اوبونتو

اوبونتو در یک نگاه| معرفی سیستم عامل اوبونتو

فهرست مطالب

ویندوز و مک دو تا از محبوب ترین سیستم عامل های موجود امروزی هستند. با این حال، لینوکس هر سال نه تنها در میان توسعه دهندگان، بلکه در میان مصرف کنندگان معمولی نیز محبوبیت بیشتری به دست می‌آورد. اگر علاقه مند به راه اندازی VPS یا امتحان کردن یک سیستم عامل رایگان هستید، لینوکس یک انتخاب عالی است. لینوکس در ورژن‌های مختلفی مانند فدورا، دبیان و CentOS عرضه می‌شود. این سیستم‌عامل‌ها که به‌عنوان «distros» نیز خلاصه می‌شوند، سیستم‌عامل‌هایی هستند که مبتنی بر هسته لینوکس هستند و اوبونتو یکی از محبوب‌ترین آنها در میان آنهاست که می‌توانید آن را بر روی رایانه‌های شخصی و سرورها نصب کنید. بر خلاف نرم افزارهای اختصاصی، اوبونتو اپن سورس است. این بدان معناست که کاربران مجازند کد آن را تغییر دهند، هر تعداد کپی که می خواهند ایجاد و نصب کنند و سفارشی سازی را در هر کجا توزیع کنند. برای استفاده از اوبونتو نیازی به پرداخت هزینه مجوز ندارید.

اوبونتو چیست؟

اوبونتو یک سیستم عامل محبوب رایگان و اپن سورس مبتنی بر لینوکس است که می‌توانید از آن در رایانه یا سرور خصوصی مجازی استفاده کنید. این سیستم عامل در سال 2004 توسط شرکت بریتانیایی Canonical معرفی شد. اوبونتو مبتنی بر Debian (توزیع محبوب در آن زمان) بود که نصب آن دشوار بود. در نتیجه، اوبونتو به عنوان یک جایگزین کاربر پسندتر پیشنهاد شد. Canonical به عنوان مدیر اوبونتو مسئول انتشار یک نسخه جدید اوبونتو هر شش ماه یکبار است. Canonical همچنین سرورهای میزبانی را برای انجمن اوبونتو فراهم می‌کند و به مردم در سراسر جهان اجازه می‌دهد تا در آزمایش باگ‌های نرم‌افزاری، پاسخ به سؤالات و ارائه پشتیبانی فنی به صورت رایگان مشارکت کنند.

این مقاله به چیستی اوبونتو و چندین دلیل محبوبیت آن می پردازد. همچنین تفاوت بین اوبونتو و لینوکس را بررسی خواهیم کرد.

اوبونتو در مقابل لینوکس: تفاوت چیست؟

لینوکس خانواده ای از سیستم عامل های مبتنی بر هسته لینوکس ( هسته یک سیستم عامل) است. این امکان برقراری ارتباط بین قطعات سخت افزاری و نرم افزاری را فراهم می‌کند. لینوکس بر پایه یونیکس است و بر اساس هسته لینوکس ساخته شده است که در سال 1991 منتشر شد و برای سرورهای وب، کنسول های بازی، سیستم های جاسازی شده، دسکتاپ و رایانه های شخصی در دسترس است. لینوکس در نسخه های مختلف توزیع می‌شود.

اوبونتو یک توزیع لینوکس بر پایه دبیان است که برای رایانش ابری، سرورها، دسکتاپ ها و دستگاه های اینترنت اشیا (IoT) مناسب است. تفاوت اصلی بین لینوکس و اوبونتو این است که اولی یک خانواده سیستم عامل مبتنی بر یونیکس است، در حالی که اوبونتو یک توزیع لینوکس است.

چرا اوبونتو اینقدر محبوب است؟

طبق وب سایت رسمی اوبونتو، این پرکاربردترین پلتفرم ایستگاه کاری لینوکس در جهان است. ما شش دلیل را توضیح خواهیم داد که چرا هم برای رایانه ها و هم برای سرورهای خصوصی محبوب است:

کاربرپسند بودن

اوبونتو از محیط‌های دسکتاپ لینوکس برای رابط کاربری خود استفاده می‌کند. گنوم صفحه را با توضیحات شلوغ نمی‌کند، در عوض از نمادها برای تسهیل ناوبری استفاده می‌کند. به‌طور پیش‌فرض، گنوم پنل فعالیت‌ها را در نوار سمت چپ دارد. کنترل‌ها در گوشه سمت راست بالای صفحه قرار دارند.

یک نمای کلی برنامه‌ها را می‌توان با کلیک کردن روی دکمه شبکه در گوشه سمت چپ پایین صفحه مشاهده کرد. ناوبری سیستم آسان شده است زیرا تمام عناصر پیکربندی و برنامه از صفحه اصلی قابل دسترسی هستند.

امنیت بالا

اوبونتو اپن سورس است و توسط اعضای انجمن خود تحت بررسی و بازبینی مداوم قرار می‌گیرد. در نتیجه، هر گونه آسیب پذیری امنیتی را می‌توان به سرعت شناسایی و از بین برد. به طور کلی، توزیع‌های لینوکس در مقایسه با سایر سیستم عامل‌ها دارای نقص های امنیتی کمتری هستند. علاوه بر این، اوبونتو از AppArmor استفاده می‌کند که یک تقویت‌کننده هسته می‌باشد که نحوه رفتار برنامه‌ها و منابع آن‌ها را محدود می‌کند و زمانی کار می کند که پروفایل‌هایی را در هسته وارد کرده باشید. این شامل فایل‌های متنی حاوی قوانین دسترسی برای هر برنامه است. AppArmor می‌تواند گستره نقض امنیتی را کاهش دهد. زیرا برنامه‌ها مجوزهای نامحدودی ندارند.

علاوه بر این، تعدادی از اقدامات امنیتی که اوبونتو پشتیبانی می‌کند عبارت اند از: نصب خودکار به‌ روزرسانی‌های امنیتی، استفاده از sudo به جای کاربر ریشه لینوکس، پیاده‌سازی رمزهای عبور پیچیده، راه‌اندازی سرور VPN، پیکربندی فایروال با استفاده از ufw و فعال کردن iptables.

قابلیت‌های نرم افزاری بیشتر

اکثر برنامه‌های محبوب مک و ویندوز مانند  Slack، Spotify  و Firefox نیز برای کاربران لینوکس در دسترس هستند و می‌توانند از طریق مرکز نرم افزار اوبونتو نصب شوند. حتی اگر نمی‌توانید برنامه مورد نظر خود را پیدا کنید، به احتمال زیاد یک جایگزین با کیفیت در دسترس است. به عنوان مثال، Libre Office  به خوبی Microsoft Office کار می‌کند. گزینه دیگری که می‌توانید به غیر از مرکز نرم افزار اوبونتو استفاده کنید اسنپ کرافت است. این برنامه ای است که توسط Canonical ایجاد شده است که حاوی بسته های نرم افزاری اپن سورس و اختصاصی است که برای سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس در دسترس است. یکی از مزیت‌های اصلی اسنپ کرافت این است که از دیمون snapd استفاده می‌کند که به طور خودکار برنامه‌ها را بررسی و به روز می‌کند.

حریم شخصی پیشرفته

درست مانند هر سیستم عامل دیگری، اوبونتو سیاست حفظ حریم خصوصی داده‌های خود را دارد. چهار اصل اساسی وجود دارد که اوبونتو از نظر پردازش اطلاعات شخصی از آن‌ها پیروی می‌کند:

  • اوبونتو اطلاعات شخصی را درخواست نمی‌کند مگر اینکه واقعاً برای اهداف قانونی به چنین اطلاعاتی نیاز داشته باشد.
  • اوبونتو اطلاعات شخصی کاربران خود را به جز ارائه محصولات و خدمات به مشتریان خود، پیروی از قانون و محافظت از حقوق خود با هیچکس به اشتراک نمی‌گذارد.
  • اوبونتو اطلاعات شخصی را ذخیره نمی‌کند مگر اینکه برای عملکرد خدمات، ارائه محصولات، پیروی از قانون یا محافظت از حقوق آن لازم باشد.

اوبونتو همچنین برخی از اطلاعات سخت افزاری و همچنین داده‌های مکان و استفاده را جمع آوری می‌کند. با این حال، شما همیشه می‌توانید آن را از انجام این کار منع کنید. به عنوان مثال، خدمات موقعیت مکانی را می توان از طریق تنظیمات حریم خصوصی، مانند تصویر زیر، غیرفعال کرد.

عملکرد سبک

اوبونتو منبع فشرده ای نیست. بر روی دستگاه های ارزان قیمت به راحتی کار می کند. رابط پیش فرض می‌تواند با کمتر از 1 گیگابایت رم اجرا شود. علاوه بر این، بسیاری از محیط‌های دسکتاپ اوبونتو حتی سبک‌تر هستند. به عنوان مثال، اوبونتو می‌تواند بر روی سیستم‌هایی با حداقل 512 مگابایت رم اجرا شود.

در مقایسه، هر دو سیستم عامل ویندوز و مک به منابع بسیار بیشتری نیاز دارند. زیرا هر دو برای اجرا به حداقل 4 گیگابایت رم نیاز دارند. این به این دلیل است که این سیستم‌عامل‌ها دارای رابط‌های کاربری (UI) با منابع سنگین هستند که ویژگی‌های پیشرفته در آن‌ها گنجانده شده است.

رایگان بودن

اوبونتو یک سیستم عامل اپن سورس رایگان است که می‌توانید از وب سایت رسمی آن دانلود کنید. شما همچنین می‌توانید کد منبع آن را به دلخواه تغییر دهید. تا کنون، پروژه های متعددی بر اساس اوبونتو وجود دارد.

در مقایسه، مک و ویندوز سیستم عامل های منبع بسته هستند. برای استفاده از ویندوز، باید یک کامپیوتر همراه با آن بخرید یا مجوزی بخرید که از 139 دلار به ازای هر مجوز شروع می شود. در همین حال، مک  برای خرید در دسترس نیست و از قبل روی دستگاه‌های مک نصب شده است.

 

جمع بندی

در حالی که توزیع‌های مختلف لینوکس به صورت آنلاین در دسترس هستند، محبوب ترین آن‌ها اوبونتو است. این یک سیستم عامل رایگان و منبع باز است.

در اینجا شش دلیل برای محبوبیت اوبونتو وجود دارد:

  • کاربر پسند بودن: اوبونتو رابط کاربری ساده و شهودی دارد.
  • امنیت قوی: اوبونتو از AppArmor و اقدامات امنیتی پیشرفته برای جلوگیری از نفوذ استفاده می‌کند.
  • امکانات نرم افزاری بیشتر: اوبونتو تعداد زیادی برنامه کاربردی دارد که می‌توانید نصب کنید که بسیاری از آن‌ها منحصراً برای سیستم عامل در دسترس هستند.
  • حفظ حریم خصوصی پیشرفته: اوبونتو حفظ حریم خصوصی داده‌ها را تضمین می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تنظیمات حریم خصوصی را شخصی سازی کنند.
  • عملکرد سبک: رابط پیش‌ فرض اوبونتو تنها از کمتر از 1 گیگابایت رم استفاده می‌کند. بنابراین این سیستم عامل بر روی دستگاه‌های ارزان قیمت کار می‌کند.
  • رایگان بودن: اوبونتو یک توزیع رایگان لینوکس اپن سورس است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Debian Ubuntu Fedora سرور لینوکس رایانش ابری CentOS سیستم عامل