دیتاسنتر

هاردهای مخصوص دیتاسنتر و هاردهای معمولی | تفاوت ها

فهرست مطالب

اگر کمی با فضای آنلاین کسب و کارها آشنایی داشته باشید احتمالا تا کنون به کلماتی مثل دیتاسنتر و سرور برخورد کرده‌اید. همه سایت‌ها و آپ‌هایی که خدمات آنلاین ارائه می‌دهند باید اطلاعات را در محلی نگهداری و پردازش کنند. دیتاسنترها منابع مورد نیاز این کار را ارائه می‌دهند؛ یکی از این منابع هارد دیسک می‌باشد. حال به سوال اصلی می‌رسیم که هاردهای مخصوص دیتاسنتر چه فرقی با هاردهای معمولی دارند ؟

برای اینکه به جواب این سوال برسیم ابتدا بهتر است دیتاسنتر و هارد دیسک را بهتر بشناسیم.

دیتاسنتر چیست ؟

دیتاسنتر ( Data Center )  مجموعه ای متشکل از رایانه‌های شبکه ای، سرورها، سرویس دهنده‌ها، زیرساخت ذخیره‌سازی، محاسباتی، ارتباطی و امنیتی است که سرویس‌های تحت شبکه مثل اینترنت را ارائه، نگهداری و پشتیبانی می‌کند. سازمان‌ها برای نگهداری دیتاهای حیاتی و اختصاصی خود از سرورها استفاده می‌کنند. این سرورها در دیتاسنترها قرار دارند پس امنیت و قابل اطمینان بودن دو فاکتور مهم برای دیتاسنترها محسوب می‌شود.

البته این موضوع تنها برای سازمان‌ها نیست و همه افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود از خدمات دیتاسنترها بهره ببرند. قیمت و هزینه اجاره سرور از دیتاسنترها بسته به قابلیت‌های متنوع آن مانند میزان حافظه RAM، سرعت CPU، حداکثر ترافیک ماهیانه، اندازه هارد دیسک، نوع دیتاسنتر، سیستم عامل و سایر موارد قابل تغییر است.

هارد دیسک چیست؟

هر وسیله ای (کامپیوتر، دوربین مدار بسته و …) که دیتا‌های دیجیتالی را در خود ذخیره می‌نماید دارای هارد می‌باشند.هارد‌ها انواع مختلفی دارند که یک نوع آن Hdd (Hard Disk Drive)می‌باشد. Hdd در لغت به معنی درایو دیسک سخت است که از چندین دیسک مغناطیسی در حال گردش ساخته شده است. هاردها بسته به دستگاهی که باید در آن‌قرار گیرند با یکدیگر از لحاظ ظرفیت و … مختلف‌اند.

در ادامه به بررسی تفاوت هارد سرور با هارد ساده می‌پردازیم.

هارد سرور

از‌آن‌جا‌که SSD‌‌ها گران می‌باشند و گنجایش کمی نیز دارند، فرآیند کلی هارد دیسک سرور هنوز هارد دیسک‌های مکانیکی سنتی می‌باشد. در نگاه اولیه، به نظر می‌رسد تفاوتی میان هارد دیسک سرور و هارد دیسک ساده نیست و هر دو آن‌ها 2.5 / 3.5اینچ می‌باشند. هارد دیسک‌های مکانیکی همه اینترنال بوده و هد آن‌ها مغناطیسی و بشقاب‌ها (Platters) می‌باشد.

خصوصیت‌های هارد سرور

ضمن این، حافظه پنهان هارد سرور نیز از هارد دیسک ساده بیشتر می‌باشد. برای مثال، حافظه پنهان یک هارد دیسک ساده در مجموع 8 مگابایت، 16 مگابایت، بزرگ‌ترین آن 64 مگابایت میباشد و هارد دیسک سرور در مجموع 64 مگابایت، 128 مگابایت یا این که حتی فراتر می‌باشد. براین اساس سرعت کلی هارد دیسک سرور بسیار بیشتر از هارد دیسک‌های معمولی می‌باشد و توان جابجایی داده  آن در ثانیه نیز از هارد دیسک‌های ساده بیشتر می‌باشد.

خصوصیت‌های هاردهای معمولی

درایوهای هارد سرور از پایداری و اطمینان بیشتری بهره مند می‌باشند. رایانه‌های ساده در اصل به طور متناوب کار نمی‌کنند و پایداری و امنیت نسبتاً کمتری دارند. از آن‌جایی که سرور به 24 ساعت فعالیت فارغ از وقفه نیاز دارد و اصولاً مدت زمان اجرای بسیاری از سرورها به طور ماهانه یا سالانه محاسبه می‌گردد،در زمان مراقبت تنها برای مدتی کار با آن متوقف می‌گردد.

 این مدت می‌تواند به علت تعویض یا این که ارتقای آنان اتفاق بیافتد صورت پذیرد.براین اساس، هارد دیسک‌های سرور از لحاظ پایداری و امکان یقین از ملزومات بالایی بهره مند می‌باشند، که سبب می گردد هارد دیسک‌های سرور از لحاظ مواد و طراحی از امنیت بالاتری بهره مند باشند. ضمن فناوری S.M.A.R.T (نظارت بر خود، تجزیه و بررسی و گزارش دهی فناوری)، از فناوری RAID می‌توان برای اعتقاد و باور از ثبات دیتا‌‌ها نیز بهره برد. ضمن این که، به منظورخودداری از ضربه‌های تصادفی، هارد دیسک‌های سرور از لحاظ مقاومت در قبال نیروهای فرنگی به صورت ویژه‌ای زیر نظر قرار گرفته‌اند، مجموعاَ کار کشته به مقاومت در برابر ضربه 300G تا 1000G می‌باشند.

ولی هارد دیسک‌های معمولی از فناوری S.M.A.R.T پشتیبانی نمی‌کنند و از فناوری آرایه مغناطیسی RAID به‌تدریج استفاده می‌گردد (به جز رایانه‌های توسعه یافته). RAID مخفف واژه و کلمه انگلیسی “Redundant Array of Inexpensive Disks”به معنی “آرایه پلاگین دیسک‌های مستقل” است که آرایه دیسک می‌باشد که ما اکثر وقت ها ‌می‌گوییم.

در وضعیت کلی RAID مشابه اتصال چند درایو سخت به طور خصوصی می‌باشد و عمدتاً برای افزایش عملکرد و ذخیره سازی درایوهای هارد استفاده می‌شود.

هارد دیسک سرور و هارد دیسک معمولی چه فرقی دارند؟

  • دیسک سخت سرور از hot swap یا Hot Plug حمایت می‌نماید.

هارد دیسک‌های مکانیکی معمولی از hot swap حمایت نمی‌کنند. اکثر هارد دیسک‌های سرور از hotswap مدد می‌نمایند که می‌توان سوای متوقف کردن سرور، یک هارد را بیرون کشید یا وارد نمود. سیستم دلیل می‌تواند تغییرات هارد دیسک را به صورت اتوماتیک تشخیص دهد. از جمله، هارد دیسک‌های SCSI دارنده رابط SCA2  (pin_80) می‌باشند که به صورت خاص از فناوری hot swap پشتیبانی‌ می‌نمایند. زمانی که همراه با backplane SCSI استفاده می‌شود، می‌توانید هارد دیسک را به راحتی hot-swap نمایید. این فناوری برای سروری که 24 ساعت شبانه روز فعالیت می‌کند بسیار ضروری می‌باشد. با این حال، هارد درایوهای معمولی، معمولاً از hot swap پشتیبانی نمی‌کنند. در این‌حالت، تفاوت زیادی دربین هارد دیسک‌های سرور و هارد دیسک‌های ساده وجود دارد.

  • هارد دیسک سرور سریعتر می‌باشد.

سرعت هاردهای مکانیکی ساده معمولاً 7200 دور در دقیقه می‌باشد و هارد های سابق تنها 5400 دور در دقیقه دارند. سرعت هارد دیسک سرور بالاتر می‌باشد، در کل می‌تواند به بیشتراز 7200 دور در دقیقه، سرعت متداول 10000 به دور در دقیقه / 15000 دور در دقیقه یا این که حتی بیشتر رسد.

تفاوت های دیگر

در حال حاضر، سه هارد دیسک اساسی در بازار سرورها وجود دارد:

هارد دیسک‌های SATA ، هارد دیسک‌های SCSI و هارد دیسک‌های SAS که از هارد دیسک‌های SATA عمدتاً در قضیه سرورهای سطح پایین استفاده می‌شود،در حالی که هارد دیسک‌های SCSI و SAS به سمت سرورهای میان رده به بالا تمایل دارند.بیشتر سرورها از هارد درایوهای SCSI با توان عملیاتی بالا و استفاده از پردازش بسیار زیر به کارگیری می‌نمایند. معیار انتقال خارجی و سرعت جابجایی داخلی هارد دیسک‌های SCSI بسیار بیشتر از هارد دیسک‌های معمولی می‌باشد. در مجموع از Ultra160 SCSI ، Ultra320 SCSI و بقیه استانداردها استفاده می‌نماید. سرعت جابجایی دیتا در هر ثانیه به ترتیب می‌تواند به 160 مگابایت و 320 مگابایت رسد. 

فعلا هارد دیسک‌های مهم SCSI از استاندارد Ultra320 SCSI استفاده می‌شوند. هارد دیسک‌های SCSI تنها از روش رابط SCSI قابل استفاده می باشند. برخی مادربردهای سرور از یک رابط SCSI استفاده می‌نمایند و برخی دیگر دارای کارت رابط SCSI مخصوص می‌باشند. کارت رابط SCSI می تواند 7 دستگاه SCSI را به هم متصل نماید ولی با رابط‌ های دیسک سخت ساده نیز قابل مقایسه نیست.

تیم تولید محتوای وب سایت پویان آی تی در جهت افزایش آگاهی و دانش علاقه مندان در زمینه سخت افزاراین مقاله ی(هاردهای مخصوص دیتاسنتر چه فرقی با هاردهای معمولی دارند) را گردآوری وتنظیم کرده است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور دیتاسنتر