کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری چیست؟ + کاربرد و مزایای آن

فهرست مطالب

کابل فیبر نوری عبارت است کابلی که شامل مجموعه‌ای از الیاف است و در یک پوشش عایق وجود دارد. از این نوع کابل‌ها در راستای شبکه‌های داده با عملکرد بالا و در فواصل طولانی استفاده می‌شود. با این وجود میان کابل‌های فیبر نوری و کابل‌های سیمی تفاوت‌هایی نهفته است. مثلاً کابل‌های فیبر نوری به ارائه پهنای باند گسترده‌تری می‌پردازند و داده‌ها را در فاصله‌های طولانی‌تری منتقل می‌کنند.

اگر مشتاق به آشنایی با کابل‌های فیبر نوری هستید در این مقاله همراه ما باشید.

اهمیت استفاده از کابل‌های فیبر نوری

این نوع از کابل‌ها قادرند تا حجم بالایی از داده‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انتقال دهند که این مسئله می‌تواند برای ارتباطاتی که انتقال داده‌های بزرگ و سریع برای آن‌ها اهمیت دارد مناسب باشد. این نوع از کابل‌ها در برابر تداخل‌های الکترومغناطیسی تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت و می‌توانند داده‌ها را با سرعت و کیفیت بالا انتقال دهند.

کابل‌های فیبر نوری داده‌ها و اطلاعات شما را با امنیتی بالا در فاصله‌های طولانی منتقل می‌کنند آن هم با مصرف کمترین میزان انرژی نسبت به کابل‌های مسی. این مجموعه ویژگی‌ها و موارد باعث شده تا استفاده از این نوع کابل‌ها نسبت به کابل مسی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و افراد از آن به عنوان روشی اصلی در انتقال داده‌ها استفاده نمایند.

تاریخچه توسعه کابل فیبر نوری

ایده استفاده از کابل‌های نوری به چیزی حدود 100 سال پیش بر می‌گردد که اولین ایده‌ها در این زمینه داده شد. در دهه 1950 تغییرات و پیشرفت‌های زیادی در زمینه نور وفیبرهای نوری پیش آمد که تحقیقات و توسعه‌های آن منجر به ایجاد این فیبرها با عملکرد و قابلیت های بیشتر گشت.

استفاده از کابل نوری در زمینه ارتباطات در خلال سال‌های 1960-1970 رخ داد و با گذشت زمان پیشرفت‌های شایانی در این زمینه حاصل شد. در نهایت استفاده از این کابل‌ها در زمینه‌های مختلفی نیز صورت گرفت و افراد درصنایع مختلف حال از اینترنت گرفته تا تلویزیون‌ها، پزشکی و خیلی موارد دیگر ادامه پیدا کرد.

کابل فیبر نوری چگونه عملکردی دارد؟

همان‌طور که گفتیم کابل‌های فیبر نوری از مجموعه‌ای رشته تشکیل شده‌اند که مسیر عبور و مرور نور را فراهم می‌آورد. مرکز هر کدام از رشته‌ها هسته نام دارد که توسط یک روکش احاطه و نور را به داخل منعکس می‌کند. کابل‌های نوری دو نوع تک حالته و چند حالته دارند. در کابل‌های نوری تک حالته از رشته‌های شیشه‌ای نازک استفاده می‌شود؛ ولی در چندحالته‌ها از LED استفاده می‌کنند.

شبکه‌های فیبر نوری تک حالته اغلب از تکنیک‌های Wave Division Multiplexing برای افزایش میزان ترافیک داده‌ای که رشته می‌تواند حمل کند استفاده می‌کنند. این تکنیک باعث می‌شود تا نور در چندین طول موج مختلف با هم ترکیب و بعداً جدا شود و به طور مؤثر جریان‌های ارتباطی متعدد را از طریق یک پالس نوری منفرد منتقل کند.

تفاوت بین کابل فیبر نوری چند حالته و تک حالته

  1. انتشار یک نوع از حالت های نور در یک زمان در فیبرهای تک حالته رخ می‌دهد درحالی که کابل فیبر چند حالته می تواند چندین حالت نور را منتشر نماید.
  2. از کابل های فیبر تک حالته می‌توان در فاصله مکانی های طولانی استفاده کرد درحالی که فیبرهای نوری چند حالته در مسافت های کوتاه کاربرد دارند.
  3. قطر فیبر چند حالته در مقایسه با فیبر تک حالته بیشتر است که این امر باعث می‌شود فیبر چند حالته توانایی بیشتری در جمع اوری نور داشته باشد.

مزایا و معایب استفاده از کابل‌های فیبر نوری

مزایا

بهره گیری از کابل‌های فیبر نوری مزایای زیادی را به نسبت کابل‌های مسی در اختیار افراد قرار می‌دهد. مثلاً

  1. داشتن پهنای باند بالا که باعث می‌شود حجم بالایی از داده‌ها با سرعت زیادی انتقال پیدا کنند.
  2. ارائه کیفیت و پایداری بالا در انتقال داده‌ها به علت تحت تأثیر قرار نگرفتن در تداخلات مغناطیسی و این دست از موارد.
  3. کم وزن و کم‌حجم‌تر بودن نسبت به کابل‌های مسی
  4. انعطاف پذیری بالا در نصب و استفاده در شرایط مختلف
  5. و…

معایب

این کابل‌ها در کنار مزایایی که ارائه می‌دهند و معایبی نیز دارند.

  1. گران‌قیمت‌تر بودن نسبت به کابل مسی.
  2. شکننده بودن آن.
  3. و…

کاربردهای کابل‌های فیبر نوری

کابل فیبرنوری

این نوع از کابل‌ها در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اینجا به معرفی برخی از کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم.

  • پزشکی: انتقال داده‌ها در دستگاه‌های تصویربردار مثل MRI ،CT Scan و آندوسکوپی استفاده می‌شوند.
  • نظامی: انتقال سیگنال و داده‌ها به صورت امن و پایدار.
  • تلویزیون: در راستای انتقال داده‌های صوتی و تصویری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در تکنولوژی‌های ارتباطات: در مواردی مثل دیتاسنترها، سرورها، سوئیچ‌ها و  غیره به عنوان رسانه‌ی اصلی انتقال داده‌ها استفاده می‌شوند.
  • و…

و در آخر

کابل فیبر نوری از جمله کابل‌های ارتباطی است که از آن در راستای انتقال داده‌ها به‌وسیله نور استفاده می‌شود. در این نوع از کابل‌ها نور از یک سمت وارد و به وسیله انعکاس داخلی که درون رشته‌های فیبر نوری در حرکت‌اند به سر دیگر آن می‌رسند. این نوع از کابل‌ها در انتقال داده‌ها و اطلاعات مناسب‌اند و می‌توانند اطلاعات را با سرعت بالا انتقال دهند و در موارد مختلفی مثل شبکه‌های اینترنت، تلفن‌های همراه، تلویزیون و ارتباطات دیگر کاربرد دارند.

آیا به دنبال انتقال داده‌ها با سرعت و امنیت بالایی هستید؟ پیشنهاد ما به شما خریداری سرور اختصاصی پویان آی تی است. سرور اختصاصی پویان آی تی با منابع سخت افزاری اختصاصی، انتقال داده‌ها را با سرعت بالا و بدون هیچ تأخیری برای شما امکان‌پذیر می‌سازد.

سؤالات متداول

  • مزایای کابل فیبر نوری چیست؟

استفاده از کابل فیبر نوری مزایای زیادی دارد که برای مثال می‌توان به سرعت بالا، پهنای باند خوب و اتصال به اینترنت سریع‌تر آن نسبت به دیگر موارد اشاره کرد.

  • هر چند وقت یکبار بایستی کابل‌های فیبر نوری را تعویض کرد؟

کابل‌های فیبر نوری بسیار با دوام هستند و می‌توانند دما و شرایط بسیار سخت را تحمل کنند. پس در صورتی که شما این کابل‌ها را با توجه به استانداردهای صنعتی به شکلی درست طراحی و نصب کنید تاریخ انقضای مشخصی نخواهند داشت.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

اینترنت شبکه