راهکارهایی-برای-دور-نگهداشتن-ربات-های-مخرب-از-وب-سایتتان

راهکارهایی برای دور نگهداشتن ربات‌های مخرب از وب سایتتان

فهرست مطالب

امروزه در مورد حمله‌های ربا‌ت‌ مخرب زیاد می‌شنویم. کامپیوتر‌ها و دستگاه‌های IOT تحت حملات شدید ربات‌های مخرب توسط هکرها و اکسپلویت برنامه‌ها قرار می‌گیرند. در حال حاضر بیش از شصت درصد ترافیک موجود روی سایت‌ها مربوط به ربات‌ها و نیز بازدیدهایی است که وجود خارجی ندارد. در ادامه قصد داریم راهکارهایی برای دور نگه داشتن ربا‌ت‌های مخرب از وب سایتتان، خدمت شما عزیزان ارائه دهیم؛ بنابراین تا انتهای این محتوا ما را همراهی کنید.

ربات مخرب چیست؟

ربات‌های مخرب، برنامه‌های نرم‌افزاری می‌باشند که توسط متقلبان حوزه تبلیغات طراحی و ساخته می‌شوند. این ربات‌ها برای فعالیت مشخصی برنامه‌ریزی و کارها را به طور خودکار انجام می‌دهند. این بدان معناست که روی تبلیغات پولی و نیز کلمات کلیدی و یا تبلیغات رسانه‌های اجتماعی تمرکز و کلیک می‌کنند. در ادامه همراه ما باشید تا توضیحات گسترده‌تری را در رابطه با جلوگیری از حمله‌های ربات مخرب به شما عزیزان دهیم.

روش مؤثر برای جلوگیری از حمله رباتی بر روی وب سایتتان (Bot Attcak)

این ربات‌ها به شکل‌های گوناگونی به سایت‌های مد نظر حمله می‌کنند. اینکه بتوانید سروری که آلوده است و حمله رباتی به سایتتان انجام می‌دهد را از سروری که برای شما بازدید واقعی می‌آورد مثل ربات گوگل را تشخص دهید کاری مهم است.

وب سایت‌هایی که اطلاعات قیمتی و اطلاعات مرتبط با قیمت روز را ارائه می‌دهند مهم‌ترین هدف اصلی این ربات‌ها هستند. به عنوان مثال بعضی شرکت‌های ایرلاین از ربات‌ها برای جمع آوری قیمت روز پرواز‌ها برای خود استفاده می‌کنند و این ربات‌ها را روی یک‌سری سایت‌هایی که اطلاعات قیمتی ارائه می‌کنند، ارسال می‌نماید تا بتوانند اطلاعات را از آن‌ها استخراج کرده و قیمت خود را تا حد امکان پایین‌تر از بقیه اعلام کنند و نیز منفعت اقتصادی خود را به دست بیاورند. استفاده دیگر از این ربات‌ها، برای جمع‌آوری اطلاعات آسیب‌ پذیری سایت‌ها می‌باشد تا بتوانند آن سایت‌ها را در فهرست سایت‌های آسیب پذیر و مشکل‌دار قرار دهند تا بعداً آن را هک کنند و یا به آن‌ها نفوذ کنند.

بحران ربات در حال رشد

در گذشته حملات ربات‌ها به قدرت امروز نبودند، در اواسط دهه نود نهایت حمله قابل ارسال صد و پنجاه درخواست در ثانیه بود که این حمله قادر بود سیستم‌های بسیاری را از کار بیندازد. امروزه با توجه به گسترش توانایی ربات‌های مدرن و هکرها قدرت این حملات به هفت هزار درخواست در ثانیه رسیده است. طبق آمارها، سال گذشته حدود ده میلیون درخواست حمله در دو ثانیه بود. این حملات توسط ربات Miral انجام شد که بیش از صد هزار دستگاه IOT را مخرب و آلوده کرد و غول‌های تکنولوژی بزرگی را مانند Netflix، Amazon ،Spotify ،Tumblr ،Twitter ،Reddit ،OVH را هدف حملات خود قرار داد.

چگونه ربات مخرب به سایت شما آسیب می‌رساند؟

بهینه سازی موتور جستجو SEO یک هنر پیچیده می‌باشد که به دلیل تغییرات مکرر و مدام الگوریتم موتورهای جستجو، تسلط بر آن‌ها تا حدی سخت و دشوار است. با این حال به نظر می‌آید که دو جنبه از سئو هرگز تغییر نمی‌کند:

  1. محتوای تکراری تأثیر منفی و بدی بر سئو دارد.
  2. عملکرد سریع سایت در رتبه بندی موتورهای جست و جو سایت تأثیر مثبت و مناسبی دارد.

متأسفانه، هر دو عامل اساسی سئو که در بالا بیان نمودیم می‌توانند قبل از اینکه شما متوجه شوید، تحت تأثیر منفی ربات‌ مخرب قرار بگیرند.

راهکارهایی برای دور نگه داشتن ربات‌های مخرب از وب سایتتان

در ادامه مطالب راهکارهایی برای دور نگه داشتن ربات مخرب از وب سایتتان را نام می‌بریم. این راهکارها عبارت‌اند از:

جدا نمودن ربا‌ت‌های بد و خوب از یکدیگر

ربات‌ها اغلب در یک گروه قرار می‌گیرند؛ ولی باید دقت داشت که همه این ربات‌ها بد نیستند. ما می‌توانیم ربات‌ها را به دو دسته‌ی ربات بد و خوب جدا کنیم. ربات‌های بد به وب سایت شما حمله می‌کنند و به آن‌ها آسیب کم و زیاد می‌زنند. اما ربات‌های خوب باعث امن‌تر شدن اینترنت و نیز بهبود استفاده از سایت‌ها می‌شوند. استفاده از CAPTCHA یک روش مناسب و مؤثر برای مسدود کردن کارهای ربات مخرب است که باعث می‌شود جلوی انجام کاری توسط ربات‌ها مانند ثبت نام در سایت، نوشتن کامنت در سایت و یا حمله به فرم‌های تماس بر روی سایت گرفته می‌شود. البته استفاده از CAPTCHA برای کاربران گاهی اوقات مشکل ایجاد می‌کند و نارضایتی‌هایی را مخصوصاً در بازدیدکنندگان تازه کار مشاهده می‌نماییم.

استفاده کردن از آخرین تکنولوژی امنیتی

کارهای سنتی مانند محدود کردن تعداد کانکشن و یا استفاده از CAPTCHA امروزه تا حد کمی امکان جلوگیری از حملات رباتی و نیز ربات مخرب را فراهم کرده است. ولی باید از تکنولوژی‌های جدیدتر و به‌روز‌تری برای حملات در سطح بالا در این مبارزه استفاده نمود. استفاده ترکیبی از آنالیز درخواست‌های ورودی به همراه روش (اصطلاحاً) انگشت نگاری دستگاه‌ها به شرکت‌ها این‌ امکان را می‌دهد تا ربات‌های آلوده را تشخصی دهند و با کارهای نامرئی جلوی ایجاد اختلال در استفاده از سایت کاربران را بگیرند.

استفاده کردن از هوش مصنوعی

فقط بحث زمان مطرح است تا هکرها بتوانند روش‌های به روزتر و جدیدتری را پیدا کنند تا حملات خود را شبیه‌سازی نمایند. به همین علت است که بسیاری از شرکت‌ها در حال استفاده و گسترش مدل‌های یادگیری ماشینی با استفاده از الگوهای شناسایی و روش‌های غیر متعارف می‌باشند. شرکا‌ی هاستینگ از مدل‌های شناسایی درخواست‌هایی استفاده می‌کنند که توسط کاربر عادی به هیچ وجه قابل انجام نیست و در عین حال در حال گسترش مدل‌هایی است که به جنگ بی پایان ربات‌های مخرب بروند.

ناگفته نماند که شرکت‌ها باید به دنبال روش و راهکارهایی باشند تا بتوانند این میراث با ارزش که از طریق وب سایت در اختیار آن‌ها قرار گرفته است را به طور مناسب محافظت کنند. استفاده از روش‌های آنالیز مناسب، فعالیت به همراه روش‌های قدیمی، ابزاری قدرتمند در برابر حملات ربات‌ مخرب خواهد بود.

و در آخر

در این مقاله سعی کردیم به توضیح درباره ربات‌های مخرب و جلوگیری از حملات آن و نیز راهکارهای دور نگه داشتن حملات این ربات‌ها بپردازیم. پویان آی تی با ارائه هاست اشتراکی با پشتیبانی در هر ساعت از شبانه روز امنیت وب سایت شما را در برابر تهدیدات و حملات ربات‌های مخرب تضمین می‌کند.

لذا امیدواریم که با مطالعه‌ی مطالب درباره ربات مخرب بتوانید به پاسخ سؤالات خود برسید و از آن‌ها استفاده کنید. ممنون که تا انتهای مطالب همراه ما بودید.

سؤالات متداول

چگونه می‌توانم ترافیک مشکوک را شناسایی و مسدود کنم؟

در راستای شناسایی و مسدود کردن ترافیک‌های مشکوک شما می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • استفاده از فایروال‌ها در راستای دفاع در برابر ترافیک‌های مشکوک.
  • بهره وری از ابزار مانیتورینگ برای بررسی الگوهای ترافیک.
  • بررسی لاگ‌ها در جهت شناسایی فعالیت‌های مشکوک.
  • آپدیت نرم افزارهای امنیتی، افزونه‌ها و سیستم عامل.

چطور می‌توانم وب سایتم را به خوبی به روزرسانی کنم؟

  • اعمال به‌روزرسانی‌های امنیتی برنامه‌ها و اسکریپت‌های استفاده شده در وب سایت.
  • حذف افزونه‌ها و کدهای غیرضروری و قدیمی.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

bot attack