سیستم عامل سرور | Server Operating System

سیستم عامل سرور | Server Operating System

فهرست مطالب

در این مقاله می‌خواهیم درباره ی سیستم عامل سرور و انواع آن صحبت کنیم و با مزایای آن آشنا شویم پس تا انتها همراه ما باشید. 

سیستم عامل سرور چیست؟

این سیستم عامل برای استفاده در سرورها طراحی شده است و در ارائه ی خدمات به طیف وسیعی از مشتریان مورد استقاده قرار می‌گیرد. سیستم عامل سرور، سیستم عاملی پیشرفته می‌باشد که قادر است به صورت همزمان به ارائه ی خدمات به مشتریان گوناگون بپردازد. این یک سیستم عامل پیشرفته تر با ویژگی‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز در معماری مشتری-سرور یا محیط محاسباتی سازمانی مشابه است.

سرورها رایانه‌هایی هستند که داده‌ها و اطلاعات را در اختیار دیگر رایانه‌ها قرار می‌دهند که می‌تواند داده‌ها را در سراسر اینترنت به سیستم‌های روی شبکه LAN یا WAN ارائه کند. که برای مثال می‌توان به Apache HTTP Server یا Microsoft IIS که دسترسی به وب سایت ها را در اینترنت ارائه می‌دهد اشاره کرد.

از جمله وظایف سیستم عامل‌های سرور پشتیباتی و فعال نمودن ویندوز، فایل و سرور پایگاه داده، وب سرور، سرور پست، سرور برنامه و سرور چاپ می‌باشد. سیستم عامل سرور نسخه ای پیشرفته از سیستم عامل اصلی است و به ارائه خدمات به درخواست کامپیوترهای سرویس گیرنده در شبکه می‌پردازد و شامل تمام عملکردهای مورد نیاز برای کار در یک محیط محاسباتی مشتری-سرور می‌باشد.

ویژگی‌های سیستم عامل سرور

سیستم عامل سرور دارای ویژگی‌های مختلفی است. که در اینجا به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم: 

  • به اجرای همه و یا اکثر فرآیندها از دستور سیستم عامل می‌پردازد.
  • هدف از طراحی این سیستم عامل، اجرای برنامه‌های بزرگ و انجام فعالیت‌هایی همچون انتقال داده‌های سنگین به راحتی می‌باشد.
  • دسترسی به رابط کاربری گرافیکی و رابط سطح فرمان
  • حاوی تمامی ابزارهای مدیریتی برای اجرای طیف وسیعی از برنامه‌ها و وظایف است.
  • به ارائه ی رابط مرکزی برای مدیریت کاربران، پیاده سازی امنیت و سایر فرآیندهای مدیریتی می‌پردازد.
  • به ایجاد محیطی پایدار کمک می‌کند که بتوان در آن تمامی برنامه‌ها و فرآیندها را اجرا نمود. سیستم عاملی که در حال توسعه است و یا مشکلاتی دارد می‌تواند روندها را کند سازد و روی ورودی ها اثر بگذارد.
  • فراهم سازی نرم افزار، سخت افزار، و فرآیندهای پیکربندی شبکه در سطح پیشرفته 
  • به نظارت و مدیریت کامپیوترها و سیستم عامل‌های مشتری می‌پردازد.
  • یک سیستم عامل سرور با فایروال داخلی و قابلیت‌های امنیتی ضروری است؛ چرا که سرور ها مستعد نفوذ هستند. وقتی یک سیستم امنیتی مناسب وجود دارد، هکرها و برنامه‌های مخرب نمی‌توانند به راحتی به سیستم عامل مشتری نفوذ کنند.
  • برنامه‌های کاربردی تجاری و برنامه‌های وب را نصب و استقرار می‌دهد.

عملکرد اصلی سیستم عامل سرور

همکاری میان وب سرور و مرورگر نمونه خوبی از این است که چگونه مهمترین وظیفه یک سرور گوش دادن به یک پورت برای درخواست های شبکه ورودی است.

انواع سیستم عامل سرور

سیستم عامل‌های سرور انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • سیستم عامل ویندوز

این سیستم عامل به عنوان خانواده ای از سیستم عامل‌ها به شمار می‌آید که به وسیله ی شرکت مایکروسافت گسترش و توسعه یافت. که این امر این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند بازی ها، فیلم ها، موسیقی، ذخیره فایل ها، اجرای نرم افزار را انجام دهند. علاوه بر آن برای مواردی چون کارهای شخصی و حرفه ای توسعه داده شد. سری‌های سیستم‌عامل ویندوز شامل سری‌های دیگری از جمله Windows 2000، Windows 2003 و موارد دیگر هستند.

سیستم عامل ویندوز به ارائه ی مواردی چون مدیریت حافظه مجازی، رابط کاربری گرافیکی، چند وظیفه ای و پشتیبانی از دستگاه‌های جانبی مختلف می‌پردازد. مایکروسافت سیستم عامل ویندوز را برای رایانه‌های رومیزی، سرورها و دستگاه‌های تلفن همراه ارائه می‌دهد.

  • سیستم عامل لینوکس

لینوکس نوعی نرم افزار رایگان است که تمامی ویژگی‌های یونیکس را انجام می‌دهد.بسیاری از افراد با سیستم عامل های ویندوز، iOS، Mac OS آشنا هستند. علاوه بر آن نوعی سیستم عامل پرکاربرد است که به مدیریت منابع پرداخته و ارتباط بین سخت‌افزار و نرم‌افزار را میسر می‌کند.
این سیستم عامل در سال 1991 توسط دانشجوی فنلاندی به نام لینوس توروالدز به صورت متن باز طراحی شده و با نماد پنگوئن معرفی گردیده است.
در حقیقت این نرم‌افزار همچون پلتفرم شناخته شده‌ای در آخرین لایه دیگر نرم‌افزارهای کامپیوتر قرار می‌گیرد و همه درخواست‌های آنها را دریافت و به سخت افزار منتقل می‌کند.

  • سیستم عامل یونیکس

پیدایش اولیه یونیکس به سال 1969 توسط کارمندان آزمایشگاه بل شرکت AT&T برمی‌گردد، در سال 1972 یونیکس به طرز دقیق بر روي 10 کامپیوتر در حال اجرا بود و در سال بعد تامپسون و ریچی، یونیکس را با زبان برنامه نویسی C بازنویسی کردند.
زبان C قابل حمل‌تر بود و کمک کرد که یونیکس به سیستم عاملی تبدیل شود که می‌توانست بر روي انواع متفاوتی از کامپیوترها اجرا گردد. یونیکس به دلایل گوناگونی به سیستم عامل بسیار محبوبی تبدیل شده است که مقید به هیچ سخت افزار خاصی نمی‌باشد و تقریبا به هر نوع کامپیوتري برده‌شده‌است. کامپیوترهاي شخصی، آمیگاها، مکینتاشها، ایستگاههاي کاري، کامپیوترهاي کوچک، کامپیوترهاي بزرگ، و سوپرکامپیوترها از هر نوعی، سیستم عامل یونیکس را اجرا می کنند. این موضوع یعنی نرم افزاري که بر روي کامپیوتري نوشته می شود، به کامپیوتر دیگري قابل انتقال است.

سیستم عامل یونیکس یک سیستم عامل چند کاربره است که عملکرد داخلی TCP/IP و ثبات و امنیت عالی را ارائه می‌دهد. در حال حاضر، سیستم عامل یونیکس توسط بیش از 90 درصد از سایت های متعددی که در اینترنت خدمات ارائه می‌دهند، استفاده می‌شود. برخلاف سایر سیستم عامل‌ها، یونیکس توسط فروشندگان مختلف فروخته می‌شود و یونیکس واقعی وجود ندارد. از طرف دیگر، علیرغم تلاش برای ایجاد یک نسخه استاندارد یونیکس، نسخه های مختلف یکسان و ناسازگار وجود دارد.

  • سیستم عامل Netware

در شبکه‌های کامپیوتری اولیه، سیستم عامل NetWare به طور گسترده در شبکه محلی (LAN) استفاده می‌شد. ناول آن را در اوایل دهه 1980 توسعه داد.این سیستم عامل مبتنی بر سرور می‌باشد. که به استفاده از بک سرور اخنصاصی نیاز دارد. این سیستم عامل های سری NetWare ممکن است از مدیریت حافظه فیزیکی چند پردازنده و با ظرفیت بالا پشتیبانی کنند. ممکن است خدمات دسترسی به فایل های مشترک و چاپ و پشتیبانی از مقیاس پذیری بالای شبکه های شرکتی را از طریق استانداردهای باز و پروتکل های فایل ارائه دهد.

سیستم عامل‌های سری NetWare . نسخه‌های NetWare 2 و 3 عمدتاً برای سرورهای فایل و چاپ مبتنی بر LAN استفاده می‌شدند که از پروتکل Internetwork Packet Exchange (IPX) استفاده می کردند و از طریق برنامه های MS-DOS مبتنی بر منو مانند fconsole، pconsole و غیره مدیریت می‌شدند. NetWare 4 راه حل مقیاس پذیرتری را از طریق Novell Directory Services (NDS) ارائه می‌دهد. NDS سلسله مراتبی کاربران را قادر می‌سازد تا منابع مشترک را بدون توجه به موقعیت واقعی آنها در شبکه کشف و استفاده کنند.

NetWare 5 آخرین نسخه سیستم عامل NetWare است و شامل پروتکل اینترنت بومی (IP)، پروتکل پیکربندی میزبان پویا (DHCP)، سیستم نام دامنه (DNS) و یک هسته چند پردازشی جدید با پشتیبانی از حافظه مجازی است.

  • Red Hat Enterprise Linux (RHEL)

Red Hat Enterprise Linux (RHEL) برای اهداف سازمانی و تجاری است. RHEL با توجه به ثبات و وصله های امنیتی منظم که امنیت کلی آن را افزایش می‌دهد، معمولاً یک انتخاب برتر برای محیط های سرور است. شما می‌توانید آن را روی سرورهای فیزیکی، محیط های مجازی مانند VMware، HyperV و همچنین در فضای ابری راه اندازی کنید.

در جایی که کارایی، امنیت و ثبات در اولویت قرار دارند، RHEL انتخاب خوبی است. برای استفاده از RHEL باید اشتراک تهیه کنید و این اشتراک سالانه تمدید می‌شود.

در نسخه های قبلی Red Hat از yum استفاده می‌کردند اما از نسخه ی 8 از DNF به عنوان مدیریت بسته خود استفاده می‌کند، RHEL با استفاده از 2 مخزن اصلی – مخزن AppStream و BaseOS توزیع می‌شود.

مزایای سیستم عامل سرور

سیستم عامل سرور مزایای مختلفی دارد. برخی از مزایا به شرح زیر است:

  • راندمان بالاتر

استفاده از این سیستم عامل به کاهش وابستگی به سرورهای فیزیکی کمک می‌کند و در نتیجه صرفه جویی بیشتری می‌کند.

  • منسوخ نشدن و ماندگاری بالا

با محاسبه رشد مورد انتظار شبکه شرکتی، پایداری بلند مدت را تضمین می‌کند.

  • صرفه جویی بیشتر با کاهش زمان خرابی

کاهش زمان توقف که افزایش پس انداز برای هر سازمانی را به همراه دارد.

  • افزایش عملکرد

یک سیستم پشتیبانی از شبکه با عملکرد بالاتر می‌تواند از کاربران و گزینه‌های ذخیره سازی بیشتری نسبت به سیستم دیگر پشتیبانی کند.

و در آخر 

سیستم عامل سرور، نوعی سیستم عامل است که برای نصب و استفاده بر روی کامپیوتر سرور طراحی شده است. این یک نسخه پیشرفته از یک سیستم عامل است که دارای ویژگی ها و قابلیت های مورد نیاز در معماری مشتری-سرور یا محیط محاسباتی سازمانی مشابه است. امیدواریم این مقاله به سوالات شما درباره سیستم عامل سرور پاسخ داده‌ باشد. نظرات و تجربیات خود در رابطه با این مقاله را در بخش نظرات مطرح کنید. همچنین برای مطالعه مقالات بیشتر در این حوزه می‌توانید از وبلاگ پویان آی تی بهره ببرید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور ویندوز RHEL سیستم عامل یونیکس