بلوتوث

بلوتوث چیست؟ آشنایی با نسخه‌های Bluetooth

فهرست مطالب

بلوتوث عبارت است از یک فناوری بی سیم که از آن در راستای انتقال داده‌ها میان دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. بلوتوث‌ها امکان برقراری ارتباط میان دستگاه‌ها را بدون نیاز به کابل کشی‌های فیزیکی فراهم می‌آورند. در این محتوا قصد داریم تا به توضیح درباره Bluetooth و انواع آن بپردازیم. پس همراه ما باشید.

تاریخچه بلوتوث

ایده ایجاد Bluetooth در حدود دهه 90 میلادی توسط یک شرکت سوئدی به نام اریکسون ظهور پیدا کرد و به دنبال ایجاد یک فناوری ارتباطی میان جایگزینی کابل‌های ارتباطی در دستگاه‌های مختلف بود. در سال 1998 یک شرکت برای توسعه استاندارد بلوتوث تأسیس شد. معرفی نسخه اولیه در بلوتوث در سال 2000 انجام شد که می‌توانست اتصال میان داده‌های مختلف را فراهم آورد. در نهایت با گذشت زمان و پیشرفت علم و فناوری استانداردهای بلوتوث بهبود پیدا کرد و نسخه‌های جدید آن ارائه شد.

نحوه عملکرد بلوتوث

برای آغاز کار با بلوتوث شما بایستی دستگاه‌هایی که می‌خواهند با یکدیگر در ارتباط باشند را شناسایی کنید. به این فرایند Discovery گفته می‌شود. در این مرحله دستگاه‌ به دنبال دستگاه‌هایی می‌گردد که در محدوده ارتباطی قرار دارند. بعد از اینکه دستگاه‌ها شناسایی شدند یکی از آن‌ها به عنوان اپراتور و مدیریت کننده اتصال عمل می‌کند. این دستگاه مسئول برقراری اتصال با سایر دستگاه‌ها است.

پس از اینکه دستگاه‌ها یکدیگر را شناسایی کردند و اپراتور اتصال تعیین شد، اتصال بین آن‌ها برقرار می‌شود و امکان انتقال داده‌ها و اطلاعات فراهم می‌شود. در پایان، هنگامی که انتقال داده‌ها به پایان رسید، دستگاه‌ها ممکن است اتصال را قطع کنند تا در مصرف باتری و منابع دیگر صرفه‌جویی شود. این فرایند به طور خودکار یا توسط کاربر انجام می‌شود.

کاربرد بلوتوث

بهره گیری از بلوتوث می‌تواند کاربردهای زیادی در زندگی افراد داشته باشد. برخی از این کاربردها به شرح زیر هستند.

  1. برقراری ارتباط میان دستگاه‌های صوتی و تصویری.
  2. ایجاد ارتباط میان دستگاه‌ها برای انتقال داده‌ها، ارسال و دریافت اطلاعات.
  3. بهره گیری در موارد پزشکی و درمانی مثل دستگاه‌های فشار خون و این دست از موارد.
  4. و…
Bluetooth

انواع نسخه‌های بلوتوث

با گذشت زمان تکنولوژی بلوتوث نسخه‌ها و استانداردهای زیادی را تجربه کرده است که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارند در این جا به معرفی انواع اصلی آن می‌پردازیم.

  1. بلوتوث Classic: این نسخه از Bluetooth در سال 1999 معرفی شد و از آن در راستای برقرار کردن ارتباط میان دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شد. این نسخه محدودیت‌های خاص خود را داشت که برای مثال می‌توان به مصرف بالای انرژی و محدودیت در سرعت انتقال داده‌ها اشاره کرد.
  2. بلوتوث BLE: نسخه‌ای بهبود پیدا کرده از بلوتوث است که از آن در کاهش مصرف انرژی و بهبود عمر باتری‌ها استفاده می‌شود. از این نوع Bluetooth در برقراری ارتباط میان دستگاه‌های متکی به خود که به اتصال مداوم نیاز ندارند استفاده می‌شود.
  3. بلوتوث Mesh: استانداردی جدید در ارتباط میان دستگاه‌ها در شبکه‌های بزرگ‌تر است.
  4. بلوتوث Bluetooth 5.x: آخرین نسخه استاندارد Bluetooth است که قابلیت‌ها و امکانات بالایی مثل سرعت انتقال بالا، برد بالا، کم مصرف بودن و این دست از موارد را فراهم می‌آورد.

تکنولوژی بلوتوث در اینترنت اشیاء

با استفاده از Bluetooth دستگاه‌ها می‌توانند به یکدیگر وصل شوند. در اینترنت اشیاء بهره گیری از Bluetooth باعث می‌شود تا اشیاء به یکدیگر متصل شوند و اطلاعات را به صورت هوشمند ارسال نمایند. بهره گیری از بلوتوث در اینترنت اشیاء باعث می‌شود تا بتوانید از ابزار هوشمند استفاده کرده و آن‌ها را به یکدیگر و دیگر ابزار وصل کرده و از امکاناتی مثل کنترل از راه دور، جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل آن‌ها بهره‌مند شوید.

در کنار آن با استفاده از بلوتوث BLE می‌توانید مصرف انرژی را در ارتباط میان اشیاء کاهش دهید. به طور کلی، استفاده از Bluetooth در اینترنت اشیاء امکانات و امکانات جدیدی را برای ارتباط و کنترل اشیا هوشمند فراهم می‌کند و به اطمینان از ارتباطات بی‌سیم مؤثر و کارآمد کمک می‌کند.

دامنه‌ اتصال Bluetooth

اینکه دامنه اتصال بلوتوث به چه صورت باشد به عوامل زیادی بستگی دارد. ولی در حالت کلی محدوده اتصال بلوتوث چیزی حدود 10 متر است تا بتوانند به یک دیگر متصل شوند و داده ها را انتقال دهند. با این وجود عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند روی دامنه اتصال بلوتوث اثر بگذارند. برخی از این عوامل به شرح زیر هستند.

  1. نبود مانع در محیط مثل دیوار و این دست از موارد که می‌تواند دامنه اتصال را کاهش دهد.
  2. اینکه کیفیت آنتن به چه صورت باشد نیز بر کیفیت بلوتوث اثر می‌گذارد. هر چه آنتن دهی و قدرت فرستنده بالاتر و قوی‌تر باشد دامنه اتصال بلوتوث نیز بهبود پیدا می‌کند.
  3. بهره گیری از فرکانس‌های با قابلیت نفوذ بالا که می‌تواند دامنه اتصال را افزایش دهد.

استفاده از Bluetooth چه محدودیت‌هایی دارد؟

بهره گیری از بلوتوث محدودیت‌ها و مشکلاتی را نیز برای شما به همراه دارد. برخی از این محدودیت‌ها به شرح زیر هستند.

  1. مشکلات و محدودیت‌های امنیتی که برای مثال می‌توان به خطر افشای اطلاعات شخصی، حملات نفوذی و این دست از موارد اشاره کرد.
  2. محدودیت‌هایی که در دامنه اتصال بلوتوث وجود دارد. به این صورت که Bluetooth تنها در فاصله‌های کوتاه تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد که آن را تنها برای استفاده در فضاهای کوچک مناسب می‌ساخت.
  3. سرعت انتقال داده‌ها از طریق بلوتوث نسبت به فناوری‌های دیگر محدود است.
  4. تعداد دستگاه‌های متصل در آن محدود است.
  5. مصرف بیش از حد انرژی دستگاه شما در حین استفاده از Bluetooth که منجر به کاهش عمر باتری می‌گردد.

سرور اختصاصی پویان آی تی گامی بزرگ در پیشبرد اهداف شماست. شما با تهیه سرور اختصاصی پویان آی تی قادر خواهید بود تا از امکانات سفارشی برخوردار شوید و با داشتن بهترین عملکرد، خدمات خود را به بهترین شکل ارائه دهید و یک تجربه کاربری بی نظیر برای مشتریان خود فراهم آورید.

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره فناوری بی سیم پرداختیم و گفتیم Bluetooth راهی برای انتقال داده‌ها میان دستگاه‌ها در نزدیکی یکدیگر به حساب می‌آید که به وسیله آن می‌توان داده‌ها و اطلاعات را بدون نیاز به کابل‌های فیزیکی منتقل کرد. این فناوری در دهه 1990 پا به عرصه گذاشت و در طی سال‌ها توانست بهبود پیدا کند و نسخه‌های جدیدی را با قابلیت‌ها و ویژگی‌های متعددی به نمایش بگذارد.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد بینش خوبی نسبت به بلوتوث در اختیار شما قرار دهد.

سؤالات متداول

  • چه تفاوتی میان بلوتوث و وای فای وجود دارد؟

از Bluetooth در راستای انتقال داده‌ها در فاصله‌های کم استفاده می‌شود؛ ولی وای فای برای انتقال داده‌ها با سرعت بالا و در فاصله‌های طولانی کاربرد دارد.

  • آیا استفاده از Bluetooth امن است؟

در حالت کلی بله؛ ولی در صورتی که شما احتیاط‌های لازم را نداشته باشید و از آن استفاده‌های نادرستی کنید ممکن است دچار مشکلات امنیتی شود که برای افزایش امنیت می‌توان از رمزنگاری داده‌ها و احراز هویت استفاده شود.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

اینترنت اشیا وایرلس