روت کیت

روت کیت چیست؟ + آشنایی با انواع Rootkit

فهرست مطالب

امروزه بد افزارها نقش عمده‌ای در تخریب رایانه، شبکه و سرور شما دارند. افراد با استفاده از این بدافزارها در تلاش‌اند تا به سیستم شما دسترسی پیدا کرده و داده‌های مهم را به دست آورند. یکی از خطرناک‌ترین این بد افزارها روت کیت است. در این محتوا قصد داریم تا به توضیح درباره آن بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

روت کیت چیست؟

روت کیت عبارت است از مجموعه‌ای از نرم افزارها و ابزار مخرب که از آن‌ها برای دستیابی به اطلاعات کامپیوتر و سیستم شما استفاده می‌شود. باوجودآنکه شما از روت کیت‌ها می‌توانید در موارد قانونی نیز استفاده کنید؛ ولی اکثر مواقع به عنوان ابزاری برای آسیب به سیستم‌ها شناخته می‌شود و مجرمان سایبری و هکرها می‌توانند از راه دور به سیستم شما دسترسی پیدا کنند.

نحوه عملکرد روت کیت‌ها

روت کیت‌ها برای آلوده سازی و انتشار سیستم به تنهایی نمی‌توانند عمل کنند وقتی که کاربران به صورت ناآگاه به برنامه‌ها اجازه ی نصب روی سیستم‌هایشان را می‌دهند روت کیت در سیستم نصب و تا زمانی که مجرمان سایبری بخواهند مخفی می‌شود. این بد افزار حاوی ابزارهای مخرب زیادی هست که برای مثال می‌توان به کی لاگرها، غیرفعال کننده‌های آنتی ویروس و خیلی موارد دیگر اشاره کرد.

روت کیت‌ها چه کارهایی انجام می دهند؟

روت کیت

مسلماً روت کیت‌ها اثرات زیادی را بر سیستم شما به جا خواهند گذاشت. مثلاً آن‌ها می‌توانند عملکرد دستگاه و سیستم شما را دچار مشکل کنند. نصب روت کیت‌ها بر روی سیستم شما می‌تواند منجر به حذف برخی از فایل‌ها و اطلاعات شما در سیستمتان شود. موارد دیگری مثل دسترسی به اطلاعات شخصی شما و دزدیدن آن‌ها و همچنین تغییر در تنظیمات سیستم شما که می‌تواند منجر به ایجاد یک حالت مخفی شود که تشخیص آن‌ها را توسط ابزارهای امنیتی با مشکلاتی همراه می‌سازد از دیگر کارهایی است که روت کیت‌ها قادر به انجام آن‌ها هستند.

از کجا متوجه شویم سیستم به روت کیت آلوده شده است؟

ممکن است برای شما سؤال بوده باشد که چگونه از آلوده شدن سیستم خود مطمئن شوید. مثلاً ممکن است اجرای آنتی ویروس‌ها متوقف شده باشد. یا اینکه تنظیمات ویندوز شما به شکلی متفاوت تغییر پیدا کرده باشد. مثل تغییر و یا پاک شدن تصاویر بک گراند و خیلی موارد دیگر.

انواع روت کیت ها

روت کیت‌ها بر اساس معیارهای مختلف انواع متفاوتی دارند. در این بخش به توضیح درباره انواع آن‌ها می‌پردازیم.

  • هسته

این نوع از روت کیت‌ها که از مخرب‌ترین آن‌ها نیز هست نه تنها به فایل‌های شما دسترسی پیدا می‌کند؛ بلکه عملکرد سیستم‌عامل را نیز تغییر می‌دهد.

  • برنامه

این نوع از روت کیت‌ها جایگزین فایل‌های استاندارد در رایانه شما شده و ممکن است نحوه کار برنامه‌های استاندارد را تغییر دهند. این روت کیت‌ها برنامه‌هایی مانند Microsoft Office ،Notepad یا Paint را آلوده می‌کنند و باعث می‌شوند هر بار که از آن‌ها استفاده می‌کنید مهاجمان به رایانه شما دسترسی پیدا کنند.

  • بوت لودر

در این نوع از روت کیت سیستم شما مورد حمله قرار می‌گیرد و بوت لودرها را باهم جا به جا می‌کند (بوت لودر آلوده جایگزین بوت لودر شما می‌شود.) این امر باعث می‌شود تا هکرها به سیستم شما دسترسی‌های لازم را داشته باشد.

  • حافظه

این بد افزار در رم رایانه و سیسم شما ذخیره می‌شود و از منابع سیستم شما در راستای اهداف خود استفاده می‌کند. این روت کیت‌ها طول عمر کوتاه دارند و پس از راه اندازی مجدد سیستم شما ناپدید می‌شوند.

  • مجازی

یک نوع خاص از روت‌کیت است که برای مخفی کردن فعالیت‌های مخرب خود از تکنیک‌ها و مکانیسم‌های مجازی‌سازی استفاده می‌کند.

  • سخت افزار

این نوع از روت کیت‌ها روی هارد دیسک‌های شما اثر می‌گذارند و بر تخریب و اثرگذاری روی سخت افزار شما متمرکز هستند و ازآنجاکه بر سخت‌افزار اثر می‌گذارند، به هکرها اجازه می‌دهند تا ضربات شما را ثبت و همچنین بر فعالیت آنلاین نظارت کنند.

در صورتی که داشتن امنیت در برابر روت کیت‌ها و دیگر بد افزارها برای شما مسئله‌ای مهم است ما به شما استفاده از لایسنس‌های اشتراکی پویان آی تی را پیشنهاد می‌دهیم. شما با استفاده از نرم افزارهای امنیتی مثل Imunify360 می‌توانید امنیت سرور خود را به حداکثر برسانید.

برای جلوگیری از حملات روت کیت‌ها چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

باوجوداینکه شناسایی حملات روت کیت‌ها کاری سخت است؛ ولی شما می‌توانید با انجام یک سری کارها از این حملات جلوگیری نمایید.

  • از آنتی ویروس‌ها و آنتی شلرهای قوی استفاده کنید.

شما می‌توانید با استفاده از آنتی ویروس‌ها و آنتی شلرهای قوی از سیستم خود در برابر تهدیدات و حملات سایبری حافظت نمایید.

  • نرم افزارهای خود را به‌روزرسانی نمایید.

اینکه نرم افزارهای خود را به روز نگهدارید امری مهم محسوب می‌شود که به شما در ایمن ماندن و جلوگیری از آلوده شدن کمک می‌کند.

  • از ابزار مانیتورینگ استفاده کنید.

بهره گیری از ابزار مانیتورینگ باعث می‌شود تا بتوانید این حملات را خیلی زود شناسایی و در جهت حذف آن‌ها اقدام کنید پیش از آن که سیستم شما را به طور کامل آلوده سازد.

  • فایل‌ها را از منابع قابل اعتماد دانلود کنید

اینکه فایل‌ها را از منبعی امن دانلود کنید و از باز نمودن پیوندهای ناشناس جلوگیری کنید امری مهم می‌باشد که می‌تواند سلامت سیستم شما را تضمین کند.

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره روت کیت‌ها پرداختیم و گفتیم Rootkit عبارت است از مجموعه‌ای از ابزار و نرم افزارها که از آن‌ها برای دسترسی یافتن به شبکه استفاده می‌شود این بد افزار به مهاجمان اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به اجازه کاربران به سیستم آن‌ها دسترسی یابند. هنگامی که یک روت کیت نصب شود، کنترلر روت کیت توانایی اجرای از راه دور فایل‌ها و تغییر تنظیمات سیستم را در ماشین میزبان دارد و می‌تواند به فایل‌های گزارش دسترسی داشته باشد و از استفاده مالک قانونی رایانه جاسوسی کند.

سؤالات متداول

  • کدامیک از روت کیت‌ها از دیگر انواع آن‌ها قوی‌تر است؟

روت کیت هسته از خطرناک‌ترین و قوی‌ترین بد افزارها است؛ چراکه این روت کیت هسته سیستم شما را آلوده می‌سازد.

  • روت کیت‌ها چه خطراتی دارند؟

روت کیت‌ها می‌توانند به اطلاعات حساس دسترسی پیدا کنند، فعالیت‌های مخربی انجام دهند. این مشکلات می‌توانند منجر به سرقت اطلاعات حساس یا حتی آسیب به سخت‌افزار یا نرم‌افزار سیستم شوند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

بدافزار شبکه امنیت