مجازی سازی

مجازی سازی چیست؟

فهرست مطالب

با ورود فناوری مجازی سازی، صنعت فناوری اطلاعات به شکل عجیبی متحول شد و به بخشی اساسی از محیط‌های محاسباتی مدرن تبدیل گشت. استفاده از این فناوری سازمان‌ها را قادر ساخت تا بتوانند انعطاف پذیری، مقیاس پذیری، کارایی و مقرون به صرفه بودن را افزایش دهند. مجازی سازی دارای مزایای متعددی می‌باشد و با به حداکثر رساندن استفاده از CPU، حافظه، ذخیره سازی و منابع شبکه، استفاده از منابع را بهبود می‌بخشد. همچنین با اجرای چندین ماشین مجازی بر روی یک ماشین فیزیکی تضمین می‌کند که منابع به طور مؤثر تخصیص داده شوند و استفاده کم را کاهش می‌دهد.

تاریخچه مختصری از مجازی سازی

شروع فناوری مجازی سازی را می‌توان به دهه ی 1960 نسبت داد که تا حدود اوایل دهه ی 2000 به صورت وسیعی مورد استفاده قرار نگرفت. در گذشته اکثر شرکت‌ها دارای سرورهای فیزیکی تک‌فروشنده بودند که به برنامه‌های قدیمی اجازه نمی‌داد روی سخت‌افزار فروشنده‌ای متفاوت اجرا شوند. از آن‌جایی که شرکت‌ها محیط‌های فناوری اطلاعات خود را با سرورهای کالا، سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های کاربردی ارزان‌تر از فروشندگان مختلف به‌روز می‌کردند، مجبور به استفاده ناکافی از سخت‌افزار فیزیکی شدند. چرا که هر سرور فقط می‌توانست یک وظیفه خاص فروشنده را اجرا کند. در اینجا مجازی سازی کار خود را به صورت واقعی آغار نمود و راه حلی برای 2 مشکل زیر بود:

  1. شرکت‌ها توانستند سرورهای خود را پارتیشن بندی نمایند و برنامه‌های قدیمی را بر روی انواع سیستم عامل‌ها اجرا کنند. و در نهایت هزینه‌های مربوط به خرید، راه‌اندازی، خنک‌سازی و نگهداری را کاهش دادند.
  2. استفاده از مجازی سازی، آن را به پایه محاسبات ابری تبدیل کرد. این امر امروزه آنقدر در شرکت‌ها رایج است که نرم‌افزار تخصصی مدیریت مجازی‌سازی اغلب برای کمک به پیگیری مورد نیاز است.

انواع مجازی سازی

مجازی سازی انواع مختلفی دارد. در اینجا به معرفی انواع آن خواهیم پرداخت:

  • Server Virtualization 

این نوع از مجازی سازی شامل بخش بندی سرور فیزیکی به ماشین‌های مجازی است که این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌آورد تا بتوانند سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی خود را اجرا نمایند. مجازی‌سازی سرور، استفاده از سخت‌افزار را به حداکثر می‌رساند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و مدیریت را با ادغام چندین سرور در یک ماشین فیزیکی ساده می‌کند.

  • Virtual Desktop Infrastructure یا VDI 

به ارائه ی محیط‌های دسکتاپ مجازی می‌پردازد و کاربران را قادر می‌سازد تا بتوانند از هر دستگاه به دسکتاپ و برنامه‌های خود دسترسی یابند.

  • Network Virtualization 

شامل ایجاد شبکه‌های مجازی با استفاده از تکنیک‌های شبکه تعریف شده توسط نرم افزار (SDN) است. مجازی سازی شبکه انعطاف پذیری، مقیاس پذیری و امنیت شبکه را با انتزاع زیرساخت شبکه از سخت افزار فیزیکی افزایش می‌دهد.

  • Storage Virtualization

این نوع از مجازی سازی منابع ذخیره‌سازی را انتزاع و مجازی می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به‌عنوان واحدهای منطقی مدیریت و به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

  • Software Virtualization

تکنیکی است که مجازی سازی نرم افزارهای کاربردی و سیستم عامل‌ها را امکان پذیر می‌کند و اجازه می‌دهد تا چندین نمونه از نرم افزار به طور همزمان بر روی یک ماشین فیزیکی اجرا شوند و آن‌ها را از سخت افزار اصلی و نرم افزارهای دیگر جدا کند.

  • I/O Virtualization یا IOV

فناوریی است که دستگاه‌های ورودی/خروجی (I/O) را در یک سیستم کامپیوتری مجازی می‌کند. I/O چندین ماشین مجازی (VM) را قادر می‌سازد تا دستگاه‌های فیزیکی ورودی/خروجی مانند رابط‌های شبکه، کنترل‌کننده‌های ذخیره‌سازی و کارت‌های گرافیک را به اشتراک بگذارند و به آن‌ها دسترسی یابند.

  • Data Virtualization 

این فناوری، داده‌ها را از منابع مختلف در یک نمای واحد و یکپارچه ترکیب می‌کند و این امکان را به کاربران و برنامه‌های کاربردی می‌دهد تا به داده‌های سیستم‌های متفاوت دسترسی یابند.

مزایای مجازی سازی

مجازی سازی مزایای متعددی را ارائه می‌دهد. در اینجا برخی از این مزایا را معرفی می‌کنیم:

  1. استفاده مؤثر از سخت افزار: بیش تر مشاغل بخش عظیمی از سرمایه ی خود را صرف راه اندازی سیستم‌ها می‌سازند و تنها از بخشی از آن استفاده می‌کنند. با انتخاب مجازی سازی کسب و کارها می‌توانند چندین نمونه روی یک سخت‌افزار ایجاد کنند. این امر در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند و سطح بالایی از بازدهی را به همراه خواهد داشت.
  2. دسترسی دائمی: شما با استفاده از این فناوری می‌توانید از هر جا به اطلاعات خود بدون ترس از دست دادن آن‌ها دسترسی یابید.
  3. بازیابی آسان: با استفاده از سرورهای مجازی شما قادر خواهید بود از داده‌های خود به آسانی کپی برداری کنید و داده‌های خود را به آسانی بازیابی نمایید. این امر تداوم کسب و کار را تضمین می‌کند و سازمان‌ها می‌توانند با این کار به بالاترین کارایی دست یابند.
  4. راه اندازی آسان: از آن‌جا که راه اندازی سیستم‌های فیزیکی زمان بر است. شما می‌توانید با انتخاب این فناوری در کوتاه ترین زمان به خواسته ی خود برسید.
  5. سازگاری با محیط زیست: مجازی سازی با کاهش مصرف انرژی و ردپای کربن به پایداری محیطی کمک می‌کند. و با استفاده ی مؤثر از سخت افزار نیازهای انرژی را کاهش می‌دهد.
Advantage

مجازی سازی چگونه کار می‌کند؟

در عصر امروز مجازی سازی از Hypervisors استفاده می‌کند که اکثرا مبتنی بر سخت افزار می‌باشد. منابع سخت افزاری مانند CPU و RAM میان هر تعداد نمونه ی مجازی توزیع می‌شود؛ که نرم افزار مسئول این توزیع Hypervisor نام دارد.

Hypervisor نرم افزاری است که مستقیماً روی سخت افزار سرور نصب می‌شود و خیلی سریع با قطعات فلزی لخت ارتباط برقرار می‌کند. این باعث می‌شود که نرم افزار Hypervisor شبیه درایورهای مختلفی باشد که رایانه شما برای برقراری ارتباط با چاپگر یا کارت Wi-Fi از آن‌ها استفاده می‌کند. دو نوع هایپروایزر وجود دارد:

  1. هایپروایزر نوع 1 که مستقیماً با سخت افزار ارتباط برقرار می‌کند و برای تنظیمات تجاری کاربرد دارد. زیرا زمان پاسخگویی کمتری دارد.
  2. هایپروایزر نوع 2 به یک سیستم عامل در بین آن نیاز دارد. و برای کاربرانی که می‌خواهند یک سیستم عامل اضافی در بالای سیستم عامل پیش فرض خود داشته باشند مناسب است.

و در آخر

مجازی سازی به عنوان یک فناوری اثرگذار در صنعت به حساب می‌آید و منابع سخت افزاری را مجازی می‌سازد. همچنین امکان ایجاد ماشین‌های مجازی و استفاده کارآمد از زیرساخت‌های محاسباتی را فراهم می‌کند. استفاده از این فناوری انعطاف پذیری، مقیاس پذیری و مقرون به صرفه بودن را افزایش می‌دهد و همینطور محیط‌های IT را متحول می‌کند. 

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

مجازی سازی سرور سرور مجازی