحلیل چند بعدی دیتا ها را فراهم می‌کند.

مزایا

  • مدیریت حجم بالایی از اطلاعات، چرا که محدودیت اندازه دیتا فناوری ROLAP به اندازه دیتا RDBMS اساسی بستگی دارد. بنابراین، ROLAP خود مقدار دیتا را محدود نمی‌کند.
  • فناوری پیشرفته و نوانمند در کنترل قابلیت‌ها

معایب

  • در صورت بزرگ بودن اندازه داده اصلی، زمان جست و جو افزایش و به دنبال آن عملکرد کند می‌شود.
  • این سیستم به SQL محدود است و SQL نیز نمی‌تواند به تمامی نیازها پاسخ دهد. 

MOLAP

MOLAP مخفف عبارت Multidimensional Online Analytical Processing است. این سیستم بر اساس یک مدل منطقی بومی است که به طور مستقیم از دیتا‌ها و عملیات چند بعدی پشتیبانی می‌کند. دیتا‌ها به صورت فیزیکی در آرایه‌های چند بعدی ذخیره می‌شوند و از تکنیک‌های موقعیتی برای دسترسی به آن‌ها استفاده می‌شود.

از جمله تفاوت‌های مهم میان MOLAP و ROLAP این است که دیتاها خلاصه می‌شوند و به جای اینکه در یک پایگاه داده رابطه ای ذخیره شوند در قالبی بهینه شده در یک مکعب چند بعدی ذخیره می‌شوند. در مدل MOLAP، دیتاها به فرمت‌های اختصاصی بر اساس الزامات گزارش‌دهی مشتری با محاسبات از پیش تولید شده روی مکعب‌ها ساختار می‌یابند.

معماری MOLAP

معماری MOLAP شامل اجزای زیر است :

  • سرور پایگاه داده
  • سرور MOLAP
  • ابزار جلویی

MOLAP در درجه اول دیتاهایی که از پیش کامپایل شدند را می خواند. MOLAP دارای قابلیت‌های محدودی برای ایجاد تجمیع پویا یا ارزیابی نتایجی است که از قبل محاسبه و ذخیره نشدند. به عبارتی برنامه هایی همچون تجزیه و تحلیل مالی و بودجه‌بندی که نیاز به تجزیه و تحلیل سری‌های زمانی تکراری و جامع روندها دارند، برای فناوری MOLAP مناسب هستند.

از جمله مشکلاتی که مشتریان با آن مواجه هستند مربوط به حفظ پشتیبانی از حوزه های موضوعی متعدد در یک RDBMS است. که فروشندگان می‌توانند با ادامه ی دسترسی از ابزار MOLAP به داده های دقیق در RDBMS مشکلات را حل کنند. که اثر مطلوب و مفیدی را برای سازمان‌های نیازمند تحلیل های چند بعدی حساس به عملکرد و معماری انبار داده که شامل چندین حوزه موضوعی است ساخته یا در حال ساخت هستند، دارد.

مزایا

  • یک مکعب MOLAP برای بازیابی سریع اطلاعات ایجاد می‌شود؛ که این امر عملکرد عالی ای را فراهم می‌کند.
  • از آن جا که همه ارزیابی‌ها هنگام ایجاد مکعب از قبل ایجاد شده‌اند. از این رو، محاسبات نه تنها امکان پذیر است، بلکه به سرعت باز می‌گردد.
  • این عملیات MOLAP برای به حداکثر رساندن عملکرد بهینه می‌شود. فضای ذخیره سازی می‌تواند در رایانه ای باشد که در آن پارتیشن توضیح داده می‌شود یا روی رایانه دیگری که سرویس های تجزیه و تحلیل را اجرا می‌کند. از آنجا که یک کپی از اطلاعات منبع در عملیات چند بعدی قرار دارد، جست و جوها را می توان بدون دسترسی به رکورد منبع پارتیشن حل کرد.

معایب

  • از آن جایی که تمام محاسبات زمانی که مکعب ساخته می‌شود، انجام می‌شود، در مدیریت اطلاعات محدود است. 
  • به دلیل اختصاصی بودن فناوری مکعب برای پذیرش فناوری MOLAP، به احتمال زیاد سرمایه گذاری‌های دیگری در منابع انسانی و سرمایه مورد نیاز است.

HOLAP

مخفف عبارت Hybrid Online Analytical Processing است. که بهترین ویژگی های MOLAP و ROLAP را در یک معماری واحد ترکیب می‌کند. Microsoft SQL Server 2000 یک سرور OLAP ترکیبی ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ی Microsoft SQL Server به مقاله ی مایکروسافت اس‌ کیو‌ ال سرور (Microsoft SQL Server) چیست؟ مراجعه نمایید.)

مزایای HOLAP
  • می‌تواند مزایای MOLAP و ROLAP را ارائه دهد.
  • دسترسی سریع را در تمام سطوح تجمع فراهم می‌کند.
  • متعادل سازی فضای دیسک مورد نیاز، چرا که فقط اطلاعات کل را در سرور OLAP ذخیره می‌کند و رکورد جزئیات در پایگاه داده رابطه ای باقی می‌ماند، بنابراین هیچ کپی تکراری از رکورد جزئیات نگهداری نمی‌شود.
معایب HOLAP

معماری HOLAP بسیار دشوار است؛ زیرا از هر دو سرور MOLAP و ROLAP پشتیبانی می‌کند

تفاوت بین ROLAP و MOLAP

MOLAP

  1. شامل سرور MDDB است.
  2. شامل مکعب‌های پیش ساخته داده است.
  3. اجرای آن دشوار است.
  4. زمان پاسخگویی در MOLAP کمتر است.
  5. نیازمند مقدار زیادی از حافظه است.

ROLAP

  1. شامل سرور تحلیلی است.
  2.  یک نمای چند بعدی از دیتاها به صورت پویا ایجاد می‌کند.
  3. اجرای آن بسیار آسان است.
  4. زمان پاسخگویی بالایی دارد.
  5. به حافظه کمتری نیاز دارد.

و در آخر

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

پایگاه داده DBMS