استراتژی محتوا

استراتژی محتوا چیست؟ + مراحل تدوین استراتژی محتوا

فهرست مطالب

تولید یک محتوای هدفمند در جهت دستیابی به اهداف سازمان‌ها امری مهم می‌باشد که نیازمند استراتژی‌های خاص خود می‌باشد که به آن استراتژی محتوا می‌گویند. استراتژی محتوا نقشه‌ای است که شامل تعیین اهداف، تحلیل مخاطبان، تولید و توزیع محتوا، اندازه‌گیری عملکرد و به‌روزرسانی محتوا است. در این محتوا به توضیح درباره این استراتژی می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

اهمیت استراتژی محتوا در بازاریابی

شما با استفاده از این استراتژی می‌توانید نیازهای افراد را به شکل بهتری درک نمایید و محتوایی مناسب‌تر را تولید نمایید. همچنین محتوای خود را سازمان دهی کنید تا مخاطب بتواند به راحتی به آن دسترسی یابد. موارد دیگری همچون تعیین اهداف بازاریابی در جهت تنظیم محتوا بر اساس آن از اهمیت‌های استراتژی محتوا به حساب می‌آیند.

دلایل اهمیت شناخت مخاطب‌ها در استراتژی محتوا

شناخت مخاطبین از جمله موارد مهم در زمینه تدوین و اجرای استراتژی‌ها به حساب می‌آیند. شناخت مخاطبین باعث می‌شود تا شما بتوانید محتوای مناسب با نیاز مخاطب را ایجاد نمایید و محتواهایی متنوع‌تر تولید کنید. این کار باعث می‌شود جامعه هدف شما گسترده‌تر شده و دایره وسیع‌تری از مخاطبان را در بر بگیرد.

بهبود تبلیغات، افزایش تعامل و ارتباطات یا افراد مختلف و احترام به حریم خصوصی آن‌ها مواردی است که با شناخت مخاطب‌ها برای شما امکان پذیر می‌باشد و به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید کیفیت محتوا را بهبود بخشید و در جهت افزایش تعامل با افراد و رسیدن به اهداف خود تلاش نمایید.

روش‌های تحلیل مخاطب‌ها

در این جا به توضیح درباره روش‌های مختلف تحلیل افراد برای ایجاد استراتژی محتوا می‌پردازیم.

  1. تحقیقات میدانی: انجام تحقیقات به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید تشخیص دهید چه افرادی به محصولات شما نیازمندند و به آن علاقه دارند. همچنین نوع محتوای مدنظر و موردعلاقه آن‌ها را نیز بشناسید.
  2. نظرسنجی: نظرسنجی و مصاحبه به شما در درک نیازها مخاطبین کمک می‌کند.
  3. تحلیل رقیبان: بررسی و تحلیل نحوه عملکرد و برخورد آن‌ها با مشتریان که اطلاعات  زیادی را در اختیار شما خواهد گذاشت.
  4. استفاده از ابزار مختلف: شما با استفاده از برخی ابزار قادر خواهید بود تا به تجزیه و تحلیل رفتار مخاطبان در داخل و خارج از وب‌سایت بپردازید که این امر دید وسیع‌تری را در اختیار شما قرار خواهد داد.
  5. و…

اهداف استراتژی محتوا

استراتژی محتوا در تلاش است تا بتواند آگاهی مخاطب‌ها از شما، محصولات و خدماتتان را بهبود بخشد و مخاطبین جدیدتری را به سمت شما جذب و در جهت گسترش بازار در کنار شما باشد. یک از اهداف مهمی که در این مسیر وجود دارد تبدیل مخاطب‌ها به مشتریان شما می‌باشد. موارد دیگری همچون بهبود سئو وب سایت شما در گوگل، بهبود و رشد تجارت شما، بالابردن مشارکت افراد از طریق نظرات، به اشتراک گذاری محتوا و خیلی موارد دیگر از اهداف استراتژی محتوا می‌باشند. این اهداف می‌توانند بسته به نوع تجارت و مخاطب‌های شما متفاوت باشند.

انواع محتوا

محتوا انواع مختلفی دارد که می‌تواند مخاطبین را به خود جذب و اثر مطلوبی بر آن بگذارد. در اینجا به توضیح درباره انواع محتوا می‌پردازیم.

  1. محتوا متنی که شامل مقالات پست‌های وبلاگ و دیگر موارد می‌باشد.
  2. محتوای تصویری که اطلاعات را به شکل گرافیکی در اختیار شما قرار می‌دهند.
  3. محتوای ویدئویی که برای توضیح مفاهیم پیچیده و ایجاد ارتباط با مخاطب‌ها استفاده می‌شود.
  4. پادکست‌ها که صداهایی ضبط شده‌اند که در مواقع مختلف مثل رانندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  5. و…

معیارهای موفقیت در استراتژی محتوا

موارد زیادی نمایانگر موفقیت استراتژی محتوای شما می‌باشند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هرچه تعداد بازدیدها و ترافیک‌های وب سایت شما بالاتر باشد استراتژی شما موفق‌تر می‌باشد.
  • بالا بودن نرخ تبدیل مخاطبین شما به مشتریان
  • نرخ ترک شدگی (Bounce Rate) که به افرادی که وارد وب سایت شما شده و بدون انجام کاری خاص خارج می‌شوند می‌گویند. هرچه این نرخ کمتر باشد استراتژی محتوا شما بهتر عملکرده است.
  • بالابودن میزان تعامل مخاطب‌ها با محتوای شما
  • بهبود جایگاه وب سایت شما در موتورهای جستجو
  • تعداد فرصت‌های تجاری که از طریق محتوای شما تولید می‌شوند.
  • و…

مراحل تدوین استراتژی محتوا

در مرحله نخست شما باید هدف خود را مشخص نمایید و مخاطبین هدف خود را مشخص سازید و ببینید آن‌ها به چه چیزهایی نیاز دارند و چه مشکلاتی دارند. پس از آن بررسی کنید رقبا چه کارهایی انجام داده و چه محتواهایی را ارائه می‌دهند. این به شما کمک می‌کند تا خود را از رقبا متمایز سازید و چند پله بالاتر باشید.

مشخص سازی موضوعات و محتوایی که قصد تولید آن را دارید و بررسی اینکه آیا آن‌ها با نیازها و اهداف مخاطب شما سازگارند یا خیر. تعیین نوع فرمت محتوای خود و پس از آن مشخص سازی اینکه محتوا شما در چه پلتفرمی منتشر شود. علاوه بر این‌ها موارد دیگری مثل زمان بندی تایم انتشار محتوا، ارزیابی نحوه عملکرد محتوا با توجه به ابزار گوناگون، بودجه بندی منابع مالی، مدیریت و اجرا محتوا و در نهایت ارائه برنامه‌های جدید و بهبود در استراتژی‌ها از مراحل تدوین استراتژی محتوا می‌باشند.

تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا

استراتژی محتوا برنامه ریزی و راهبردی برای محتوای یک کسب‌وکار می‌باشد؛ ولی در بازاریابی محتوا تبلیغات مد نظر قرار می‌گیرند. هدف از استراتژی محتوا شناخت برند شما و تبدیل مخاطب به مشتری است که هدفی بلند مدت است؛ ولی در بازاریابی محتوا هدف‌ها بلند مدت نیستند. رویکرد استراتژی محتوا آموزشی محور بوده و برای ارتقا دانش کاربرد دارد؛ ولی در بازاریابی هدف تبلیغ و ترویج می‌باشد.

و در آخر

استراتژی محتوا بخشی مهم از بازاریابی‌های دیجیتال است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید با مخاطبین خود ارتباط درستی گرفته و به اهداف خود دست یابید. برای داشتن یک استراتژی موفق شما بایستی هدف خود را مشخص نمایید و مخاطبین هدف خود را شناسایی کنید. درک نیازها، تعیین فرمت محتوا، توزیع محتوا، برنامه ریزی، اجرا و چک کردن نحوه عملکرد محتوا مسیری است که بایستی در استراتژی محتوا به آن توجه نمایید.

فراموش نکنید که این استراتژی فرایندی پیچیده است که نیازمند استمرار می‌باشد تا بتوانید به اهداف خود دست یابید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سئو تولید محتوا مارکتینگ