INP

INP چیست؟ + اثرات آن بر تجربه کاربری

فهرست مطالب

اینکه شما با چه سرعتی به درخواست‌های کاربرانتان پاسخ می‌دهید می‌تواند بر روی تجربه کاربری کاربران اثرگذار است. INP یکی از معیارهای پاسخگویی صفحات وب در بخش‌های مختلف است. این پارامتر مخفف Interaction to Next Paint است. با استفاده از این پارامترها شما قادر خواهید بود تا سرعت پاسخگویی صفحات خود را بهبود داده و تجربه کاربری کاربران را بهبود بخشید و کاربران را در وب سایت خود ماندگار سازید.

INP از جمله جدیدترین معیارها برای تجربه کاربری در دنیای وب به حساب می‌آید و زمان تأخیر بین تعاملات کاربر با صفحه و زمان بارگذاری محتوا را اندازه‌گیری می‌کند. مثلاً در نظر بگیرید می‌خواهید یک محصولی را از سایتی تهیه کنید به آن بازه زمانی که طول می‌کشد تا آن محصول در سبد خرید شما قرار گیرد تایم تأخیر می‌گویند. این تایم در  صورت طولانی بودن می‌تواند منجر به ناراحتی مخاطبین شود. حال چاره چیست؟  شما با استفاده INP می‌توانید این تأخیر را اندازه گیری و با ارائه راهکارهای درست کردن این رخداد تجربه کاربری را بهبود بخشید.

اهمیت پارامتر INP چیست؟

INP از جمله عواملی است که می‌تواند بر تجربه کاربری در وب سایت شما اثر بگذارد. در صورتی که شما یک INP بهینه داشته باشید می‌توانید سرعت و کارایی وب سایت خود را بهبود بخشید. وقتی کاربران با وب سایت شما در تعامل هستند هرگونه تأخیر در پاسخ دهی می‌تواند تجربه کاربری آن‌ها را دستخوش تغییراتی نمایید.

علاوه بر آن INP معیاری است که می‌تواند کیفیت و عملکرد وب سایت شما را نیز نشان دهد. هرچه سرعت پاسخ دهی وب سایت شما بالاتر باشد اثر بیشتری بر میزان رضایت‌مندی آن‌ها دارد و به مراتب می‌تواند تعداد بازدیدها، رتبه شما در گوگل و حتی میزان درآمد شما را افزایش دهد. از آنجایی که ارتباط مستقیم بین تجربه کاربری و بهبود سئو وب سایت‌ها وجود دارد، بهبود INP نه تنها برای بهبود تجربه کاربری مهم است بلکه می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی و رشد کسب و کار نیز کمک کند؛ بنابراین، بررسی و بهبود INP یکی از اولویت‌های اساسی برای هر وب سایت و کسب و کار آنلاین است.

نحوه کارکرد INP

همان‌طور که گفتیم INP به اندازه گیری زمان کلیک و پاسخ‌دهی وب سایت به عملکرد کاربران می‌پردازد. در راستای توضیح این موارد می‌توان به توضیح این بخش‌ها پرداخت.

  1. تأخیر ورودی (Input Delay): به بررسی مدت زمانی که کاربران با وب سایت شما در تعامل هستند می‌پردازد. این تأخیر شامل مدت زمانی است که تا انجام آن عملیات مدنظر از سوی مرورگر بگذرد.
  2. زمان پردازش (Processing Time): انجام عملیات پردازش درخواست کاربران که می‌تواند شامل مراحلی مثل اجرای کدهای جاوا اسکریپت باشد که برای پردازش داده‌ها و اجرای عملیات مورد نیاز برای پاسخ به تعامل کاربر لازم است.
  3. تأخیر ارائه (Paint Delay): زمانی که وب سایت آماده پاسخ دهی به تعامل و درخواست کاربران است.

به طور کلی، INP با اندازه‌گیری مدت زمانی که بین تعامل کاربری و نمایش محتوا در وب سایت می‌گذرد، به ما اطلاع می‌دهد که آیا وب سایت به خوبی و با سرعت مناسب به تعاملات کاربران پاسخ می‌دهد یا نه.

چه امتیازی برای INP مناسب است؟

برای اندازه گیری INP ابزارهای زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها PageSpeed Insights است. این ابزار به شما کمک می‌کنند تا بتوانید عملکرد وب سایت خود و سرعت آن را اندازه گیری کنید. در راستای اندازه گیری INP بایستی یک سری امتیازدهی‌ها انجام شود. در این جا به توضیح درباره این جدول امتیازدهی‌ها می‌پردازیم.

  • INP کمتر از 200 میلی‌ثانیه (INP < 200)

این عدد نشان دهنده یک عملکرد بسیار خوب است و وب سایت شما با سرعت خوبی به تعاملات کاربران پاسخ می‌دهد.

  • INP بین 200 تا 500 میلی‌ثانیه (200 < INP < 500)

در صورت دیدن این عدد شما بایستی به بهبود پاسخگویی صفحه بپردازید. این تأخیر در پاسخگویی به علت‌های مختلفی می‌تواند رخ دهد و ممکن است نیاز به بهینه‌سازی کدها یا فایل‌های جاوا اسکریپت داشته باشد.

  • INP بیشتر از 500 میلی‌ثانیه (INP > 500)

این عدد نشان دهنده عملکرد ضعیف است و نیاز به بررسی و بهبود جدی دارد. چرا که سرعت پاسخ دهی صفحات بسیار کم است که می‌تواند منجر به کاهش تجربه کاربری و افت رتبه‌بندی در موتورهای جستجو شود.

به عبارتی کلی شما با داشتن یک درک کلی نسبت به INP می‌توانید اقدامات بهینه‌سازی را با توجه به شرایط واقعی وب سایت خود انجام دهید.

چه تفاوتی میان FID و INP وجود دارد؟

FID و INP از پلتفرم‌هایی هستند که به بررسی تأخیرهای مربوط به تعامل کاربر با وب سایت می‌پردازند. با این حال تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد که در اینجا به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  1. محدود زمانی: در FID تأخیری که کاربر برای اولین بار با یک المان تعاملی روی صفحه کلیک یا تپ می‌کند را اندازه گیری می‌کند ولی INP بازه زمانی میان تعامل کاربر با صفحه رخ می‌دهد تا زمانی که صفحه به‌روزرسانی می‌شود را اندازه ‌گیری می‌کند.
  2. محدوده بررسی: این محدوده در FID تنها تأخیر در اولین تعامل کاربر با صفحه را در نظر می‌گیرد؛ ولی INP بیشترین تأخیر در چرخه عمر صفحه را در نظر می‌گیرد و تأخیرهای مختلفی مانند تأخیر ورودی، زمان پردازش و تأخیر ارائه را اندازه‌گیری می‌کند.
  3. تعاملات کاربران: FID اولین تعامل کاربر با صفحه را در  نظر دارد ولی INP مجموعه تعامل کاربران با صفحه را در نظر خواهد گرفت.

در نهایت، INP بهترین تصویر از تجربه کاربری را ارائه می‌دهد ولی FID فقط بر روی اولین تعامل تمرکز دارد.

در راستی بهبود INP چه کارهایی را می‌توان انجام داد؟

اگر می‌خواهید INP خود را بهبود داده و سرعت پاسخگویی وب سایت خود را بهتر سازید می‌توانید به انجام کارهای زیر بپردازید.

  1. اسکریپت‌های شخص ثالث را کاهش دهید.
  2. ساختار صفحات خود را ساده کنید.
  3. کدهای بدون استفاده را حذف کنید.
  4. اندازه فایل‌های CSS را کاهش دهید.
  5. و…

شما با استفاده از ابزار مانیتورینگ Google PageSpeed Insights و Chrome DevTools، می‌توانید عملکرد و سرعت صفحه وب سایت خود را بررسی کرده و بهبود‌های لازم را اعمال کنید.

و در آخر

در این مقاله به توضیح درباره INP پرداختیم و اثرات آن بر تجربه کاربری کاربران را بررسی کردیم. همچنین معیارهای اندازه گیری INP را توضیح دادیم و گفتیم چه عددی نشان دهنده یک INP مناسب است. امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشید به پاسخ سؤال‌های خود دست یابید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان ای تی مراجعه کرده و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

در پویان آی تی همواره امنیت و پایداری سرویس شما برای ما در اولویت قرار دارد. علاوه بر آن، سرور مجازی پویان آی تی با ارائه یک سرعت بالا یک تجربه کاربری مناسب را ارائه و نرخ پرش را کاهش می‌دهد. این امر می‌تواند منجر به بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو شود.

سؤالات متداول

  • دلایل اهمیت INP چیست؟

Interaction to Next Paint می‌تواند منجر به بهبود تجربه کاربری شده و تعامل کاربران را با وب سایت شما افزایش دهد و حتی منجر به افزایش درآمد شما شود.

  • چطور Interaction to Next Paint (INP) را بهبود ببخشیم؟

در راستای بهبود بخشیدن INP شما می‌توانید زمان بارگذاری منابع را کاهش دهید، تصاویر و کدهای CSS و جاوا اسکریپت را بهینه سازی کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

بهینه سازی