چگونه کمپین ایمیل مارکتینگ اجرا کنیم؟

چگونه کمپین ایمیل مارکتینگ اجرا کنیم؟

فهرست مطالب

ممکن است اسم کمپین‌های دیجیتال به گوش شما نیز خورده باشد. کمپین دیجیتال مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی است که پیامی با هدف مشخص از طریق از ابزارها و پلتفرم‌های دیجیتال، با بودجه و بازه زمانی مشخص شده، با مخاطبان به اشتراک گذاشته می‌شود.

کمپین‌های دیجیتال معمولا شامل بازاریابی آنلاین، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی موبایل و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. در این مطلب به بررسی کمپین ایمیل مارکتینگ و چگونگی اجرای یک کمپین ایمیل مارکتینگ می‌پردازیم.

کمپین ایمیل مارکتینگ چیست؟

کمپین ایمیل مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی آنلاین است. در کمپین‌های ایمیل مارکتینگ، ایمیل‌ به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط با مخاطب و ارسال محتوای تبلیغاتی در جهت توسعه کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف از اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ چیست؟

کمپین‌های ایمیل مارکتینگ اغلب با اهدافی نظیر اطلاع رسانی، تبلیغات محتوا، افزایش فروش، نگهداری و تقویت مشتریان فعلی، اثر گذاری بر دسته خاصی از مشتریان و … اجرا می‌شوند.

 چگونه یک کمپین ایمیل مارکتینگ اجرا کنیم؟

مراحل اجرای یک کمپین ایمیل مارکتینگ به ترتیب به شکل زیر است:

1) تعیین اهداف کمپین مارکتینگ‌ 

اولین قدم برای اجرای یک کمپین ایمیل مارکتینگ مشخص کردن اهداف کمپین است. برخی از اهداف متداول کمپین‌های ایمیل مارکتینگ عبارتند از:

  • جذب مشتریان جدید و افزایش فروش
  • برقراری ارتباط  با مشتریان جدید به منظور خوش آمدگویی و معرفی کسب و کار به آن‌ها
  • تشویق مشتریان فعلی و تقویت وفاداری آن‌ها
  • جذب مجدد مشتریانی که مدت طولانی فعالیت نداشته‌اند
  • تقسیم بندی مشتریان برای اجرای کمپین‌های هدفمندتر

2) استفاده از لیست ایمیل با ساختاری هدفمند

گام بعدی در اجرای یک کمپین ایمیل مارکتینگ ایجاد و آماده سازی لیست مخاطبان است. یک لیست هدفمند از مخاطبینی که به پیشنهادات شما در ایمیل علاقه دارند. بهترین روش برای تهیه این لیست تبدیل بازدیدکنندگان و کاربران وب سایت به مشترکین است. شما می‌توانید از پاپ آپ‌ها و یا پوش نوتیفیکیشن برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشترکین کمک بگیرید.

3) شناخت انواع ایمیل

با توجه به محتوای ایمیل‌های مارکتینگ، می‌توان آن‌‌ها را تقسیم بندی کرد. رایج ترین ایمیل‌های مارکتینگ شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ایمیل‌ تبلیغاتی:

در این نوع ایمیل‌ها تخفیف‌ها، پیشنهادات ویژه و محتواهای تبلیغاتی برای جلب توجه کاربران ارسال می‌شود.

  • ایمیل‌ اختصاصی:

با توجه به داده‌های شخصی و علاقه‌ مخاطبان محتوای این ایمیل‌‌ها شخصی‌سازی شده و ارسال می‌شوند. این ایمیل‌ها اغلب از اطلاعات مشتریان تولید می‌شوند.

  • ایمیل‌ معاملاتی:

این ایمیل‌ها به عنوان پاسخ در اقدام مشتری ارسال می‌شوند؛ نظیر تایید سفارش، ارسال فاکتور و سایر اطلاعیه‌های تراکنشی.

  • ایمیل‌ خبری:

ایمیل‌های خبری به صورت دوره‌ای ارسال شده و شامل اخبار، مقالات و محتواهای به روز و مرتبط با کسب و کار می‌شوند.

  • ایمیل‌ خوش امد‌گویی:

برای خوش آمدگویی به مخاطبان جدید که به لیست ایمیل‌ کسب و کار شما پیوسته‌اند، از این دسته از ایمیل‌ها استفاده می‌شود.

  • ایمیل‌ بازخورد:

این ایمیل‌ها به مشتریان پس از خرید یا تجربه خرید ارسال می‌شوند تا بازخورد و نظرات آنها را دریافت کنند.

  • ایمیل‌ تعاملی:

در ایمیل‌های تعاملی معمولاً از المان‌های تعاملی نظیر فرم‌های ورودی و یا کلیک‌ روی تصویر برای درگیر کردن مخاطبان استفاده می‌شود.

  • ایمیل‌ اطلاع رسانی:

برای اطلاع‌ رسانی در مورد اخبار مهم، رویدادها، تغییرات در کسب و کار و محصولات یا خدمات جدید کاربرد دارد.

هر یک از انواع ایمیل‌ها برای اهداف و استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌شوند و گاهی ممکن است برای اجرای یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق، به ترکیبی از آن‌ها نیاز باشد.

4) انتخاب سرویس ایمیل مارکتینگ

برای اجرای یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق، لازم است سرویسی را انتخاب کنید که شامل یک سری ابزارها و ویژگی‌ها باشد. یک سرویس مناسب ایمیل مارکتینگ باید شامل ویژگی‌های زیر باشد:

  • تجزیه و تحلیل داده‌ها و عملکرد کمپین ایمیل
  • سیستم‌های اتوماسیون کمپین‌ ایمیل نظیر گردش کار و ساخت قالب
  • ادغام با سایر نرم‌افزارها

5) آماده سازی محتوا

ایجاد محتوای جذاب و متنوع برای ایمیل‌ها که بتواند توجه مخاطبان را جلب و آن‌ها را تشویق کند، بسیار مهم است. محتوای ایمیل شما می‌تواند شامل تصاویر، ویدئوها، مطالب متنی و لینک‌های مفید باشد. کوتاه بودن متن ایمیل، عدم ارائه پیشنهادات در ابتدای متن و شخصی سازی ایمیل در بهبود و هدفمندتر کردن ایمیل موثر هستند.

6) عنوان نویسی صحیح

عنوان، می‌تواند میزان باز کردن و کلیک بر روی ایمیل را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. عنوان ایمیل همانند عنوان پست‌های وبلاگ باید جذاب بوده و مورد توجه کاربران شما قرار گیرد. شخصی سازی عنوان و عدم استفاده از کلمات اسپم در عنوان ایمیل می‌تواند در ترغیب مخاطبان به باز کردن و خواندن ایمیل موثر باشد.

7) تست، تحلیل و بهبود کمپین ایمیل مارکتینگ

پس از ارسال ایمیل لازم است عملکرد کمپین را تحلیل کنید. با استفاده از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ می‎‌توانید نرخ باز شدن ایمیل‌ها، نرخ کلیک‌ها، لغو اشتراک‌ها و … را بررسی کنید. تحلیل داده‌ها و بازخوردهای مشتریان در بهبود عملکرد کمپین‌های آتی نقش بسیار مهمی دارد.  

 بهترین سرویس‎‌های ایمیل مارکتینگ

همان طور که گفتیم سرویس‌های ایمیل مارکتینگ ابزارهایی هستند که در اجرا، پیگیری، تحلیل و اندازه گیری کمپین‌های ایمیل به کسب و کارها کمک می‌کنند. هر یک از این سرویس‌ها امکانات مختلفی برای طراحی، ارسال، پیگیری و تحلیل کمپین‌های ایمیل فراهم می‌کنند. بهترین و معروف ترین سرویس‌‎های ایمیل مارکتینگ عبارتند از:

  • MailChimp

از پرکاربردترین سرویس‌های کمپین ایمیل مارکتینگ برای طراحی، ارسال و مدیریت لیست ایمیل‌ها و تجزیه و تحلیل عملکرد.

  • Constant Contact

سرویسی معروف با امکاناتی نظیر ایجاد ایمیل‌های خبری و تبلیغاتی، مدیریت لیست ایمیل‌ها، و ارسال ایمیل‌های تجاری.

  • GetResponse

سرویسی چندمنظوره با ارائه ابزارهای ایمیل مارکتینگ و ابزارهای اتوماسیون بازاریابی.

  • HubSpot

از سرویس‌های بازاریابی با قابلیت‌های ارسال، تجزیه و تحلیل ایمیل، و اتوماسیون.

  • Campaign Monitor

امکان مدیریت کمپین‌های ایمیل و ایجاد ایمیل‌های زیبا و خوانا.

  • ConvertKit

سرویسی مخصوصی نویسندگان و تولید کنندگان محتوا که با امکاناتی نظیر ایجاد و مدیریت جامعه ایمیلی.

هر یک از سرویس‌های معرفی شده دارای ویژگی‌های خاصی است؛ شما می‌توانید با توجه به نیاز و اهداف کسب و کارتان، سرویس‌های معرفی شده را بررسی و سرویس مناسب خود را انتخاب کنید.

جمع بندی

کمپین‌های ایمیل مارکتینگ نقش چشمگیری در تبلیغات کسب و کار شما داشته و استفاده از آن‌ها بر رشد، بهبود و توسعه ارتباط با مشتریانتان اثر گذار است. با رعایت نکات و مراحل گفته شده و استفاده از سرویس‌های مناسب می‌توانید یک کمپین ایمیل مارکتینگ موثر و موفق اجرا کنید.

برای ارسال ایمیل و اجرای کمپین‌های ایمیل مارکتینگ می‌توانید علاوه بر سرویس‌های معرفی شده از سرویس‌های سرور مجازی نیز استفاده کنید. سرور مجازی‌ها در مقایسه با سایر سرویس‌های ایمیل مارکتینگ از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار بوده و استفاده از آن‌ها از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

پیشنهاد ما به شما برای اجرای کمپین‌های ایمیل مارکتینگ استفاده از سرویس سرور مجازی هلند است. سرور مجازی هلند در مقایسه با سایر سرور مجازی‌ها از کمترین محدودیت برخوردار بوده و برای اجرای کمپین‌های ایمیل مارکتینگ بهترین گزینه به شمار می‌رود. همچنین شما می‌توانید برای جلوگیری از مسدودی، این سرویس را با تعداد آی پی بالا و در عین حال قیمت مناسب سفارش دهید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

ایمیل مارکتینگ