امنیت در میزبانی وب

امنیت در میزبانی وب + توصیه‌ها و راهکارها

فهرست مطالب

داشتن یک فضای میزبانی امن برای داشتن یک حضور آنلاین امری مهم می‌باشد. وب سرورها، علی‌الخصوص وب سرورهایی که میزبان چندین سایت تجاری هستند، به دلیل ذخیره داده‌های مشتریان هدف اصلی مهاجم‌ها به حساب می‌آیند. در این مقاله به بررسی جنبه‌های مهم در میزبانی وب می‌پردازیم و بهترین شیوه‌های امنیتی، اقدامات برای جلوگیری از حملات و اهمیت امنیت داده‌های وب سایت را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

انواع میزبانی وب و سطوح امنیتی آن

میزبانی وب انواع مختلفی دارد که آن را برای استفاده در موارد مختلف سازگار می‌سازد. در اینجا به معرفی انواع میزبانی وب و سطوح امنیتی آن خواهیم پرداخت.

  • هاست اشتراکی

هاست اشتراکی گزینه‌ای مناسب برای مشاغل کوچک و وب سایت‌های شخصی به حساب می‌آید. در این نوع از هاست‌ها چند وب سایت منابع یک سرور واحد را به اشتراک می‌گذارند که این امر استفاده از هاست اشتراکی را مقرون به صرفه می‌سازد. اما در این نوع از هاست‌ها عملکرد وب سایت شما تحت تأثیر دیگر وب سایت‌ها است و برای محافظت از آن به بیشتر ویژگی‌های امنیتی ارائه شده توسط شرکت میزبانی وب نیاز دارید.

  • هاست اختصاصی

در این نوع از میزبانی وب یک سرور به صورت کامل در اختیار یک وب سایت قرار می‌گیرد که این کار کنترل بیشتر و بهتری را بر روی محیط سرور فراهم خواهد آورد. از جمله مزایای هاست اختصاصی نسبت به هاست اشتراکی می‌توان به عملکرد، مقیاس پذیری و ویژگی‌های امنیتی بهتر آن اشاره کرد. فراموش نکنید که این دست از هاست‌ها به تخصص فنی بیشتری برای مدیریت نیاز دارند و برای مشاغل کوچک به صرفه نیست.

  • سرور مجازی 

میزبانی سرور مجازی ترکیبی از هاست‌های اشتراکی و اختصاصی به حساب می‌آید و راه حلی ترکیبی برای نیازهای امنیتی مشاغل می‌باشد. این دست از میزبانی وب گزینه‌ای مناسب برای کسب و کارهایی است که به منابع و ویژگی‌های امنیتی بیشتری نسبت به هاست اشتراکی نیاز دارند؛ اما می‌خواهند در چیزی غیر از سرور اختصاصی سرمایه گذاری کنند.

امنیت در میزبانی وب چیست و چه اهمیتی دارد؟

به مجموعه اقداماتی مانند موارد زیر امنیت در میزبانی وب می‌گویند.

  • پشتیبان گیری منظم از داده‌ها
  • استفاده از گواهینامه‌های SSL
  • محدود کردن دسترسی غیرمجاز
  • استفاده از فایروال‌های کاربردی وب (WAF)
  • استفاده از CDN برای انتقال امن داده‌ها

در عصر امروز و افزایش حوادثی همچون باج افزارها، هک و دیگر موارد داشتن امنیت برای محافظت از داده‌ها امری مهم به حساب می‌آید و داده‌های شما را در بستری امن حفظ می‌کند.

ویژگی‌های ضروری امنیت میزبانی وب

در راستای اطمینان از ایمنی وب سایت و داده‌ها بایستی یک سری ویژگی ضروری امنیت را بررسی نمایید که در ادامه به توضیح هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

  1. بکاپ گیری از داده‌ها که این کار خطر از دست دادن داده‌ها را در صورت خطرات امنیتی و خرابی سرور از بین می‌برد.
  2. استفاده از برخی از ابزار برای شناسایی و حذف بدافزارها از سرور
  3. جلوگیری از حملات DDoS که عملکرد وب سایت شما را حفظ خواهد کرد.
  4. حفظ امنیت فیزیکی سخت افزارها نیز از جمله جنبه‌های مهم یک محیط میزبانی امن به حساب می‌آید.
  5. نظارت مداوم بر شبکه‌های میزبانی وب که به شناسایی و کاهش تهدیدات امنیتی بالقوه کمک می‌کند.
  6. اعمال محدودیت در دسترسی کاربران به اطلاعات حساس که برای حفظ امنیت وب سایت امری مهم می‌باشد.
  7. انتخاب سیستم عاملی امن و مناسب بنا بر نوع نیاز

امنیت دسترسی و اطلاعات حساس

در این بخش به توضیح درباره استفاده از گواهی‌های SSL، مدیریت رمز عبور و پروتکل‌های انتقال فایل امن مانند SFTP را برای حفظ بالاترین سطح امنیتی برای داده‌های حساس می‌پردازیم.

  • گواهی SSL

مخفف عبارت (Secure Sockets Layer) داده‌های ارسالی میان کاربران و وب سایت را رمزگذاری می‌کند. انجام این کار حفظ امنیت اطلاعات شما را در برابر حملات سایبری تضمین می‌کند. از جمله مزایای استفاده از گواهی SSL می‌توان به افزایش امنیت وب سایت، افزایش اعتماد کاربران و مشتریان، بهبود رتبه در موتورهای جست و جو اشاره کرد.

  • مدیریت رمز عبور

داشتن یک رمز عبور قوی برای حفظ امنیت در محیط میزبانی امری مهم به حساب می‌آید که می‌تواند دسترسی غیر مجاز به سرور و اطلاعات را کاهش دهد. شما با استفاده از شیوه‌های زیر می‌توانید به مدیریت رمز عبور خود بپردازید. 

  1. استفاده از رمز عبورهای پیچیده و ترکیبی از حروف، اعداد و کاراکترها
  2. آپدیت منظم رمز عبورها
  3. ایجاد محدودیت در تعداد کاربرانی که به اطلاعات حساس و منابع دسترسی دارند.
  4. استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای
  • مدیریت رمز عبور

داشتن یک رمز عبور قوی برای حفظ امنیت در محیط میزبانی امری مهم به حساب می‌آید که می‌تواند دسترسی غیر مجاز به سرور و اطلاعات را کاهش دهد. شما با استفاده از شیوه‌های زیر می‌توانید به مدیریت رمز عبور خود بپردازید. 

  1. استفاده از رمز عبورهای پیچیده و ترکیبی از حروف، اعداد و کاراکترها
  2. آپدیت منظم رمز عبورها
  3. ایجاد محدودیت در تعداد کاربرانی که به اطلاعات حساس و منابع دسترسی دارند.
  4. استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای
رمز عبور در امنیت میزبانی وب
  • پروتکل‌های انتقال امن فایل (SFTP)

SFTP (Secure File Transfer Protocol) یک پروتکل امن برای انتقال فایل در شبکه است.SFTP از تهدیدهای امنیتی جلوگیری می‌کند و اطلاعات حساسی که از جمله فایل‌ها و دستورات کاربر را بین دستگاه‌ها منتقل می‌کند. این به برنامه‌ها و مدیران امکان می‌دهد تا اطلاعات را به طور امن به سرورها یا دستگاه‌های دیگر منتقل کنند. برخی از مزایای استفاده از SFTP عبارت‌اند از:

  1. رمزگذاری داده‌ها در حین انتقال، تضمین حفاظت از اطلاعات حساس.
  2. قابلیت اطمینان و یکپارچگی انتقال فایل بهبود یافته، زیرا SFTP از بررسی خطا و ازسرگیری انتقال‌های قطع شده پشتیبانی می‌کند.
  3. کنترل دسترسی به سرور پیشرفته از طریق استفاده از احراز هویت کلید عمومی.

حفاظت و نظارت بر بدافزار

همان‌طور که می‌دانید داشتن یک محیط میزبانی امن برای مشاغل مهم است. پس شناسایی و حذف بدافزارها نقش مهمی در تضمین ایمنی وب سایت دارد.

  • شناسایی و حذف بدافزار

به هرگونه نرم افزار مخربی که بتواند امنیت و عملکرد وب سایت را به خطر بیندازد بدافزار می‌گویند؛ بنابراین، پیاده سازی مکانیسم‌های مؤثر شناسایی و حذف بدافزار در سرویس میزبانی وب خود بسیار مهم است. شما با اسکن منظم، قادر خواهید بود بدافزارها را شناسایی و آن‌ها را حذف نمایید.

WAF (Web application firewall) روشی دیگر برای محافظت از وب سایت شما در برابر بدافزارها می‌باشد که ترافیک‌های مخرب را مسدود کرده و از حملاتی مانند اسکریپت بین سایتی (XSS) و تزریق SQL که می‌تواند منجر به آلودگی بدافزار شود جلوگیری می‌کند.

  • نظارت بر شبکه

نظارت مداوم بر شبکه برای حفظ یک محیط میزبانی امن ضروری است. این کار باعث می‌شود آسیب پذیری‌های بالقوه را شناسایی و اجازه می‌دهد تا اقدامات مناسب را برای کاهش خطرات انجام دهید و در نهایت تجربه کاربری را بهبود بخشید.

  • اقدامات امنیتی اضافی میزبانی

در کنار شناسایی و حذف بدافزارها و نظارت بر شبکه، ارائه اقدامات امنیتی نیز امری مهم به حساب می‌آید؛ بنابراین در این مسیر استفاده از این ابزار را فراموش نکنید.

جلوگیری از حملات

از جمله اصول مهم در حفاظت از وب سایت‌ها به شمار می‌رود. حملات متعدد می‌توانند اطلاعات را به خطر انداخته و سلامت وب سایت شما را دچار مشکل سازند. در این جا به معرفی برخی از تدابیر برای جلوگیری از حملات می‌پردازیم.

  • نصب و به‌روزرسانی نرم‌افزارها

نصب و به‌روزرسانی نرم‌افزارها یکی از مهم‌ترین تدابیر امنیتی در میزبانی وب است. در راستای جلوگیری از حملات برای نصب و به‌روزرسانی نرم افزارها منابع معتبر و رسمی را انتخاب نمایید و این آنها را به صورت پیوسته آپدیت کنید. علاوه بر آن می‌توانید پیش از به‌روزرسانی نرم‌افزارها از آن‌ها پشتیبان بگیرید و حتی نرم‌افزارهای غیرضروری را حذف نمایید.

به‌روزرسانی نرم‌افزارها به عنوان یک عملیات اساسی در امنیت وب‌سایت و میزبانی وب تلقی می‌شود. این عملیات باعث بهبود امنیت، پیشگیری از آسیب‌پذیری‌ها و حفظ اطلاعات حساس می‌شود.

امنیت میزبانی وب
  • ویرایش ورودی‌ها

از جمله اصول اساسی در امنیت میزبانی وب به حساب می‌آید. با وجود امکان ویرایش ورودی‌ها شما می‌تواند احتمال بروز مواردی همچون SQL Injection، Cross-Site Scripting (XSS) را کاهش دهید. 

  • استفاده از فایروال‌ها

شما با استفاده از فایروال‌ها قادر خواهید بود تا ترافیک ورودی و خروجی را کنترل و برخی از دسترسی‌ها به منابع و پورت‌ها را محدودسازید. 

  • دفاع در برابر حملات DDoS

این نوع از حملات تهدیدی قابل توجه برای میزبانی وب به شمار می‌روند چرا که می‌توانند عملکرد وب سایت را مختل و خرابی به بارآورند. حملات DDoS در میزبانی وب می‌توانند بسیار آسیب رسان باشند، زیرا باعث از کار افتادن وب سایت می‌شوند و در نتیجه باعث از دست رفتن درآمد می‌شوند و بر شهرت برند شما تأثیر منفی می‌گذارند.

این حملات معمولاً از آسیب‌پذیری‌های موجود در منابع سرور شما سوء استفاده می‌کنند و آنها را با ترافیک چندین منبع غرق می‌کنند. برای کاهش مؤثر حملات DDoS، درک ماهیت آنها و به‌کارگیری اقدامات حفاظتی مناسب مهم است.

مانیتورینگ

از جمله دیگر مواردی که در امنیت میزبانی وب نقش مهمی دارد مانیتورینگ و ثبت رویدادها می‌باشد که با استفاده از آن می‌توانید ناهنجاری‌ها را تشخیص دهید و حملات را ردیابی کرده و پیگیری نمایید. استفاده مؤثر از مانیتورینگ و ثبت رویدادها به ارتقای سطح امنیت میزبانی وب، تشخیص و پیشگیری از تهدیدات امنیتی کمک می‌کند.

و در آخر

همان‌طور که عنوان شد امنیت در میزبانی وب شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که سایت‌ها و داده‌ها را در برابر حملات متعدد محافظت می‌کند که می‌توان به به‌روزرسانی نرم‌افزارها، استفاده از فایروال‌ها، رمزنگاری اطلاعات حساس، کنترل دسترسی دقیق، مانیتورینگ فعالیت‌ها و آموزش کاربران درباره رفتارهای خطرناک اشاره کرد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور هاست امنیت میزبانی وب