تفاوت UI و UX

تفاوت UI و UX

فهرست مطالب

UX (تجربه کاربر) و UI (رابط کاربری) دو واژه ی وابسته بهم می‌باشند. که با وجود این وابستگی تفاوت هایی با یک دیگر دارند؛ در این مقاله به توضیح درباره ی تفاوت های این دو اصطلاح می‌پردازیم؛ پس، با ما همراه باشید.

تاریخچه ای کوتاه از رابط کاربری

 سال 1970 در صورتی که می‌خواستید از رایانه استفاده کنید، باید از رابط های خط فرمان استفاده می‌کردید. در آن زمان رابط های گرافیکی به صورت تجاری وجود نداشتند؛ بنابراین، کاربران مجبور بودند برای ارتباط با یکدیگر از زبان های برنامه نویسی استفاده کنند که این باعث می‌شد برای انجام یک کار ساده به بی نهایت کد احتیاج پیدا کنیم.

در سال 1980 اولین رابط کاربری گرافیکی GUI، توسط دانشمندان کامپیوتر Xerox PARC توسعه یافت. با کمک این نوآوری، کاربران ذر حال حاضر می‌توانند با ارسال دستورات بصری به وسیله ی نمادها، دکمه ها، منوها و چک باکس ها با رایانه های شخصی خود تعامل داشته باشند. این تغییر به این معنی بود که هر کسی می‌توانست بدون نیاز به کد نویسی از رایانه استفاده کند. در سال 1984 اپل اولین رایانه ی شخصی را که شامل یک نقطه و کلیک موس بود منتشر کرد.  مکینتاش اولین کامپیوتر خانگی موفق تجاری بود که از این نوع رابط استفاده کرد.

دسترسی و افزایش این رایانه ها چه شخصی چه اداری بدین معنی است که رابط ها می بایستی با در نظر گرفتن کاربران طراحی شوند و در صورتی که کاربران نتوانند با رایانه در تعامل باشد فروش صورت نمیگیرد. به همین دلیل طراح رابط کاربری ایجاد شد. و با توجه به نیاز در سیستم ها اولویت ها و انتظاراتشان تکامل یافت. در حال حاضر طراحان رابط کاربری نه تنها بر روی رابط های کامپیوتری بلکه روی تلفن‌های همراه، واقعیت افزوده و مجازی و…کار می‌کنند.

طراح رابط کاربری امروزی فرصت‌های تقریباً نامحدودی برای کار بر روی وب‌سایت‌ها، برنامه‌های تلفن همراه، فناوری‌های پوشیدنی و دستگاه‌های خانه هوشمند دارد. تا زمانی که رایانه‌ها بخشی از زندگی روزمره هستند، نیاز به ایجاد رابط‌هایی وجود خواهد داشت که کاربران با هر سن، پیشینه و تجربه فنی بتوانند به طور مؤثر از آن استفاده کنند.

UX چیست؟

مخفف عبارت تجربه کاربر می‌باشد؛ این اصطلاح در دهه ی 1990 ابداع شد و همه ی جنبه های تعامل کاربر با شرکت خدمات و محصولات را شامل می شود. UX به چگونگی تعامل مردم با محصولات اشاره می‌کند. طراحان UX تحقیقات بازار، توسعه محصول، استراتژی و طراحی را برای ایجاد تجربیات کاربر یکپارچه برای محصولات، خدمات و فرآیندها ترکیب می‌کنند. 

وظایف یک طراح UX

هر طراح UX موظف به انجام یک رشته از کارها است که آن‌هارا بررسی می‌کنیم.

تحقیق و استراتژی

  • طرح: طراحان بایستی برنامه ای ایجاد و مطمئن شوند که با ذینفعان در یک جهت بوده و برای هدفی مشترک کار می‌کنند. 
  • تحقیق کاربر: کار یک طراح UX در اکثر مواقع حل مسئله مفهومی مبتنی بر تحقیق و داده است.
  • معماری اطلاعات: معماری اطلاعات (IA) بر سازماندهی و برچسب گذاری محتوای یک وب سایت، برنامه یا محصول تمرکز دارد. و هدف آن کمک به کاربران در یافتن اطلاعات و دستیابی به اهداف خود است.

وایرفریم و نمونه سازی

  • ایجاد جریان کاربر: این فرآیند، شامل صحبت با کاربران برای مشخص کردن دقیق نیازهای آنها، سپس ایجاد بهترین جریان است که به آن ها کمک می‌کند وظایف خود را انجام دهند.
  • Wireframe: مانند اسکلت یک رابط است و حداقل ابزار مورد نیاز برای درک اینکه چگونه یک طراحی در سطح عملکردی کار می کند را بیان می‌کند.
  • تست: بهترین راه برای یک طراح UX که بداند آیا کار خود را درست انجام می‌دهد، تست آن می‌باشد.
  • تجزیه و تحلیل: طراحان UX با مدیران محصول و محققان برای تجزیه و تحلیل نتایج آزمایش و تعریف مراحل بعدی کار می‌کنند.

تحقیق در طراحی UX

قبل از ورود به طراحی، طراحان UX نسبت به مواردی همچون در حال مقابله بودن با مشکلات واقعی و مرتبط اطمینان حاصل نمایند. هستند. بهترین راه برای انجام اینکار تخقیق ذر طراحی UX می باشد چراکه به طراحان اجازه میدهد مشکلات رایح را جست و جو و در نهایت بزای توسعه  راه حل مناسب تمرکز نمایند. 

روش های تحقیق UX

  • پرسونای کاربر: به نمایشی نیمه تخیلی از کاربر معمولی میگویند و هدف ان است که به طراحان کمک کنیم راه حل هایی را با در نظرگرفتن یک کاربر هدف خاص به جای یک کاربر عمومی ایجاد کنند.
  • مصاحبه‌های کاربر: راهی سریع و آسان برای جمع‌آوری داده‌های کاربر، کشف دلیل مواجه شدن کاربران با مشکل خاص و دیدن اینکه آیا طراحی شما نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند یا خیر است.
  • گروه‌های کانونی: این گروه به منظور جمع‌آوری بینش‌هایی درباره نگرش‌ها، باورها، خواسته‌ها و برداشت‌های آنها از یک محصول انجام می‌شود.
  • نظرسنجی: به مجموعه ای از سوالاتی که طراحان برای بررسی نگرش ها و ترجیحات آنها برای گروه هدفی از کاربران ارسال می‌کنند می‌گویند.

UI چیست؟

مخفف عبارت واسطه کاربری می‌باشد؛ که طراحی گرافیکی یک برنامه به حساب می‌آید. UI فرآیندی است که طراحان برای ایجاد رابط در نرم افزارها و رایانه ها در راستای تمرکز بر ظاهر یا سبک استفاده می‌کنند، که هدف آن ایجاد رابط هایی است که استفاه از آن ها برای کاربران اسان و لذت بخش است. رابط کاربری UI رویکردی فنی تر نسبت به ux دارد و به بهینه سازی تعاملات بین افراد و سیستم های رایانه ای میپردازد. 

وظایف طراح UI

از طراح UI انتظار می‌رود که بتواند کارهایی که در این بخش معرفی می‌شوند را انجام دهد.

ظاهر و احساس محصول

  • تحقیق طراحی: اطلاعاتی در مورد کاربران و رقبا و بینشی در مورد آخرین روند طراحی ارائه می‌دهد. 
  • طراحی بصری: طراحان رابط کاربری مسئول طراحی چیدمان محصول و تمام عناصر بصری رابط کاربری از جمله رنگ ها، فونت ها، آیکون ها، دکمه ها و غیره هستند.
  • برندسازی و توسعه گرافیکی: طراحی UI به طور کلی از موقعیت برند محصول اطلاع دارد. طراحان باید تعادل مناسبی بین قابلیت استفاده و نشان دادن مداوم هویت برند ایجاد شده توسط تیم بازاریابی یا خلاق برقرار کنند. 
  • سیستم‌های طراحی: برای اطمینان از سازگاری محصول و برند، طراحان رابط کاربری راهنماهای سبک، کتابخانه‌های الگو، و اجزایی را ایجاد می‌کنند که به جزئیات نحوه ظاهر هر عنصر می‌پردازند.

پاسخگویی و تعامل

  • طراحی واکنش‌گرا: رابط‌ها باید به راحتی با همه دستگاه‌ها، پلتفرم‌ها و… از نظر شکل و عملکرد تنظیم شوند.
  • تعامل و انیمیشن: طراحان رابط کاربری می‌توانند از انیمیشن ها، انتقال ها یا سایر عناصر برای طراحی تعاملی رابط استفاده کنند.
  • نمونه سازی اولیه: یک نمونه اولیه UI هر عنصر UI و تعامل طراحی را در زمان واقعی به نمایش می‌گذارد. 

تحقیق در مورد طراحی UI

به عنوان اولین قدم در فرآیند طراحی UI به شمار می‌رود و تضمین می‌کند که رابط های کاربری با توجه به نیازها و انتظارات کاربر طراحی شده اند. از آنجایی که این فرآیند بعد از UX صورت می‌پذیرد بنابراین طراحان این دو رابط و مدیران محصول ها برای تجزیه و تحلیل نتایج تحقیقات شناخت مخاطبین هدف و درک هدف پروژه با یک دیگر همکاری می‌کنند.

علاوه بر آن طراحان UI بایستی تشخیص دهند کدام یک از این عناصر بصری عملکرد بهتری خواهند داشت و از آن ها الهام گرفته و استفاده نمایند.

شباهت میان UX و UI 

در مقایسه ی میان این دو طرح، هردو در تلاش اتد تا فرآیند ها و سیستم ها را توسعه بخشند. به گونه ای که یکی از آن ها بر تجربه کلی متمرکز است و دیگری بر روی فرصت های همکاری از طریق رسانه های دیداری و شنیداری.

رابط کاربری بخشی از تجربه کاربر می‌باشد، UX بسیار گسترده تر است و به تجربه شروع تا پایان یک محصول یا سیستم می‌پردازد. UX نقش زیادی در ساخت برند ایفا می‌کند به گونه ای که اگر مثبت باشه می‌تواند بازار را به خودش جلب و از رقیبان خود پبشی بگیرد. سرعت تحویل در UX بالاست و همین امر خرید را برای مشتریان راحت تر و سریع تر می‌کند.  

همانطور که می‌بینید، UX و UI فرآیندهای بسیار مشابه و مرتبط با یکدیگر هستند، که اغلب درک کامل UI در مقابل UX را دشوار می کند. برخی از عناوین شغلی متداول UX عبارتند از:

محقق کاربر
معمار/مهندس تجربه کاربری
طراح تعامل
طراح رابط
کارشناس قابلیت استفاده
معمار اطلاعات
طراح گرافیک/تصویر

طراحی UX و UI چگونه با هم کار می کنند؟

با وجود تفاوت‌هایی که میان UX و UI وجود دارد این دو طراحی به یک دیگر بستگی دارند و برای تعیین ظاهر و عملکرد آن با یکدیگر کار می‌کنند و بر هم اثر می‌گذارند. این دو طراحی به یک دیگر وابسته اند؛ به گونه ای که هیچ UX بدون UI وجود ندارد و بالعکس. بنابراین، وقتی نوبت به ایجاد یک محصول کاربر محور می‌رسد، به هر دو جنبه نیاز دارید تا اطمینان حاصل کنید که کاربران می‌توانند به راحتی و لذت با محصول شما تعامل داشته باشند. بنابراین برای گرفتن یک نتیجه مطلوب بایستی تیم شما در چه در UI و چه در UX توانمند باشد.

نقش تحقیق در فرآیند طراحی UX/UI چیست؟

به عنوان گامی مهم در فرآیندهای طراحی UX و UI است. برای موفقیت یک محصول، طراحان UX و UI باید اطلاعات بیشتری در مورد آنچه کاربران از یک محصول می‌خواهند و انتظار دارند جمع آوری کنند. تحقیقات بینش هایی را در مورد نیازها و خواسته های کاربر، رفتار کاربر، روندهای طراحی و استراتژی های رقبا ارائه می‌دهد. این به طراحان UX و UI زمینه بیشتری می دهد و به آنها امکان می دهد تصمیمات آگاهانه بگیرند و تعیین کنند که آیا در مسیر درست حرکت می‌کنند یا خیر.

تفاوت بین UI و UX چیست؟

در ساده ترین حالت، UI شامل همه ی عناصری است که افراد را قادر می‌سازد تا با یک محصول و یا خدمات تعامل و همکاری داشته باشند. از طرفی دیگر UX به چیزی که فرد در تعامل با آن تجربه دریافت می کند. در این بخش به بیان تفاوت های میان آن ها می‌پردازیم؛ پس، با ما همراه باشید.

UI

  • نگاه در مقابل احساس : طراحی UI شامل ظاهر یک محصول است، یعنی اجزای بصری و عناصر تعاملی که به تجربه کاربری قوی کمک می‌کنند. 
  • طراحی در مقابل نمونه سازی : طراحان UX قالب‌های سیمی و نمونه‌های اولیه قابل آزمایش را ایجاد می‌کنند که اساس جریان کاربر یک وب‌سایت یا سرویس را تشکیل می‌دهند.
  • سطح بالا در مقابل جزئیات : طراحان UI روی صفحات، دکمه ها و تعاملات جداگانه کار می‌کنند. 
  • UI بر ظاهر و عملکرد محصول متمرکز است.
  • بر عناصر اثر می‌گذارد.
  • به عنوان پلی است که ما را به مقصد نزدیک می‌سازد.
  • بر محصول متمرکز است.
  • شامل ابزاری است که افراد از طریق آن با محصولات و یا خدمات در تعامل اند.
  • و….

UX

  • نگاه در مقابل احساس :  طراحی UX بر احساس فراگیر محصول یا خدمات و اجزایی که منجر به تجربه‌ای معنادار و مرتبط برای کاربران می‌شود، تمرکز دارد.
  • طراحی در مقابل نمونه سازی : طراحان UX اغلب قالب‌های سیمی و نمونه‌های اولیه قابل آزمایش را ایجاد می‌کنند که اساس جریان کاربر یک وب‌سایت یا سرویس را تشکیل می‌دهند.
  • سطح بالا در مقابل جزئیات : دیدگاه سطح بالایی از یک محصول یا خدمات دارند و اطمینان حاصل می‌کنند که جریان کاربر جمعی یک سایت، سرویس یا برنامه کاملاً تحقق می یابد و سازگار است.
  • طراحی UX بر روی هرچیزی که به سفر کاربر برای حل آن اثر می‌گذارد. حال چه این تاثیرات مثبت باشند چه منفی، چه روی صفحه و چه خارج از آن. 
  • یک طراح UX برجنبه های مفهومی فرایند توجه می‌کند.
  • UX به احساس ما هنگام رسیدن به مقصد می‌گویند.
  • بر روی کاربر و سفر او در محصول تمرکز دارد.
  • شامل تمام تجربیاتی است که یک فرد با یک محصول یا خدمات دارد.
  • و…

و در آخر

در این مقاله به توضیح درباره ی UI و UX پرداختیم و ویژگی ها و تفاوت های میان آن ها را بیان نمودیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

UI UX