زبان روبی

زبان روبی چیست؟

فهرست مطالب

روبی یک زبان برنامه نویسی محبوب و همه منظوره است. ممکن است نام آن را در ارتباط با Ruby on Rails، یکی از محبوب ترین چارچوب های توسعه وب در هر زبان برنامه نویسی، شنیده باشید. اگرچه بسیاری از محبوبیت روبی از این اتصال ناشی می‌شود، اما روبی کاربردهای زیادی دارد که می‌توان به تولید سایت استاتیک، ابزارهای خط فرمان، اتوماسیون، DevOps و پردازش اطلاعات اشاره نمود.

در این مقاله به توضیح درباره ی تاریخچه ی ایجاد Ruby و دلایل محبوبیت آن در بین سایر زبان های برنامه نویسی می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

روبی چیست؟

روبی یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، شی گرا و همه منظوره است. Yukihiro Matz Matsumoto آن را در اواسط 1990 در ژاپن طراحی و توسعه داد. این زبان برای تمام پلتفرم های اصلی مانند Linux/UNIX، macOS و Windows در دسترس است. یوکیهیرو قصد داشت یک زبان برنامه نویسی بسازد که از برنامه نویسی شی گرا استفاده کند و امکان استفاده مجدد بیشتر از کد را برای سرعت بخشیدن به توسعه فراهم کند.

یک زبان برنامه نویسی بر خلاف C و C++ مستقیماً با سخت افزار ارتباط برقرار نمی‌کند. در یک فایل متنی نوشته می‌شود، سپس یک مفسر آن را پردازش و به کد تبدیل می‌کند. اکثر این برنامه ها ماهیت رویه ای دارند، به این معنی که از بالا به پایین خوانده می‌شوند.

از سوی دیگر، زبان های برنامه نویسی شی گرا، کدها را به اشیایی جدا می‌کنند که ممکن است در صورت نیاز تولید و استفاده شوند. این اشیاء را می‌توان در قسمت های دیگر برنامه یا حتی در برنامه های مختلف استفاده مجدد کرد.

چرا یادیگری زبان روبی مهم است؟

Ruby یک زبان برنامه نویسی است که قصد دارد کارایی برنامه نویس را افزایش دهد و در عین حال لذت بخش باشد. روبی در بین برنامه نویسان محبوب است زیرا سطح بالایی دارد و حالتی ساده ای دارد. با توجه به سطح بالا و ماهیت انتزاعی روبی، زبان ساده ای برای یادگیری و کاربرد است.

در حالی که بسیاری از زبان‌های سطح پایین برای انجام ساده‌ترین کار به صدها خط کد نیاز دارند، Ruby به شما اجازه می‌دهد اولین برنامه ابری خود را تنها در چند ساعت ایجاد کنید. همچنین یک جایگزین عالی برای توسعه سریع برنامه ها است و در زمینه توسعه وب بهتر از پایتون عمل می‌کند. بنابراین با استفاده از روبی، می‌توانید روی یافتن راه‌حلی برای مشکل خود تمرکز کنید زیرا کد کمتری می‌نویسید.

به دلیل سطح بالا و ماهیت انتزاعی Ruby، این به زبانی تبدیل می‌شود که یادگیری و به کارگیری آن آسان است. در حالی که بسیاری از زبان‌های سطح پایین برای کوچک‌ترین چیز به خطوط و خطوط کد نیاز دارند، با Ruby، می‌توانید اولین برنامه ابری خود را تنها در چند ساعت بنویسید.همچنین یک انتخاب عالی برای ساخت سریع برنامه ها است و قطعاً در توسعه وب از پایتون برتری دارد.

Ruby on Rails چیست؟

Ruby on Rails یک چارچوب منبع باز برای نوشتن برنامه های کاربردی وب است که بر روی Ruby ایجاد شد و با ارائه روشی سریع تر و کارآمدتر برای نوشتن کد به توسعه دهندگان Ruby ساخته شد. این اساسا مجموعه ای از کتابخانه های کد است که راه حلی آماده برای کارهای معمول وب سایت مانند ایجاد جداول، فرم ها و منوها ارائه می‌دهد. از نظر فنی به عنوان یک کتابخانه بسته RubyGem توصیف می‌شود که می‌تواند با استفاده از رابط خط فرمان سیستم عامل نصب شود. به منظور ایجاد برنامه های وب که روی سرور وب اجرا می‌شوند، Ruby را با جاوا اسکریپت، HTML و CSS ادغام می‌کند. از آنجایی که Ruby on Rails مستقیماً بر روی وب سرور کار می‌کند، به عنوان یک پلتفرم توسعه برنامه وب بک اند یا سمت سرور در نظر گرفته می‌شود.

مزایای روبی نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی

یکی از مزایای که روبی را بسیار کاربرپسند می‌کند این است که جزئیات زیادی را از برنامه نویس پنهان می‌کند. این امر برنامه نویسی با روبی را بسیار آسان تر از استفاده از سایر زبان های رایج با پیچیدگی بیشتر، مانند C و C++  می‌کند. به این معنی که یافتن اشکالات در کد می‌تواند دشوارتر باشد. در ادامه به برخی دیگر از مزایای روبی اشاره می‌کنیم.

  • طبق وب سایت رسمی‌پروژه روبی، زبان روبی یکی از تعادل‌های دقیق بین برنامه نویسی کاربردی و برنامه نویسی ضروری است. و به گونه ای طراحی شد که طبیعی و شهودی باشد، اما نه چندان ساده که موثر باشد. طرفداران روبی آن را “زبان زیبا و هنرمندانه” می‌دانند.
  • به طور خاص، Ruby یک زبان برنامه نویسی است که برای توسعه فرانت و بک اند و همچنین سایر برنامه های مشابه طراحی گردید. Ruby یک زبان شی گرا قوی، با تایپ پویا، با نحو سطح بالا است که برنامه نویسی با آن را تقریبا شبیه به کدنویسی به زبان انگلیسی می‌کند. در واقع، برخی از مردم احساس می‌کنند که می‌توانند به طور عملی کد Ruby را قبل از یادگیری نحوه برنامه نویسی درک کنند.
  • Ruby on Rails، چارچوب وب روبی، یکی از محبوب ترین چارچوب های توسعه وب در هر زبانی است. اگرچه روبی احتمالاً بیشتر به دلیل استفاده از آن در توسعه وب مشهور است، اما کاربردهای بسیار دیگری نیز دارد. برخی از این موارد عبارتند از اتوماسیون، ابزارهای خط فرمان، تولید سایت استاتیک، DevOps، خراش دادن وب و پردازش اطلاعات.
  • شاید مهمتر از همه، روبی یک زبان بسیار همه کاره و قابل حمل است. به همین راحتی در ویندوز، macOS، لینوکس و حتی UNIX و DOS قابل استفاده است. مهم نیست که چه کار برنامه نویسی را می‌خواهید انجام دهید، شانس طلایی وجود دارد که بتوانید آن را در Ruby انجام دهید.

زبان روبی چه کاربردهایی دارد؟

توسعه دهندگان روبی واقعاً عاشق این زبان هستند و در طول سال ها کاربردهای زیادی برای آن پیدا کردند. برخی از مکان هایی که روبی استفاده می‌شود را در لیست زیر بررسی کنید.

1.توسعه وب

توسعه وب یکی از ادعاهای روبی برای شهرت به دلیل چارچوب محبوب توسعه وب Ruby on Rails است. Ruby on Rails اولین بار در سال 2005 منتشر شد و نحوه توسعه وب را تغییر داد. قبل از فریم ورک هایی مانند Ruby on Rails، توسعه دهندگان مجبور بودند زمان بسیار بیشتری را برای نوشتن کد برای ایجاد یک برنامه وب صرف کنند.

این فریم ورک به توسعه دهندگان وب هر آنچه را که برای ساختن یک برنامه وب نیاز دارند، می‌دهد. Rails از قراردادهایی استفاده می‌کند که ساختار هر برنامه Rails را تعریف می‌کند، بنابراین توسعه دهندگان می‌توانند زمان کمتری را برای پیکربندی پروژه های خود صرف کنند. این برنامه تولید کننده کد دارد که با یک دستور ساده بخش هایی از برنامه شما را تولید می‌کند، بنابراین توسعه دهندگان کد کمتری می‌نویسند.

توسعه سریعی که ممکن می‌سازد، آن را به یک انتخاب محبوب برای استارت‌آپ‌ها تبدیل کرده است، زیرا به تیم کوچکی از توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به سرعت برنامه‌های بزرگ بسازند. برخی از سایت هایی که ممکن است برای شما نام آشنا باشد و که از Ruby on Rails استفاده می‌کنند عبارتند از Github، Shopify، Kickstarter، Twitch، Instacart، Zendesk، SoundCloud، Ask.fm، Hulu Square .

2.تولید سایت استاتیک

اکثر وب سایت ها از کد سمت سرور استفاده می‌کنند که HTML را تولید می‌کند و هنگام بازدید از یک صفحه آن را به مرورگر شما ارائه می‌دهد. هیچ فایل HTML واقعی در آدرس اینترنتی که بازدید کردید وجود ندارد.

یک مولد سایت استاتیک هنوز از کد استفاده می‌کند، اما همه صفحات یک وب سایت را در یک زمان تولید می‌کند. سپس آن صفحات در یک سرور مستقر می‌شوند، و هنگامی‌که از یک URL بازدید می‌کنید، یک فایل HTML ثابت به شما ارائه می‌شود. وب سایت هایی که با مولدهای سایت استاتیک ایجاد شدند، سریع، کارآمد، ایمن و آسان برای استقرار هستند. آنها همچنین برای سایت هایی که محتوا به طور مکرر تغییر نمی‌کند مفید هستند.

3. DevOps و اتوماسیون

Ruby به طور گسترده برای DevOps، اتوماسیون و استقرار وب سایت استفاده می‌شود. Heroku یک پلتفرم استقرار برنامه وب محبوب است که راه اندازی برنامه ها را سریع و آسان می‌کند، حتی برای کاربرانی که با DevOps آشنا نیستند. هنگامی‌که Heroku برای اولین بار معرفی شد، استارت‌آپ‌ها به سمت آن هجوم آوردند، زیرا به تیم‌های کوچک اجازه می‌داد برنامه‌های خود را بدون مهندس DevOps آزمایش کنند، استقرار و مرحله‌بندی کنند. اکنون Heroku از چندین زبان پشتیبانی می‌کند، اما در ابتدا فقط از Ruby پشتیبانی می‌کرد.

Vagrant ابزاری برای مدیریت ماشین های مجازی از خط فرمان است. این به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا پروژه های توسعه یافته برای یک سیستم عامل خاص را که بر روی هر سیستم عاملی اجرا می‌شود، کدنویسی و اجرا کنند. به عنوان مثال، یک توسعه‌دهنده می‌تواند سرویس‌هایی را بسازد که روی لینوکس روی لپ‌تاپ مک یا ویندوز خود اجرا شوند و مطمئن باشند که هنگام استقرار به درستی اجرا می‌شوند. Vagrant با Ruby نوشته شد و محیط های توسعه Vagrant نیز باید با Ruby پیکربندی شوند.

Chef و Puppet ابزارهایی هستند که مهندسان DevOps از آنها برای خودکارسازی و مدیریت پیکربندی برنامه های کاربردی وب و سرورها استفاده می‌کنند. با استفاده از Chef یا Puppet، مهندسان می‌توانند محیط‌های برنامه را با یک فایل پیکربندی ساده تعریف کنند و سپس از آن پیکربندی برای راه‌اندازی نمونه‌هایی از برنامه بدون هیچ گونه مراحل دستی بر روی هر پلتفرمی‌استفاده کنند.

4.وب سرورها

همچنین می‌توانید از Ruby برای ساخت وب سرور استفاده کنید. Passenger، Unicorn و Puma وب سرورهایی هستند که به زبان روبی نوشته شده اند. آنها درخواست‌های HTTP خام دریافتی را پردازش می‌کنند، آنها را برای تصحیح برنامه‌های تحت وب وب ارسال می‌کنند و سپس پاسخ HTTP ارسالی از برنامه را مدیریت می‌کنند. سرورهای برنامه وب روبی دست در دست هم با چارچوب های توسعه وب نوشته شده در روبی کار می‌کنند.

5.پردازش اطلاعات

Ruby همچنین یک زبان عالی برای پردازش دیتا ها، تمیز کردن و فیلتر کردن است. توابع نقشه داخلی، کاهش و انتخاب روبی ابزار قدرتمندی هستند که برای حل بسیاری از مشکلات پردازش دیتا استفاده می‌شوند.

6.وب اسکرپینگ و خزیدن

روبی پکیج های متنوعی دارد که استخراج دیتاها از صفحات وب را آسان می‌کند. از کتابخانه های روبی مانند Vessel برای خزیدن و دانلود صفحات وب استفاده می‌شود. Nokogiri، یکی دیگر از کتابخانه های محبوب روبی، سپس برای تجزیه HTML از صفحاتی که برای استخراج بخش های خاصی از صفحه به روشی ساختاریافته خزیده شده اند استفاده می‌شود تا برای تجزیه و تحلیل داده ها قابل استفاده باشد.

زیان روبی می‌تواند بر روی هاست و سرور مجازی اجرا شود. در صورت علاقه به استفاده از این زبان می‌توانید از وب سایت پویان آی تی هاست و سرور مجازی با قیمت ناسب تهیه کنید.

مقایسه روبی در مقابل پایتون

زمانی که مردم سعی می‌کنند تصمیم بگیرند که کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیرند یا برای یک پروژه استفاده کنند، اغلب ویژگی های Ruby را با سایر زبان ها مقایسه می‌کنند. C، C++ و Java همگی گزینه های محبوبی هستند که باید در نظر گرفت. اما شاید زبان دیگری که بیشتر با روبی مقایسه می‌شود پایتون باشد، زیرا می‌توان از آن‌ها برای بسیاری از برنامه‌های مشابه استفاده کرد.

1.شباهت های روبی و پایتون

پایتون و روبی شباهت های زیادی دارند و این می‌تواند تصمیم گیری برای برنامه نویسان مبتدی را دشوار کند که کدام زبان را مطالعه کنند. به عنوان مثال، هر دو زبان برنامه نویسی سطح بالا و سمت سرور هستند. هر دو را می‌توان برای برنامه های کاربردی وب و کار بر روی چندین پلتفرم استفاده کرد.

علاوه بر این، Ruby و Python هر دو توسط حالت‌های Emacs پشتیبانی می‌شوند، با ابزارهای embedded doc کار می‌کنند و می‌توانند در سبک‌های GNU Debugger (gdb) استفاده شوند. هر دو از یک اعلان تعاملی به نام IRB استفاده می‌کنند و اشیاء هر دو زبان به صورت قوی و پویا تایپ می‌شوند. خواندن پایتون و روبی راحت خواندن می‌باشد.

2.تفاوت های روبی و پایتون

با وجود تمام شباهت‌های میان پایتون و روبی، به همان اندازه تفاوت‌ها وجود دارد. برای مثال پایتون یک زبان برنامه نویسی کاملاً سطح بالا است، روبی بیشتر یک زبان همه منظوره است. در ادامه به برخی دیگر از تفاوت های روبی و پایتون اشاره می‌شود.

  • آنها از چارچوب های جداگانه استفاده می‌کنند – در حالی که Ruby از Ruby on Rails استفاده می‌کند، Python فقط با جنگو کار می‌کند.
  • پایتون از چندین IDE پشتیبانی می‌کند، در حالی که روبی فقط از EclipseIDE پشتیبانی می‌کند. میکس ها را می‌توان با روبی استفاده کرد، اما با پایتون کار نمی‌کنند. و پایتون گستره کتابخانه های بیشتری نسبت به روبی دارد.
  • در نهایت، جامعه پایتون عمدتا بر لینوکس و دانشگاه ها متمرکز است، در حالی که جامعه اطراف Ruby بر توسعه وب تمرکز دارد.

چندین تفاوت دیگر بین این دو زبان وجود دارد، اما اینها اصولی هستند که برای انتخاب خود باید بدانید.

و در آخر

در این مقاله ما به بررسی زبان روبی پرداختیم و نکات آن را متذکر شدیم، امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و مقالات مرتبط را مطالعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

برنامه نویسی وب سرور پایتون DevOps Development