بهترین توزیع های لینوکس

بهترین توزیع های لینوکس

بدلیل متن باز و رایگان بودن لینوکس ، توزیع های لینوکس زیادی وجود دارد. این توزیع ها هم برای کاربران خانگی هم برای شرکت های وجود دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد توزیع های لینوکس آشنا شویم.

توزیع های لینوکس

1. Debian

Debian بدلیل عملکرد ، ثبات و تجربه کاربری بی نظیرش به مادر توزیع های لینوکس مشهور است. آخرین ورژن Debian ورژن 11 آن است که به Bullseye مشهور است.

دبیان (Debian) بیش از 59000 بسته نرم‌افزاری را ارائه می‌دهد و رایانه های شخصی می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند، همچنین دبیان دارای سه شاخه است : 1. Stable .2، Testing و Unstable.3

  • Stable : نسخه پایدار (Stable)، از پشتیبانی امنیتی کامل برخوردار است، اما متأسفانه، با آخرین برنامه های نرم افزاری عرضه نمی شود. اما به دلیل پایدار بودن و قابل اعتماد بودن آن، برای سرور های تولیدی و  کاربرانی که به داشتن آخرین نسخه ی برنامه ها اهمیت نمی‌دهند ایده‌آل است. در بیشتر مواقع این نسخه را برای استفاده پیشنهاد می‌کنند. درحال حاضر آخرین ورژن پایدار دبیان، نسخه 11.3، با نام  bullseye است.
  • Testing : این نسخه همانطور که از نامش پیداست آزمایشی است و مزیت استفاده از این نسخه این است که شامل برنامه های بروزتری است. نسخه فعلی حالت آزمایشی ، نسخه bookworm می‌باشد.
  • Unstable : نسخه ناپایدار دبیان همان جایی است که فعالیت اصلی دبیان بر روی آن متمرکز است. عموماً، این نسخه توسط توسعه دهندگان و یا گروهی از کاربران که علاقه دارند خطر کنند نصب می شود. آخرین نشخه ی ورژن Unstable نسخه ی sid است.

2. Gentoo

Gentoo یا جنتو توزیعی از لینوکس است که به وسیله سیستم مدیریت پکیج Portage ساخته شده. این دسته شامل توسعه دهندگان، مدیران سیستم و شبکه می شود. به این ترتیب، برای مبتدیان در لینوکس ایده آل نیست. جنتو برای کسانی پیشنهاد می شود که می‌خواهند درک عمیق تری از زیر و بم سیستم عامل لینوکس داشته باشند. همان طور که در قسمت بالا گفته شد جنتو با یک سیستم مدیریت Poratge عرضه می‌شود و مبتنی بر پایتون و بر اساس مفهوم مجموعه پورت ها است. توزیع های دیگر مانند Sabayon و Calculate Linux با جنتو سازگار است.

3. Ubuntu

اوبونتو (Ubuntu) توسط Canonical ساخته شد که یکی از مشهور ترین توزیع های لینوکس است که برای هر کاربری اعم از مبتدی، متوسط و حرفه ای مناسب است. این توزیع برای کسانیکه سیستم عامل مک و ویندوز دارند مناسب است.

به طور پیش فرض اوبونتو با محیط گرافیکی GNOME با برنامه هایی مانند فایرفاکس ، LibreOffice و برنامه های ادیت عکس مانند GIMP و پخش کننده های ویدئو و موسیقی مانند Audacious و Rhythmbox منتشر می‌شود.

آخرین ورژن اوبونتو ، ورژن 20 آن با نام Focal Fossa است که شامل امکانات کاربری جدیدی مانند تم Yaru، ظاهر و آیکون های جدید، پشتبانی عالی از بسته های Snap و مقیاس پذیری با مانیتورهایی با رزولوشن بالا است. این توزیع خودش چند توع دیگر توزیع های لینوکس را تشکیل می‌دهد مانند Lubuntu ، Kubuntu و Linux Mint. از ویژگی های خوب اوبونتو کاربر پسند بودن و رابط کاربری خوب آن است پس می‌تواند گزینه ی خوبی برای افراد مبتدی باشد.

کاربرانی که به گرافیک، عکاسی، تولید صدا و ویدئو علاقه مند هستند می‌توانند از Ubuntu Studio استفاده کنند.

4. Linux Mint

همانطور که در قسمت بالا خواندید ، Linux Mint یک توزیع لینوکس است که مبتنی بر اوبونتو است. این توزیع یکی از کاربر پسندترین و مجبوب ترین توزیع هاست که در بین کاربران مبتدی تا حرفه ای مشهور است، Mint یک توزیع لینوکس پایدار، قدرتمند و برجسته است. آخرین نسخه ی Linux Mint نسخه ی 20 آن است که گویا این نسخه به طور پیش فرض پشتیبانی از اسنپ را حذف می‌کند برای فعالسازی اسنپ می‌توانید از فرمان زیر استفاده کنید:

				
					$ sudo rm /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref
$ sudo apt update
$ sudo apt install snapd
				
			

Mint 20 بر روی سه نسخه دسکتاب موجود است : 1. MATE .3 XFCE .2 Cinnamon و دارای ورژن 32 بیتی و 64 بیتی است. نسخه ی جدید آن دارای رابط کاربری عمومی و آیکون ها و پس زمینه های جدید است همچنین نواروظیفه ی آن بهبود یافته.

از ویژگی های جدید Mint می‌توان به Warpinator اشاره کرد که این برنامه یک برنامه اشتراک گذاری فایل است ویژگی های جدید عبارتند از Warpinator، که یک برنامه به اشتراک گذاری فایل است که برای نمایشگرهای HiDPI برای تصاویر واضح تر بکار می‌رود. برنامه های دیگر کاربردی که در Linux Mint وجود دارد شامل فایرفاکسLibreOffice ،Audacious music player ، Timeshift و Thunderbird.

اگر می‌خواهید از لینوکس برای انجام کارهای روزمره دسکتاپ، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و حتی بازی کنید، Mint بهترین توزیع است. Mint 20 تا سال 2025 پشتیبانی خواهد شد.

5. Red Hat Enterprise Linux

Red Hat Enterprise Linux (RHEL) برای اهداف سازمانی و تجاری است. RHEL با توجه به ثبات و وصله های امنیتی منظم که امنیت کلی آن را افزایش می‌دهد، معمولاً یک انتخاب برتر برای محیط های سرور است. شما می‌توانید آن را روی سرورهای فیزیکی، محیط های مجازی مانند VMware، HyperV و همچنین در فضای ابری راه اندازی کنید.

در جایی که کارایی، امنیت و ثبات در اولویت قرار دارند، RHEL انتخاب خوبی است. برای استفاده از RHEL باید اشتراک تهیه کنید و این اشتراک سالانه تمدید می‌شود.

در نسخه های قبلی Red Hat از yum استفاده می‌کردند اما از نسخه ی 8 از DNF به عنوان مدیریت بسته خود استفاده می‌کند، RHEL با استفاده از 2 مخزن اصلی – مخزن AppStream و BaseOS توزیع می‌شود.

6. CentOS

CentOS یک سیستم عامل رایگان است که هدف آن ارائه یک اکوسیستم متن‌باز قوی و قابل اعتماد است. همچنین CentOS یک جایگزین خوب برای Red Hat است ، زیرا همانطور که می‌دانید برای استفاده از Red Hat نیاز به خرید اشتراک دارید ولی CentOS رایگان است. نسخه CentOS 8 مورد علاقه افرادی است که می‌خواهند از مزایای RHEL لذت ببرند.

7. Fedora

فدورا یکی از محبوب ترین و کاربر پسند ترین توزیع های لینوکس است زیرا افراد مبتدی به راحتی می‌توانند با آن کار کنند. این یک سیستم عامل قدرتمند و انعطاف پذیر است که برای لپ‌تاپ ها، سرورها و حتی برای اکوسیستم های اینترنت اشیا است. همچنین فدورا، درست مانند CentOS، بر پایه Red Hat است و در واقع یک محیط آزمایشی برای Red Hat قبل از انتقال به مرحله Enterprise است. این توزیع لینوکس از مدیریت بسته DNF استفاده می‌کند و جدیدترین و بهترین بسته های نرم افزاری RPM را ارائه می‌دهد. آخرین ورژن فدورا، ورژن 36 آن است.

8. Kali Linux

Kali Linux یک توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان است که برای آزمایش نفوذ و انجام تحقیقات قانونی دیجیتال استفاده می‌شود. همچنین این توزیع لینوکس با ابزارهایی برای تست نفوذ مانند Nmap، Metasploit Framework، Maltego و Aircrack-ng منتشر می‌شود. کالی لینوکس برای کارشناسان امنیت سایبری و افرادی که به امنیت شبکه علاقه دارند مناسب است.

9. Arch Linux

Arch Linux یک توزیع لینوکس سبک وزن و انعطاف‌پذیر است که کاربران پیشرفته یا کارشناسان لینوکسی که به نصب و سرویس‌های در حال اجرا اهمیت زیادی می‌دهند از آن استفاده می‌کنند. این توزیع لینوکس به کاربران این آزادی را می‌دهد که سیستم را به دلخواه خود سفارشی یا پیکربندی کنند. به طور خلاصه، Arch برای کاربرانی است که واقعاً از جزئیات کار با لینوکس آگاه هستند.

اگر می‌خواهید همواره نسخه ی بروزی از Arch Linux را داشته باشید باید بسته ها را در ترمینال وارد و بروز کنید ،Pacman به عنوان مدیریت بسته در Arch linux است. آخرین ورژن آن 2022.06.01 است.

10. OpenSUSE

این برنامه توزیع لینوکس به دو نسخه SUSE Leap و SUSE Tumbleweed تقسیم می‌شود:

  • SUSE Leap : برای کاربران دسکتاپ و همچنین توسعه سازمانی و برای اهداف آزمایشی است و یک انتخاب عالی برای توسعه دهندگان متن باز و مدیران سیستم است.

  • SUSE Tumbleweed :  این نسخه جدیدترین پشته‌های نرم‌افزار و IDE‌ها را بسته‌بندی می‌کند همچنین دارای بسته های بروز مانند برنامه های کاربردی آفیس، کامپایلر GCC و کرنل (Kernel) هر کاربر قدرتمند یا توسعه دهنده نرم افزار است.

همچنین OpenSUSE دارای بسته مدیریتی Yast است و برای توسعه دهندگان و مدیران سیستم توصیه می‌شود.

11. CentOS Stream

CentOS Stream ، در سال 2019 معرفی شد و یک توسعه لینوکسی است که دائما در تمامی بخش ها آپدیت می گردد. Major Update ها ممکن است هر سال یکبار و Minor Update ها هر شش ماه یکبار انتشار یابند. این قابلیت به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا یک یا دو قدم جلوتر از آن چهRHEL ارائه می‌کند باشند.

کلام آخر

در این مقاله ما در مورد مهمترین توزیع های لینوکس حرف زدیم ، به طور کلی نمی‌توان گفت کدام یک از این توزیع ها بهتر هستند زیرا بسته به سطح شما استفاده از این توزیع ها فرق می‌کند. در تصویر پایین بهترین توزیع ها را با توجه به سطح افراد مبتدی ، متوسط و پیشرفته می‌بینیم.

توزیع های لینوکس

اگر به لینوکس علاقه دارید، پیشنهاد ما به شما آشنایی با کلود لینوکس است که می‌توانید آن را در وبلاگ پویان آی تی بخوانید.

آشنایی با کلود لینوکس (Cloud Linux)

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Ubuntu توزیع لینوکس Fedora Debian لینوکس CentOS