آشنایی با زبان PHP

PHP چیست؟ | آشنایی با مزایای PHP

فهرست مطالب

اگر شما هم به توسعه وب علاقه مند و یا کنجکاو هستید، حتما تا کنون کلمه PHP به گوشتان خورده است. PHP راه حلی قدرتمند و قابل اعتماد برای توسعه وب است و از این جهت توسعه دهندگان بسیاری را به خود جذب کرده است. در این مقاله سعی می‌کنیم دنیای PHP را بهتر بشناسیم و نحوه کار و ویژگی‌های آن را آموزش دهیم. در پایان کار شما قادر خواهید بود اولین برنامه خود را به زبان PHP بنویسید.

PHP چیست؟

PHP در ابتدا سرواژه Personal Home Page تلقی می‌شد. بعدها به عنوان مخفف بازگشتی (Recursive acronym) عبارت PHP: Hypertext Preprocessor مورد استفاده قرار گرفت.

اگر بخواهیم تعریفی از آن ارائه کنیم می‌توانیم بگوییم که PHP یک زبان اسکریپت‌نویسی منبع باز سمت سرور است که بسیاری از توسعه دهندگان وب از آن استفاده می‌کنند. تنها کاربرد آن در توسعه وب نیست و می‌توان از آن برای ساخت پروژه‌های زیادی از جمله رابط کاربری گرافیکی (GUI) هم بهره ببرید.

زبان برنامه نویسی در مقابل زبان اسکریپت نویسی

در تعریف PHP متوجه شدید که یک زبان اسکریپت نویسی است. باید بدانید که زبان‌های اسکریپت نویسی جزئی از زبان‌های برنامه نویسی به شمار می‌روند و به خاطر ویژگی‌هایی که دارند به این اسم شناخته می‌شوند.

زبان برنامه نویسی (Programming Languages)

زبان برنامه نویسی مجموعه ای از دستورالعمل‌ها است که رشته‌ها را به کدهای قابل فهم برای ماشین تبدیل می‌کند. درواقع با استفاده از زبان برنامه نویسی می‌توان عملیات‌های مورد نظر را برای اجرا در ماشین برنامه ریزی کرد. از زبان برنامه نویسی برای اجرای الگوریتم‌ها و توسعه برنامه‌ها استفاده می‌شود. سی پلاس پلاس، جاوا و سی شارپ نمونه‌ای از زبان‌های برنامه نویسی هستند.

زبان اسکریپت نویسی (Scripting Language)

زبان اسکریپت نویسی دارای یکسری قابلیت‌های اضافی برای عملکرد خاصی است. به عبارتی اجرای برخی از وظایف را خودکار سازی می‌کند. زبان اسکریپت نویسی اسکریپت‌های تعبیه شده در محیط‌های نرم افزار را در زمان اجرا تفسیر می‌کند. به عبارتی دز محیطی که برایش ساخته شده (مفسر) اجرا می‌شود و احتیاج به کامپایل ندارد. این نوع زبان‌ها بسیار شبیه به زبان انگلیسی هستند و به همین علت یادگیری آن‌ها نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی ساده‌تر است. محبوب‌ترین و پر‌استفاده‌ترین زبان ها از همین نوع هستند.

تفاوت اصلی زبان برنامه نویسی با زبان اسکریپت نویسی

تفاوت اصلی این دو در زمان اجرا است. زبان برنامه نویسی برای اجرا شدن نیاز دارد که ابتدا کامپایل شود. این کار توسط کامپایلر انجام می‌شود. با این کار زبان برنامه نویسی به زبان ماشین و قابل فهم برای سخت افزار تبدیل می‌شود. در مقابل زبان اسکریپت نویسی نیازی به کامپایلر ندارد و همانطور که گفتیم در محیط اجرایی تفسیر و اجرا می‌شود.

اسکریپت نویسی سمت سرور چیست؟

به طور خلاصه به ساخت برنامه‌ای که روی سرور اجرا می‌شود و منجر به تولید صفحات وب می‌شود اسکریپت نویسی سمت سرور می‌گویند. دو نوع زبان اسکریپت نویسی وجود دارد : 1) سمت سرور (server side) یا بک اند (Backend) 2) سمت کلاینت (Client) یا فرانت اند (Frontend).

پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است.  به این معنی که دستورالعمل‌ها در قالب اسکریپت در سرور اجرا می‌شود. سپس سرور داده ها را در صورت درخواست ارائه می‌دهد، درخواست ها را تحلیل می‌کند و اطلاعات را در یک پایگاه داده سازماندهی می‌کند. به عبارتی هنگامی که یک وب سرور اسکریپتی را دریافت می‌کند، درخواست را پردازش می‌کند و خروجی را به یک مرورگر وب به صورت HTML ارسال می‌کند. پایگاه داده وب سرور اطلاعات را ذخیره می‌کند و به این ترتیب سایر کاربران هم می‌توانند به داده ها دسترسی داشته باشند. کاربران به وسیله اسکریپت‌ها می‌توانند عملیاتی مانند سفارشی سازی سایت، تغییرات پویا در محتوای سایت و همچنین دسترسی به پایگاه داده را انجام دهند.

پایتون، جاوا و روبی نمونه‌هایی از زبان‌های اسکریپت‌ نویسی سمت سرور هستند.

زبان‌های اسکریپت نویسی سمت سرور از مرورگرهای وب برای اجرای اسکریپت‌ها استفاده می‌کنند. هر سایتی که تا به حال دیده اید از دو قسمت بک اند و فرانت اند تشکیل شده است که کاربر تنها قسمت فرانت اند را می‌بیند. اگر می‌خواهید اسکریپت‌های سمت فرانت اند یا همان کلاینت را ببینید کافی است از کلید‌های Ctrl + U در ویندوز و یا کلید‌های Option + CMD + U در مک استفاده کنید.

از آنجایی که PHP سمت سرور اجرا می‌شود، می‌توان آن را همراه HTML استفاده کرد. بنابراین کد اصلی ما PHP خواهد بود ولی کاربر تنها HTML را خواهند دید.

مثال PHP به صورت کد

برای اینکه بهتر متوجه قضیه شویم کد ساده‌ای را بررسی می‌کنیم. اگر اسکریپت PHP به شکل زیر باشد:

				
					<!-- <html>
 <head>
  <title>PHP Test</title>
 </head> 
 <body>
    <?php echo '<p>Hello World</p>'; ?> 
 </body>
</html>-->
				
			

خروجی این فایل PHP در کد HTML به شکل زیر خواهد بود:

				
					<!-- <html>
 <head>
  <title>PHP Test</title>
 </head>
 <body>
    <p>Hello World</p>
 </body>
</html> -->
				
			

خروجی کد بالا پیام Hello World است که در مرورگر وب نمایش داده می‌شود. در هر زبانی چاپ این پیام به عنوان قدم اول یادگیری آن به شمار می‌رود. برای نوشتن تگ‌های PHP باید به این نکته توجه داشت که به حروف کوچک و بزرگ حساس هستند.

چرا از PHP استفاده کنیم؟ مزایای PHP

PHP یک زبان اسکریپت نویسی همه کاره است. فرقی نمی‌کند که شما مبتدی هستید یا متخصص، PHP می‌تواند نیازهای شمارا برطرف کند. این زبان به ور مرتب به روز می‌شود و آخرین روندهای فناوری را دنبال کند. PHP چندین سال است که رتبه ششم را در بین محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی دارد.

PHP به خاطر مزایای زیادی که دارد بسیار محبوب است. برخی از این مزایا به شرح زیر است:

  • یادگیری آسان برای مبتدی‌ها: PHP به خاطر سینتکس و قواعد آسانی که دارد، برای افراد مبتدی هم مناسب است و می‌توانند این زبان را راحت یاد بگیرند.
  • چندکاره بودن (Multi Function): در بسیاری از حوضه‌ها مثل تجارت الکترونیک، وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی و حتی برنامه‌های دسکتاپ هم می‌توان از PHP استفاده کرد.
  • متن باز (Open Source): PHP متن باز است و کد اصلی آن در دسترس همه قرار دارد. یکی از دلایل محبوبیت فریمورک لاراول هم همین است.
  • سرعت: می‌توان گفت در سمت سرور PHP تقریباً سه برابر سریعتر از زبان پایتون است. پس باعث لود سریع‌تر سایت می‌شود که برای سئو مهم است.

چه کسانی از PHP استفاده می‌کنند؟

PHP به خاطر مزیت‌هایی که دارد توسط شرکت‌های  بزرگ و پیشرو در زمینه فناوری مورد استفاده قرار گرفته است که چند مورد را بررسی می‌کنیم.

  • فیس‌بوک: این سایت از چندین زبان برای بک اند استفاده می‌کند که یکی از آن‌ها PHP است.
  • ویکی‌پدیا: ویکی‌پدیا یکی از بزرگترین دانشنامه‌های رایگان با PHP کار می‌کند.
  • سیستم‌های مدیریت محتوا: سیستم‌های مدیریت محتوای معروف مثل وردپرس، جمولا، دروپال و … نیز با PHP ساخته شده اند.

سخن پایانی

PHP یک زبان اسکریپت نویسی سمت سرور است که بین توسعه دهندگان وب مشهور و محبوب است. PHP در سمت سرور اجرا می‌شود، سپس به وسیله HTML به سمت فرانت و کاربر ترجمه می‌شود. در آخر مرورگر یک خروجی ایجاد می‌کند. همانطور که اشاره شد وردپرس هم از PHP استفاده می‌کند. پس با یادگیری این زبان می‌توانید کدها و افزونه‌های وردپرس را هم توسعه و تغییر دهید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

اسکریپت php بک اند برنامه نویسی Development