مک آدرس

مک آدرس (MAC Address) چیست؟

فهرست مطالب

مک آدرس (Media Access Control Address) عبارت است از یک شناسه منحصر به فرد که در اختیار  هر دستگاه در شبکه قرار می‌گیرد. این شناسه‌ها منجر به تشخیص دستگاه‌ها در شبکه می‌شوند. هر دستگاه که به شبکه متصل می‌شود یک مک آدرس اختصاصی دارد که تولید کننده آن را تعیین کرده است.

در این محتوا قصد داریم تا به توضیح درباره مک آدرس‌ها بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

نحوه عملکرد مک آدرس‌ها

همان‌طور که توضیح دادیم مک آدرس‌ها نقش مهمی در عملکرد شبکه‌های کامپیوتری دارند. هر دستگاه متصل به شبکه یک مک آدرس خاص خود را دارد. این آدرس‌ها به صورت فیزیکی روی دستگاه قرار دارد و دستگاه‌ها به وسیله آن شناسایی می‌شوند. زمانی که یک دستگاه می‌خواهد اطلاعاتی را ارسال کند این اطلاعات به صورت بسته‌ای ارسال می‌شود. در زمان ارسال فرستنده مک آدرس گیرنده را دریافت می‌کند  و بسته‌های اطلاعات را به آن درس ارسال می‌کند.

مسیریابی داده‌ها در راستای رسیدن آن‌ها به دستگاه مقصد به وسیله دستگاه‌های مدیریت انجام می‌شود. درنهایت با تطبیق مک آدرس‌ها بسته‌های داده به سیستم مقصد انتقال پیدا می‌کنند.

MAC Address و IP Address چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

مک آدرس عبارت است از یک آدرس فیزیکی که به صورت اختصاصی به هر دستگاه در شبکه داده می‌شود. MAC Addressها توسط تولیدکنندگان دستگاه تعیین می‌شوند و در لایه 2 شبکه قرار دارند و در راستای برقراری ارتباط میان دو دستگاه در شبکه محلی استفاده می‌شوند. مک آدرس‌ها در راستای هویت بخشی و تعیین هویت دستگاه در  شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند و در اینترنت در دسترس نیستند.

در مقابل آی پی آدرس‌ها در لایه 3 شبکه قرار دارند و به دستگاه های متصل به شبکه داده می‌شوند. آی پی آدرس‌ها می‌توانند یا ثابت باشند و یا متغیر و از آن‌ها در راستای دریافت و ارسال اطلاعات در شبکه استفاده می‌شود. IP Address معمولاً شامل ۴ بایت است و در دو فرمت IPv4 و IPv6 وجود دارد که هر یک دارای ساختار خاص خود هستند.

انواع مک آدرس

مک آدرس‌ها در حالت کلی به دو دسته  تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است.

  1. مک آدرس یونیکست یا Unicast MAC address: این نوع از مک آدرس‌ها به یک دستگاه خاص در شبکه داده می‌شوند و داده‌ها به یک دستگاه مقصد مشخص ارسال می‌شوند. این نوع از آدرس‌ها توسط دستگاه‌هایی مثل روترها، سوئیچ و این دست از موارد که دارای کارت شبکه هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. مک آدرس چندپخشی یا Multicast :Multicast MAC Address یا همان مک آدرس گسترشی به گروهی از دستگاه‌ها در شبکه داده می‌شود و بسته داده‌ها در این نوع از مک آدرس به گروهی از دستگاه‌های مقصد ارسال می‌شوند.
  3. مک آدرس Broadcast: مک آدرس‌ها همچنین می‌توانند به صورت پخشی (Broadcast) نیز استفاده شوند به این صورت که داده‌ها به همهٔ دستگاه‌های متصل به شبکه ارسال می‌شوند. از این نوع مک آدرس‌ها برای ارسال پیام‌های کنترلی و موازی در شبکه استفاده می‌شود.

ویژگی‌های MAC Address

مک آدرس‌ها حاوی ویژگی‌ها و خصوصیت‌هایی هستند که آن‌ها را از یک دیگر متمایز می‌سازد و در شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. برخی از این ویژگی‌ها شامل موارد زیر هستند.

  1. اختصاصی بودن: به این معنا که هر مک آدرس در شبکه به یک دستگاه اختصاص دارد که این امر باعث می‌شود تا بتوانید دستگاه‌ها را در شبکه متمایز سازید.
  2. پایداری: مک آدرس‌ها توسط تولید کننده تعیین و پس از تنظیم دیگر تغییر نخواهند کرد مگر اینکه سخت افزار دستگاه تغییر کند.
  3. مسیریابی‌ها: MAC Address به علت قرارگیری در لایه 2 از مدل OSI که به آن لایه دسترسی نیز می‌گویند در تشخیص دستگاه‌ها و مسیریابی داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. و…

کاربرد MAC Address چیست؟

مک آدرس نقشی مهم در شبکه‌های کامپیوتری دارد و در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این کاربردها به شرح زیر هستند.

  1. هر مک آدرس به دستگاهی خاص اختصاص داده می‌شود و به شبکه کمک می‌کند تا دستگاه‌ها را به صورت منحصر به فرد شناسایی کند و ارتباط میان دستگاه‌ها را به شکل مؤثری مدیریت کند.
  2. مسیریابی داده‌ها در حین ارسال در شبکه.
  3. استفاده در حیطه فیلترینگ و امنیت که می‌تواند با ارائه محدودیت‌هایی در دسترسی‌ها امنیت شبکه را تقویت کند.
  4. شناسایی مشکلات شبکه و تلاش در جهت برطرف‌سازی آن‌ها.
  5. و…

به طور کلی شما می‌توانید با استفاده از مک آدرس‌ها عملکرد شبکه را مدیریت کرده و در راستای بهینه سازی آن اقدام نمایید.

پیدا کردن مک آدرس در ویندوز

در راستای پیدا کردن مک آدرس در ویندوز گزینه ویندوز را در ابتدا انتخاب و روی آن کلیک نمایید. گزینهٔ Command Prompt یا همان cmd را پیدا و آن را انتخاب کنید. دستور ipconfig/all را تایپ کرده و Enter را فشار دهید. در نهایت با استفاده از نتایج نشان داده شده به دنبال بخش مربوط به شبکه برگردید و مک آدرس را پیدا کنید.

پیدا کردن مک آدرس در سیستم عامل  Macintosh OS

منوی Apple را انتخاب و بر روی System Preferences کلیک کنید. پس از کلیک بر روی System Preferences گزینه Network را انتخاب کنید. در اینجا گزینه وای فای را انتخاب کنید. نشانی وای فای مک آدرس شما را نشان می‌دهد.

پویان آی تی ارائه دهنده سرور اختصاصی از معتبرترین دیتاسنترهای جهان می باشد که با ارائه سرعت و پایداری بالا در کنار شما قرار خواهد داشت و در تلاش است تا با قیمتی مناسب همراه با کیفیتی مثال زدنی خریدی لذت بخش را برای شما به ارمغان بیاورد.

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره مک آدرس‌ها پرداختیم و گفتیم مک آدرس شماره‌ای منحصر به فرد است که به هرکدام از دستگاه‌ها به صورت مستقل داده می‌شود. با استفاده از این مک آدرس‌ها شما می‌توانید یک مسیر امن برای یافتن فرستنده و گیرنده پیدا و از دسترسی‌های غیرمجاز تا حد زیادی جلوگیری نمایید. همین امر استفاده از مک آدرس‌ها را در شبکه‌های محلی استوارتر ساخته است. در صورت داشتن هرگونه سؤال و ابهام با ما در ارتباط باشید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

  • آیا استفاده از مک آدرس‌ها امری ضروری است؟

بله. مک آدرس‌ها پلی ارتباطی میان دستگاه با شبکه هستند و بدون آن‌ها دستگاه قادر نخواهد بود با شبکه ارتباط برقرار نماید.

  • مک آدرس چه خطراتی دارد؟

مجرمان و مخربان می‌توانند با شبیه سازی مک آدرس‌ها و جعل آن‌ها ارتباطات را رهگیری و از این طریق آسیب پذیری‌های شبکه را شناسایی و از آن سوء استفاده کنند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

IP شبکه