شبکه Workgroup

شبکه Workgroup چیست؟ + تفاوت شبکه ورک گروپ و شبکه دامین

فهرست مطالب

برای آغاز فعالیت‌های کاری روزانه خود باید مسیری را طی کنید. در نخستین گام شما باید به سیستم خود وصل شوید. با ورود به سیستم شما می‌توانید به فایل‌ها، پوشه‌ها و اطلاعاتی دسترسی یابید. در این محتوا قصد داریم تا به توضیح درباره شبکه Workgroup می‌پردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

تعریف شبکه Workgroup

شبکه Workgroup از جمله شبکه‌های کامپیوتری به حساب می‌آید که از مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و کامپیوترها ایجاد شده است. این کامپیوترها به یکدیگر متصل هستند و منابع را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. در این شبکه هر کامپیوتر به عنوان یک نقطه مستقل به کار می‌رود.

در شبکه Workgroup هر کامپیوتر می‌تواند منابع خود را ارائه و به دیگر منابع دسترسی یابد بدون اینکه به سرور مرکزی و یا زیرساخت پیچیده‌تر نیاز داشته باشد و مدیریت کاربران و دسترسی به منابع بر روی هر کامپیوتر به صورت مستقل انجام می‌شود. این شبکه برای سازمان‌های کوچک و محیط‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های شبکه Workgroup 

شبکه Workgroup ویژگی‌هایی دارد که در این جا به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  1. نبود سرور مرکزی که باعث می‌شود تا هر سیستم به عنوان یک نقطه مستقل عمل کند.
  2. به اشتراک گذاری منابع با دیگر دستگاه‌ها.
  3. مدیریت کاربران و دسترسی‌ها و این دست از موارد در هر کامپیوتر به صورت محلی انجام می‌شود. این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا تنظیمات مدنظر خود را بدون نیاز به مدیریت مرکزی انجام دهند.
  4. سهولت در راه اندازی و مدیریت شبکه.
  5. مقرون به صرفه بودن.
  6. و…

مزایا و معایب شبکه Workgroup 

شبکه Workgroup مزایا و معایب خاص خود را دارد که آن را برای شرایط خاص مناسب می‌سازد. برخی از این مزایا و معایب به شرح زیر هستند.

مزایا

  1. راه اندازی و همین‌طور مدیریت شبکه ورک گروپ نسبت به دیگر ساختارهای شبکه بسیار آسان‌تر است. این امر شبکه Workgroup را به انتخابی مناسب برای کاربران غیرفنی و همین‌طور محیط‌های کوچک تبدیل می‌کند.
  2. ازآنجا که شبکه Workgroup به سرور مرکزی نیاز ندارد هزینه استفاده از این شبکه بسیار پایین است.
  3. انعطاف پذیری بالا در این شبکه که باعث می‌شود تا کاربران بتوانند به سرعت تنظیمات شبکه را تغییر دهند و امکاناتی را به آن اضافه و کم کنند.

معایب

  1. محدودیت در کنترل دسترسی، امنیت و مدیریت دستگاه‌ها که می‌تواند منجر به افزایش خطراتی شود.
  2. محدودیت در مقیاس پذیری با افزایش تعداد کاربران و منابع.

چرا شبکه workgroup برای محیط‌های کاری بزرگ مناسب نیست؟

از شبکه workgroup معمولاً در محیط‌های کوچک استفاده می‌شود. چرا؟

  • محدودیت در مدیریت: ازآنجاکه در شبکه Workgroup مدیریت دستگاه‌ها و منابع به صورت مستقل بر روی کامپیوترها صورت می‌پذیرد این مسئله باعث می‌شود تا نتوان از آن در محیط‌های بزرگ استفاده کرد. چرا که هرچه محیط‌ها بزرگ‌تر باشند. نیاز به تنظیمات و مدیریت مستقل افزایش پیدا می‌کند.
  • امنیت ناکافی: کنترل دسترسی‌ها و امنیت منابع به صورت محلی و روی هر دستگاه وجود دارد این امر می‌تواند کنترل و امنیت شبکه را کاهش داده و خطرات امنیتی را به همراه بیاورد.
  • زمان بر بودن: ازآنجا که مدیریت دستگاه‌ها و منابع به زمان و تلاش بالایی برای نگهداری نیاز دارد در محیط‌های بزرگ‌تر این کار بسیار سخت و ناممکن خواهد بود.
  • و…

پس شما برای محیط‌های کاری بزرگ‌تر که به کنترل، امنیت و مقیاس پذیری بالاتری نیاز دارد به ساختارهای مرکزی‌تری نیاز پیدا خواهید کرد.

شبکه Domain چیست؟

شبکه Domain عبارت است از نوعی شبکه کامپیوتری که توسط یک سرور مرکزی مدیریت می‌شود. در این شبکه دستگاه‌ها و کاربران به یک دامنه متصل هستند و با استفاده از پایگاه داده مرکزی اطلاعات کاربران را ذخیره می‌کنند. از این شبکه در سازمان‌هایی با اندازه و پیچیدگی بالا که به کنترل، امنیت و هماهنگی بالایی نیاز دارند استفاده می‌شود.

تفاوت‌ میان Domain و  Workgroup

در شبکه Domain مدیریت کاربران، دسترسی‌ها و همین‌طور تنظیمات امنیتی توسط سرور مرکزی انجام می‌شود؛ ولی در شبکه ورک گروپ مدیریت به صورت محلی روی کامپیوترها انجام می‌شود و به سرور مرکزی نیازی نیست. در شبکه دامین دستگاه‌ها به یک دامنه متصل هستند و  اطلاعات کاربران ذخیره می‌شود این امر باعث می‌شود تا میزان هماهنگی میان دستگاه‌ها و کاربران افزایش یابد؛ ولی در Workgroup دستگاه‌ها به صورت مستقل عمل می‌کنند و خبری از پایگاه داده مرکزی برای اطلاعات کاربران و دسترسی به آن‌ها وجود ندارد.

شبکه Domain به علت مدیریت مرکزی  امنیت و کنترل قوی‌تری خواهد داشت؛ ولی در ورک گروپ  این مسئله محدودتر است؛ زیرا هر کامپیوتر به صورت مستقل از دیگر کامپیوترها عمل می‌کند و مدیریت بر روی هر دستگاه به صورت محلی انجام می‌شود.

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره شبکه Workgroup پرداختیم. گفتیم این شبکه بدون نیاز به سرور مرکزی مدیریت می‌شود. در شبکه Workgroup هر دستگاه به عنوان یک نقطه مستقل عمل می‌کند و منابع را به اشتراک می‌گذارد. در این شبکه مدیریت کاربران و دسترسی‌ها به صورت محلی است و از شبکه ورک گروپ در محیط‌های کوچک استفاده می‌شود.

استفاده از سرور اختصاصی پویان آی تی در شبکه ورک گروپ این امکان را فراهم می‌آورد تا کنترل، امنیت و عملکرد خود را به سطح بالاتری برسانید. این امر می‌تواند به بهبود کارایی و امنیت شبکه و به کسب و کارها کمک شایانی کند.

سؤالات متداول

  • امنیت شبکه Workgroup چگونه است؟

در شبکه Workgroup میزان امنیت نسبت به شبکه Domain کمتر است؛ ولی شما می‌توانید با انجام یک سری تنظیمات امنیتی مناسب بر روی دستگاه‌ها و همچنین استفاده از روش‌های امنیتی امنیت شبکه را افزایش دهید.

  • نحوه راه اندازی شبکه ورک گروپ به چه صورت است؟

در راستای راه اندازی Workgroup شما باید همه دستگاه‌ها را به یک شبکه فیزیکی و یا وایرلس متصل کنید و بعد از آن تنظیمات لازم برای به اشتراک گذاری منابع را روی دستگاه تنظیم نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

شبکه Computer