DevOps

DevOps چیست؟

در جهان امروز، دنیای نرم افزارها پیوسته درگیر و دار تغییرات مختلفی قرار دارد و روزانه مسیر رشد و توسعه ی خود را طی می‌کند. از آن جایی که زبان ها و کتابخانه ها درحال تکامل و شکل گیری هستند توسعه دهندگان نیز باید به دنبال راهی برای حل مشکلات باشند. کلمه ی دواپس (DevOps) چندسالی است که در جوامع و در بین توسعه دهندگان شنیده می‌شود؛ حال زمان آن رسیده است تا به توضیح درباره‌ی DevOps چیست بپردازیم. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

DevOps یا دواپس چیست؟

کلمه ی DevOps برگرفته از دو کلمه ی Development (توسعه_ افرادی که در ساخت محصول، ایرادیابی و تکمیل آنها نقش دارند) و Operation (عملیات_ افرادی که نگهداری تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری را بر عهده دارند) می‌باشد و این دو مفهوم را باهم ترکیب کرده است. دواپس تعاملی بین تیم توسعه ی محصول و بخش عملیاتی ایجاد می‌کند به عبارتی دواپس تکنولوژی و یا زبان ویژه ای نیست ولی با استفاده از فلسفه،فرهنگ و… تلاش می‌کند خدمات و محصول را با سرعت بیشتری به مشتریان برساند.

در گذشته فعالیت تیم‌های توسعه و عملیاتی به صورت مستقل انجام می‌شد که این مستقل بودن سبب تاخیر در تحویل و تکمیل نمودن پروژه ها گردید. در آن زمان افراد قادر به مدیریت زمان نبودند و اکثر وقت خود را به طراحی و تست می‌گذراندند.

بررسی کامل

این نرم افزار برخلاف فرآیندهای سنتی، گسترش و عملیات را برای بهبود در جهت کارکرد، سرعت و امنیت توسعه با هم ادغام می‌کنند و درنهایت سبب ایجاد برتری در رقابت برای مشتریان و مشاغل می‌شود. مناسب ترین توضیح درباره‌ی نرم افزار دواپس را می‌توان به مجموعه ای از افراد که با یک دیگر تعامل دارند تا نرم افزاری را بابالاترین سرعت و ایمنی مناسب ایجاد نمایند نسبت داد. شیوه های کاری دواپس این امکان را برای توسعه دهندگان خود فراهم می‌آورد تا بتوانند با کمک اتوماسیون، تعامل، بازخورد به موقع و بهبود متوالی تحویل را برای مشتریان خود تسریع ببخشند.

سرچشمه ی فرایند تحویل دواپس از رویکردی به نام Agile نشات می‌گیرد. این رویکرد ساخت و ارسال برنامه ها را از طریقی سریع تر و تکراری تر گسترش می‌دهد. دواپس نمایانگر تغییر در شیوه ی تفکرات در حیطه ی فناوری و اطلاعات است و به عنوان یک روش مهندسی نرم افزار شناخته می‌شود که هدف آن یکپارچه سازی کار تیم‌های توسعه نرم افزار با کمک رواج دادن فرهنگ همکاری و مسئولیت مشترک است.

اصول اصلی DevOps

اصول اساسی در دواپس شامل چهار اصل مهم می‌باشد که می‌تواند اثربخشی، بهبود گسترش و ثابت بودن برنامه ها را کنترل و هدایت کند. این اصول شامل موارد زیر است و بر بهترین نرم افزار های توسعه مدرن تمرکز دارد.

  • ارتباطات و همکاری
  • کاهش ضابعات تولیدی و بهبود گام به گام
  • اتوماسیون چرخه عمر توسعه نرم افزار
  • تمرکز بر روی نیازهای کاربران با ایجاد حلقه های بازخورد کوتاه

با در نظر گرفتن این اصول کیفیت کدها بهبود بافت و در زمان سریعتری برای بازاریابی شکل گرفت.

سه فاز DevOps

با گذشت زمان دواپس تکامل یافت و پیچیدگی آن نیز به مرور زمان بیشتر شد. از جمله دلایل پیچیدگی این پلتفرم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

این تکامل در سه فاز زیر صورت گرفت:

فاز 1: بهترین DevOps در کلاس

در جهت رویارویی با چالش‌های استفاده از ابزار متفاوت، سازمان‌ها تلاش بر استاندارد سازی بر روی گروهی از ابزار یا یکی از ابزار ترجیحی برای هر مرحله از چرخه ی عمر دواپس کردند. این کار سبب شد تیم ها با یکدیگر همکاری نمایند اما مشکل همچنان در ادامه ی این مسیر نیز وجود داشت. 

فاز 2: DevOps را خودتان انجام دهید

در راستای حل این مشکل شرکت‌ها تصمیم گرفتند دواپس را خوشان انجام دهند (به انجام کار توسط خود افراد بدون استفاده از افراد متخصص DIY (کوتاه شده ی عبارت Do It Yourself) گویند. آن‌ها کارهای سفارشی زیادی را در راستای ترکیب راه حل های دواپس خود انجام دادند؛ با این وجود از آن‌جایی که این ابزار بدون یکپارچگی در ذهن توسعه یافتند راهکار مناسبی به شمار نمی‌آید. در بسیاری از سازمان ها تلاش برای حفظ DIY با هزینه های سرسام آوری رو به رو شد و مهندسان به جای کار بر روی محصولات اصلی به تلاش در حیطه ی یکپارچه سازی ابزار پرداختند.

 فاز 3: پلتفرم DevOps

عملکرد پلتفرم های تک برنامه ای سبب افزایش تجربه و بهبود کسب و کار می‌شود. GitLab جایگزینی برای DIY DevOps می‌باشد و امکان مشاهده و کنترل تمام مراحل چرخه عمر DevOps را فراهم می‌کند. این پلتفرم به عنوان یک سیستم گیت به کار می‌رود و امکان کار و شرکت در یک پروژه را در یک زمان فراهم می‌آورد. انجام اینکار در سیستم گیت لب به صورت رایگان اتفاق می‌افتد، در صورتی که در سیستم های دیگر با پرداخت هزینه امکان پذیر می‌باشد.

از دیگر امکاناتی که گیت لب در اختیار کاربران خود می‌گذارد می‌توان به شناسایی و رفع مشکلات برنامه نویسی به طور رایگان اشاره نمود. داشتن یک راهنمای کامل در جهت آشنایی با گیت لب جامع تر می‌باشد. سایر نقاط قوت در گیت لب شامل امکان ساخت منایع کد عمومی یا خصوصی به تعداد نامحدود است؛ البته این نکته را فراموش نکنید که انجام این کار در گیت لب به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود. 

توسعه‌دهندگان چگونه می‌توانند از AI/ML بهره ببرند؟

از دیگر ابزاری که دواپس از آن ها استفاده می‌کند می‌توان به هوش مصنوعی(Artificial Intelligence) و یادگیری ماشین ( Machine Learning) اشاره کرد. اگر چه این دو ابزار هنوز در DevOps در حال رشد و توسعه هستند، ولی مزایای خاص خود را نیز دارند که می‌توان به کشف مشکلات کدگذاری که باعث ایجاد اختلال می‌شود اشاره کرد. این ابزار هشدارهای لازم را به تیم دواپس می‌دهد تا بتوانند به دقت بیشتری به بررسی مشکلات بپردازند. بنابراین تیم دواپس می‌تواند از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در جهت غربال کردن اطلاعات امنیتی و دیگر اسباب در جهت شناسایی مشکلات و حملات استفاده نمایند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در آینده ای نه چندان دور می‌توانند بهترین عملکرد خود را نشان داده و با ارائه ی پیشنهادات درست در زمان صرفه جویی نمایند.

DevOps

پلتفرم DevOps چیست؟

از آن‌جا که دواپس مجموعه ای از افراد را دو هم جمع آوری می‌کند پلتفرم های آن نیز این کار را برای ابزارها انجام می‌دهند (پلتفرم دواپس مجموعه ای از ابزار در قالب یک برنامه جهت همکاری، دید و سرعت می‌باشد). این پلتفرم تکرارپذیر است؛ زیرا نحوه ی ایجاد، ایمن سازی و انتشار و نظارت بر این پلتفرم قابل تکرار است، به این معنی که تیم ها می‌توانند سریعتر تکرار و نوآوری کنند چراکه همه ی افراد می‌توانند مشارکت داشته باشند. تعداد زیادی از این گروه های شکل گرفته مسیر خود را با ابزار متفاوتی آغاز می‌کنند که همه ی آن ها باید در کنار یک دیگر حفظ و نگهداری شود ولی بسیاری از آن ها نمی‌توانند فرم یکپارچه ای به خود بگیرند.

DevOps

مزایای فرهنگ DevOps

بهبود محیط تولید در جهت ارائه ی بهتر نرم افزار کلیدی در جهت اثبات ارزش‌های تجارب و مزایای فرهنگ دواپس می‌باشد. شما باید این قابلیت را داشته باشید که بتوانید با سرعت بالا پاسخگوی مختل کنندگان صنعت باشید. که انجام این کار در فرایند توسعه نرم افزار Agile رخ خواهد داد که در آن تیم ها انتخاب می‌شوند تا مستقل بوده و سرعت ارائه ی خود را افزایش و کار در حال پیشرفت را کاهش دهند.در این زمان تیم ها می‌توانند سرعت پاسخ به عرضه ی تقاضا را افزایش دهند.

در راستای تخقق این هدف مفاهیم اساسی ای وجود دارد که به شرح زیر است:

همکاری و ایجاد یک زنجیره از افراد باعث می‌شود سرعت تحویل و دنبال آن سرعت ثبت بازخورد در آن افزایش یابد. 

عوامل و جا به جایی های نهادینه شده را که سبب ایجاد موانع و محدودیت می‌شود را حذف شوند. 

هدف DevOps چیست؟

DevOps نمایاگر تغییر در طرز فکر برای فناوری و اطلاعات است. مواردی که دواپس بر روی آن ها متمرکز است شامل موارد زیر است.

  • روش های چابک و ناب
  • توسعه ی تدریجی
  • تحول سریع نرم افزار

این نکته را فراموش نکنید که موفقیت در این زمینه بر توانایی ایجاد فرهنگ مسئولیت پذیری، بهبود همکاری، همدلی و مسئولیت مشترک در قبال نتایج کسب و کار بستگی دارد. اتخاذ این استراتژی سبب افزایش کارایی عملیاتی در کسب و کارها می‌شود و به دنبال آن محصولات بهتر با سرعت بیشتر ارائه میشوند و خطر امنیت را کاهش می‌دهند.

چرخه عمر DevOps و نحوه عملکرد DevOps

همانطور که می‌دانید چرخه حیات DevOps از توسعه نرم افزار تا تحویل، نگهداری و امنیت ادامه دارد. 5 مرحله چرخه عمر شامل موارد زیر است:

  • توسعه : در این بخش این فرایند به چرخه های کوچک تر تقسیم می‌گردد و به دنبال آن سرعت ساخت و تحویل نرم افزار نیز افزایش می‌یابد.
  • تست : در این مرحله تیم تضمین کیفیت با کمک ابزار و وسایل مختلف سعی در شناسایی و رفع مشکلات می‌کند.
  • ادغام : در این مرحله کدهای جدید و قدیم با یک دیگر ترکیب می‌شوند.
  • گسترش : در این مرحله باید شرایط به نحوی باشد که در هر لحظه اگر کد جدیدی به برنامه ی ما اضافه گردید در نحوه ی کارکرد محصولات اثر نامطلوب نگذارد.
  • نظارت : تیم باید نحوه ی عملکرد سیستم را در نظربگیرد و اختلالات را بر طرف نماید.

DevSecOps چگونه با DevOps ارتباط دارد؟

در چرخه عمر توسعه ی نرم افزار، امنیت به عنوان بخشی غیر قابل تفکیک به حساب می‌آید. دواپس DevSecOps این تضمین را به افراد می‌دهد که از همان ابتدای شکل گیری برنامه، الزامات ایمنی را انجام و از یکپارچگی نرم افزار به درستی محافظت کنند. با ترکیب یکپارچه امنیت در گردش های کاری و سازمان ها کنترل لازم در جهت تامین نیازهای امنیتی حاصل می‌شود. تیم‌های امنیتی می‌توانند اطمینان حاصل کنند که سیاست‌ها در طول توسعه و استقرار، از جمله مراحل آزمایش حیاتی، اجرا می‌شوند.

DevSecOps را می‌توان در مجموعه‌ای از محیط‌ها مانند داخلی، ابری و … اجرا کرد که حداکثر کنترل را بر کل چرخه عمر توسعه نرم‌افزار تضمین می‌کند.

DevOps و CI/CD چگونه مرتبط هستند؟

CI/CD به عنوان بخشی ضروری از DevOps و هر روش توسعه نرم افزار مدرن به حساب می‌آید. این پلتفرم می‌تواند زمان توسعه را با افزایش بهره وری در سازمان، ساده سازی جریان های کاری با کمک آزمایش، همکاری وغیره به بالاترین حد خود برساند. علاوه بر آن با گسترش پلتفرم ها، توانمندی های CI/CD به کاهش پیچیدگی توسعه کمک می‌کند.

با بزرگتر شدن برنامه ها، ویژگی های CI/CD می تواند به کاهش پیچیدگی توسعه کمک کند. از جمله کارهایی که به بهره مندی حداکثری از CI/CD کمک می‌کند؛ می‌توان به جابه‌جایی امنیت به چپ و ایجاد حلقه‌های بازخورد محکم‌تر اشاره کرد.

DevOps چگونه از رویکرد Cloud-Native پشتیبانی می‌کند؟

فضای ابری به نوعی از نرم افزار های رایانه ای که از خدمات و زیرساخت های ارائه دهندگان محاسبات استفاده می‌کنند گفته می‌شود، در نتیجه انتقال توسعه نرم افزار به فضای ابری مزایای فراوانی دارد که سبب می‌شود شرکت های مختلف از آن استفاده نمایند. این امر سبب کاهش هزینه ها می‌شود زیرا شرکت می‌تواند منابع را مقیاس بندی و از ارسال سریعتر نرم فزار پشتیبانی نماید و درنهایت تیم ها را به سمت نوآوری هدایت نماید. توسعه ی برنامه‌ی فضای ابری همکاری در تیم های عملیاتی را افزایش می‌دهد که این امر باعث ارائه سریع تر نرم افزار می‌شود. بنابراین برای استفاده بهینه از فناوری در حال توسعه DevOps  فضای ابری به یک ضرورت اصلی تبدیل خواهد شد.

مهندس DevOps کیست؟

این شخص مسئولیت تمام جنبه های چرخه ی امر که شامل انتقال اطلاعات مهم به کسب و کار مشتریان می‌باشد را برعهده دارد. مهندس DevOps به عنوان یک متخصص IT می‌باشد که با سایر افراد از جمله برنامه نویسان،مهندسین نرم افزار و… در ارتباط است. آن‌ها در کنار یک دیگر ابزارها را ساخته، ارزیابی و در صورت لزوم به روز رسانی می‌کنند؛ علاوه بر آن مشکلات فنی را نیز بر طرف می‌سازند. در نتیجه، در این کار داشتن مهارت های نرم افزار به پیشرفت شغلی مهندسان کمک می‌کند زیرا باید با افراد و تیم های مختلف در ارتباط بوده و با آن‌ها همکاری نمایند.

از جمله مسئولیت‌های مهندس دواپس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بر طرف سازی ایرادات در سیستم ها
  • اشنا با مهارت های نرم افزاری
  • داشتن توانمندی در طراحی و تحلیل مسائل
  • و…..

مزایای DevOps

از جمله مزایای استفاده از دواپس DevOps می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کیفیت: کمک به تیم درجهت افزایش کیفیت 
  • ریسک خطا: رعایت مسائل امنیتی در این روش سبب شد تا مسائل امنیتی در آن حفظ و ریسک خطا در آن کاهش یابد.
  • تکرارپذیری:امکان بازگردانی نسخه‌های قدیمی در هر زمان در این نرم افزار وجود دارد.
  • افزایش همکاری: انتخاب یک مدل خاص سبب شد افراد و تیم در یک جهت با یک دیگر قرار گیرند و همکاری را به طور مناسب شکل دهند.
  • پاسخ دهی سیال: افزایش همکاری‌ها منجر به افزایش بازخورد در زمان های واقعی و افزایش کارایی می‌گردد. در کنار آن تغییرات و بهبود ها با سرعت بالاتری صورت می‌گیرند و احتمالات و حدسیات حذف می‌شوند.
  • سرعت انتشار بالا: با افزایش بهره وری و ارتباطات زمان چرخه کاهش می‌یابد و سرعت انتشار را افزایش می‌دهد.

و در آخر

در این مقاله تلاش کردیم توضیحاتی را درباره ی نرم افزار دواپس (DevOps)، کاربرد و مزایای آن در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه و مقالات مرتبط را مطالعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

DevOps Development