لوگو php

اکستنشن های php – بخش دوم

همانطور که می‌دانید php زبان برنامه نویسی تحت وب است ، اکستنش های php باعث راحت تر نوشته شدن کد ها می‌شود، در بخش قبلی با بخش اول اکستنشن‌ های php که Core Extensions بود آشنا شدیم و گفتیم به علت تعدد اکستنش های php ، آنها را به 4 بخش تقسیم کردیم :

  1. Core Extensions
  2. Bundled Extensions
  3. External Extensions
  4. PECL Extensions

در این قسمت با Bundled Extension ها آشنا می‌شویم.

در سرویس های میزبانی وب پویان آی تی امکان فعالسازی شمار زیادی از این اکستنشن های php وجود دارد ، برای سفارش از صفحه ی اصلی پویان آی تی اقدام نمایید.

Bundled Extensions

Bundled Extension افزونه های همراه php هستند ، در این قسمت با انواع آنها آشنا می‌شویم.

1. Apache

این توابع فقط در زمانی در دسترس هستند که php را به عنوان یک ماژول آپاچی اجرا کنید.

2. BC Math

BCMath تابعی است که با استفاده از آن شما می‌توانید با دقت دلخواه محاسبات را انجام دهید.

3. Calender

با استفاده از این تابع شما می‌توانید تقویم های متفاوت را به هم تبدیل کنید، برای این کار شما باید اول تقویم خود را به تقویم جولیان و بعد به تقویم مورد نظر تبدیل کنید.

4. COM

COM مخفف Component Object Model است که یک قرارداد فراخوانی را تعریف می کند که کدهای نوشته شده به هر زبانی را قادر می سازد تا با کدهای زبان های دیگر ارتباط برقرار کرده و با آن همکاری کنند.

5. Ctype

پسوند Ctype مجموعه ای از توابع است برای تایید اینکه نوع کاراکترهایی که در رشته وجود دارد در کلاس کاراکتر خاصی قرار می‌گیرد یا نه.

6. DBA

این توابع پایه و اساس دسترسی به دیتابیس ها را می‌سازند.

7. Exif

Exif که مخفف Exchangeable image information است. با استفاده از این پسوند شما می‌توانید با اطلاعات تصویر(متادیتا) کار کنید، برای مثال یکی از پرکاربردترین آنها پردازش اطلاعات عکس‌هایی است که توسط دوربین دیجیتال گرفته شده است.

8. FFI

FFI مخفف Foreign Function Interface است به شما این امکان را می دهد که کدهای نوشته شده در زبان C را بطور مستقیم در داخل کدهای زبان PHP استفاده کنید.

9. Fileinfo

با استفاده از این توابع امکان پیدا کردن نوع محتوا و رمزگذاری یک فایل فراهم می‌شود.

10. Filter

در این قسمت شما می‌توانید داده های موجود را فیلتر کنید ، از این توابع بیشتر در زمانی که داده های خروجی یا ناشناخته وجود دارد استفاده می‌شود مثلا هنگامی که کاربر داده های خود را وارد می‌کند می‌توان از این توابع استفاده کرد.

11. FTP

FTP مخفف File Transfer Protocol است که به کاربر اجازه می دهند تا از طریف پروتکل انتقال فایل(FTP) به فایل های سرور دسترسی داشته باشند. 

از توابع FTP، می توان به خوبی برای باز کردن و لاگین و بستن کانکشن ها، برای انجام دانلود و تغییر نام و حذف و دریافت اطلاعات فایل های درون یک سرور فایل استفاده نمود. توجه داشته باشید که تمام توابع FTP در تمام سرورها کار نمی کنند و یا نتایج یکسانی را برنمی گردانند.

12. HRTime

از HRTime برای اندازه گیری سرعت اسکریپت استفاده می‌شود.

13. GD

کتابخانه gd برای کار بار تصاویر به صورت پویا می باشد که با زبان C نوشته شده است. این کتابخانه از فرمت های متفاوتی نظیر jpg , jpeg , png , gift پشتیبانی می کند.

14. intl

intl از کتابخانه ICU پشتیبانی می‌کند و به برنامه نویسان این اجازه را می‌دهدتا کارهای مختلفی از قبیل قالب بندی، تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی، عملیات تقویم (تبدیل تقویم به تقویم شمسی) و … انجام دهند.

15. Multibyte String

Mbstring در واقع توابع ای از رشته های چند بایتی را به صورت رمزگذاری شده برای شما فراهم می سازد. از mbstring برای مدیریت رمگذاری های یونیکد همانند utf-8 و ucs-2 و بسیاری از رمزگذارهای تک بایت دیگر می شود.

16. Mhash

از Mhash می‌توان برای ایجاد چک‌سام، خلاصه پیام، کدهای احراز هویت پیام و موارد دیگر استفاده کرد.

17. PCNTL

پشتیبانی از کنترل فرایند در php برای ساخت فرایند، اجرای برنامه، مدیریت سیگنال و خاتمه فرآیند استفاده می‌شود.

18. PDO

PDO که مخفف PHP Data Object است برای اتصال دیتابیس به php است .

19. Phar

Phar این امكان را می دهد تا تمامی برنامه های كاربردی PHP در یك فایل بایگانی PHP(phar) قرار گیرند.

20. phpdbg

PHP Debugger وظیفه ی پیداکردن اشکالات در php را دارد ، هدف این دیباگر پیدا کردن ساده و  قدرتمند اشکالات است.

21. Session

Session راهی برای ذخیره اطلاعات (در متغیرها) برای استفاده در چندین صفحه است. در Session برخلاف کوکی، اطلاعات در رایانه کاربر ذخیره نمی شود.

22. Shared Memory

Shmop مجموعه ای از توابع آسان برای استفاده است که به PHP اجازه می دهد تا بخش های حافظه مشترک Unix را بخواند، بنویسد، ایجاد و حذف کند.

23. Socket

سوکت ها برای ارتباط بین پردازش‌ها استفاده می شوند. ارتباطات Interprocess عموما بر اساس مدل client-server است. در اینجا، مشتری-سرور، برنامه هایی است که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. تعامل بین سرویس گیرنده و سرور نیاز به اتصال دارد. برنامه نویسی سوکت مسئول ایجاد ارتباط بین برنامه ها برای برقراری بین کلاینت-سرور است.

24. Tokenizer

واحدساز (Tokenizer) مرز کلمات را در متون تشخیص داده و متن را به دنباله‌ای از کلمات تبدیل می‌کند و آن را برای تحلیل های بعدی آماده می‌کند.

25. Zlib

این ماژول به شما این امکان را می‌دهد که فایل های فشرده ی gzip(.gz) را بخوانید و بنویسید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

php برنامه نویسی Apache FTP