WordPress vs Joomla vs Drupal

مقایسه پلتفرم‌های WordPress، Joomla، Drupal

فهرست مطالب

CMS مخفف Content Management Systems به معنای سیستم مدیریت محتوا است. این سیستم از لحاظ تاریخی یک پلتفرم نرم‌افزاری است که برای خودکارسازی وظایف موردنیاز برای مدیریت و همچنین انتشار محتوا به‌صورت آنلاین مورداستفاده قرار می‌گیرد. کارهایی از قبیل آپلود محتوا، قالب‌بندی صفحه وب و بهبود سئو وظیفه این پلتفرم هستند.

آیا تابه‌حال به اینکه کدام CMS برای وب‌سایت یا پلتفرم تجارت شما مناسب است فکر کرده‌اید؟ گزینه‌های زیادی در این باره وجود دارند. اما مهم‌ترین آن‌ها دروپال، وردپرس یا جوملا هستند. در این مقاله ما این سه سیستم مدیریت محتوا را معرفی و به مقایسه پلتفرم‌های WordPress، Joomla، Drupal می‌پردازیم. در نهایت به شما بینشی می‌دهیم تا بتوانید انتخاب کنید که کدام یک از این‌ها برای شما مناسب‌تر هستند.

WordPress

یک سیستم مدیریت محتوا است که در سال 2003 تأسیس شد و محبوبیت زیادی را به دست آورد. WordPress در ابتدا به‌عنوان یک پلتفرم ساده برای وبلاگ‌نویسی کار خود را شروع کرد. اما باگذشت زمان به یک CMS قدرتمند و جامع تبدیل گشت به‌گونه‌ای که تا سال 2021 بیش از 40% وب‌سایت‌های اینترنت را در اختیار داشت. 

مزایای WordPress

وردپرس مزایای زیادی دارد که افراد را به استفاده از آن ترغیب می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها به شرح زیر است:

  • رابط کاربرپسند

از جمله دلایل محبوبیت گسترده‌ی وردپرس به‌حساب می‌آید. رابط کاربرپسند یک داشبورد ساده و شهودی ارائه می‌دهد و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند بدون نیاز به تخصصی خاص وب‌سایت خود را مدیریت نمایند.

  • انعطاف‌پذیری

WordPress با ارائه‌ی طیف گسترده‌ای از تم‌ها و قالب‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند ظاهر وب‌سایت خود را سفارشی سازند و به‌گونه‌ای تغییر دهند که مطابق با نیاز‌های شما باشد.

  • پشتیبانی قوی

داشتن یک جامعه‌ی گسترده و فعال به رشد و پیشرفت WordPress کمک می‌کند و باعث می‌شود پلاگین‌ها روزبه‌روز توسعه یابند و از ایمنی و به‌روز بودن آن‌ها اطمینان حاصل می‌کند. همچنین آموزش‌های مختلفی را ارائه می‌دهد که به کاربران امکان می‌دهد راه‌حل‌هایی برای مشکلات خود بیابند و دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

  • اقدامات امنیتی

باوجودآنکه هیچ سیستم مدیریت محتوایی در برابر تهدیدات امنیتی مصون نیست وردپرس دارای یک سیستم امنیتی قوی است که پیوسته به شناسایی مشکلات و برطرف‌سازی آن‌ها می‌پردازد.

  • پشتیبانی چندزبانه

وردپرس با ارائه‌ی پشتیبانی چندین زبان ترجمه‌ی محتوا را امکان‌پذیر می‌کند. این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند محتواهایی به زبان‌های مختلف ایجاد نمایند. دسترسی خود را گسترش و آن را به مخاطبین در سراسر جهان ارائه دهند.

  • مقیاس‌پذیری و عملکرد

وردپرس می‌تواند وب‌سایت‌هایی در اندازه‌های مختلف را مدیریت کند. با بهینه‌سازی و میزبانی مناسب، وب‌سایت‌های وردپرسی می‌توانند عملکرد عالی و زمان بارگذاری را حفظ کنند و تجربه کاربری روان را حتی با افزایش ترافیک تضمین کنند.

  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

ساختار وب‌سایت‌های وردپرسی به این صورت است که کدهای تمیز و ثابتی تولید می‌کنند که ایندکس کردن و رتبه‌بندی محتوا را برای خزنده‌های موتورهای جستجو آسان‌تر می‌کند.

  • و…

wordpress

Joomla

از جمله سیستم‌های مدیریت محتوا به‌حساب می‌آید که در سال 2005 منتشر شد. Joomla این اجازه را به کاربران می‌دهد تا بتوانند وب‌سایت‌ها و برنامه‌های آنلاین را بسازند و مدیریت کنند. 

مزایای Joomla

این سیستم مدیریت محتوا مزایای متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و آن را به سیستمی محبوب تبدیل می‌کند. برخی از این مزایا به شرح زیر است:

  • اقدامات امنیتی

حفظ امنیت برای این سیستم مدیریت محتوا امری مهم به‌حساب می‌آید که به طور منظم به‌روزرسانی‌هایی را برای رفع آسیب‌پذیری‌ها و افزایش امنیت وب‌سایت منتشر می‌کند و در نهایت کاربران می‌توانند یک وب‌سایت جوملا ایمن داشته باشند.

  • پاسخگویی تلفن همراه

در جهان امروزی که اکثر کارها با تلفن‌های همراه صورت می‌گیرد داشتن یک وب‌سایت پاسخگو برای موبایل بسیار مهم است. قالب‌های جوملا به‌گونه‌ای است که این اطمینان را فراهم آورد که وب‌سایت‌ها در دستگاه‌های مختلف ظاهر و عملکردی مناسب دارند.

  • مقیاس‌پذیری و عملکرد

مدیریت وب‌سایت‌ها با اندازه‌های مختلف توسط Joomla انجام خواهد شد. با بهینه‌سازی و میزبانی مناسب، وب‌سایت‌های جوملا می‌توانند حتی در زیر بارهای ترافیکی سنگین عملکرد خوبی داشته باشند و برای پروژه‌های کوچک و بزرگ مناسب باشند.

  • رابط کاربرپسند

این ویژگی مدیریت آسان وب‌سایت‌ها را برای کاربران چه مبتدی چه باتجربه فراهم می‌آورد و کاربران را قادر می‌سازد تا محتوا را به‌راحتی ایجاد، ویرایش و مدیریت کنند.

  • کنترل دسترسی و مدیریت کاربر

این سیستم مدیریت محتوا کنترل دسترسی قوی و ویژگی‌های مدیریت کاربر را فراهم می‌کند و مدیران وب‌سایت‌ها می‌توانند نقش‌ها و مجوزهای کاربر را تعریف و سطوح دسترسی خاصی را به گروه‌های کاربری مختلف اعطا کنند.

  • پشتیبانی چندزبانه

این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند وب‌سایت‌هایی با چندین زبان ایجاد کنند. این باعث می‌شود کسب‌وکارها بتوانند به کاربرانی با پیشینه‌های زبانی مختلف دسترسی پیدا کنند و درگیر شوند.

  • و….

Joomla

Drupal

این سیستم مدیریت محتوا در سال 2001 منتشر شد و به دلیل مقیاس‌پذیری، امنیت و توسعه‌پذیری محبوب گشت.

مزایای Drupal

سیستم مدیریت محتوا Drupal مزایای زیادی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • امنیت

حفظ امنیت از مهم‌ترین مسائل در Drupal به‌حساب می‌آید. آپدیت‌های منظم برای اطمینان از ایمنی وب‌سایت‌ها در این سیستم مدیریت محتوا صورت می‌گیرد. در کنار آن، وجود تیم امنیتی Drupal نگرانی‌ها را در این حیطه بررسی و به آن‌ها رسیدگی خواهد کرد و در نهایت آن را به انتخابی مناسب مبدل می‌سازد.

  • پاسخگویی موبایل

داشتن یک وب‌سایت که برای کار با موبایل مناسب باشد مسئله‌ای مهم است. Drupal به‌گونه‌ای است که برای کار با موبایل مناسب است و عملکردی بهینه و مناسب در صفحه‌نمایش‌هایی با ابعاد مختلف دارد.

  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

Drupal به ارائه‌ی URLهای تمیز و قابل خواندن توسط موتورهای جستجو  می‌پردازد. در کنار آن، کاربران می‌توانند با استفاده از ماژول‌های سئوی مختلف موجود در اکوسیستم دروپال، وب‌سایت‌های خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنند.

  • پشتیبانی و یکپارچه‌سازی API

با ارائه‌ی پشتیبانی قوی API و ادغام با سرویس‌ها و برنامه‌های شخص ثالث را آسان می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا وب‌سایت‌های دروپال خود را با سیستم‌های خارجی مختلف مرتبط کنند.

  • قابلیت دسترسی

دسترسی بالا برای افراد از قشرهای مختلف از مزایای CMS به‌حساب می‌آید و تضمین می‌کند که وب‌سایت‌های دروپال برای افراد دارای معلولیت قابل‌دسترسی است و با استانداردهای دسترسی به وب مطابقت دارد.

  • معماری مدولار

این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا بتوانند با ترکیب و پیکربندی ماژول‌های مختلف، وب‌سایت‌ها و برنامه‌های پیچیده بسازند. این امر قابلیت استفاده مجدد کد را بهبود می‌بخشد و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا وب‌سایت‌ها را به طور مؤثرتری نگهداری و به‌روزرسانی کنند.

  • و…

Drupal

مقایسه پلتفرم‌های WordPress، Joomla، Drupal

در بخش‌های قبل به معرفی این سه سیستم مدیریت محتوا پرداختیم و برخی از مزایای آن‌ها را بیان کردیم. هر کدام از این CMSها مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند که نیازهای مختلف کاربران را برآورده خواهند ساخت. در اینجا به مقایسه پلتفرم‌های WordPress، Joomla، Drupal می‌پردازیم:

ویژگی WordPress Joomla Drupal
استفاده‌ی آسان به دلیل رابط کاربرپسندی که دارد از دیگر موارد استفاده‌ی راحت‌تری دارد. همچنین حداقل نیاز به دانش فنی، آن را به گزینه‌ای محبوب میان کاربران تبدیل کرده است. در مقایسه با وردپرس منحنی یادگیری تندتری دارد و برای کاربران فنی مناسب‌تر است. پیچیده است و به درک فنی بیش‌تری نیاز دارد و گزینه‌ای مناسب برای کاربران فنی که مایل به ایجاد وب‌سایت‌های بسیار سفارشی هستند است.
عملکرد وردپرس برای عملکرد بهینه شده است و با میزبانی و بهینه‌سازی مناسب می‌تواند ترافیک متوسط تا بالا را مدیریت کند. جوملا نیز عملکرد خوبی دارد. اما ممکن است در مقایسه با وردپرس به منابع بیش‌تری برای وب‌سایت‌های بزرگ‌تر نیاز داشته باشد. دروپال برای مدیریت کارآمد ترافیک بالا و وب‌سایت‌های پیچیده طراحی شده است. با میزبانی و بهینه‌سازی مناسب، سایت‌های دارای دروپال می‌توانند بارهای ترافیکی قابل‌توجهی را مدیریت کنند.
سفارشی‌سازی و انعطاف‌پذیری مجموعه‌ی گسترده‌ای از تم‌ها و افزونه‌ها را ارائه می‌دهد که آن را بسیار قابل‌تنظیم می‌کند که برای وب‌سایت‌های کوچک تا متوسط ایده‌آل است. بسیار قابل‌تنظیم است و برای وب‌سایت‌های متوسط تا بزرگ مناسب است و در مقایسه با وردپرس انعطاف‌پذیری بیش‌تری دارد. میان این سه مورد انعطا‌ف‌پذیرتر و قابل‌تنظیم‌تر است. معماری ماژولار آن امکان سفارشی‌سازی گسترده را فراهم می‌کند و آن را به گزینه‌ای ارجح برای ساخت وب‌سایت‌های بزرگ، پیچیده و در سطح سازمانی تبدیل می‌کند.
انجمن و پشتیبانی دارای فعال‌ترین و بزرگ‌ترین انجمن است و کاربران می‌توانند به‌راحتی کمک و پشتیبانی آنلاین دریافت نمایند. انجمن جوملا نیز فعال است و منابع کافی برای کمک گرفتن و به‌اشتراک گذاری دانش کاربران را فراهم می‌کند. اما نه به اندازه‌ی وردپرس. جامعه‌ای محدودتر نسبت به جوملا و وردپرس دارد. اما هنوز هم منبع قابل‌اعتمادی از پشتیبانی و دانش برای کاربران دروپال است.
قابلیت‌های سئو داشتن قابلیت‌های عالی در این زمینه سبب محبوبیت آن گشته است. کد تمیز، پلاگین‌های سئو و URLهای کاربرپسند به رتبه‌بندی بهتر موتورهای جستجو کمک می‌کند. در مقایسه با وردپرس به تلاش بیش‌تری نیاز دارد. ولی جوملا نیز ویژگی‌های سئو خوبی را ارائه می‌دهد و می‌تواند برای موتورهای جستجو بهینه شود. دارای قابلیت‌های سئو قوی، مشابه Joomla است و URLهای تمیز، مدیریت متا تگ و ماژول‌های SEO را برای بهینه سازی بیش‌تر ارائه می‌دهد.
امنیت به علت محبوبیت بالای آن مورد حمله قرار می‌گیرد. بااین‌وجود، آپدیتی‌های منظم می‌تواند به حفظ امنیت آن کمک نماید. سابقه امنیتی خوبی دارد و مانند وردپرس، به‌روزرسانی‌های منظم را برای رفع آسیب‌پذیری‌ها منتشر می‌کند. از امن‌ترین پلتفرم‌های CMS محسوب می‌شود و انتخابی قابل‌اعتماد برای کاربران آگاه به امنیت به‌حساب می‌آید.

و در آخر

هر CMS نقاط قوت و کاربردهای خاص خود را دارد و برای پروژه‌های مختلف کاربرد دارد. در این مقاله سه مورد از پرکاربردترین سیستم‌های مدیریت محتوا را معرفی و به مقایسه پلتفرم‌های WordPress، Joomla، Drupal پرداختیم. فراموش نکنید که قبل از انتخاب CMS بایستی نیازهای خود را شناسایی نمایید و مطابق با نوع نیاز، تخصص فنی و پیچیدگی وب‌سایت یا برنامه خود انتخابی درست داشته باشید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

CMS Joomla Drupal