انکود ویدیو

انکود ویدیو چیست وچه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

انکود ویدیو عبارت است از فرایند تبدیل داده‌های ویدیویی از فرمتی به فرمت دیگر که این کار با بهره گیری از الگوریتم‌ها و کدک‌های دیگر انجام خواهد شد. انکود ویدیو شامل فرایندهایی مثل فشرده سازی ویدئوها، تنظیم کدک و دیگر موارد می‌باشد. وقتی که شما یک ویدئو را ایجاد می‌کنید در نخستین گام این ویدئو به صورت خام است و بعد از آن برای ذخیره سازی و پخش در دستگاه‌های مختلف شما به انکود ویدیو با فرمتی مناسب و با حجم کم نیاز داریم. انکود ویدئو باعث می‌شود ویدئوها با حجم کم و بدون افت کیفیت تصویر در اختیار افراد قرار گیرد. در این محتوا به توضیح درباره انکود ویدیو می‌پردازیم‌. پس همراه ما باشید

اهمیت استفاده از انکودر ویدیو

بهره وری از انکودر تولید ویدیو اهمیت بسیار زیادی دارد. شما با استفاده از انکودر می‌توانید حجم فایل‌های خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. این کار منجر با افزایش میزان کارایی در انتقال، ذخیره و به اشتراک گذاری ویدئوها می‌گردد. این امر در مواردی که فضای ذخیره سازی کمی دارید ک پهنای باند شما محدود است ‌کمک رسان است.

انتقال آنلاین فایل‌ها با کیفیت و سرعت مناسب، سازگاری آن با دستگاه‌های مختلف، پشتیبانی از ویژگی‌های خاص و خیلی موارد دیگر از مزایا و دلایل اهمیت انکودر به حساب می‌آید و نشان دهنده نقش والا و مهم آن در بهبود تجربه کاربری، کارایی و مدیریت منابع محسوب می‌شوند.

انواع کدک‌ها

کدک‌ها به دو بخش بزرگ تقسیم می‌شوند و هرکدام از آن‌ها زیرشاخه خاص خود را دارد. وظیفه کدک‌ها فشرده سازی و کدگذاری ویدیوها می‌باشد. در این جا به توضیح هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

کدک فشرده سازی

کدک فشرده‌سازی ترکیبی از الگوریتم‌ها و فرمت‌ها است که برای کاهش حجم فایل ویدیو و حفظ کیفیت تصویر استفاده می‌شود. این کدک‌ها باعث انجام فرآیند فشرده‌سازی ویدیو می‌شوند، به طوری که حجم فایل کاهش یابد و همچنین برای انتقال از منابع محدود، مثل اینترنت، مناسب‌تر باشد.

  • H.264(AVC)

از جمله پرکاربردترین کدک‌ها است که برای فیلم‌های اچ دی و فول اچ دی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • H.265(HEVC)

میزان جلوه‌های آن نسبت به H.264 کمتر است و کیفیت بهتری نسبت به آن دارد. از این کدک در فیلم‌ها و محتواهای 4K و 8K استفاده می‌شود.

  • VP9

این کدک منبع باز بوده و توسط گوگل توسعه پیدا کرده است و از آن در ویدیوهای آنلاین و پخش تصاویر از طریق وب استفاده می‌شود.

  • AV1

یک کدک منبع باز است که توسط آلایانس Open Media توسعه یافته است.

کدک رمزگذاری

کدک رمزگذاری نرم‌افزار یا الگوریتمی است که از آن برای فشرده‌سازی ویدیوها و تبدیل آن‌ها به فرمت‌های قابل انتقال و پخش به کار می‌رود. این کدک‌ها داده‌های ویدیویی را فشرده کرده و آن‌ها را کد گذاری می‌کنند.

  • MPEG-2

نخستین استاندارد ویدیو است و برای پخش ویدئو در DVD و مخابرات ماهواره‌ای استفاده می‌شود.

  • VP8

این کدک منبع باز توسط گوگل توسعه یافته است  و در ویدیوهای وب استفاده می‌شود.

  • H.263

استانداردی قدیمی‌تر از H.264 است ‌که در پخش تصویر به وسیله نت و تلفن همراه استفاده می‌شود.

  • H.261

نخستین استاندارد ویدیو H.26x است که  در راستای تبادل تصاویر در شبکه‌های تلفن کاربرد دارد.

فراموش نکنید که هرکدام از این کدک‌ها کاربردها و ویژگی‌های خود را دارند و انتخاب درست میان این موارد به نوع نیاز شما بستگی دارد.

نرم افزارهای مناسب برای انکود ویدیو

برای انکود ویدیو شما بایستی از نرم افزارهای مختلفي استفاده نمایید. در اینجا به توضیح درباره برخی از این نرم افزارها می‌پردازیم.

  • HandBrake

از جمله نرم افزارهای منبع باز و رایگان برای انکود ویدیو به حساب می آید و به شما اجازه می‌دهد تا با فشرده سازی بالا به انکود ویدیو بپردازید. این نرم‌افزار ابتدا به عنوان یک ابزار تبدیل DVD به فرمت‌های دیگر طراحی شده بود، اما در حال حاضر قابلیت تبدیل انواع ویدیوها به صورت گسترده را دارد.

  • FFmpeg

ابزاری پرقدرت و کارآمد در راستای پردازش ویدیو و صدا است. این پروژه یکی از قدیمی‌ترین و قدرتمندترین ابزارهای چندرسانه‌ای است و در توسعه و پشتیبانی از فرمت‌ها و کدک‌های مختلف بسیار موثر بوده است.

  • Adobe Media Encoder

این نرم افزار ویدیوها را به صورت دسته‌ای انکود می‌کند و به وسیله آن می‌توانید فایل‌های خروجی خود را با فرمتی دلخواه به دست آورید.

  • Handy Converter

نرم افزاری کاربردی و ساده برای تبدیل فرمت‌های ویدیو است.

  • Freemake Video Converter

از جمله نرم افزارهای تبدیل ویدیو است که به کاربران اجازه می‌دهد تا فرمت ویدیوهای خود را تغییر دهند. این نرم افزار در دو نسخه رایگان و پولی در دسترس شما خواهد بود.

سرور اختصاصی یا مجازی، کدامیک برای انکود ویدیو مناسب است؟

در راستای انتخاب میتان سرو اختصاصی و سرور مجازی شما بایستی موارد زیادی را در نظر بگیرید که برای مثال می‌توان نوع نیاز شما، میزان منابع و بودجه‌ای که درنظردارید و سطح کنترل و انعطاف را در نظر گرفت. سرور اختصاصی با ارائه منابع کاملاً اختصاصی این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا از توان پردازشی، حافظه، و پهنای باند بالای سرور بهره‌مند شوید. همچنین داشتن کنترل کامل به سرور که دست شما را در تنظیم و یا تغییر سیستم عامل‌ها و نرم افزارها باز می‌گذارد. البته استفاده از سرور اختصاصی هزینه زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد و نیازمند داشتن دانش و مهارت‌های بالایی می‌باشد.

در صورتی که شما از سرور مجازی استفاده نمایید هزینه کمتری را نسبت به سروراختصاصی پرداخت می‌کنید. این امر سرور مجازی را به گزینه‌ای مناسب برای افرادی که بودجه محدودی دارند تبدیل کرده است. مدیریت آسان و وجود امکان افزایش منابع از دیگر مزایای استفاده از سرور مجازی است. البته در کنار مزایای گفته شده فراموش نکنید که شما منابع محدودتری دارید که می‌تواند منجر به محدودیت در توان پردازشی و حافظه شود. همچنین در مقایسه با سرور اختصاصی، شما کنترل کمتری بر روی سرور مجازی دارید.

پویان آی تی از جمله محبوب‌ترین ارائه دهندگان سرور مجازی و سرور اختصاصی به حساب می‌آید که با ارائه قدرت پردازش بالا در کنار شماست تا بتوانید با قیمتی مناسب و پشتیبانی همه جانبه به نیازهای خود پاسخ دهید.

سؤالات متداول

  • چرا انکود ویدیو مهم است؟

شما با انکود ویدیو می‌توانید آن‌ها را با حجمی کمتر به اشتراک بگذارید و با انجام این کار سرعت بارگذاری را افزایش و مصرف پهنای باند را کاهش دهید.

  • تفاوت بین انکود و دیکود چیست؟

انکود عبارت است از تبدیل ویدئو به فرمتی کدگذاری شده ولی دیکود بازکردن و خواندن آن فایل کدگذاری شده است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

پردازنده کدک