حملات فیشینگ

حملات فیشینگ و راهکارهای مقابله با Phishing

فهرست مطالب

حملات فیشینگ از جمله متداول‌ترین کارها در راستای فریب دادن افراد است. این مسیر می‌تواند شامل ایمیل‌ها، پیام‌های متنی جعلی، تماس‌ها و مجموعه کارهایی در راستای فریب افراد باشد. این دست از حملات در صورتی که موفقیت آمیز باشند می‌توانند منجر به دزدیده شدن هویت، کلاهبرداری‌ها و این دست از موارد شوند.

در این محتوا به توضیح درباره حملات فیشینگ میپردازیم. پس همراه ما باشید.

انواع حملات فیشینگ

حملات فیشینگ انواع زیادی دارند که در اینجا به توضیح درباره آن‌ها می‌پردازیم.

فیشینگ ایمیل

حملات فیشینگ ایمیل از جمله حملات متداول هستند. این نوع ایمیل‌ها توسط کلاهبردارها ایجاد می‌شوند و پیام‌ها را برای گروه گسترده‌ای از مخاطبان ارسال می‌کنند. در راستای ایجاد ایمیل‌های جعلی کلاهبردارها از راهکارهای زیای استفاده می‌کنند که برای مثال می‌توان به جعل لوگوی فرستنده، جعل نام دامنه و این دست از موارد اشاره کرد.

در راستای پیشگیری از وقوع حملات فیشینگ کارهای زیادی را می‌توان انجام داد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

  1. آدرس فرستنده را بررسی کنید: مطمئن شوید آدرس فرستند معتبر است. برخی از این حملات فیشینگ از آدرس‌های جعلی استفاده می‌کنند و ممکن است بی نهایت شبیه آدرس واقعی شرکت باشند؛ ولی با آن متفاوت‌اند.
  2. لینک‌ها را چک کنید:  قبل از اینکه لینکی را باز کنید آن را بررسی نمایید.
  3. از اطلاعات خود محافظت کنید: در این راستا شما می‌توانید از رمزهای عبور، تأیید دو مرحله‌ای و این دست از موارد استفاده کنید.
  4. و…

شما با بهره گیری از این موارد قادر خواهید بود تا از حملات ایمیل جلوگیری و از اطلاعات خود محافظت کنید.

Spear فیشینگ

در این نوع از حملات فرد یا گروهی خاص مورد حمله قرار خواهند گرفت. در راستای انجام این کار راهکارهای زیادی وجود دارد. برای آشنایی با نحوه عملکرد Spear بایستی مسیر زیر را طی کنید.

  1. به جمع‌آوری اطلاعات درباره هدف یا هدف‌های خود بپردازید.
  2. ایجاد ایمیل‌هایی در راستای قانونی جلوه دادن آن‌ها.
  3. ایجاد یک حس اعتماد و ترغیب در افراد برای کلیک روی پیوند، دانلود فیل ها و غیره.
  4. ارسال ایمیل‌های قلابی برای افراد و سازمان‌های هدف.

در راستای دفاع در برابر این دست از حملات شما می‌توانید به انجام کارهایی مثل اقدامات امنیتی قوی، احراز هویت چندعاملی، آپدیت نرم افزارها و این دست از موارد بپردازید.

فیشینگ BEC

این نوع از حملات فیشینگ نهادهای تجاری و سازمان‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند. مهاجم‌ها با جعل هویت فرد درون سازمان، افراد را به انجام اقدامات و فعالیت‌های مالی ترغیب می‌سازند. این نوع حملات معمولاً باعث از دست دادن میلیون‌ها دلار سرمایه از سازمان‌ها به دلیل تقلب‌های مالی می‌شوند.

مراحل انجام این حملات به شرح زیر است.

  • در نخستین گام شما بایستی به جمع آوری اطلاعات از سازمان و اهداف آن بپردازید.
  • پس از دستیابی به این اطلاعات شما می‌توانید به  سیستم نفوذ کنید.
  • ایجاد ایمیل‌های جعلی و ارسال آن به مدیران و افراد معتبر سازمان.
  • ترغیب افراد به ارسال اطلاعات خود.

Clone Phishing

در این نوع حملات ایمیل اصلی کپی می‌شود و با اندکی تغییر برای گیرنده ارسال می‌شود. شما با انجام این کار می‌توانید اعتماد گیرنده‌های پیام را جلب و در جهت جلب نظر آن‌ها در انجام کار مدنظر خود اقدام نمایید. برای جلوگیری از حملات Clone Phishing، افزایش آگاهی کاربران در مورد شناسایی ایمیل‌های مشکوک، آموزش آن‌ها در مورد روش‌های امنیتی، استفاده از فیلترهای ایمیل و آنالیز امنیتی، و توجه به هشدارهای امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

Vishing

این نوع از حملات از طریق تماس‌های تلفنی انجام می‌شوند که در تلاش‌اند تا اطلاعات افراد را از این طریق به دست آورند. در این روش از شماره تماس‌های جعلی استفاده می‌شود تا با فرد تماس بگیرند.

Smishing

حمله فیشینگ از طریق پیامک صورت می‌گیرد و می‌تواند حاوی لینک‌های مخرب یا درخواست‌هایی در جهت دریافت رمز عبور، اطلاعات بانکی، شماره تأیید دو مرحله‌ای و غیره باشد.

Search Engine Phishing

در این روش استفاده از روش‌های بهینه سئو به کاربران کمک می‌کند تا وب‌سایت‌های جعلی خود را در نتایج برجسته موتورهای جستجو نمایش دهند. برای مقابله با حملات Search Engine Phishing، کاربران باید از رسمیت و معتبر بودن وب‌سایتی که اطلاعات حساس در آن وارد می‌کنند، اطمینان حاصل کنند. همچنین، استفاده از مرورگرها با فیلترهای امنیتی، نهایتاً بررسی آدرس وب‌سایت و اعتبار آن، و ارائه اطلاعات حساس از طریق صفحات امن و از طریق ارتباطات رسمی مؤسسات، می‌تواند به جلوگیری از این نوع حملات کمک کند.

فیشینگ

انتخاب یک ارائه دهنده هاست معتبر برای میزبانی وب سایت‌های شما از اهمیت بالایی برخوردار است. با انتخاب میزبانی وب پویان آی تی شما می‌توانید بسته به بودجه خود هاست مدنظر خود را انتخاب و از میزبانی قدرتمند، پایدار و با امنیت بالایی برخوردار شوید.

در راستای جلوگیری از حملات فیشینگ چه باید کرد؟

برای جلوگیری از حملات فیشینگ راهکارهای زیادی وجود دارد که برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاربران خود را آماده کنید.

در صورتی که کارکنان شما درباره حملات فیشینگ آمادگی لازم را داشته باشند می‌توانند حملات فیشینگ را شناسایی و اقدامات لازم را برای آن انجام دهند.

  • آپدیت کنید!

سیستم‌ها و نرم افزارهای خود را به صورت پیوسته آپدیت کنید تا مطمئن شوید سیستم و نرم افزارهای شما تنظیمات امنیتی مناسب را دارند و از آسیب پذیری‌ها در امان است.

  • احراز هویت دو مرحله‌ای

یکی از روش‌های مؤثر برای جلوگیری از حملات فیشینگ است. چراکه هنگام ورود یک لایه تأیید اضافه دارد.

  • گزارش دهی و مانیتورینگ

این سیستم به شما کمک می‌کند تا حملات فیشینگ را زودتر شناسایی و با سرعت اقدامات و بررسی‌های لازم را انجام دهید.

  • و…

این روش‌ها کمک می‌کنند تا شما از حملات فیشینگ جلوگیری کرده و امنیت اطلاعات خود را تضمین کنید.

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره حملات فیشینگ پرداختیم و از اهمیت حفظ اطلاعات و به اشتراک نگذاشتن آن‌ها صحبت کردیم. امیدواریم این محتوا بتواند به شما در محافظت از داده‌هایتان و فریب نخوردن از هکرها کمک کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و داشتن هرگونه سؤال با ما در ارتباط باشید. 

سؤالات متداول

  • نشانه‌های یک ایمیل یا پیام فیشینگ چیست؟

مواردی مثل ارسال ایمیل از یک آدرس ناآشنا، درخواست اطلاعات حساس بدون دلیل، سبک نوشتار یا قالب ناقص یا ناهماهنگ می‌تواند نشان دهنده یک ایمیل یا پیام فیشینگ باشد.

  • چه ابزارها و روش‌هایی برای تشخیص حملات فیشینگ وجود دارد؟

شما می‌توانید از ابزارهایی مثل نرم افزارهای ضد ویروس، فیلترهای ایمیل، پلاگین‌ها و افزونه‌های مرورگر استفاده کنید تا بتوانید این موارد را شناسایی نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

امنیت