RHEL

سیستم عامل RHEL چیست؟ + مزایا و معایب

فهرست مطالب

سیستم عامل لینوکس به داشتن توزیع‌های متنوع مشهور است. این سیستم عامل متن‌باز بیش از 500 توزیع مختلف دارد. مشهورترین و پایه‌ترین آنها دبیان (Debian) و اوبونتو (Ubuntu) هستند. یکی دیگر از این سیستم عامل‌های مشهور لینوکس، توسط شرکت Red Hat در ایالات متحده آمریکا در سال 1993 عرضه شد. این سیستم عامل برپایه‌ سیستم Fedora لینوکس است. تا سال 2003، Red Hat از این سیستم عامل پشیبانی می‌کرد و نسخه‌های متعددی از آن ارائه می‌داد. اما پس از آن سال، دیگر نسخه‌ جدیدی از آن ارائه نشد.

بنابراین شرکت Red Hat، این سیستم عامل را با نام جدید Red Hat Enterprise Linux یا به اختصار RHEL معرفی کرد. یکی از ویژگی‌هایی که این سیستم عامل را آن را از بقیه مجزا می‌کند، قدرت و پردازش آن است و در یکی از بهترین‌های این زمینه قرار می‌گیرد. بنابراین یک انتخاب ایده‌آل برای حرفه‌ای کاران است. در ادامه بیشتر با این توزیع و جامع لینوکس آشنا می‌شویم.

مفهوم Linux Kernel

Linux Kernel در سیستم عامل لینوکس بدان معناست که مدیریت منابع سیستم برعهده‌ این بخش است که سخت‌افزار سیستم را با نرم‌افزار و برنامه‌های آن ارتباط می‌دهد؛ در واقع، مانند یک رابط بین سخت‌افزار و نرم‌افزار عمل می‌کند.

  • یکی از مهم‌ترین وظایف آن، مدیریت  CPU است و این بخش تصمیم می‌گیرد که چه عملیاتی و برای چه مدتی می‌توانند از CPU استفاده کنند.
  • دیگر وظیفه‌ آن مدیریت حافظه است. به حافظه این اختیار را می‌دهد تا داده‌های هرز و اضافی را حذف کند.
  • پروتکل‌ها در شبکه نیز توسط این بخش تنظیم می‌شوند. همچنین سیاست‌های امنیتی در این قسمت اعمال می‌شوند.

حال این ویژگی که توزیع RHEL آن را از لینوکس به ارث برده است، مزایای بسیاری دارد:

  • موجب می‌شود که RHEL از نظر پایداری بسیار قوی و باثبات باشد.
  • همچنین به دلیل اینکه یک رابط مناسب بین سخت‌افزار و نرم‌افزار است، کارایی سیستم را بالا نگه می‌دارد.
  • علاوه بر این‌، با استفاده از Linux Kernel می‌توان نوآوری‌های جدیدی در سیستم ایجاد کرد و با تکنولوژی‌های به‌روز، آن را تطبیق داد.

در کل این ویژگی در RHEL  باعث می‌شود تا این سیستم یک سیستم عامل پایدار و مطمئنی باشد.

RHEL View

RHEL، یک سیستم عامل قدرتمند

شهرتی که سیستم عامل RHEL دارد بیشتر به قدرت آن در پردازش برنامه‌ها و مواردی مانند این برمی‌گردد.

  • از نظر نر‌م‌افزاری: این سیستم بسیار کارآمد و انعطاف‌پذیر است. همچنین به دلیل اینکه امنیت بسیار بالایی دارد، این سیستم را یک سیستم قوی به‌حساب می‌آورند.
  • از نظر سخت‌افزاری: RHEL از سخت‌افزارها و معماری‌های بسیاری پشتیبانی می‌کند. به علاوه، درایوهای بهینه‌ای دارد، موجب می‌شوند که این سیستم بتوانند از بخش‌هایی مانند شبکه، کارت گرافیک و… پشتیبانی کند.

مزایای RHEL

این سیستم عامل پر قدرت مزایای زیادی دارد که RHEL را انتخابی مناسبی برای افراد حرفه‌ای قرار می‌دهد.

  • امنیت بالا

امنیت بالا یکی از بارزترین ویژگی‌های RHEL است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این سیستم عامل بسیار باثبات است و از پایداری بالایی برخوردار است. اما ابزاری که امنیت سیستم را بالا نگه می‌دارد، SELinux است. Security-Enhanced Linux یا به‌صورت خلاصه SELinux، برای توزیع‌های لینوکس یک لایه‌ امنیتی است. مانند یک گارد عمل می‌کند و مراقب است تا هیچ عملیاتی بدون اجازه‌ سیستم صورت نگیرد. به عبارتی، این بخش دائماً در حال نظارت سیستم است تا هیچ‌گونه موارد مشکوک و خطرناک در سیستم رخ ندهند. با استفاده از لایه‌گذاری و انتخاب فایل‌های مخصوص، از سیستم محافظت می‌کند.

  • پشتیبانی طولانی مدت

این سیستم پشتیبانی همه‌جانبه از شرکت مرجع خود یعنی Red Hat دارد. هرگونه مشکل در هر زمینه‌ای مانند مشکل در نصب و راه‌‌اندازی سیستم، بهینه‌سازی کارایی سیستم و… رخ دهد. این شرکت می‌تواند آن را کاملاً تحت پوشش خود قرار دهد. همچنین، به دلیل جامعه‌ گسترده‌ای که دارد، در صورت بروز هر نقص و مشکل، به راحتی می‌توان به منابع و مستندات درباره‌ RHEL دسترسی پیدا کرد.

  • متن‌باز بودن

RHEL این ویژگی را از لینوکس به ارث برده است. مانند بقیه‌ توزیعات، RHEL دارای این ویژگی می‌باشد که به راحتی می‌توان به کد سیستم دسترسی پیدا کرد و بدون اینکه مشکل امنیتی به وجود آید، تغییرات لازم را در آن انجام داد. کدهای ضروری و موردنیاز RHEL در مستندات آن موجود است و حتی می‌توان به‌صورت آنلاین به آنها دست یافت.

  • سازگار با تکنولوژی‌های پیشرفته

یکی از دلایلی که RHEL را برای افراد حرفه‌ای مناسب است، قابلیت سازگاری با طیف گسترده‌ای از سخت‌افزارها و تکنولوژی‌هاست. این باعث شده‌ است که RHEL یک سیستم پرقدرت و مطمئن برای کاربران باشد. یکپارچگی RHEL موجب شده‌ است که سازگاری آن با دستگاه‌های مختلف زیاد باشد.

سرویس سرور مجازی پویان آی تی، با پشتیبانی از انواع سیستم عامل، گزینه‌ امن و مؤثری برای سازمان‌هاست. در این سرویس، برنامه‌های خود را در محیط امن و پایدار را می‌توانید اجرا کنید و از امکانات آن بهره‌مند می‌شوید.

معایب RHEL

این سیستم نیز مانند همه‌ سیستم‌های دیگر عیب و نقص‌هایی دارد که در این بخش بررسی می‌کنیم.

  • قیمت و هزینه

بر خلاف اکثر توزیع‌های لینوکس که رایگان هستند و از سایت شرکت سازند‌ه‌ خود به راحتی دانلود می‌شوند، RHEL یک توزیع تجاری است و برای اینکه بتوان از این سیستم استفاده کرد، نیاز است که کاربران اشتراک تهیه کنند.

  • به‌روزرسانی کُند

این سیستم مانند برخی از توزیعات لینوکس که دارای ویژگی رولینگ هستند، به سرعت به‌روز نمی‌شود و هر آپدیت قابل‌پیش‌بینی است. هرچند سیستم را پایدار نگه می‌دارد؛ اما موجب می‌شود که سیستم به نوآوری‌های امروزی با تأخیر دست یابد.

  • یادگیری برای مبتدی‌ کاران

RHEL به دلایل ویژگی‌های متعددی که دارد مناسب افراد حرفه‌ای و باتجربه است و کسانی که هیچ اطلاع قبلی یا پیش‌زمینه‌ای از لینوکس ندارد، ممکن است در یادگیری آن به مشکل برخورند. این سیستم بسیار پیشرفته و قوی‌، برای افراد تازه‌کار پیشنهاد نمی‌شود.

و در آخر

RHEL یکی از توزیع‌های تجاری لینوکس است که توسط Red Hat توسعه‌یافته است و از Kernel لینوکس استفاده می‌کند. امکانات امنیتی، پشتیبانی طولانی‌مدت و سازگاری با تکنولوژی‌های پیشرفته از ویژگی‌های اصلی این سیستم عامل است. از طرفی، به دلیل قابلیت‌ها و امکانات پیشرفته‌ای که ارائه می‌دهد، RHEL برای محیط‌های تجاری و سازمان‌ها جذاب است. با این توضیحات، می‌توان این‌طور خلاصه کرد که RHEL یک توزیع تجاری پرقدرت از لینوکس است که برای محیط‌های تجاری و سازمانی بسیار مناسب است.

سؤالات متداول

  • آیا سیستم عامل RHEL رایگان است؟

خیر. برخلاف اکثر توزیعات لینوکس برای تهیه و استفاده از این سیستم عامل باید اشتراک تهیه کنید.

  • چرا Red Hat Enterprise Linux برای محیط‌های تجاری جذاب است؟

RHEL به دلیل امکانات پیشرفته‌ای که ارائه می‌دهد، محیط‌های تجاری و سازمانی از آن استفاده می‌کنند. این سیستم عامل از Kernel Linux استفاده می‌کند و از ویژگی‌هایی مانند امنیت بالا، پشتیبانی طولانی‌مدت و سازگاری با تکنولوژی‌های پیشرفته برخوردار است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سیستم عامل توزیع لینوکس Fedora لینوکس