SQL Server

مایکروسافت اس‌ کیو‌ ال سرور (Microsoft SQL Server) چیست؟

Microsoft SQL Server یا (MSSQL) یکی از پر طرفدارترین نرم‌افزارهای ساخت و مدیریت پایگاه داده(دیتابیس)  است. مایکروسافت حداقل 12 نسخه از این نرم افزار را برای تنوع میزان کار، از برنامه‌های کوچک برای اجرا روی یک ماشین تا برنامه‌های بزرگ اینترنتی با پشتیبانی از کاربران همزمان ارائه می‌دهد.از ویژگی‌های این نرم افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چندین هزار کاربر می‌توانند به اطلاعات بانک اطلاعاتی دسترسی داشته باشند.
  • ایجاد بانک‌های اطلاعاتی با چندین ترابایت حجم.
  • قابلیت به کارگیری از حداکثر سخت افزار موجود در سیستم.
  • قابلیت پشتیبان‌گیری پیشرفته و آنلاین بودن در 99 درصد موارد.
  • امنیت بالا و دسترسی کاربران ویندوز با همان نام کاربری به SQL.

مفاهیم و اجزا SQL Server

امروزه سازمان‌ها، مؤسسات، ادارات و شرکت‌ها با حجم عظیمی از داده‌ها سر و کار دارند. به عنوان مثال، فرض کنید بخواهید اطلاعات مربوط به مکالمات شرکت مخابرات يکی از استان‌ها را نگهداری کنید. به طوری که در يک سال حدود ۴9 میلیارد رکورد جمع‌آوری میگردد. نگهداری، پردازش و بازيابی اين حجم اطلاعات از طريق فايل‌های معمولی زمان‌‌بر است. برای جلوگیری از تکرار بی مورد داده‌ها (افزونگی داده‌ها)، ايجاد سازگاری بین گزارش‌ها و صرفه‌جويی در میزان حافظه، به کارگیری بانک اطلاعات به‌صورت يک ضرورت درآمده است. يعنی، بدون استفاده از بانک اطلاعات نمی‌توان اطلاعات مربوط به مکالمات تلفن ثابت يک استان را نگهداری و ذخیره کرد. از طرف ديگر، اکثر برنامه‌های کاربردی که با داده‌ها ساز و کار دارند، داده‌ها را در بانک اطلاعات ذخیره می‌نمايند و از طريق بانک اطلاعات آن را پردازش می‌کنند.

بانک‌های اطلاعات متعددی وجود دارند که از جمله می‌توان Access ،Server SQL ،Oracle ،DB2 و SQL My را نام برد. هر يک از اين بانک‌های اطلاعات کاربرد خاصی دارند. در بین اين بانک‌ها، Server SQL از محبوبی خاصی برخوردار است. زيرا، حدود 36 درصد از کاربران دنیا از اين بانک اطلاعات استفاده می‌کنند. 

SQL Server

به طور کلی هر بانکی از داده‌ها در SQL Server حداقل از دو فایل (Data File , Log File) تشکیل شده است. در Data File کلیه اشیا مربوط به این بانک مانند: جداول، فیلدها، رکوردها و… ذخیره می‌شوند. و در Log File (فابل ثبت وقایع) کلیه وقایع به بانک مانند: ایجاد اشیا، درج رکورد، حذف رکورد، تغییرات مربوط به بانک اطلاعاتی و… ثبت می‌گردد. وجود لوگ فایل در یک پایگاه به قدری حیاتی است که در صورت بروز اشکال سیستمی SQL Server با استفاده از این فایل امکان برگرداندن بانک اطلاعاتی به وضعیت پایدار را خواهد داشت.

پشتیبان‌گیری و بازیابی پشتیبان از بانک اطلاعات

يکی از بخش‌های مهم نرم‌ افزار حفظ و نگهداری اطلاعات است. زيرا ممکن است به دلايل مختلف اطلاعات را از دست بدهیم که برخی از اين دلابل عبارتند از:

1_ديسک سخت‌ توسط افراد غیرمجاز مورد دستیابی قرار گیرد و اعمالی مثل فرمت يا حذف اطلاعات را انجام دهند.
2_ديسک سخت خراب شود و قابل بازيابی نباشد.
3_اطلاعات قبلی بر روی اطلاعات فعلی کپی گردد (اشتباهاً).
4_ويروس‌های کامپیوتری، اطلاعات را تخريب کنند.

به تبع با روش‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات می‌توانیم از بروز این گونه مشکلات جلوگیری کنیم، مثل:

1_استفاده از دستورات Backup و Restore
2_استفاده از کنترل SQLDMO

طراحی و ایجاد دیتابیس در SQL Server

شما می‌توانید برای کارهای شخصی و کوچک و همچنین بسیار بزرگ در SQL برای خود بانک اطلاعاتی ایجاد و آن‌ها را به چند یا هزاران کاربر تخصیص دهید.
که می‌تواند شامل اشیاء زیر باشد:

1_تعاریف جدول
2_ستون که بخشی از جدول را تشکیل می‌دهد.
3_برنامه‌های (T_SQL) این برنامهها به کاربر اجازه دستکاری داده‌ها و ایجاد پرس‌وجو در آن‌ها را می‌دهند.
4_شاخص‌سازی اطلاعات، برای تسریع در کارهای پایگاه داده.
5_هر پایگاه داده‌ای در SQL باید دارای حداقل یک جدول با سطر و ستون مشخص باشد،که دقیقاً شبیه به جداول اکسس هستند با این تفاوت که حجم داده‌های بسیار بزرگ را قبول می‌کنند.

زمانی که نرم افزار SQL را اجرا می‌کنید. چند قسمت از پیش ایجاد شده را مشاهده خواهید کرد. این دیتابیس‌ها با نام‌های Master ، Model ،MSDB ،Tempdb که به صورت خودکار در نرم‌ افزار ایجاد شده است.

Master

قلب تپنده SQL است و اگر از دست برود با مشکل مواجه خواهید شد، دیتابیس Master شامل اطلاعات حیاتی زیر است:

  • زمانی که یک کاربر ایجاد می‌کنید ID آن در این پایگاه قرار می‌گیرد.
  • تمام رویداها یا همان Logها در این بخش قرار می‌گیرد.
  • نام و اطلاعات مربوط به پایگاه داده‌ها.
  • مقداردهی اولیه SQL Server.
  • خطاهای سیستم و تمام پیام‌های موجود در سرور.
  • جدول‌های خاص پایگاه داده‌ها.
Tempdb

همان‌طور که از اسم آن مشخص است. یک پایگاه داده موقت است، زمانی که شما Server SQL را اجرا می‌کنید. اطلاعات موقت در خود قرار می‌دهد، و پردازش می‌کند و طول عمر آن به کار کاربر مورد نظر برمی‌گردد.



TempDB
Model

پایگاه داده Model به عنوان یک الگو در نظر گرفته می‌شود. یعنی اینکه استانداردهایی در آن تعریف شده به صورت یک قالب از پیش آماده شده همه اجزا سیستم را در بر می‌گیرد. و مجموعه‌های از پیش تعیین شده‌ای که در این قسمت وجود دارد برای ساخت پایگاه داده‌های دیگر به کار می‌رود. مانند: حجم، اندازه جدول‌ها و غیره.

Model
Msdb

وظیفه Msdb مجموعه کارهایی از پیش تعیین شده می‌باشد. این عملیات می‌تواند پشتیبان گیری و یا بازگردانی اطلاعات باشد. که این کار بدون دخالت کسی و به صورت خودکار انجام‌ می‌شود.



MSDB

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

پایگاه داده Microsoft MySQL