Schema Markup

Schema Markup چیست؟ + اثرات اسکیما بر سئو سایت

فهرست مطالب

Schema Markup کدهای متفاوتی هستند که درون قالب سایت قرار می‌گیرند و شناخت صفحات وب سایت را برای موتورهای جستجو راحت‌تر و ساده‌تر می‌کنند. این کدها به موتورهای جستجوگر کمک می‌کنند که اطلاعات غنی وب سایت شما را برای ارائه نتایج بهتر کاربران شناسایی کنند. گوگل یک ربات است و برای شناخت وب سایت نیاز به علائم و نشانه‌هایی مناسب دارد. این نشانه‌ها و علائم‌ها به موتورهای جستجو این امکان را می‌دهند تا معنی و روابط موجود در سایت شما را درک کرده و به ارائه هرچه بهتر و سریع‌تر آن‌ها بپردازد.

هنگامی که با استفاده از نشانه‌گذاری اسکیما محتوای سایت خود و مطالب مهم را به موتورهای جست و جوگر نشان و معرفی می‌کنیم، ربات گوگل نیز سایت ما را بهتر و سریع‌تر شناسایی می‌کند و جایگاه ما را هرچه سریع‌تر بهبود می‌بخشد. همچنین می‌توان بر اساس اهداف و حوره‌ی فعالیت سایت بعضی مشخصات آن را با استفاده از نشانه‌های استاندارد و مناسب اسکیما کد گذاری کرد. در ادامه همراه ما باشید تا توضیحات گسترده‌تری را در رابطه با موضوع Schema Markup به شما عزیزان ارائه دهیم.

Schema Markup چیست؟

نشانه‌ها اهمیت بسیاری در زندگی شخصی ما دارند. اگر به یک شهر جدید مهاجرت کنیم، با استفاده از نشانه‌ها مسیر خود را پیدا می‌کنیم. حتی در ظاهر و رفتار آدم‌ها هم نشانه‌هایی قابل رویت هستند که تا حدودی در شناسایی آن‌ها به ما کمک می‌کند. بعضی از این کدها، مانند علامت ورود ممنوع، به صورت قراردادی تعیین شده هستند و تمامی آن‌ها را درک می‌کنند. بعضی دیگر نیز به صورت ناخوداگاه در ذهن و روان ما ثبت می‌شوند. موتورهای جستجو برای تشخیص و شناسایی هر چه سریع‌تر صفحات به اسکیما نیازمند هستند.

Schema Markup زبان نشانه‌گذاری می‌باشد. زبانی مشترک بین موتورهای جستجو، که به آن‌ها کمک می‌کند که اطلاعات مفید صفحات وب سایت را سریع‌تر و آسان‌تر تشخیص دهند. منبع این کدها و نشانه‌ها وب سایتی با نام schema.org است که محصول مشترک بینگ، گوگل، یاهو و… به شمار می‌رود. در این سایت کدهایی برای موضوعات متفاوت وجود دارد که برنامه نویسان این کدها را در ساختار کد سایت خود قرار می‌دهند. با این کار موتورهای جستجو سریع‌تر و آسان‌تر متوجه صفحات می‌شوند و بهترین نتایج را به کاربران خود نشان می‌دهند.

کاربرد Schema Markup در سئو چیست؟

کاربرد اصلی اسکیما و ساختار سازی داده‌ها در سئو این است که شما بتوانید به راحتی با موتورهای جستجو مانند گوگل ارتباط سریع و آسان‌تری را برقرار کنید. هنگامی که سایت گوگل یک محتوا را به صورت عمیق‌تر متوجه شود، نتایج بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اگر سئوی سايت و بالا رفتن رتبه سایت شما برایتان اهمیت بسیاری دارد، نباید از اسکیما غافل شوید. تجربه ثابت کرده است که استفاده از ریچ اسنیپت سبب می‌شود که سایت شما در نتایج سرچ بیشتر به چشم کاربران بیاید و نرخ کلیک سایت و تعداد بازدید آن بالا برود.

انواع Schema Markup

ما در این بخش قصد داریم به انواع Schema Markup بپردازیم. اسکیما را می‌توان به هفت دسته تقسیم بندی نمود. هر یک از این دسته را به صورت مختصر و مفید برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم. این هفت دسته عبارتند از:

اسکیما برای سازمان‌ها

این نوع اسکیما بیشتر روی معرفی یک سازمان یا شرکت متمرکز است. زمانی که کاربر نام یک شرکت را در سایت جستجو می‌کند، در نتایج گوگل اطلاعاتی راجع به نام رسمی شرکت، لوگوی شرکت، اطلاعات تماس با آن شرکت، موقعیت مکانی شرکت و نیز پروفایل آن در فضای مجازی را رویت می‌کند که این اطلاعات کلی و خاص مربوط به آن شرکت است.

اسکیما برای فرد

این دسته از انواع اسکیما جزئیاتی راجع به افراد مانند نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، سن، میزان تحصیلات، آدرس خانه و یا محل کار، اعضای خانواده و وضعیت متأهل و یا مجرد بود آن را به کاربر نشان می‌دهد. این دسته از اطلاعات شخصی برای کاربر بر روی سایت قابل مشاهده است. کاربر با استفاده از آن‌ها می‌تواند به اطلاعات و هدف مورد نظر خود برسد.

اسکیما کسب و کار محلی

این نوع اسکیما بیشتر برای شعبه‌های محلی سازمان‌ها و یا شرکت‌های محلی اطلاعات مشخصی دارد. کاربران به لطف این زبان برنامه‌نویسی به آسانی می‌توانند به موقعیت مکانی آن شرکت مورد نظر و دیگر اطلاعات آن مانند ساعات کاری و تعطیلات آن‌ها، اطلاعات تماس، منو و غیره دسترسی کامل پیدا کنند. این اسکیما خیلی کاربردی و مفید برای اشخاص است.

اسکیما محصولات و پیشنهادات

این شاخه از انواع متنوع اسکیما بیشتر برای فروش محصولات و یا ارائه خدمات مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. اسکیما باعث می‌شود که اطلاعات محصول مورد نظر کاربران مانند قیمت، شرایط موجود بودن آن، سایز و دیگر موارد در همان صفحه سرچ به مشتریان نشان داده شوند.

اسکیما Breadcrumbs

مسیر لینک‌هایی که به صفحه مورد نظر شما ختم می‌شند را به شما به صورت کامل نشان می‌دهد. برای مثال شما در صفحه گوگل خواهید دید که صفحه‌ای که قرار است روی آن کلیک کنید چنین مسیری را دارد: سایت X > محصولات آن> کفش ورزشی. مزیتی که این کار می‌تواند داشته باشد این است که نرخ پرش bounce rate را با این کار کاهش می‌یابد.

اسکیما مقالات

این نوع اسکیما اغلب در سایت‌های خبری و وبلاگ‌ها مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. با استفاده از آن ممکن است خبر سایتی که در نتایج گوگل رتبه هشت را دارد، به عنوان خبر داغ و مهم در بالای صفحه سرچ به کاربران نشان داده می‌شود. این وب سایت‌ها همواره خبرهای خود را به دلیل سرچ مداوم کاربران و متقاضیان زیاد آپدیت می‌کنند.

اسکیما در ویدیو

با وجود آن که موتورهای جستجو بسیار پیشرفته می‌باشند، اما همچنان کرال کردن محتوای ویدیویی برای آن‌ها سخت و دشوار است. زبان نشانه‌گذاری اسکیما به آن‌ها کمک می‌کند که گوگل بتواند ویدیوی موجود در سایت شما را ببیند و آن را ایندکس کند. از این روش است که ویدیوی شما در قسمت سرچ ویدیو به کاربران نشان داده می‌شود.

سایر انواع اسکیماها

اسکیما می‌تواند به شکل‌های متفاوتی برای کاربرد‌های متنوع مورد استفاده کاربران قرار گیرد. به عنوان مثال سایت‌های فروش بلیط راجع به تاریخ و ساعات بلیط‌های موجود در ریچ اسنیپت اطلاعاتی را وارد می‌کند و یا سایت‌های نقد و بررسی نمره‌ای که برای یک محصول در نظر گرفته‌اند را زیر آدرس مربوط به خود برای کاربران به نمایش می‌گذارند.

تأثیر Schema Markup بر سئو سایت چیست؟

SEO

راجع به موضوع تأثیر Schema Markup بر سئو سایت نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی می‌گویند که تأثیری روی رنکینگ سایت ندارد. اما برخی دیگر هم معتقد هستند که برای بهینه‌سازی یک صفحه برای سرچ، استفاده از اسکیما از اهمیت بسیاری برخوردار است. از آن جا که الگوریتم موتورهای جستجو کاملاً برای ما مشخص و واضح نیستند، نمی‌شود کاملاً دقیق بیان کرد که کدام دسته درست می‌گویند. با این حال، به طور کلی می‌توان گفت که تأثیر اسکیما بر سئو سایت بسیار است. لذا این امر بر میزان تعداد کاربران و سرچ‌های زیاد نیز تأثیر به سزایی دارد.

کاربرد Schema Markup چیست؟

در یک توضیح کلی و مفید می‌توان گفت که کاربرد اصلی اسکیما و ساختارسازی داده‌ها در این است که شما و نیز کاربران بتوانید به آسانی با موتور‌های جستجوگر سایت گوگل ارتباط مناسب برقرار کنید. زمان سرچ در سایت گوگل، اگر گوگل خواسته‌ی شما را بهتر و عمیق‌تر بفهمد اطلاعات بهتر و مناسب‌تری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.در نتیجه مطلب رویت شده در گوگل، به آن چیزی که در ذهن شما می‌گذرد، نزدیک‌تر است.

برای بهینه‌سازی Schema Markup چه کاری باید داد؟

برای بهینه‌سازی Schema Markup باید یک سری روش و راه‌هایی مناسب و جوابگو انجام داد. در ادامه به این روش‌ها می‌پردازیم.

  1. استفاده از مدیریت محتوا وردپرس CMS برای بهبودی آن
  2.  استفاده از کدهای اختصاصی و مناسب برای نوشتن Schema
  3. روش ساخت Schema با استفاده از افزونه Rank math در عملکرد بهتر آن
  4. نحوه ساخت Schema با استفاده از افزونه Schema Pro
  5. نحوه ساخت Schema با استفاده از سایت Technical SEO برای بهبود آن
  6. و…

در مطالب فوق یک سری نکات مهم را در رابطه با بهینه‌سازی Schema برای شما عنوان کردیم؛ لذا با استفاده از آن می‌توانید اسکیمای خود را بهینه‌سازی و عملکرد آن را بهتر کنید.

در صورتی که به دنبال دیده شدن سایت خود به شکلی اثرگذارتر هستید و می‌خواهید میزان کلیک وب سایت خود را بالا ببرید و در موتور‌های جستجو رتبه خوبی کسب کنید ما به شما میزبانی وب پویان آی تی را پیشنهاد می‌دهیم. پویان آی تی با ارائه انواع هاست‌ها و منابع اختصاصی برای شما فرصتی را برای تجربه یک میزبانی پایدار و حرفه‌ای در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد و با استفاده از رم پر سرعت DDR5 در بهبود سئو سایت شما مؤثر است.

و در آخر

Schema Markup به دسته‌ای از کدها و کلمات برنامه نویسی می‌گویند که برای نمایش مفیدتر و بهتر اطلاعات در نتایج اولیه سایت گوگل استفاده می‌شوند. Schema Markup سبب می‌شود که سایت شما بین دیگر نتایج مؤثر‌تر و متفاوت‌تر به نظر برسد و از این طریق نرخ کلیک و سئو سایت شما روز به روز بهتر و باکیفیت‌تر شود.

از مزیت‌های مهم و کاربردی این زبان نشانه‌گذاری تنوع پذیری و تفاوت آن است و برای انواع محتواهای متفاوت کاربرد اساسی دارد. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای مخصوص و کاربردی مختص به این کار، به سايت خود اسکیما اضافه کنید و رنکینگ سایت خود را افزایش و بالا ببرید. امیدواریم که با مطالعه‌ی مطالب گفته شده در این مقاله در رابطه با اسکیما، توانسته باشید به پاسخ سؤالات مورد نظر خود برسید.

سؤالات متداول

  • تأثیرات اسکیما چیست؟

اسکیما با ارائه اطلاعات جامع درباره محصولات و خدمات ارائه شده نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

  • تفاوت میان اسکیما و ریچ اسنیپت‌ها را چیست؟

اسکیما روشی برای کدگذاری به حساب می‌آید که برای بهبود درک موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی ریچ اسنیپت نمایش خاصی از اطلاعات صفحه را در نتایج جستجو فراهم می‌کند. اسکیما به بهبود رتبه و درک محتوا کمک می‌کند؛ ولی ریچ اسنیپت برای بهبود قابل مشاهده بودن اطلاعات در نتایج جستجو استفاده می‌شود.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سئو