خطاهای رایج SSL

انواع خطاهای رایج SSL

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم به انواع خطاهای رایج SSL بپردازیم. گواهینامه‌های SSL برای هر وب سایت مدرنی لازم و ضروری است. با این حال، درست مانند سایر اجزای یک سایت، آن‌ها می‌توانند منجر به خطاهای کن و زیاد شوند. با در نظر گرفتن این موضوع، چند خطای رایج گواهینامه SSL وجود دارد که در صورت برخورد با آن‌ها، باید یاد بگیرید که چگونه آن‌ها را برطرف کنید. خوشبختانه اکثر خطاهای رایج SSL به راحتی قابل حل و عیب یابی هستند. تمدید گواهی و یا نصب مجدد آن ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشد.

خطاهای رایج SSL

تشخیص خطاهای گواهی SSL نسبتاً راحت و آسان است. بیشتر پیام‌های خطایی که مربوط به گواهی‌ها هستند، به صراحت SSL را ذکر می‌کنند. در مطالب زیر پنج نوع از رایج‌ترین خطاهای گواهی SSL برای شما نام می‌بریم.

  1. گواهی نامه‌ی SSL مورد اعتماد نیست
  2. خطای محتوای مختلط
  3. باطل شدن گواهی SSL
  4. منقضی شدن گواهی SSL
  5. خطای پروتکل SSL

گواهی نامه‌ی SSL مورد اعتماد نیست

هر گواهی SSL توسط یک مرجع مشخص امضا می‌شود. آن مرجع باید یک نهاد تایید شده باشد تا گواهینامه ارزش داشته باشد. بعضی از محبوب‌ترین مراجع صدور گواهینامه در بازار عبارتند از Comodo و Let’s Encrypt و SSL و Digicert. شما می‌توانید از بین چندین مرجع گواهی، از جمله گزینه‌های رایگان یکی را انتخاب کنید. با این حال اگر بخواهید یک گواهی خود امضا ایجاد کنید و یا از یک مرجع نامعتبر و غیر مشخص دریافت کنید، ممکن است با خطاهای زیر رو به رو شوید.

  1. حتی اگر از گواهی یک مرجع مشهور و معتبر استفاده می‌کنید، خطای گواهی مورد اعتماد نیست نیز می‌تواند به طور واضح نشان داده شود. در این حالت مرورگر نمی‌تواند اعتبار گواهینامه را بررسی کند‌ این ممکن است یک مشکل موقتی برای شما باشد. بنابراین می‌توانید صفحه را مجدد بارگیری کنید تا ببینید ناپدید می‌شود یا خیر.
  2. در بیشتر موارد خطاهاپ مانع از دسترسی بازدیدکنندگان به وب سایت نمی‌شوند. با این حال، مرورگرها به آن‌ها هشدار می‌دهند که سایت ممکن است نا امن برای آن‌ها باشد. حتی اگر این موضوع نادرستی باشد می‌تواند تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان را به دلیل ترس از سایت دور کند.

خطای محتوا مختلط

خطاهای محتوای مختلط یکی از خطاهای رایج SSL است که در پیام خود اشاره‌ای به گواهینامه نمی‌کند. خطای محتوای ترکیبی زمانی خود را نشان می‌دهد که صفحه از طریق HTTPS بارگیری می‌شود اما حاوی عناصری است که از طریق HTTPS بارگیری می‌شوند مانند اسکرپیت‌ها و تصایر. خطای محتوای مختلط در کنسول کروم بسته به مرورگر ممکن لست یک پیام خطای کانل و یا یک هشدار از طریق نماد HTTPS باشد که شما آن‌ها را در ناوبری مشاهده می‌کنید. این نوع خطا ممکن است خیلی زوی تجربه کاربر تاثیر نگذارد اما هر مؤلفه وب سایت شما باید از طریق HTTPS بارگیری شود. به این ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که تمام داده‌های ارسال شده از وب سایت شما در امنیت هستند.

باطل شدن گواهی SSL

از خطاهای رایج SSL می‌توان به باطل شدن گواهی SSL اشاره کرد. همانطور که از نام آن پیدا است این خطا به این معنی است که مرجع گواهی شما را باطل کرده است. این ممکن است به دلیل استفاده از اطلاعات نادرست در هنگام تنظیم گواهی و یا داشتن یک کلید امنیتی در معرض خطر باشد.در بیشتز موارد می‌توانید با ثور مجدد گواهی، این مشکل را حل کنید. اگر این امر امکان پذیر نیست، باید با مرجع صدور گواهینامه خود تماس بگیرید تا دلیل لغو آن را در ابتدا بیابید.

منقضی شدن گواهی SSL

گواهینامه‌های SSL باید به صورت دوره‌ای تمدید شوند. این امری مهم و ضروری است چرا که به شما این امکان را می‌دهد که ثابت کنید که هنوز مالک وب سایت هستید و طرف غیرقابل اعتماد یا بیگانه آن را تصرف نکرده است. زمانی که هر یک از گواهینامه‌های شما در شرف انقضا باشد، مقامات از قبل به شما اطلاع خواهد داد. به این ترتیب، زمان کافی برای تمدید آن‌ها را خواهید داشت. اگر این کار را انجام ندهید با خطاهای نام برده شده زیر مواجه خواهید شد:

  1. تمدید گواهینامه SSL فرآیند پیچیده‌ای نیست. اگر از گواهی رایگان از مرجعی مانند Let’s Encrypt استفاده می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را با استفاده از ترمینال سرور‌های خود تمدید کنید. بعضی از هاست‌های وب حتی گواهینامه‌ها را به صورت خودکار و یا در صورت تقاضا برای شما تمدید می‌کنند.
  2. اگر پس از اطمینان از به‌روز بودن و معتبر بودن گواهی، همچنان این خطا را مشاهده کردید، ممکن است لازم باشد صفحه SSL سیستم عامل OS خود کاملا پاک کنید. این نوع حافظه پنهان برای داده‌ها SSL است و ممکن است شامل اطلاعات قدیمی باشد که منجر به این نوع خطاهای گواهینامه می‌شود.

خطای پروتکل SSL

خطاهای رایج SSL، خطاهای پروتکل SSL را نیز در بر می‌گیرد. عیب‌یابی بیشتر خطاهای SSL نسبتاً آسان و راحت است زیرا پیام به شما می‌گوید که چه چیزی اشتباه است. با این حال، حل یک خطای پروتکل SSL می‌تواند مشکل‌تر باشد چرا که یک صفحه خطای عمومی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر با این خطا مواجه شدید، ممکن است دلایل متفاوت و مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است مرورگر شما از نسخه قدیمی SSL استفاده کند یا فایروال ممکن است با گواهینامه تداخل داشته باشد. از طرف دیگر، گواهینامه ممکن است به درستی پیکربندی نشده باشد. این خطا اغلب به تلاش برای عیب‌‌یابی نیاز دارد، زیرا ممکن است لازم باشد چندین راه حل را آزمایش کنید تا زمانی که به یک مورد مناسب و مفید برسید.

ابزار تست SSL

SSL یک وب سایت برای یک فناوری امنیتی و استاندار است که پیوند مطمئن و رمزگذاری شده بین مرورگر و وب سایت را تضمین می‌کند. در مطالب زیر چند نمونه از ابزارهای تست SSL را برای شما شرح می‌دهیم.

  • Sslabs

یک ابزار جامع تست است که به شما این امکان را می‌دهد که مشکلات مختلف را بتوانید تشخیص دهید. نمونه‌ای از اطلاعاتی که این ابزار تست در اختیار شما قرار می‌دهد شامل صادرکننده اعتبار، گواهی و الگوریتم‌ مورد استفاده برای امضا شبیه‌سازی، مجموعه‌های رمز، جزئیات و پروتکل‌ها است.

  • Sslshopper

یک بررسی کننده سریع است که به سرعت مشکلات نصب گواهی را در وب سایت SSL تشخیص می‌دهد. این ابزار تست قابل اعتماد است و به هیچ یک از کاربران شما خطایی را نمی‌دهد.

  • Immuniweb

یک ابزار تست رایگان است که جنبه‌های سرور SSL تست امنیت، تست گواهینامه و… به طور مناسب و سریع انجام دهد.

کلام پایانی

همان‌طور که می‌دانید گواهی نامه‌های SSL علاوه بر محافظت از اطلاعات منتقل شده از آن‌ها در برابر خطرات گوناگون محافظت می‌کند. پویان آی تی از جمله ارائه دهندگان معتبر این گواهی است که شما می‌توانید با مراجعه به بخش گواهینامه SSL از آن‌ها استفاده نمایید. امیدواریم که با مطالعه‌ی مطالب بالا توانسته باشید خطاهای رایج SSL را بشناسید و از مطالعه‌ی مطالب لذت برده باشید.

سؤالات متداول

  • چرا گواهی‌ها گاهی دچار خطا می‌شوند؟

گواهی‌ها گاهی به علت آسیب دیدگی، اینکه قبلاً دست‌کاری شده باشند و یا در قالبی ناشناخته نوشته شده باشند ممکن است دچار خطا شوند که در صورت وقوع این رخداد نباید به هویت سایت اعتماد نمایید.

  • صادر شدن گواهی‌های SSL توسط چه کسی انجام می‌شود؟

در راستای داشتن یک گواهی SSL معتبر، دامنه‌ها باید آن را از یک مرجع گواهی دریافت کنند. این مرجع (CA) بسیار قابل اعتماد است که این گواهی را تولید و ارائه می‌دهد و آن‌ها را به صورت دیجیتالی امضا کرده و این امکان را برای دستگاه‌های سرویس دهنده فراهم می‌آورد تا آن را تأیید کنند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

امنیت پروتکل SSL